Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Krikpunten
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=11406
Pagina 1 van 2

Auteur:  John79 [ 21 apr 2012 23:00 ]
Berichttitel:  Krikpunten

Beste Forumleden,

Ik ben voornemens om zelf de remschijven te vervangen, het geheel zit behoorlijk vastgeroest.
Het uitoefenen van gepast geweld om het e.e.a. los te krijgen in combinatie met de standaard wiebe-krik lijkt me een minder goed plan.

De vier krikpunten nabij de wielen zijn me bekend, maar op welke punten kunnen de assteunen het beste worden aangebracht? Welk onderdeel van de wiel ophangen is sterk genoeg en geschikt om een assteun aan te brengen.

En op welk punt kan de garagkik het beste worden geplaatst om de hele voorzijde of achterzijde in een keer te liften, zijn hier eventueel tekeningen en/of foto's van?

Groet,

John

Auteur:  BJG [ 22 apr 2012 00:44 ]
Berichttitel:  Re: Krikpunten

Krik de wagen op met een garagekrik onder de krikpunten aan de dorpel. Ondersteun daarna de wagen met een assteun onder het subframe, ter hoogte van de bevestigingsbouten van de draagarmen.

Bij de achterzijde is dit lastiger, gebruik het voorste krikpunt om de wagen zover te krikken dat het achterwiel ook omhoog komt, zet daarna de assteun onder het achterste krikpunt.
Zo werk je het veiligst.

De gehele voor of achterzijde in een keer opkrikken zou ik als leek niet doen, het kan wel maar daarvoor moet je wel goed weten waar je de krik onder zet.

Auteur:  GW-tje [ 22 apr 2012 11:21 ]
Berichttitel:  Re: Krikpunten

No hard feelings, hoor maar wat ik nou nooit begrijp is dat mensen zelf aan hun remmen willen gaan werken en niet eens in staat zijn om te zien waar men een krik of assteun wel/niet kan plaatsen.
Ik word dan een beetje huiverig voor die remmenreparatie.......

Vergeet niet achter het achterwiel, aan de zijde waar de krik niet staat, een wig te plaatsen.

Auteur:  Herman [ 22 apr 2012 13:37 ]
Berichttitel:  Re: Krikpunten

:smt017 :o :smt023

Auteur:  BJG [ 22 apr 2012 15:22 ]
Berichttitel:  Re: Krikpunten

tja dat is ook weer waar :smt017

Auteur:  GW-tje [ 22 apr 2012 15:45 ]
Berichttitel:  Re: Krikpunten

Ja, ik zal het mis hebben en de TS wil gewoon het zekere voor het onzekere nemen. Daar is natuurlijk niks mis mee.

Auteur:  L A [ 22 apr 2012 19:43 ]
Berichttitel:  Re: Krikpunten

GW-tje schreef:
Vergeet niet achter het achterwiel, aan de zijde waar de krik niet staat, een wig te plaatsen.

Ook vanuit de Ardèche No hard feelings, maar waarom alleen achter het achterwiel en wig plaatsen en niet ook aan de voorzijde van datzelfde wiel? :smt203

Heb onlangs beide handremkabels en bijhorende geleiders vervangen. Ook de blokken vervangen en de schijven gerektificeert. En toegegeven het is geen leuke klus. Hele ochtend mee beziggeweest.

Let vooral op bij het verwijderen van de rechter geleider om de bedrading naar de sonde in de uitlaat niet om zeep te helpen.

Auteur:  John79 [ 22 apr 2012 21:47 ]
Berichttitel:  Re: Krikpunten

Bedankt voor de suggesties.

Ik had vanmiddag ook al gereageerd, maar op de een of andere vreemde reden is dat bericht verwdwenen :?:

IK heb wel vaker bij diverse auto's de remschijven + blokken vervangen en dat ging prima. Ook andere klussen voer ik graag uit, vandaar ook mijn lidmaatschap aan dit forum.

Remschijven vervangen gaat dus wel lukken, maar onder welk onderdeel van de constructie nabij de voorwielen ik de assteun het best kan plaatsen weet ik dan weer niet, vandaar mijn vraag ook.

Er stond me ook iets bij dat bepaalde auto's ook voor de voorzijde en achterzijde een krikpunt hadden, waar je de gehele voorzijde en achterzijde mee kon liften maar die is er dus niet.

Auteur:  GW-tje [ 22 apr 2012 22:00 ]
Berichttitel:  Re: Krikpunten

L A schreef:
Ook vanuit de Ardèche No hard feelings, maar waarom alleen achter het achterwiel en wig plaatsen en niet ook aan de voorzijde van datzelfde wiel? :smt203


Aan de voorzijde van dat achterwiel is onnodig. De krachten die door de krik worden uitgeoefend geven een groter moment op het achterwiel waardoor die eerder/makkelijker achteruit wil rollen dan vooruit. Je mag er best aan de voorkant ook 1 neerleggen, hoor. Belangrijk is om altijd als je de zaak opgebokt hebt om even flink heen en weer te duwen om de stabiliteit te beproeven. Beter dat de auto op dat moment van de steunen klapt als dat dit gebeurt als jij eronder ligt. En ja, het komt nog steeds voor dat mensen sterven onder een auto die van de krik klapt.

Auteur:  Rene [ 22 apr 2012 23:37 ]
Berichttitel:  Re: Krikpunten

John79 schreef:
Ik had vanmiddag ook al gereageerd, maar op de een of andere vreemde reden is dat bericht verwdwenen :?:


Dit klopt niet! Er is geen bericht gewist.


Je weet dat je ook je remzuigers moet terugdraaien?

Auteur:  John79 [ 23 apr 2012 06:37 ]
Berichttitel:  Re: Krikpunten

Ja daarvoor heb ik inmiddels een remzuiger terugdraaiset. Dat scheelt een hoop geklooi met de waterpomp tang.

Auteur:  L A [ 23 apr 2012 11:21 ]
Berichttitel:  Re: Krikpunten

Bedankt GW-tje voor je uitleg
En hieronder hoe ik het deed.
2x Krik en 2x steunen.
Zelf gedaan maar bij de gararge met hun spullen. Leuk als je garage ook je vriend is :lol:

Auteur:  L A [ 23 apr 2012 11:23 ]
Berichttitel:  Re: Krikpunten

Zie hier de aanleiding waarom ik tot reparatie over ben gegaan:

Auteur:  L A [ 23 apr 2012 11:24 ]
Berichttitel:  Re: Krikpunten

En hier onder wat ik versta onder schijven gerectificeerd:

Auteur:  GW-tje [ 23 apr 2012 12:34 ]
Berichttitel:  Re: Krikpunten

(O.T. - Maar dit is geen diesel van 2007, zoals in je profiel vermeld staat.)

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/