Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen.
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=10924
Pagina 1 van 2

Auteur:  GW-tje [ 14 jan 2012 21:34 ]
Berichttitel:  Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen.

Volgens mij een veel voorkomende kwaal bij de C5 Ph1. Een zwetende leiding van de stuurbekrachtiging. Ik heb dit gezien bij alle, mij bekende, C5-en tot nu toe. Vandaag heb ik bij iemand deze set vervangen.

- Bij de dealer de complete geassembleerde set besteld op VIN (158 euro) en 2 liter LDS. (35 euro)
- Auto opgebokt, wielen hoeven er niet af, motoronderplaat wel.
- afdekplaat onder de motorkap over het LDS vat eraf. (4 popnagels)
- met de Lexia het hydraylische systeem drukloos gemaakt. Voor de stuurbekrachtiging achteraf niet echt nodig.
- eerst de retourleiding (slangklem-clip) losgemaakt, juist voor het linker voorwiel ter hoogte van de bumper, en de slang in een schone emmer om de LDS op te vangen.
- Op de pomp, aangedreven door de multi-v-riem de wartel (Slw. 17mm) los, de bevestigingsmoer (M6, slw 10) van de leidingsteun en de blauwe stekker van de druksensor, op de motor ter hoogte van het vliegwiel zit nog een leidingsteun ook M6 (slw 10mm).
- Dan nog 1 bout (10) die de set op het subframe klemt, juist onder de aandrijfas.
- Daarna door het stuur heen en weer te draaien zoveel mogelijk olie uit de slang/stuurhuis in de emmer gepompt.
- Onder de auto met een klein rateltje (3/8") en een T30 het klemjuk op het stuurhuis losgedraaid. Dit juk houdt aanvoer -en retourleiding op zijn plaats.
- Oude slangenset eruit en de nieuwe er weer in. Alles weer netjes in omgekeerde volgorde vast en motorplaat er weer onder.
- LDS afgevuld, motor starten en stuur een aantal malen heen en weer, motor uit.
- Auto weer op de wielen en met draaiende motor een aantal keren veersysteem hoog en laag en nog een keer het stuur van links naar rechts.
- Veersysteem in de laagste stand en dan motor uit.
- LDS peilen en afvullen.

Daarna is het stuurhuis nog niet helemaal luchtvrij, maar dat komt met een paar kilometer rijden vanzelf. De boel stuurt weer goed en is weer jaren lekvrij. :smt023

Auteur:  Klussie [ 07 maart 2012 20:47 ]
Berichttitel:  Re: Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen.

Gistermiddag ontdekte ik een plas olie linksvoor onder de auto.
Vanmorgen was het een flinke plas en vanmiddag bij vertrek op het werk een oliebad op de plassen die door de regen waren ontstaan.
Toch maar de garage gebeld en ik kon gelukkig meteen komen.

De retourleiding bleek ter hoogte van een bevestigingsklem gaar te zijn.

Omdat het de aluminium retourleiding betrof is deze deze doorgehaald met een pijpensnijder en is deze met hogedrukslang en slangeklemmen weer vastgezet op de oude slang via een verloopstuk.

1 uur werk, 3 liter LDS :? en materiaal.
Klus gedaan voor 125 euro.

Auteur:  Herman [ 07 maart 2012 20:50 ]
Berichttitel:  Re: Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen.

woordspeling klussie?
Klus gedaan voor 125 euro. of hun gedaan? :smt023

Auteur:  Klussie [ 07 maart 2012 20:55 ]
Berichttitel:  Re: Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen.

onbewust Herman ;)

Auteur:  GW-tje [ 07 maart 2012 22:43 ]
Berichttitel:  Re: Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen.

Snel opgelost. :smt023 En ja.....LDS is niet echt goedkoop. ;)

Auteur:  Klaverblaadje [ 08 maart 2012 09:56 ]
Berichttitel:  Re: Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen.

Rene zeker?

Waarom een dure leiding als het met een simpele koppeling ook werkt. :smt023

Auteur:  GW-tje [ 05 mei 2012 21:30 ]
Berichttitel:  Re: Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen.

Vandaag bij mijn eigen voiture aan deze klus begonnen. Ik had het al eens gedaan dus ik dacht appeltje eitje. Dus niet. Ik had geoefend op een HA3 hydractive en die van mij heeft HA3+. Wat zit er dus in de weg om de klemschroef op het stuurhuis te kunnen bereiken? Inderdaad een dik hydrauliekblok met een dikke bol. Schroeven losgedraaid van het blok maar dat geeft geen ruimte. Morgen proberen om vanaf wielzijde erbij te komen en anders moet ik eerst het hele hydrauliekblok vrij maken om hem echt aan de kant te kunnen leggen. Dat betekent dat er wel wat leidingen los moeten die ik liever vast laat zitten. Iemand al eerder ervaring opgedaan met de stuurbekrachtigingsleiding met HA3+?

Auteur:  GW-tje [ 07 mei 2012 20:58 ]
Berichttitel:  Re: Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen.

Zaterdag begonnen, zondag doorgeklusd en maandagmiddag "pas" alles weer klaar. De verdeler en de middenbol heb ik laten zitten. Toch een lastige klus om daar omheen te werken.
-hitteschild van het stuurhuis weg,
-hitteschild net voor de middendemper op een dwarstraverse weg,
-dwarstraverse zelf ook weg,
Daarna is het mogelijk, liggend onder het linkervoorwiel om met je rechterarm langs de middenbol op te werken en met je linkerhand kun je dan vanaf de spoorstangkant je gereedschap wat sturen en kijken wat je doet. Afijn echt een k*tklusje, maar te doen.
Daarna omdat we toch bezig waren nog maar even:
- alle remmen gereinigd en gespoeld,
- luchtfilter en interieurfilter vervangen,
- omlooprol en spanrol van de multi-v-riem vervangen
- alle gelekte LDS zoveel als mogelijk weggepoetst.
- LDS ververst en gepeild (moet nog een klein beetje bij)

Het leuke van dit klusweekend was dat mijn dochter van bijna 15 me veelvuldig heeft vergezeld met sleutelen. Voor haar erg leerzaam en voor mij keigezellig! Samen onder de auto en samen vieze handen!

Auteur:  chathanky [ 07 mei 2012 21:10 ]
Berichttitel:  Re: Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen.

Handig zo`n klusvrouw. :lol: Wie weer heeft ze haar roeping ontdekt.

Die lds kon ik snel en goed schoon krijgen met een busje kettingreiniger van de Lidl. Het motorruim knapt er zeker van op.

Auteur:  GW-tje [ 07 mei 2012 21:14 ]
Berichttitel:  Re: Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen.

Goeie tip! Is LDS nou eigenlijk net zo "schoon" als LHM? Van LHM vond je na een paar regenbuien niets meer terug.....

Auteur:  chathanky [ 07 mei 2012 21:27 ]
Berichttitel:  Re: Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen.

In de wielkasten bleef het bij mij zitten en dat zat er al enige tijd, na schoonspuiten met hoge druk spoel je het wel weg maar dan druipt de olie weer langs de modderschermen en blijft plakkerig.
Zand en vuiligheid kleeft snel vast.

Zelf heb ik de modderschermen weg gehaald om alles schoon te maken. Eerst met een doek maar daar haal je het ergste mee weg, in de schuur had ik nog een paar bussen kettingreiniger en dan zie je de rest als water van de plaatdelen spoelen en blijft er niets meer achter.

Auteur:  EW [ 07 mei 2012 21:30 ]
Berichttitel:  Re: Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen.

GW-tje schreef:
Goeie tip! Is LDS nou eigenlijk net zo "schoon" als LHM? Van LHM vond je na een paar regenbuien niets meer terug.....



Hier voor de deur is het nog steeds zichtbaar...

Auteur:  GW-tje [ 07 mei 2012 22:03 ]
Berichttitel:  Re: Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen.

Dat vond ik altijd het fijne van LHM. Als er dan eens wat lekte was dat geen ramp.

Auteur:  EW [ 07 mei 2012 22:13 ]
Berichttitel:  Re: Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen.

Tja, LDS is nog niet zo duur als LHS maar...

Auteur:  chathanky [ 07 mei 2012 22:36 ]
Berichttitel:  Re: Stuurbekrachtigingsleidingen vervangen.

Onder de 10 euro per liter als je wat winkelt hier en daar.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/