Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 1e rit: "storing veersysteem, max. 90 km/u", daarna OK 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Auto: C5 Berline 2.0 Hdi ligne prestige
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 196000
Kleur: gris fèr

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 1e rit: "storing veersysteem, max. 90 km/u", daarna OK
Ik heb last van een vreemd probleem, sinds vorig jaar deed het zich sporadisch voor, nu vrijwel iedere dag. Vorig jaar na een "koude nacht" (m.n. wanneer het een paar graden gevroren had) kreeg ik tijdens de eerste rit die ik maakte de waarschuwing "storing veersysteem, max. 90 km/u". Het ging om een kort ritje naar mijn werk dus op zich geen probleem. Later op de dag was er geen probleem meer.Ik heb toen hoogtesensoren laten vervangen. Probleem heeft zich daarna niet meer voorgedaan, maar het was toen ook niet meer zo koud.

Nu (herfst = koude nachten?) heb ik weer hetzelfde probleem maar heb wat meer kunnen testen. Als ik wegrijdt; merk ik meteen dat de vering niet OK is; zompig, anticipeert niet goed op drempels. Als ik drempels "normaal" neem, krijg ik na ong. 2 minuten de melding "storing veersysteem, max. 90 km/u". Wanneer ik voorzichtig rijdt, blijft deze melding uit.

De auto blijft goed op hoogte; een keer geparkeerd in hoogste stand, ’s-ochtends geen millimeter gezakt. Op het moment dat het probleem zich voordoet (eigenlijk direct na het starten), kan ik de auto niet meer een stand omhoog zetten (omlaag geloof ik wel, weet ik niet zeker, is link want wil daarna niet meer omhoog?). Wanneer ik op de knop omhoog druk, wordt de normale afbeelding (omhoog) getoond, maar het display laat daarna NIET de waarschuwing zien van 40 km/u (gegenereerd door hoogtesensor?!?!) en auto gaat dus ook NIET omhoog. Wanneer ik daarna weer op omlaag druk, krijg ik ook de normale afbeelding (omlaag) te zien op display, na een tijdje zegt display ook OK, alsof auto omlaag is gegaan, maar auto blijft gewoon op zelfde hoogte.

Wanneer ik de storingsmelding krijg, blijft het servicelampje de hele rit branden maaaarrr… als ik tijdens de rit (+/- 10 minuten) het contact even uitzet, sleutel verwijder en auto weer start. Werkt alles weer naar behoren; auto gaat dan wél weer omhoog/omlaag, display toont dan ook wél de 40 km/u waarschuwing. De rest van de dag geen enkel probleem, het doet zich (tot nu toe) uitsluitend voor bij de eerste rit van de dag. Ik heb het idee dat de kou er iets mee te maken heeft.

Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn??

Rgrds, Pleun

P.S. Het gaat om een C5 phase 2 uit oktober 2007 (één van de eerste, heeft ook de nieuwe 2.0 HDI motor echter nog ZONDER fap)

24 sep 2012 13:57
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1e rit: "storing veersysteem, max. 90 km/u", daarna OK
Mijn eerste stap zou zijn, controleren of het LDS-niveau nog klopt, of dat er ergens lekkage is.

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)

24 sep 2012 14:04
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
kilometerstand: 621
Kleur: zwart

Naar boven
Antwoord met een citaat
is laten uitlezen met de lexia

24 sep 2012 14:12
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Antwoord met een citaat
Maarten schreef:
Mijn eerste stap zou zijn, controleren of het LDS-niveau nog klopt, of dat er ergens lekkage is.

Daar had ik zelf ook al aan gedacht. Onder de auto is in ieder geval geen vlekje te bekennen dus het "druppelt" er niet uit maar ik neem aan dat je onderweg ongemerkt toch wel wat kunt verliezen. Ik ben niet onhandig aangelegd (sleutel zelf wel wat aan mijn oude motoren); LDS niveau controleren kan ik vast zelf dus ik ga eens even onder de klep kijken, mocht het me niet lukken, dan meld ik me wel.

M.b.t. lexia: de ervaring die ik tot nu toe heb, is dat men de storing die ik zelf op het display heb gezien kan bevestigen, maar verder niet meer informatie (Citroën dealer). Het schijnt ook dat als de hoogtesensoren niet goed werken, dit juist géén melding veroorzaakt. Dat had ik ooit ook; heel sporadisch geen lekkere vering, soms met de trekhaak over de stoep bij het verlaten van afrit oid maar géén melding. Na het vervangen van hoogtesensors is dit probleem echt niet/nooit meer opgetreden.

Kan het niet zijn dat b.v. de olie niet helemaal "vers" meer is? Lucht in de olie? Misschien wat vuil? Ik noem maar wat hoor... Ik heb al begrepen dat LDS (en het C5 systeem) wezenlijk anders is dan de LHM die ik van mijn Xantia en BX gewend ben en dat LDS een leven lang mee zou moeten gaan, maar daar geloof ik niet zo in eerlijk gezegd.

Oh... mijn C5 is van oktober 2004 en dus niet van 2007 (de wens is de meester van de gedachte HI).

24 sep 2012 17:29
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque

Naar boven
Antwoord met een citaat
kijk hier eens even, voor wat betreft je niveau van je LDS olie en het eventueel ontluchten van je systeem.

viewtopic.php?f=8&t=11200

Succes !!!

C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque

Mijn andere hobby is modelvliegen

Afbeelding

24 sep 2012 17:40
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine

Naar boven
Antwoord met een citaat
De stuurbekrachtiging gebruikt ook LDS, en er zit in het systeem een beruchte, lekgevoelige koppeling.
Als die erg zweet, kun je best in de loop van maanden genoeg verliezen om een beetje functionaliteit te verliezen zonder stil te vallen.
Kijk eens onder de motorkap, tussen radiateur en cilinderblok geloof ik, naar een leiding die van rubberachtig naar metaal oever gaat. Die koppeling kan flink zweten en dus een mogelijk lek geven.

Maar sowieso is het niveau in het tankje, op de laagste stand van de vering, het eerste wat je kunt controleren!

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)

24 sep 2012 20:36
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Antwoord met een citaat
OK, even gechecked volgens die ene thread (hoge stand, stuur links/rechts, laagste stand): gewoon LDS in 't potje te zien (in laagste stand). Volgens mij kan en moet er niet meer bij. Voor de zekerheid maar even in het instructieboekje gekeken, blijk ik het peil van de KOELVLOEISTOF te hebben gecontroleerd... :oops:

Is nu donker, morgen nog maar eens goed kijken waar het LDS reservoirtje zit, moet die kap er zeker af? Leiding wel even geinspecteerd (rubber gaat over in metaal): zweet niet én/maar ziet er ook vrij recent uit, recenter dan de leiding (rubber met koppeling) die ernaast. Ik heb stille vrees dat het een schade-auto is geweest getuige het feit dat ik nog regelmatig overal vierkante glasstukjes tegenkom van 2 x 2 mm. Dat zou vervanging van die leiding bij relatief lage km-stand (142.000) verklaren. Dit is volgens mij één van de eerste PH2 modellen van Nederland, de meeste PH2 modellen, mijne heeft dus ook (gelukkig!) nog geen FAB maar wél de nieuwe 2.0 HDI motor. Eerste eigenaar deze auto was ook Citroën Nederland, misschien een demo ofzo, een collectors item dus ;-)

Hmmm... ga toch nog even kijken of het het LDS potje kan vinden... Wat een blunder he? Hebben jullie ook vast wel een keer gehad. Ik schaam me nergens voor, wie geen fouten maakt, maakt meestal niets ;-)

To be continued...

24 sep 2012 21:25
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator

Naar boven
Antwoord met een citaat
Klopt, als er niet gehakt wordt vallen er ook geen bomen om. Maar ik zou wel denken dat als je LDS peil te laag staat, je dat ook onherroepelijk gemerkt zou moeten hebben in je stuurbekrachtiging.
Eerst maar even die zwarte dopjes loswippen en de kap eraf, dan kun je bij de dop van het LDS vat. Let er inderdaad wel op dat je in de laagste stand peilt.

C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km

24 sep 2012 21:46
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Antwoord met een citaat
Twee zwarte dopjes (handig systeem wel) verwijderd, het moeten er volgens mij 3 zijn maargoed... Kap zat ook nog vast met een Torque bout, ik heb twee Torque schroevendraaiers (meest gangbare auto-maten) en gelukkig paste de grootste. Kap verwijderd, niveau bekeken in de laagste stand: in orde (gewoon olie te zien), volgens mij moet/kan er niet meer bij. Wat me wel opviel, is dat het dopje niet erg vast zat (eigenlijk behoorlijk los) en het tankje (daardoor?) aan de bovenkant nogal zweterig was. Misschien toch vocht in het systeem gekomen? Ik neem aan dat het tankje niet onder druk staat of zou de niet goed aangedraaide dop leiden tot drukprobleem?

Ik denk nog steeds dat het iets te maken heeft met kou; het probleem startte eind 2011 / begin 2012 na een nachtvorstje. Was het boven 0 dan geen probleem. Nu had ik het ook na de eerste nacht dat het koud was geweest (rond de 6 graden). Nogmaals: alleen de eerste rit, auto gaat dan niet omhoog/omlaag maar laat wél het normale scherm daarvoor zien in display (maar geeft NIET de 40 km/u waarschuwing). Probleem is na herstarten na rit van 5 a 10 minuten GEHEEL verdwenen: prima vering, niks mis mee. Zou de pomp last hebben van ochtendhumeur? Zou Lexia nog iets meer te melden hebben dan "storing veersysteem"? Zoals gezegd; lokale citroën dealer wist mij na Lexia sessie niet veel meer te vertellen dan ik zelf op het display had gelezen.

24 sep 2012 22:04
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Organummer: 12027 CJ
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque

Naar boven
Antwoord met een citaat
of eens wat gymnastieken, of te wel , hoogste stand , laagste stand, en dat een paar keer, dan is de olie weer goed door het systeem heen.

.

C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque

Mijn andere hobby is modelvliegen

Afbeelding

24 sep 2012 22:10
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
Zou er sprake van een draadbreuk of slecht contact zijn (omdat de hoogtesensoren al vervangen zijn en LDS geen probleem lijkt te zijn).

24 sep 2012 22:37
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
PeeVee schreef:
P.S. Het gaat om een C5 phase 2 uit oktober 2007 (één van de eerste, heeft ook de nieuwe 2.0 HDI motor echter nog ZONDER fap)

Maar je profiel zegt 2004 en HDiF (dus mét FaP) dat kan niet kloppen.

Direct na het instappen moet de auto corrigeren, dat lukt blijkbaar niet. Een aantal mogelijke oorzaken (LDS, sensor) is al genoemd, maar ik zou ook eens (laten) kijken naar de regelkleppen. Die zijn onderdeel van de BHI, kunnen mbv zgn gymnastieken losgemaakt worden, maar als het echt moet is gymnastieken met de Lexia beter.

Over het "anticiperen" op drempels kan ik kort zijn; dat kan zelfs niet met Activa of AMVAR en de jouwe heeft geeneens Hydractive3+. Er valt dus niks te regelen, qua veerkarakteristiek. Als zij soms anders voelt dan anders dan is dat omdat ze niet op de juiste hoogte staat. Een andere mogelijkheid is er niet. Bij een C5 MET HA3+ is het wel mogelijk dat een LDS tekort de variabele veerkarakteristiek in de war schopt.

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

24 sep 2012 23:06
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator

Naar boven
Antwoord met een citaat
Die dop op het voorraadvat van de LDS moet wel goed gemonteerd zijn. Er ontstaat namelijk WEL druk in het systeem. Als hij direct de druk kwijtraakt kan het maar zo zo zijn dat je op een aantal plaatsen last van lucht hebt.

C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km

25 sep 2012 11:25
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Antwoord met een citaat
WackoH schreef:
Zou er sprake van een draadbreuk of slecht contact zijn (omdat de hoogtesensoren al vervangen zijn en LDS geen probleem lijkt te zijn).

Lijkt me onwaarschijnlijk want nogmaals: het probleem treedt uitsluitend tijdens de (eerste tien minuten van de) eerste rit op, daarna geen enkel probleem. Zou wel heeeeel toevallig zijn als die draadbreuk steeds alleen aan het begin van de dag een probleem veroorzaakt.

25 sep 2012 16:07
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Antwoord met een citaat
@EvilTwin: In mijn tweede bericht had ik bouwjaar al gecorrigeerd. Mijn profiel heb ik gemaakt op het moment dat ik nog in de volle overtuiging was dat de motor een FAP had. Het is dus wél het nieuwe type maar zonder FAP.

Ik zoek probleem ook in de kleppen. 's-ochtends zitten ze blijkbaar beetje vast en na een paar hobbels doen ze het weer. Ga dus maar een beetje gymnastieken of iemand zoeken met een lexia (blijkbaar is het ook mogelijk om via de lexia wat gymnastiekoefeningen door te seinen?).

EvilTwin schreef:
Over het "anticiperen" op drempels kan ik kort zijn

Dat was niet nodig geweest. Wat ik bedoelde is dat de vering erg "zompig" aanvoelt; echt alsof je van een drempel afgesmeten wordt en de schok niet goed wordt opgevangen / gedempt. Misschien had ik het woord "reageert" moeten gebruiken ipv "anticipeert". Excuses voor de verwarring.

25 sep 2012 16:13
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende