Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
stuur trilt https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=11984 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Nibrus [ 05 aug 2012 19:38 ] |
Berichttitel: | stuur trilt |
Blijft een bijzonder fenomeen bij de C5 (PH2): het trillen van het stuur bij ongeveer 110km/u. Mijn C5 heeft hier al n tijd "last" van zowel op de originele winterband op stalen velg als op de niet originele lichtmetalen velg op zomerband. Wielen zijn al extra uitgebalanceerd.Ook zijn de voorste schijven en handremkabels vervangen toen het op de snelweg toch echt een beetje te gortig werd. Bij het krachtig remmen en dus bij 110km/u trilt het stuur echter toch nog ook nog wat. Wat kan ik hier aan (laten) doen? Uitbalanceren wiel op auto? Iemand een tip? |
Auteur: | EvilTwin [ 06 aug 2012 08:17 ] |
Berichttitel: | Re: stuur trilt |
originele winterband? leg uit. aftermarket velg + band, welke merk/type/maat exact? |
Auteur: | BJG [ 06 aug 2012 19:24 ] |
Berichttitel: | Re: stuur trilt |
Je beschrijving van het probleem vertaal ik voor mijzelf even als volgt: ![]() Klopt dit?? Zo ja, dan moet je het zoeken in de voorremmen (schijven niet egaal vlak of zelfs krom, of vuil tussen naaf en schijf) Trilt de wagen ook bij het constante rijden? Laat dan eerst het trillen bij remmen verhelpen, en probeer daarna de restonbalans weg te halen door nauwkeurig aan de wagen te balanceren (4 wielen!!) |
Auteur: | Nibrus [ 06 aug 2012 19:46 ] |
Berichttitel: | Re: stuur trilt |
De C5 staat in de wintermaanden op de originele stalen velgen met Starperformers, 215/55/R16. De zomerbanden zijn Michelins in de maten 225/45/R17 op niet originele lichtmetalen velgen. Uiteraard spelen de velgen, bandenmerk en type een rolletje als t gaat om de juiste balans in de wielen. Op de stalen velgen lijkt de C5 dan ook minder last te hebben van dat trillen bij krachtig remmen en bij snelheden van (exact!)110km/u. Bij snelheden onder de 110 en rustig remmen, lijkt het trillen niet op te spelen. Wel blijft de auto bij snelheden boven de 110 enigszins trillen, hetzij in mindere mate. Toch jammer bij een auto die verder uitblinkt op rijcomfort! |
Auteur: | BJG [ 06 aug 2012 20:43 ] |
Berichttitel: | Re: stuur trilt |
Het trillen bij exact 110 en het trillen bij stevig remmen zijn twee verschillende dingen die elkaar wel beinvloeden, maar een verschillende oorzaak hebben. Zie mijn vorige posting over de manier van aanpak. |
Auteur: | willemb [ 06 aug 2012 21:21 ] |
Berichttitel: | Re: stuur trilt |
Kan zijn dat er bij 110 km/h net iets gaat resoneren. Bij mij was het veroorzaakt door de aandrijfassen. |
Auteur: | Hollender [ 06 aug 2012 21:48 ] |
Berichttitel: | Re: stuur trilt |
Ik heb ooit een gelijkaardig probleem gehad met een totaal andere auto. Probleem lag daar niet aan wielen, remmen of vuil, echter was daar een aandrijfas los aan het lopen. Dus als ik een probleem met trillingen heb dat niet te verhelpen is met balanceren kijk ik meestal of er niets iets fout zit tussen wiel en differentieel... Misschien hier ook eens verder kijken? |
Auteur: | gerben [ 21 aug 2012 15:42 ] |
Berichttitel: | Re: stuur trilt |
Mijn vorige C5 PH1 heb ik ook nooit trillingsvrij gekregen. Op LM was het erger dan met de orginele stalen velgen met winterbanden. Het begon rond de 110 km/u. ondanks diverse pogingen is het er nooit helemaal uitgegaan. Mijn huidige C5 met orginele LM trilt absoluut niet. Op geen enkele snelheid. Afgelopen weekeinde op een verlaten stukje snelweg in Duitsland nog even 180 km/u gereden richting vliegveld Weeze. Het kan dus wel. ![]() |
Auteur: | CitroFrance [ 21 aug 2012 15:58 ] |
Berichttitel: | Re: stuur trilt |
Wat heb je aan je Ph1 gedaan? Mijn Ph1 LM velgen waren een schoolvoorbeeld van onbalans-krengen, maar ook die kregen we goed. Een goede balanceerder krijgt ook die onbalans eruit. Als het dan nog steeds trilt, dan zit de onbalans in je voortrein/wagen en moet je "op de wagen" laten uitbalanceren. Als je dan nog problemen heb is er iets mis met de auto zelf mis en niks met je velgen/banden |
Auteur: | DSuser [ 21 aug 2012 20:39 ] |
Berichttitel: | Re: stuur trilt |
Waar vind ik die in de omgeving rotterdam-den haag ? Net voor de vakantie de voorwielen van C5 laten balanceren i.v.m. matige trilling startend bij zo'n 100 km/u. Bij de eerste rit erna het net aangebrachte lood, een flinke bonk, "zoekgereden". Terug naar de garage, opnieuw beide wielen gebalanceerd, nu aan de binnenzijde lood opgeplakt. Moest nu goed zijn.... Nu bij 115 kmh , niet normaal meer die trilling. Terug naar de garage ga ik niet want ik denk niet dat ze de wielen stil gaan krijgen (en zo duur was het niet (€35,-) Wielen: break ph1, LM met michelin energy 205/65R15 80% versleten Dus: Of even wachten op nieuwe banden + dan uitbalanceren (en voorlopig harder rijden dan 135, dan is het trillen minder ![]() Of toch een adres van een goede balanceer-mijnheer. (ik ga nog even er vanuit dat e.a. door onbalans wordt veroorzaakt) |
Auteur: | Nibrus [ 22 aug 2012 09:53 ] |
Berichttitel: | Re: stuur trilt |
Mijn C5 nu bij de garage. Remschijven en blokken worden gecheckt op vuil en waarschijnlijk wordtie even opnieuw gebalanceerd. Mijn garage is sceptisch over het uitbalanceren op de wagen omdat de auto een voorwielaandrijving heeft, maar wordt wel als eventuele optie gezien als de onbalans blijft. Laat wel weten of t minder is geworden! |
Auteur: | CitroFrance [ 23 aug 2012 09:20 ] |
Berichttitel: | Re: stuur trilt |
DSuser schreef: Wielen: break ph1, LM met michelin energy 205/65R15 80% versleten Dus: Of even wachten op nieuwe banden + dan uitbalanceren (en voorlopig harder rijden dan 135, dan is het trillen minder ![]() 80% slijtage? Nieuwe band heeft gem. rond 8-9 mm 20% resterend is 1,6-1,8mm, je zit dan heel dicht op het wettelijk toegestane minimum Balanceren is dan waarschijnlijk verloren tijd. Ik zou het probleem (indien er niks met je auto zelf is) gewoon in de versleten banden en een waarschijnlijk ongelijke slijtagepatronen zoeken. Die slijtagepatronen zijn daarnaast een mooie indicatie wat er evt met je auto mis is, of hoe goed je je bandenspanning in het verleden bijgehouden hebt. NIEUW BANDEN DUS |
Auteur: | DSuser [ 23 aug 2012 11:43 ] |
Berichttitel: | Re: stuur trilt |
Ik heb er nog 2 achter de hand, millimeters.... Tot op de slijtage-indicatoren (of hoe heten die dingen) is voor mij 100% versleten, profiel is dan nog 2 mm diep. |
Auteur: | Menno [ 23 aug 2012 11:44 ] |
Berichttitel: | Re: stuur trilt |
Vind dat wel aardig "op" hoor ..... ![]() |
Auteur: | CitroFrance [ 23 aug 2012 11:47 ] |
Berichttitel: | Re: stuur trilt |
Slijtageindicatoren (galgje???) zitten op 2 mm Wettelijk minimum 1,6 Je kunt je daarnaast afvragen of je tussen de 1,6 en 2 mm met een noodstop of een natte weg geconfronteerd wilt worden (zeker na een warmere zomer). Al valt er natuurlijk wel wat te zeggen voor een maximaal rubberopvervlak (slicks?) op de weg. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |