Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Lekke band; wiel muurvast. https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=10993 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | ArjanL [ 29 jan 2012 21:04 ] |
Berichttitel: | Lekke band; wiel muurvast. |
Kreeg vandaag een melding dat in de band linksvoor de spanning te laag was. Bij visuele controle bleek dat zo te zijn. Thuis gekomen wilde ik het reservewiel er onder zetten. Wielbouten draaiden zonder probleem los, maar wiel (aluminium) was met geen mogelijkheid van de naaf te krijgen. Schudden/schoppen hielp niet; wiel bleef muurvast. In arrenmoede ANWB gebeld, die zou de Touring langs sturen (ik was in België). Wachten duurde een uurtje. Auto op de 'garagekrik'; de monteur kreeg het wiel ook niet los. Auto maximaal omhoog gekrikt, wielen maximaal naar links en de monteur kon langs voor het wiel lostrappen. Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Heeft iemand een idee hoe dat komt en wat zou een oplossing ter voorkoming zijn? |
Auteur: | willy4 [ 29 jan 2012 21:11 ] |
Berichttitel: | Re: Lekke band; wiel muurvast. |
het komt zeeeer veel voor ![]() kopervet gebruiken,waar het alu gedeelte de wielnaaf raakt |
Auteur: | Timo 1972 [ 29 jan 2012 21:17 ] |
Berichttitel: | Re: Lekke band; wiel muurvast. |
Heeft dit ook weer te maken met staal tegen aluminium wat tegen elkaar werkt ? Zoals de achter ruitenwisser (break) |
Auteur: | GW-tje [ 29 jan 2012 21:24 ] |
Berichttitel: | Re: Lekke band; wiel muurvast. |
Stukje bakpapier ertussen of iets anders om te isoleren. |
Auteur: | willy4 [ 29 jan 2012 21:31 ] |
Berichttitel: | Re: Lekke band; wiel muurvast. |
dat oxcideerd en het komt muurvast,voor het los te krijgen met een voorhamer op de velg slaan en het wiel altijd een beetje verdraaien als je met een voorhamer op de velg slaat,moet je zien dat je met het vlak van de hamer op de velg slaat soms kun je al gelang,het type velg met een hefboom in de opening van de velg,zo de velg van de naaf vringen ook aan de achterwisser een beetje vet aan doen Stukje bakpapier ertussen of iets anders om te isoleren. als je graag hebt dat het wiel loskomt,moet je dat zeker doen ![]() het komt vast op de ronde opening van het wiel,en daar kun je zeker geen bak papier tussen doen ![]() |
Auteur: | ArjanL [ 29 jan 2012 22:12 ] |
Berichttitel: | Re: Lekke band; wiel muurvast. |
Okee! Dat wordt dus bij iedere lekke band de Wegenwacht bellen; of ieder jaar de wielen er eens af halen en invetten/inpakken. 'k Geloof niet dat ik hier blij mee ben. Maar bedankt voor de antwoorden!! |
Auteur: | willy4 [ 29 jan 2012 22:16 ] |
Berichttitel: | Re: Lekke band; wiel muurvast. |
als je het met kopervet doet, blijft het wel enkele jaren en als je het wiel voor een of andere reden eraf haalt,telkens een beetje er terug aanbrengen ![]() |
Auteur: | EW [ 29 jan 2012 22:32 ] |
Berichttitel: | Re: Lekke band; wiel muurvast. |
gewoon elk half jaar de wielen eraf halen... |
Auteur: | Herman [ 30 jan 2012 04:13 ] |
Berichttitel: | Re: Lekke band; wiel muurvast. |
Als je geen kopervet hebt, vasaline is ook goed, en inderdaad elk jaar bij onderhoud wielen er even af voor controle! |
Auteur: | JW-C5 [ 30 jan 2012 12:01 ] |
Berichttitel: | Re: Lekke band; wiel muurvast. |
Vaseline is beter dan kopervet ![]() Het probleem is de spanningscorrosie, die ontstaat doordat twee verschillende metalen met elkaar in contact komen, met daarbij een geleidend medium er tussen. Dat laatste is het vocht, vaak vermengd met allerlei zouten en andere spullen. Diezelfde spanningscorrosie veroorzaakt het beruchte achterremklauwen probleem ![]() Als je er kopervet tussen doet, zet je een ander metaal tussen het alu van het wiel en het staal van de naaf, en ook dat geeft op zich weer spanningscorrosie. Zuurvrije vaseline is om die reden dan ook veel beter. Bakpapier helpt wél wat bij de achterklauwen, mits goed ingevet aangebracht op zeer goed schoongemaakte en zeer gladde vlakken. Maar bij de naven krijg je dat er niet tussen.... Groet, JW |
Auteur: | willy4 [ 30 jan 2012 12:14 ] |
Berichttitel: | Re: Lekke band; wiel muurvast. |
met kopervet heb ik nog geen probleem gehad vaseline smelt weg |
Auteur: | EvilTwin [ 30 jan 2012 12:43 ] |
Berichttitel: | Re: Lekke band; wiel muurvast. |
Dit heeft niet veel te maken met galvanische corrosie van alu op staal, want de wielen zijn gelakt. Je kunt het ook duidelijk zien dat het gaat om gewoon wat roest van de naaf, vaker wisselen en je hebt er geen last van. Zou het een galvanische reactie zijn dan zouden er bloemkolen in het naafgat ontstaan. (alu is onedeler dan ijzer) NB spanningscorrosie is iets héél anders...dat krijg je als er krachten (intern: spanningen) op het corroderen deel staan, waarbij er interactie is tussen scheurgroei en corrosie aan het oppervlak: http://en.wikipedia.org/wiki/Stress_corrosion_cracking |
Auteur: | JW-C5 [ 30 jan 2012 14:23 ] |
Berichttitel: | Re: Lekke band; wiel muurvast. |
Uiteraard, we hebben het over galvanische corrosie. Ten onrechte heb ik het woord spanningscorrosie gebruikt, ingegeven omdat er sprake is van corrosie door het verschil in metalen die op een andere plaats staan in de spanningsreeks. Dat gezegd zijnde, ik heb wel degelijk gezien dat velgen op die plaats vast komen te zitten door galvanische corrosie. Wellicht gebeurt dat als de (dunne) laklaag van de velgnaaf verdwenen is door het schuiven/schuren over de naaf. En wat smeer jij op de naaf om dit probleem te voorkomen? Een goed middel lijkt mij dan keramisch vet te zijn, als vaseline al niet OK zou zijn omdat het door de hitte wegsmelt. Dat vet wordt tegenwoordig door de professionals gebruikt bij de montage van remblokken, dat kan dus zeker wél tegen de hitte. Groet, JW |
Auteur: | willy4 [ 30 jan 2012 14:35 ] |
Berichttitel: | Re: Lekke band; wiel muurvast. |
link een discussie zal ik niet rap aangaan,ieder heeft zijn mening maar ik speek uit ervaring met mijn handen ![]() |
Auteur: | JW-C5 [ 30 jan 2012 15:06 ] |
Berichttitel: | Re: Lekke band; wiel muurvast. |
Ook ík heb in het verleden vaak kopervet gebruikt. Ik heb nog altijd een tube in huis, voor het geval dat ![]() Inmiddels sleutel ik zelf veel minder, en mij viel op dat er door de profi's tegenwoordig dat keramische vet gebruikt wordt bij remmenmontage. Kopervet heeft daarbij kennelijk af gedaan. Bij de montage van de achterremklauwen wordt nu speciaal Loctitevet gebruikt. Ook daar geen kopervet (meer). Voor wat het waard is, dus..... Groet, JW |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |