Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Stuurbekrachtiging 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 dec 2007 12:13
Berichten: 135
Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Tourer exclusive 2.0 16v
Opties: Panorama, Pack detection
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 180000
Kleur: Mativoir


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Stuurbekrachtiging
Wij hebben vanaf dag 1 dat we de auto in ons bezit hebben een vreemd probleem met de stuurbekrachtiging. De dealer (vreemd merk) heeft hier al meerdere keren naar gekeken. Ook een citroen dealer heeft al eens naar het probleem gezocht.

Probleem is dat zo nu en dan (soms heel regelmatig) de stuurbekrachtiging zoomt. In het stuur is daarbij duidelijk een onprettige trilling/schokkerigheid waarneembaar, gepaard gaande van een zoomend geluid. Hoe ik het precies moet omschrijven weet ik nog niet :smt017 Het is in ieder geval niet het geluid zoals dat kan optreden bij maximale stuuruitslag.

Het lijkt alsof er onvoldoende druk in het systeem zit zo nu en dan. Op advies van de Citroen dealer is de slang die voorlangs het motorblok loopt vervangen, omdat deze lek was. Olie van het systeem is hierbij vernieuwd.

Alleen het probleem is nog steeds aanwezig. Olie niveau is nog goed dus daar kan het ook niet aanliggen mi. Of zou ik het olieniveau een keer moeten bekijken in de andere standen (bv hoog ipv laag)

Het lijkt mij of de pomp niet altijd voldoende werkt maar ja wie ben ik.

We hebben nog garantie dus het zal wel een keer goedkomen :smt203 maar wilde zelf ook op onderzoek uitgaan in de hoop dat jullie goede suggesties hebben.


19 mei 2008 13:26
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtiging
Stuurt de auto ook zwaar(der)? Heb je dat al eens vergeleken?

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


19 mei 2008 13:45
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtiging
WilfredenElke schreef:
Olie niveau is nog goed dus daar kan het ook niet aanliggen mi. Of zou ik het olieniveau een keer moeten bekijken in de andere standen (bv hoog ipv laag)


De stuurbekrachtiging deelt de oranje vloeistof (LDS) met de vering. Het niveau dient gecontroleerd te worden in de lage stand. Bij het navullen dient ook het maximum in de gaten te worden gehouden. Tijdens het bijvullen moet je het stuur van aanslag tot aanslag bewegen.

Bij de Ph.I is het LDS-niveau lastig af te lezen (het reservoir is licht doorzichting) bi jde Ph.II zit er een soort netje onder de dop om het af te lezen.

NB. Mij is vroeger altijd geleerd om een Citroen niet met de wielen uit de middenstand neer te zetten. Bij CX en XM omdat de DiRaVi dan het stuurslot vastgeklemd wordt, bij de C5 omdat de vering erop gaat reageren.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


19 mei 2008 14:06
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 dec 2007 12:13
Berichten: 135
Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Tourer exclusive 2.0 16v
Opties: Panorama, Pack detection
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 180000
Kleur: Mativoir


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtiging
@ Harm
Auto stuurt niet merkbaar zwaarder.

@EvilTwin
Wij hebben een phase 1 (eind 2002) dus idd het onduidelijk waarneembare lichtdoorzichtige bakje. Waarom is het maximum zo belangrijk (gewoon intresse, maar er zal toch een overloop zijn ergens?) En enig idee waarop je het stuur steeds beweegt tijdens het vullen?

Zou er ook lucht in het systeem kunnen zitten trouwens?

We proberen de auto idd altijd weg te zetten met de wielen in de rechtuit stand, die tip weet ik nog van de tijd dat mijn vader 1 van de eerste c5'en van nl had (overigens een verder probleemloze auto, zelfs na 150.000 op lpg, maar dat terzijde)


19 mei 2008 14:13
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39
Berichten: 2469
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtiging
WilfredenElke schreef:
@ Harm
Auto stuurt niet merkbaar zwaarder.

@EvilTwin
Wij hebben een phase 1 (eind 2002) dus idd het onduidelijk waarneembare lichtdoorzichtige bakje. Waarom is het maximum zo belangrijk (gewoon intresse, maar er zal toch een overloop zijn ergens?) En enig idee waarop je het stuur steeds beweegt tijdens het vullen?

Zou er ook lucht in het systeem kunnen zitten trouwens?

We proberen de auto idd altijd weg te zetten met de wielen in de rechtuit stand, die tip weet ik nog van de tijd dat mijn vader 1 van de eerste c5'en van nl had (overigens een verder probleemloze auto, zelfs na 150.000 op lpg, maar dat terzijde)



De lucht haal je uit het systeem door de auto een paar keer op en neer te laten gaan en het stuur van links naar rechts te draaien (tot de max uitslag).
Het stuur moet je draaien tijdens het vullen zodat het stuurbekrachtigings gedeelte zich vult met LDS, dit is meestal aan de orde als je het systeem hebt leeggelaten en opnieuw vult tenzij het systeem onder minimum zit (ook voor ontluchting).

Hoop dat het een beetje duidelijk is, succes met het vullen.

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


19 mei 2008 20:15
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 dec 2007 12:13
Berichten: 135
Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Tourer exclusive 2.0 16v
Opties: Panorama, Pack detection
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 180000
Kleur: Mativoir


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtiging
Bedankt voor de reacties. Ga maar eens op en neer dansen en mijn armen trainen :D

Laat wel even weten of dit het probleem oplost.


20 mei 2008 06:47
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 29 mei 2008 11:42
Berichten: 124
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 Break 2.0i 16V LP
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09579
Productienummer: 0082
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170000
Kleur: GRIS ALUMINIUM


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtiging
EvilTwin schreef:

NB. Mij is vroeger altijd geleerd om een Citroen niet met de wielen uit de middenstand neer te zetten. Bij CX en XM omdat de DiRaVi dan het stuurslot vastgeklemd wordt, bij de C5 omdat de vering erop gaat reageren.


Mijn vriendin belde net met de vraag hoe je de auto uit het stuurslot krijgt... :lol:

Ik kwam deze opmerking tegen... is hier iets van waar? mijn c5 staat tot nu toe NOOIT recht: ik parkeer hem vooruit in een parkeervak en laat hem dan staan. "Netjes neerzetten" vind ik maar zonde van de benzine, of moet ik mijn leven gaan beteren en even steken om hem recht neer te zetten?


27 jun 2008 20:02
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtiging
Pim schreef:
EvilTwin schreef:

NB. Mij is vroeger altijd geleerd om een Citroen niet met de wielen uit de middenstand neer te zetten. Bij CX en XM omdat de DiRaVi dan het stuurslot vastgeklemd wordt, bij de C5 omdat de vering erop gaat reageren.


Mijn vriendin belde net met de vraag hoe je de auto uit het stuurslot krijgt... :lol:

Ik kwam deze opmerking tegen... is hier iets van waar? mijn c5 staat tot nu toe NOOIT recht: ik parkeer hem vooruit in een parkeervak en laat hem dan staan. "Netjes neerzetten" vind ik maar zonde van de benzine, of moet ik mijn leven gaan beteren en even steken om hem recht neer te zetten?


uiteraard is het waar :roll:

maar als het parkeervak netjes vlak is dan is de kans dat de vering erop reageert gering.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


27 jun 2008 21:11
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 29 mei 2008 11:42
Berichten: 124
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 Break 2.0i 16V LP
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09579
Productienummer: 0082
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170000
Kleur: GRIS ALUMINIUM


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtiging
Maar de vering doet toch altijd van alles en nog wat bij zowel het verlaten van de auto als bij het instappen? Of bedoel je dat niet? :smt198


27 jun 2008 23:20
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 nov 2007 23:47
Berichten: 4456
Woonplaats: Zeewolde
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtiging
Pim schreef:
Maar de vering doet toch altijd van alles en nog wat bij zowel het verlaten van de auto als bij het instappen? Of bedoel je dat niet? :smt198

heeft dat niet te maken met de hoogte sensor?
ik heb ook die "dansende" c5's gezien terwijl ze stilstaan
die van mij doet dat niet alleen als ik van slot haal of iets in de bak doe
past hij de hoogte aan

is de hoogte sensor in te stellen :smt017

_________________

Afbeelding

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK
ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk
ex Xantia 19sd pallas
ex Xantia 19d
ex Citroen BX TD
ex lelijke eenden (what's in a name)


28 jun 2008 10:55
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:55
Berichten: 4494
Woonplaats: Dordrecht
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtiging
Ik heb het meegemaakt dat de mijne aan het dansen was. Voorkant ging op en neer.
Auto stond met gedraaid stuur geparkeerd in een vak waarbij de voorkant hoger stond dan de achterkant.
In de 3 jaar dat ik C5 rijd, is me dat een keer of 5 overkomen.

_________________
Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive
[color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring


28 jun 2008 10:58
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 29 mei 2008 11:42
Berichten: 124
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 Break 2.0i 16V LP
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09579
Productienummer: 0082
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170000
Kleur: GRIS ALUMINIUM


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtiging
Dus correctie van de veren bij in- en uitstappen en laden is normaal, maar als hij blijft dansen moet je je auto even rechtzetten?


28 jun 2008 12:38
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtiging
Pim schreef:
Dus correctie van de veren bij in- en uitstappen en laden is normaal, maar als hij blijft dansen moet je je auto even rechtzetten?


Ja, het openen van een portier, zelfs het ontgrendelen met de AB is genoeg om de C5 uit z'n slaap te halen en na het stoppen van de motor blijft de BSI ook nog even actief. Zodoende kan hij corrigeren op belading.

Dansen betekent:
-auto niet recht, stuur niet rechtuit, parkeerplaats niet vlak

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


03 jul 2008 16:00
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtiging
WilfredenElke schreef:
Bedankt voor de reacties. Ga maar eens op en neer dansen en mijn armen trainen :D

Laat wel even weten of dit het probleem oplost.


Is het opgelost?


27 jul 2008 20:34
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 dec 2007 12:13
Berichten: 135
Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Tourer exclusive 2.0 16v
Opties: Panorama, Pack detection
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 180000
Kleur: Mativoir


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Stuurbekrachtiging
Ja :D

Kan een slotje op. :smt162


28 jul 2008 08:01
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.