Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
adals vervangen https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=10230 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | janpy [ 10 sep 2011 10:48 ] |
Berichttitel: | adals vervangen |
Hallo allemaal Binnenkort ga ik de adals vervangen. Is er nog interesse in een foto reportage hiervan. Of bestaat deze al? Groet Jan |
Auteur: | willy4 [ 10 sep 2011 11:31 ] |
Berichttitel: | Re: adals vervangen |
viewtopic.php?f=2&t=7706 lees dit eens |
Auteur: | janpy [ 10 sep 2011 11:54 ] |
Berichttitel: | Re: adals vervangen |
Hallo Willy Heb reeds doorgespit. ![]() Een pb gestuurd voor de pdf. En een vraagbaak besteld, of is een haynesboek beter? Groet Jan |
Auteur: | EvilTwin [ 10 sep 2011 17:08 ] |
Berichttitel: | Re: adals vervangen |
Liever de RTA (Revue Technique Automobile) ![]() |
Auteur: | janpy [ 11 sep 2011 14:56 ] |
Berichttitel: | Re: adals vervangen |
Oei Oei Mijn frans is denk ik (eigenlijk weet ik het zeker) niet zo goed. Heb du maar een haynes exemplaar besteld. Heeft mij bij de chevrolet transsport vaak geholpen. Nog even een koppakkinkje en dan gaat tie weg. Groet Jan |
Auteur: | toku [ 13 sep 2011 08:32 ] |
Berichttitel: | Re: adals vervangen |
Een foto reportage is altijd duidelijk en ontzettend handig. Heb het zelf een keer bij mijn BX gedaan en vond het wel meevallen. Het resultaat is wel verbluffend. Geen gekraak meer achterin en het comfort neem weer toe. Succes met het vervangen van de lagers. Groeten. Ton |
Auteur: | Xanter [ 13 sep 2011 12:46 ] |
Berichttitel: | Re: adals vervangen |
Mijn C5 heeft nu 130.000 KM op de klok. Op de vakantie viel het me op dat hij achter minder stabiel lijkt, hij lijkt wat te schommelen. Op de terugweg met de caravan dachten we ook dat we verkeerd beladen hadden, maar dat viel erg mee. Ook met harde wind heeft hij veel last met koersvastheid, ook in de sportstand. Buiten de auto rechtsachter hoor ik hem in de vering kraken zoals een Amerikaanse auto kraakt, dus ik verdenk de adal's. Zit ik op het juiste spoor of moet ik wat anders bedenken? En ja, de wielen zitten vast! ![]() |
Auteur: | willy4 [ 13 sep 2011 13:05 ] |
Berichttitel: | Re: adals vervangen |
slijten de banden scheef af? |
Auteur: | GW-tje [ 13 sep 2011 13:07 ] |
Berichttitel: | Re: adals vervangen |
Om de adals te controleren zul je even een pootje moeten lichten. Auto stabiel opbokken aan de achterzijde en het mooiste is om de boel even drukloos te hebben (met lexia, dan maar eens proberen die draagarmen te bewegen en te scharnieren. Je hoort en voelt dan vanzelf of een en ander soepel draait. Als ze al echt ver heen zijn kun je als de auto op de wielen staat de "BMW-stand" waarnemen waarbij je wielen er dan ongeveer zo onder staan: /-----\ Succes...... |
Auteur: | janpy [ 13 sep 2011 19:20 ] |
Berichttitel: | Re: adals vervangen |
Hallo allemaal Morgen gaan de nieuwe lagers eronder Ik heb een revisie set van moog, Ik kan aan de buitenkant zien waar de draagarm tussen punten zit van het subframe dat dit scheef is. Aan de auto merk ik verder niks behalve een krak bij een kuil Das met een beetje kruipolie ook al een stuk beter geworden. Morgen ist dus zo ver Vandaag eerst de voorste cilinderkop weer geplaats van mijn chevrolet TS' ![]() Ook een leuk klussie |
Auteur: | toku [ 14 sep 2011 11:50 ] |
Berichttitel: | Re: adals vervangen |
Wil je mij het type lager doorgeven. Ik ben benieuwd welke ze gebruiken. Groeten. Ton. |
Auteur: | janpy [ 14 sep 2011 20:57 ] |
Berichttitel: | Re: adals vervangen |
Hallo Ton Ik lees het net te laat, lagers zitten er inmiddels in. Dat ging nog niet vanzelf. Hoe ik het gedaan heb Accu klem los (geinige klem trouwens, je moet maar weten hoe hij los gaat) Auto opgekrikt aan beide kanten. Er staat dan nog te veel spanning van de verenbollen op de draag armen. Accu weer aangesloten, omdat de draagarmen naar benenden hangen denkt de nivo regeling dat de auto hoog staat en zal terug regelen. Armen zijn nu te bewegen, accu weer los Achter schild los, en boutje los van abs sensor. Deze brak af, opnieuw opgeboord en boutje-moertje gebruikt, Nivo regelaar los gehaald van chassis, stekker los en regelaar aan de stab stang laten zitten. Remklauwen los, geen leidingen los gehaald. Stab stang los aan beide kanten, hier zit ook een verloop van de remleiding naar slang aan. Als je dit los hebt kan de de remklauw aan de kant leggen. Pin los gehaald waar de veerpoot mee aan de draagarm geborgd is. De veerpoot zit met een soort conisch gevalletje in de draagarm Dit zat bij mij erg vast, dus de lange pin maar uit de harmonica rubber gehaald. Hier loopt olie uit, schijnt zo te horen. Draagarm bout los gemaakt en eruit gehaald en arm verwijdert. De revisie set die ik had is van moog type ci-rk3569. Eigenlijk voor xm-xantia. Dat klopt ook want toen ik de draagarm met alle revisie onderdelen weer onder de auto had zat er nog speling van links naar rechts op Van de rechterkant de lengte van de stalen bus met einkappen vergeleken met de originele. Daar zit ongeveer 1,5 mm verschil in, ook de bout is te kort Lagers en keerringen en plastic binnenbus zijn wel het zelfde. Besloten om de oude stalen bus met eindkappen weer te gebruiken, en deze alsnog ook weer voor de linker kant te wisselen. Lagers uit de armen halen is goed te doen met een dikke stalen as en dikke hamer en beleid Monteren: even de lagers in de vriezer en de arm warmstoken. Pas wel op dat je de harmonica rubber van de veerpoot niet beschadigd bij het terugplaatsen van de arm. Bij mij kwam bij het monteren de arm weer naar beneden, met de haken waar de kabel van de abs sensor doorloopt zo door het rubber heen, dus hup naar de citroen dealer voor een nieuwe. Het rechter lager was dus echt slecht, droog en ingesleten Links niet droog maar wel ingesleten. Het hele spul weer gemonteerd, wielen er onder. Voorzichtig laten zakken en accu weer aangesloten Auto komt weer omhoog, Testritje over een hobbel, mijn maag komt omhoog bruggetje. En geen krak. Zo tis een dagje sleutelen maar dan heb je ook wat. Klusje is goed te doen, maar er zijn wat zaken die tegen kunnen zitten Boutjes die afbreken, rubbers die stuk gaan, en conische pinnen die vast zitten. Ik had het allemaal. Groet Jan |
Auteur: | Xanter [ 05 dec 2011 20:48 ] |
Berichttitel: | Re: adals vervangen |
Donderdag gaat de dame naar de dokter om te kijken of het werkelijk zo slecht is met de lagers. De auto kraakt als een oude amerikaan en zo dweilt ze ook over de weg. met de kerst gaan we wintersporten en dat betekend 2500 km onder de banden door. Voor die tijd moet dit dus opgelost. |
Auteur: | ciclista [ 05 dec 2011 21:52 ] |
Berichttitel: | Re: adals vervangen |
Bij mij vrijdag, al sinds september gekraak, kon het niet meer aanhoren..... |
Auteur: | Xanter [ 20 dec 2011 21:14 ] |
Berichttitel: | Re: adals vervangen |
Ondertussen is de operatie achter de rug en de garage heeft er woest veel werk aangehad. Alles zat tegen en er was nog een bol stuk ook. Wat ik me afvroeg, werkt Citroën met vaste prijzen? us niet afhankelijk van mee of tegenzitten qua uurloon? En ik ze gaven aan dat rechts al eens vervangen was, maar links niet. Gevoelsmatig vind ik dat met ijn kilometerstand wat veel, of niet? En raar dat er maar 1 vervangen is toen, ik dacht dat ze altijd per stel moeten. Ze waren iig zeer gaar, was dus hoog tijd! Nu zaterdag naar Chatel in Frankrijk! En er ligt sneeuw!!! |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |