Auteur |
Bericht |
WilfredenElke
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 14 dec 2007 12:13 Berichten: 135 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Tourer exclusive 2.0 16v
Opties: Panorama, Pack detection
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 180000
Kleur: Mativoir
Naar boven
|
 Stuurbekrachtiging
Wij hebben vanaf dag 1 dat we de auto in ons bezit hebben een vreemd probleem met de stuurbekrachtiging. De dealer (vreemd merk) heeft hier al meerdere keren naar gekeken. Ook een citroen dealer heeft al eens naar het probleem gezocht. Probleem is dat zo nu en dan (soms heel regelmatig) de stuurbekrachtiging zoomt. In het stuur is daarbij duidelijk een onprettige trilling/schokkerigheid waarneembaar, gepaard gaande van een zoomend geluid. Hoe ik het precies moet omschrijven weet ik nog niet  Het is in ieder geval niet het geluid zoals dat kan optreden bij maximale stuuruitslag. Het lijkt alsof er onvoldoende druk in het systeem zit zo nu en dan. Op advies van de Citroen dealer is de slang die voorlangs het motorblok loopt vervangen, omdat deze lek was. Olie van het systeem is hierbij vernieuwd. Alleen het probleem is nog steeds aanwezig. Olie niveau is nog goed dus daar kan het ook niet aanliggen mi. Of zou ik het olieniveau een keer moeten bekijken in de andere standen (bv hoog ipv laag) Het lijkt mij of de pomp niet altijd voldoende werkt maar ja wie ben ik. We hebben nog garantie dus het zal wel een keer goedkomen  maar wilde zelf ook op onderzoek uitgaan in de hoop dat jullie goede suggesties hebben.
|
19 mei 2008 13:26 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Stuurbekrachtiging
Stuurt de auto ook zwaar(der)? Heb je dat al eens vergeleken?
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
19 mei 2008 13:45 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Stuurbekrachtiging
WilfredenElke schreef: Olie niveau is nog goed dus daar kan het ook niet aanliggen mi. Of zou ik het olieniveau een keer moeten bekijken in de andere standen (bv hoog ipv laag) De stuurbekrachtiging deelt de oranje vloeistof (LDS) met de vering. Het niveau dient gecontroleerd te worden in de lage stand. Bij het navullen dient ook het maximum in de gaten te worden gehouden. Tijdens het bijvullen moet je het stuur van aanslag tot aanslag bewegen. Bij de Ph.I is het LDS-niveau lastig af te lezen (het reservoir is licht doorzichting) bi jde Ph.II zit er een soort netje onder de dop om het af te lezen. NB. Mij is vroeger altijd geleerd om een Citroen niet met de wielen uit de middenstand neer te zetten. Bij CX en XM omdat de DiRaVi dan het stuurslot vastgeklemd wordt, bij de C5 omdat de vering erop gaat reageren.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
19 mei 2008 14:06 |
|
 |
WilfredenElke
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 14 dec 2007 12:13 Berichten: 135 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Tourer exclusive 2.0 16v
Opties: Panorama, Pack detection
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 180000
Kleur: Mativoir
Naar boven
|
 Re: Stuurbekrachtiging
@ Harm Auto stuurt niet merkbaar zwaarder.
@EvilTwin Wij hebben een phase 1 (eind 2002) dus idd het onduidelijk waarneembare lichtdoorzichtige bakje. Waarom is het maximum zo belangrijk (gewoon intresse, maar er zal toch een overloop zijn ergens?) En enig idee waarop je het stuur steeds beweegt tijdens het vullen?
Zou er ook lucht in het systeem kunnen zitten trouwens?
We proberen de auto idd altijd weg te zetten met de wielen in de rechtuit stand, die tip weet ik nog van de tijd dat mijn vader 1 van de eerste c5'en van nl had (overigens een verder probleemloze auto, zelfs na 150.000 op lpg, maar dat terzijde)
|
19 mei 2008 14:13 |
|
 |
c5maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39 Berichten: 2469
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
 Re: Stuurbekrachtiging
WilfredenElke schreef: @ Harm Auto stuurt niet merkbaar zwaarder.
@EvilTwin Wij hebben een phase 1 (eind 2002) dus idd het onduidelijk waarneembare lichtdoorzichtige bakje. Waarom is het maximum zo belangrijk (gewoon intresse, maar er zal toch een overloop zijn ergens?) En enig idee waarop je het stuur steeds beweegt tijdens het vullen?
Zou er ook lucht in het systeem kunnen zitten trouwens?
We proberen de auto idd altijd weg te zetten met de wielen in de rechtuit stand, die tip weet ik nog van de tijd dat mijn vader 1 van de eerste c5'en van nl had (overigens een verder probleemloze auto, zelfs na 150.000 op lpg, maar dat terzijde) De lucht haal je uit het systeem door de auto een paar keer op en neer te laten gaan en het stuur van links naar rechts te draaien (tot de max uitslag). Het stuur moet je draaien tijdens het vullen zodat het stuurbekrachtigings gedeelte zich vult met LDS, dit is meestal aan de orde als je het systeem hebt leeggelaten en opnieuw vult tenzij het systeem onder minimum zit (ook voor ontluchting). Hoop dat het een beetje duidelijk is, succes met het vullen.
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
19 mei 2008 20:15 |
|
 |
WilfredenElke
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 14 dec 2007 12:13 Berichten: 135 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Tourer exclusive 2.0 16v
Opties: Panorama, Pack detection
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 180000
Kleur: Mativoir
Naar boven
|
 Re: Stuurbekrachtiging
Bedankt voor de reacties. Ga maar eens op en neer dansen en mijn armen trainen Laat wel even weten of dit het probleem oplost.
|
20 mei 2008 06:47 |
|
 |
Pim
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 mei 2008 11:42 Berichten: 124 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 Break 2.0i 16V LP
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09579
Productienummer: 0082
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170000
Kleur: GRIS ALUMINIUM
Naar boven
|
 Re: Stuurbekrachtiging
EvilTwin schreef: NB. Mij is vroeger altijd geleerd om een Citroen niet met de wielen uit de middenstand neer te zetten. Bij CX en XM omdat de DiRaVi dan het stuurslot vastgeklemd wordt, bij de C5 omdat de vering erop gaat reageren.
Mijn vriendin belde net met de vraag hoe je de auto uit het stuurslot krijgt... Ik kwam deze opmerking tegen... is hier iets van waar? mijn c5 staat tot nu toe NOOIT recht: ik parkeer hem vooruit in een parkeervak en laat hem dan staan. "Netjes neerzetten" vind ik maar zonde van de benzine, of moet ik mijn leven gaan beteren en even steken om hem recht neer te zetten?
|
27 jun 2008 20:02 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Stuurbekrachtiging
Pim schreef: EvilTwin schreef: NB. Mij is vroeger altijd geleerd om een Citroen niet met de wielen uit de middenstand neer te zetten. Bij CX en XM omdat de DiRaVi dan het stuurslot vastgeklemd wordt, bij de C5 omdat de vering erop gaat reageren.
Mijn vriendin belde net met de vraag hoe je de auto uit het stuurslot krijgt... Ik kwam deze opmerking tegen... is hier iets van waar? mijn c5 staat tot nu toe NOOIT recht: ik parkeer hem vooruit in een parkeervak en laat hem dan staan. "Netjes neerzetten" vind ik maar zonde van de benzine, of moet ik mijn leven gaan beteren en even steken om hem recht neer te zetten? uiteraard is het waar maar als het parkeervak netjes vlak is dan is de kans dat de vering erop reageert gering.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
27 jun 2008 21:11 |
|
 |
Pim
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 mei 2008 11:42 Berichten: 124 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 Break 2.0i 16V LP
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09579
Productienummer: 0082
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170000
Kleur: GRIS ALUMINIUM
Naar boven
|
 Re: Stuurbekrachtiging
Maar de vering doet toch altijd van alles en nog wat bij zowel het verlaten van de auto als bij het instappen? Of bedoel je dat niet? 
|
27 jun 2008 23:20 |
|
 |
Duck
V.I.P.
Geregistreerd: 13 nov 2007 23:47 Berichten: 4456 Woonplaats: Zeewolde
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Naar boven
|
 Re: Stuurbekrachtiging
Pim schreef: Maar de vering doet toch altijd van alles en nog wat bij zowel het verlaten van de auto als bij het instappen? Of bedoel je dat niet?  heeft dat niet te maken met de hoogte sensor? ik heb ook die "dansende" c5's gezien terwijl ze stilstaan die van mij doet dat niet alleen als ik van slot haal of iets in de bak doe past hij de hoogte aan is de hoogte sensor in te stellen 
_________________

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk ex Xantia 19sd pallas ex Xantia 19d ex Citroen BX TD ex lelijke eenden (what's in a name)
|
28 jun 2008 10:55 |
|
 |
Wimmie
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:55 Berichten: 4494 Woonplaats: Dordrecht
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz
Naar boven
|
 Re: Stuurbekrachtiging
Ik heb het meegemaakt dat de mijne aan het dansen was. Voorkant ging op en neer. Auto stond met gedraaid stuur geparkeerd in een vak waarbij de voorkant hoger stond dan de achterkant. In de 3 jaar dat ik C5 rijd, is me dat een keer of 5 overkomen.
_________________ Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive [color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
|
28 jun 2008 10:58 |
|
 |
Pim
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 29 mei 2008 11:42 Berichten: 124 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 Break 2.0i 16V LP
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09579
Productienummer: 0082
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170000
Kleur: GRIS ALUMINIUM
Naar boven
|
 Re: Stuurbekrachtiging
Dus correctie van de veren bij in- en uitstappen en laden is normaal, maar als hij blijft dansen moet je je auto even rechtzetten?
|
28 jun 2008 12:38 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Stuurbekrachtiging
Pim schreef: Dus correctie van de veren bij in- en uitstappen en laden is normaal, maar als hij blijft dansen moet je je auto even rechtzetten? Ja, het openen van een portier, zelfs het ontgrendelen met de AB is genoeg om de C5 uit z'n slaap te halen en na het stoppen van de motor blijft de BSI ook nog even actief. Zodoende kan hij corrigeren op belading. Dansen betekent: -auto niet recht, stuur niet rechtuit, parkeerplaats niet vlak
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
03 jul 2008 16:00 |
|
 |
martijn v o
|
 Re: Stuurbekrachtiging
WilfredenElke schreef: Bedankt voor de reacties. Ga maar eens op en neer dansen en mijn armen trainen Laat wel even weten of dit het probleem oplost. Is het opgelost?
|
27 jul 2008 20:34 |
|
 |
WilfredenElke
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 14 dec 2007 12:13 Berichten: 135 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Tourer exclusive 2.0 16v
Opties: Panorama, Pack detection
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 180000
Kleur: Mativoir
Naar boven
|
 Re: Stuurbekrachtiging
Ja Kan een slotje op. 
|
28 jul 2008 08:01 |
|
 |
|