Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
bonken rechts achter https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=11896 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | snoekje [ 18 jul 2012 00:09 ] |
Berichttitel: | bonken rechts achter |
Sinds de aanschaf van onze c5 13-06-2012 blij met een mooie c5 uit 2002 met 167000km, een mooi interieur en bijna alles werkt. behalve dan het gebonk rechts achterin, alsof een los stuk metaal heen en weer slaat. Na veel zoeken aan de auto en op het forum en samen met de garage ben ik over gegaan tot het vervangen van de adals. Kosten 130 euro aan materiaal 20 euro omdat het torckbit meteen bij de eerste bout het begaf. Aan uren koste het bijna 10 uur verdeeld over twee dagen en een brug is echt nodig. Alles is weer gangbaar, ook de abs sensoren zijn nu weer normaal los te krijgen. Maar helaas ondanks dat het rechter lager echt aan vervanging toe was bonkte het nog steeds. Alle heiligen op een rijtje ![]() ![]() TOCH NOG EEN KEER, iemand anders de wagen op en neer bewegen tot dat het tokken te horen was en zelf maar overal voelen met het handje waar het het ergst was. Het meest voelbaar was het op de bol en de veercilinder. Ja..... De theorie, rechter bol kapot, door de torsie stang kan de olie korte bewegingen niet bij houden en komt de veer stang los te zitten van de veer cilinder tot dat de olie weer de speling heeft opgevuld. vering dus alleen maar door linkerbol. Remedie, twee nieuwe bollen achter en inderdaad weg gebonk. ![]() ![]() heel onwaarschijnlijk allemaal en niemand kwam met die oplossing, pas na mijn eigen conclusie heb ik eindelijk een topic kunnen vinden die het zelfde probleem beschreef. Nog vreemder, ik heb niks gemerkt aan de vering dat die niet goed was, en na een bx, xm en een xantia en nog in het bezit van een snoek weet ik wel een beetje hoe een citroen moet veren. Deze ervaring wilde ik toch graag met jullie delen want veer bollen waren een stuk makkelijker te vervangen. Snoekje. |
Auteur: | EvilTwin [ 18 jul 2012 07:22 ] |
Berichttitel: | Re: bonken rechts achter |
Een achterbol die plat is voel je moeilijk in een C5 met Hydractive, behalve bij snel manoeuvres waarbij de achterkant moet rollen. Helaas zijn de symptomen dan moeilijk van kapotte ADALs te onderscheiden. Had je nog wel de aanslagrubbers? |
Auteur: | JW-C5 [ 18 jul 2012 10:11 ] |
Berichttitel: | Re: bonken rechts achter |
Ik neem aan dat je bedoelt te zeggen dat het moeilijk te constateren is bij een HA 3 +, met middenbol dus. Die middenbol neemt een stuk van de gewone vering over, pas als die uitgeschakeld wordt ga je echt merken dat er een hoekbol plat is. Groet, JW |
Auteur: | EvilTwin [ 18 jul 2012 21:48 ] |
Berichttitel: | Re: bonken rechts achter |
ik bedoelde idd hydractive3+, waar de middenbol voor een groot deel van de veerwerking verantwoordelijk is. |
Auteur: | snoekje [ 18 jul 2012 22:37 ] |
Berichttitel: | Re: bonken rechts achter |
Aanslag rubbers waren de eerste die er weer op zijn gekomen, maar de klonk was zelfs op een klinkerweg al te horen, dan zit je nog een heel stuk van de aanslagen af, en het werd steeds erger. Ongewenste geluiden aan de achterkant zijn zeer moeilijk te vinden bij de c5 dat vertelde mijn garage (Ton Bokmans uit Oss) mij ook al. Helaas Mijn punt in deze is dat adals vervangen een dure grap is als je het niet zelf doet. 800 euro lichter en nog steeds gebonk is dan helemaal zuur. De oorzaak van mijn probleem was op dit forum nog niet te vinden en leek ook veel vakmensen onwaarschijnlijk. Het kan niet in de veercilinder zitten. Dus wel, al is de oorzaak een kapotte veerbol. Helaas kunnen het drie dingen zijn: 1 de adals 2 de rubbers van het subframe 3 de veerbollen 33 procent kans dat je direct het goede aanpakt. |
Auteur: | JW-C5 [ 19 jul 2012 00:28 ] |
Berichttitel: | Re: bonken rechts achter |
We zijn dan ook erg blij dat je dit verhaal en deze ervaring met ons gedeeld hebt ![]() Ik loop al wat langer mee in het Cit-bollenwereldje, m'n eerste DS kocht ik in 1971, en sindsdien heb ik alleen maar bollenkarren gereden. Maar dit verhaal was míj niet bekend.... Groet, JW |
Auteur: | EvilTwin [ 19 jul 2012 07:47 ] |
Berichttitel: | Re: bonken rechts achter |
Ik denk dat we er te gemakklijk vanuit gaan dat een bollenrijder wel merkt als er wat druk mist, laat staan alle druk, zoals vaak op een C5: bol is vol of leeg, nauwelijks middenweg... helemaal omdat er op de Xant etc. mensen klaagden als 60batr bollen terugvielen naar 50bar. D'r zijn overigens nog wel meer bonkbronnen: stabilisatorstang incorrect vazstgetzet na een ADAL wissel bijv. |
Auteur: | snoekje [ 19 jul 2012 22:00 ] |
Berichttitel: | Re: bonken rechts achter |
D'r zijn overigens nog wel meer bonkbronnen: stabilisatorstang incorrect vazstgetzet na een ADAL wissel bijv. Mijn vraag, bedoel je de torsie stang achter zit toch verder geen stabilisatorstang? |
Auteur: | Herman [ 19 jul 2012 22:13 ] |
Berichttitel: | Re: bonken rechts achter |
Nee wel voor!! |
Auteur: | JW-C5 [ 19 jul 2012 22:56 ] |
Berichttitel: | Re: bonken rechts achter |
Een stabilistorstang is een torsiestaaf ![]() Die zit zowel voor als achter en loopt van de ene kant naar de andere. Wat Herman wellicht bedoelt zijn de stabistokjes, die vormen de verbinding tussen de fusee en de stabilisatorstang/torsiestaaf. Groet, JW |
Auteur: | EvilTwin [ 22 jul 2012 11:18 ] |
Berichttitel: | Re: bonken rechts achter |
Achter heb je dan weer geen stabilisatorverbindingsstangetjes... NB het woord torsiestaaf kun je beter niet gebruiken voor de stabilisatorstang (al is het wel een staaf die op torsie wordt belast), omdat torsiestaven gebruikt worden als veren. Zoals bijv op de Traction Avant (rondom) vroege 911, of de ZX (achter). Daarbij vervullen de torsiestaven (een per kant) de functie van een blad-, of schroefveer: een kant vast aan de wielgeleiding, een kant vast aan het koetswerk/subframe. |
Auteur: | websurfer [ 23 jul 2012 13:03 ] |
Berichttitel: | Re: bonken rechts achter |
had het zelfde in mijn totallosse c5 break de oorzaak was daar het kantelrubber (zal niet juiste benaming zijn) van het subframe zijn als je onder de auto kijk zie je links en rechts een grote stalen zware ringbus zitten. daar zit een rubber in welke dat iets te veel speling heeft en bij kantelen een aanslaggeluid geeft Mijn garage heeft voor een test deze toen verwijderd en apart het subframe vast gemaakt met een bout en het geluid was weg mogelijk ook hier het geval |
Auteur: | Ruben C5 [ 17 apr 2017 17:35 ] |
Berichttitel: | Re: bonken rechts achter |
Beste forumleden, Helaas heb ik ook last van gebonk rechtsachter. Het klinkt alsof het reservewiel los ligt. Het doet zich voor bij kleine oneffenheden zoals een verzonken putdeksel op lage snelheid. Volgens de Citroen meneer zit er speling op het subframe. Reparatiekosten beide zijden 600 euro. Het opmerkelijke is echter dat het een stuk minder of een tijdje weg is als ik de auto in de laagste stand heb gezet. Heeft een van jullie hier ervaring mee? Alvast bedank voor jullie reactie. Groeten Ruben |
Auteur: | willy4 [ 17 apr 2017 17:52 ] |
Berichttitel: | bonken rechts achter |
je kunt eens naar een tweede iemand gaan ![]() |
Auteur: | Ruben C5 [ 17 apr 2017 20:21 ] |
Berichttitel: | Re: bonken rechts achter |
Hallo Willy, Ben ik inderdaad geweest en die zei dat dat bijna niet voorkwam en kon zo niks vinden. Mvgr. |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |