Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Achterkant C5 break PH1 zak bij stilstaan
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=10558
Pagina 1 van 2

Auteur:  mdwit [ 14 nov 2011 12:56 ]
Berichttitel:  Achterkant C5 break PH1 zak bij stilstaan

Sinds kort ben ik over gestapt van een xantia break 2.1 turbo (380.000 km mee gereden) naar een C5 break (2004) HDI 2.0. In het begin was en is het nog wennen aan het veergedrag van een xantia en C5.

Nu het volgende probleem, zondag morgen was de achterzijde van de C5 naar zijn laagste punt gezakt. Als ik mijn deur van slot haal wordt het elektrische gedeelte geactiveerd en komt de achterzijde gewoon weer in rijstand. IK weet bij dat mijn vorige auto een derde veer bol had die dit regelde.

IK heb de C5 gezien op de brug maar heb op de achterzijde maar twee veerbollen gezien. Kan iemand mijn vertellen wat eventueel de oorzaak kan zijn van deze storing.

Groetjes,

Marcel de Wit
Nieuw C5 rijder

Auteur:  Rowi [ 14 nov 2011 12:57 ]
Berichttitel:  Re: Achterkant C5 break PH1 zak bij stilstaan

Veercilinder(s)...

Auteur:  Menno [ 14 nov 2011 13:03 ]
Berichttitel:  Re: Achterkant C5 break PH1 zak bij stilstaan

Afbeelding Die zijn dan lek

Auteur:  JW-C5 [ 14 nov 2011 13:06 ]
Berichttitel:  Re: Achterkant C5 break PH1 zak bij stilstaan

Bij zoiets denk ik eerder aan een klep die is blijven hangen, door vervuiling oid.

Een veercilinder gaat heeeel langzaamaan meer lekken, dat is niet van de ene dag op de andere. En als dat wel het geval is zie je vermoedelijk wel een plasje LDS onder de auto liggen.....

Ik zou het gewoon een paar dagen aankijken en afwachten of het zich herhaalt.
Een check is 'm in de hoogste stand weg te zetten en dan te kijken hoe 'ie er de volgende dag bij staat.

Overigens, bij die km-stand is 'ie ook toe aan een verversing van de LDS. Wellicht helpt dat :idea:

Groet,
JW

Auteur:  Menno [ 14 nov 2011 13:08 ]
Berichttitel:  Re: Achterkant C5 break PH1 zak bij stilstaan

Gezien ze inwendig lek zijn zul je dat zeker niet altijd aan een plasje LDS kunnen ontdekken ...
En op de "kont" gaan hangen kan van de ene op de andere dag, was bij mijn Break ook het geval.

Auteur:  JW-C5 [ 14 nov 2011 13:10 ]
Berichttitel:  Re: Achterkant C5 break PH1 zak bij stilstaan

Is dat dan altijd een gevolg van een lekkende veercilinder?

Groet,
JW

Auteur:  Menno [ 14 nov 2011 13:11 ]
Berichttitel:  Re: Achterkant C5 break PH1 zak bij stilstaan

Ja, helaas veelvoorkomend ...
Zie ook het enorm aantal draadjes hierover, met als conclusie " lekkende veercilinder "

Bij een C5 die op z'n "kont' hangt m.i. iig het eerste waar naar gekeken moet worden.

Auteur:  Klaverblaadje [ 14 nov 2011 19:51 ]
Berichttitel:  Re: Achterkant C5 break PH1 zak bij stilstaan

Het bekende filmpje van JO


http://www.youtube.com/watch?v=9KNev4TMUx4&list=FLNNORhv4zBkt-11IcfnTCqQ&index=27&feature=plpp_video

Auteur:  Duck [ 14 nov 2011 20:42 ]
Berichttitel:  Re: Achterkant C5 break PH1 zak bij stilstaan

is wel een aparte c5 : Brandstof: LPG-G3

en dat voor een 2.0 HDI

:smt017

Auteur:  Edwin28 [ 14 nov 2011 23:30 ]
Berichttitel:  Re: Achterkant C5 break PH1 zak bij stilstaan

Dan hebben wij waarschijnlijk wel een bijzondere C5. De onze heeft kortstondig hetzelfde euvel gehad, maar zoals wij inmiddels hebben ervaren heeft de C5 een kwaliteit, die we nog nooit eerder bij andere auto's hebben gezien: het repareert zich zelf. Zo snel als het probleem zich ineens voordeed, zo snel is het ook ineens verdwenen. Ook niet af en toe. Nee, gewoon helemaal verdwenen en dat nu al weer een jaar a 1,5 jaar (uit mijn hoofd gezegd). Hetzelfde hebben wij gehad met het uit zichzelf openende bestuurdesportierraam als je de ruitenwissers aanzet.

Auteur:  Maarten [ 15 nov 2011 08:35 ]
Berichttitel:  Re: Achterkant C5 break PH1 zak bij stilstaan

Als het spontaan weer verdwenen is, zal het inderdaad een klep of zo geweest zijn die niet goed bleef staan.
Maar in eerste instantie zijn de veercilinders wel de eerste verdachte (kan er dacht ik ook ééntje zijn).

Auteur:  Rowi [ 15 nov 2011 09:04 ]
Berichttitel:  Re: Achterkant C5 break PH1 zak bij stilstaan

Klopt. Bij mij zat er ongeveer een jaar, 20.000 km, tussen, tussen LA en RA.

Auteur:  JHV [ 15 nov 2011 10:50 ]
Berichttitel:  Re: Achterkant C5 break PH1 zak bij stilstaan

Mijn ervaring met lekkende veercilinders is dat het langzaam meer begon te worden. Dus in eerste instantie viel het me op dat de auto 2 a 3 cm lager stond. Na enkele weken idd verder doorzakken.
In een van de items over veercilinders is toch de simpele truuk te vinden om rubber leidinkjes even los te halen en te kijken of ze gaan druppen/lekken na een tijdje wachten?
En dan niet de retourleiding pakken wat ik eerst deed :oops: :oops: :oops:
Johan

Auteur:  Rowi [ 15 nov 2011 11:04 ]
Berichttitel:  Re: Achterkant C5 break PH1 zak bij stilstaan

Het was bij mij inderdaad ook maar een paar centimeter. Ik heb dat verder niet afgewacht, maar gelijk laten repareren.

Auteur:  EvilTwin [ 15 nov 2011 11:31 ]
Berichttitel:  Re: Achterkant C5 break PH1 zak bij stilstaan

Edwin28 schreef:
Hetzelfde hebben wij gehad met het uit zichzelf openende bestuurdesportierraam als je de ruitenwissers aanzet.


Erg ot, maar dat is gewoon het gevolg van een ontregelde anti-klem voorziening; heb je de stroom eraf gehad dan moet je altijd de zijruiten opnieuw inleren. Dat staat zelfs in je boekje. Daar is niks vreemd aan.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/