Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

stuur staat scheef
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=11628
Pagina 1 van 2

Auteur:  Timo 1972 [ 01 jun 2012 19:04 ]
Berichttitel:  stuur staat scheef

Ik heb het idee dat mijn stuur niet meer recht staat.
Wielen recht vooruit en mijn stuur staat lichtjes naar links , was eerst volgens mij nooit.
Iemand een idee waaraan het zou kunnen liggen.
Zijn geen gekke dingen gebeurt zoals hard tegen stoep rijden , althans dat zegt mijn vrouw :smt017

Auteur:  Maarten [ 01 jun 2012 20:08 ]
Berichttitel:  Re: stuur staat scheef

Het kan natuurlijk prima dat het altijd al zo geweest is, maar dat het je nooit is opgevallen ;)

Is overigens eenvoudig te corrigeren (uitlijnen).

Auteur:  Duitser [ 01 jun 2012 22:19 ]
Berichttitel:  Re: stuur staat scheef

ADALs

Auteur:  Peebee [ 01 jun 2012 22:22 ]
Berichttitel:  Re: stuur staat scheef

Citaat:
althans dat zegt mijn vrouw


;)

Auteur:  Timo 1972 [ 01 jun 2012 22:47 ]
Berichttitel:  Re: stuur staat scheef

@ duitser gaat je stuur scheef staan van je adals ?
Ik wil zeggen de auto trekt niet naar links of rechts hij rijd keurig recht uit als ik het stuur loslaat.
Alleen mijn stuur staat nu iets naar links en dat was hiervoor niet volgens mij.

Auteur:  Duitser [ 01 jun 2012 23:02 ]
Berichttitel:  Re: stuur staat scheef

Ik ken iemand die dat had met zijn C5, door versleten ADALs was de sporing achter zo veranderd dat het stuur een flink eindje scheef stond tijdens het rijden. Verder was niet te voelen dat de auto niet spoorde of scheef trok ofzo, alleen het stuur stond niet recht.
Hij had ook geen stoeprand geraakt ofzo, en er had geen vrouw in gereden :smt203

Auteur:  willy4 [ 01 jun 2012 23:03 ]
Berichttitel:  Re: stuur staat scheef

Duitser schreef:
ADALs

:smt017

Auteur:  Duitser [ 01 jun 2012 23:06 ]
Berichttitel:  Re: stuur staat scheef

Maar ja, 60k is wel wat vroeg voor ADALs...

Auteur:  EvilTwin [ 02 jun 2012 11:00 ]
Berichttitel:  Re: stuur staat scheef

Ik zou eens kijken naar de stuurbekrachtigingspomp, diens leidingen, of gewoon het LDS peil.

ADALs zorgen er niet voor dat je bij stilstand het stuur het lood krijgt.

Auteur:  Duitser [ 02 jun 2012 13:22 ]
Berichttitel:  Re: stuur staat scheef

@ET Kun je mij uitleggen hoe het stuur scheef kan komen te staan bij een probleem met de stuurbekrachtigingspomp? Tenzij de besturing volledig hydraulisch is heb je toch altijd nog de tandheugel als vaste positie?

Auteur:  Timo 1972 [ 02 jun 2012 19:47 ]
Berichttitel:  Re: stuur staat scheef

Als van de week mijn remblokken binnen komen gaan de wielen er toch af zal ik gelijk eens kijken of er een spoorstang/stuurstang los zit of een borging daarvan.

Auteur:  BJG [ 12 jun 2012 22:08 ]
Berichttitel:  Re: stuur staat scheef

EvilTwin schreef:
Ik zou eens kijken naar de stuurbekrachtigingspomp, diens leidingen, of gewoon het LDS peil.
Een scheefstaand stuur heeft zoals duitser al opperde inderdaad niets te maken met deze dingen.

Duitser schreef:
Tenzij de besturing volledig hydraulisch is heb je toch altijd nog de tandheugel als vaste positie?
Klopt, de middenstand blijft te allen tijde de middenstand. Vermoedelijk is de rijlijn van de auto gewijzigd door veranderde wielstanden tov de fabriekswaarden. Daardoor klopt de stuurstand niet meer met de rijlijn.

Het kan dus zowel voor als achter zijn. Adals is inderdaad een mogelijkheid naast natuurlijk alle andere reeds genoemde.

Auteur:  Timo 1972 [ 16 jun 2012 18:34 ]
Berichttitel:  Re: stuur staat scheef

Vandaag de remblokken vervangen + Multiriem .
Dus even gekeken of er iets los zat of speling vertoonde helaas weet ik nog steeds niet wat de oorzaak is :smt017

Auteur:  EvilTwin [ 16 jun 2012 18:54 ]
Berichttitel:  Re: stuur staat scheef

BJG schreef:
EvilTwin schreef:
Ik zou eens kijken naar de stuurbekrachtigingspomp, diens leidingen, of gewoon het LDS peil.
Een scheefstaand stuur heeft zoals duitser al opperde inderdaad niets te maken met deze dingen.

toch wel hoor.

Dit was bij mij nml. ook het geval. De wielen kennen geen speling (met kogels in orde) maar het hele systeem wel. Indien de druk niet helemaal is wat hij moet zijn dan trekt hij een paar graden (vh stuurwiel) naar een kant. Je merkt dit vooral op de snelweg, omdat een heel kleine afwijking dan veel oplevert, maar je ziet het ook als de druk wegvalt, dus bij het stilleggen van de motor.

Auteur:  BJG [ 17 jun 2012 14:36 ]
Berichttitel:  Re: stuur staat scheef

Vreemd,
normaal gesproken komt dit niet voor.
De stuurpomp levert pas druk als het torsie-asje in de servo tordeert en er dus kracht wordt uitegoefend op het stuurwiel. Is er te weinig druk of een luchtbel dan heeft dit geen invloed in de rechtuitstand.

Ik vermoed dat er in jou geval iets anders heeft gespeeld.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/