Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Gebruik van winterbanden in Nederland
|
Gebruik van winterbanden in Nederland
Auteur |
Bericht |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Gebruik van winterbanden in Nederland
Geen sneeuw in Nederland? Hier in Friesland sneeuwt het nu...
|
04 dec 2008 16:22 |
|
 |
Menno
Beheerder
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Ondanks het weer vandaag, geen last met de (goede 7mm) zomerbanden, ook geen flikkerend ESP lampje danwel ander ongemak ..... Op een leeg afgelegen stuk ook expres geprobeerd of er gripverlies was op te wekken met normaal rijgedrag, ik was simpelweg nieuwsgierig naar de grip van m'n zomerbanden onder winterse toestanden ( sneeuw, tegen vriespunt aan en hoop 'prut' op de weg ) , niet dus ..... Zolang er dus geen dikke laag sneeuw op de wegen in NL ligt en het niet verplicht wordt gesteld door de betuttelende overheid voor mij geen winterbanden. ( maar dat had ik al aangeven, val in herhaling  ) Wat betreft het wel of niet gebruiken van winterbanden zal voor 95% eigen keuze zijn, daar komen we nooit uit, er zullen altijd voor en tegenstanders zijn.
04 dec 2008 17:42 |
|
 |
zandvoorta
V.I.P.
Geregistreerd: 31 mei 2006 21:32 Berichten: 1206 Woonplaats: Wagenborgen
Auto: C5 Tourer LB 2009
Opties: Half leer, Myway
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 125000
Kleur: Blue Bourrasque
Naar boven
|
Ik heb ook nog geen moment het idee gehad ze nodig te hebben, auto ligt rotsvast op de weg 
C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque) C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica) BX 14E '86 (Blanc Cremant) Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi
|
04 dec 2008 18:49 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
MarcusE schreef: EvilTwin schreef: Onder een citroen horen Michelins; ze zijn net zo duur als dunlop, bridgestone of goodyear, iets duurder dan continental, of pirelli, maar zoals gezegd prijs is geen argument (we hebben het over max 4*15 eur per 60dkm) Doet me een beetje denken aan het monteren van V ipv W banden omdat die 3eur/stk goedkoper zijn.  Wanneer je naar de fabrikant prijslijsten kijkt is het verschil misschien niet zo groot. Maar wanneer je naar de daadwerkelijke verkoopprijzen gaat kijken, steekt Michelin er altijd met kop en schouders boven uit. Een 215/55R16W band zit meestal zo rond de 170 (tot boven de 200)terwijl de vergelijkbare Conti's, Dunlops en Goodyears tussen de 100 en 140 zweven. Verder, misschien is het sneeuwvlokje niet beschermt, maar volgens de Europese regelgeving (EU-richtlijn 92/23) worden banden als winterbanden aangemerkt als ze de aanduiding M+S of M&S dragen. zo belachelijk veel heb ik anders nog nooit betaald voor Primacy's. Die EU richtlijn ken ik niet, maar het M+S logo is een amerikaans verzinsel gebaseerd op een norm van de lokale bandenfabrikanten op basis van de openheid van het profiel. Niet echt een indicatie voor Wintertauglichkeit. Juist omdat er geen sluitende definitie is moesten de Duitsers een dergelijke norm buiten de wet houden, en konden ze alleen spreken van "aan de omstandigheden aangepaste uitrusting", daaronder vallen ook bijv kettingen en anti-fries ruitensproeiervloeistof. Daar komt nog bij M+S staat voor Mud and Snow, het zijn dus eigenlijk halve terreinbanden. Overigens de (sneeuw) toestand in diverse VS states is nog een paar graden erger dan Duitsland of Oostenrijk, dan moet je denken aan sneeuwstormen bij -30C etc. De standaard banden die ze daar verkopen zijn ook niet van de kwaliteit die wij hier kennen. In een aantal staten is het normaal om je auto standaard te bestellen op all-season banden, die dus nergens goed voor zijn Citaat: Ondanks het weer vandaag, geen last met de (goede 7mm) zomerbanden, ook geen flikkerend ESP lampje danwel ander ongemak Gisteren natte sneeuw en +2C over de A15, geen probleem met semi-slicks voor. Citaat: Geen sneeuw in Nederland? Hier in Friesland sneeuwt het nu. Met sneeuw wordt een sneeuwdek bedoeld dat zo dik is dat je er op rijdt, niet erdoor. In zo'n geval vindt ik 40km/h al onnodig hard.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
05 dec 2008 13:49 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
EvilTwin schreef: zo belachelijk veel heb ik anders nog nooit betaald voor Primacy's. Waar haal jij Primacy's dan, en hoe goedkoop ?
_________________ Groeten, Marc
|
05 dec 2008 14:14 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
05 dec 2008 14:35 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Naar boven
|
Hoe goedkoop kan ik niet precies zeggen, maar ik heb ze oa. hier gehaald: Bandencentrum van Velzen, Delft/Delftgauw Autobandenservice van Doorn, Houten en de Euromaster in Bergen op Zoom. De eerste ook omdat hij buiten kantoortijden open is, de laatste had toevallig een monteur met citrofilie (en typische EM aanbiedingen als 2e half geld, of 4 voor 3.) Van de 2e ben ik niet 100% zeker dat het 'm is. In Houten zat namelijk een kerel die vanuit een schuur achter een boerderij in banden deed, maar nu is alles daaromheen industrie-terrein geworden, ben er al 5jaar niet meer geweest. Gewoon bellen voor een quote en afdingen  Citaat: zo best doen de premacy's het anders ook niet hoor... In die test zie ik toch aardig wat top3 plekken voor de Michelins, remweg nat wat minder maar wel weer snel in de handling en tractie nat. In hetzelfde jaar test AMS ze overigens ook als beste: http://www.az-pneu.cz/index.php?goto=te ... y_nazvy=40
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
05 dec 2008 14:46 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Bouwjaar: 2021
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Op het Xantia Forum gaf Netraam deze link. Dat zo lezende denk ik niet dat vol te houden is dat winterbanden slechter presteren op een nat wegdek dan zomerbanden. En om over het verschil bij barre omstandigheden maar te zwijgen. Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 dec 2008 15:29 |
|
 |
jaap
C5club Newbie
Geregistreerd: 22 mei 2007 19:31 Berichten: 6 Woonplaats: Terneuzen
Naar boven
|
Iedereen moet het voor zich zelf weten wat hij er mee doet, maar ik heb geen spijt van me winterbanden. Als het regent laat hij een heerlijk regen gordijn achter, zitten ze ook niet zo op je kont. En in de sneeuw heb je toch meer grip.
Groetjes Jaap.
|
05 dec 2008 15:47 |
|
 |
Menno
Beheerder
Auto: Citroën
Naar boven
|
Leuk te lezen JW, maar ik ben daar niet mee overtuigd .... Voor zoveel positieve kun je ook andere 'testen' vinden, blijft m.i. persoonlijke keuze. http://www.autobild.de/artikel/winterre ... 57793.htmlGaat een beetje door elkaar, zo hier en op XCNL jaap schreef: Als het regent laat hij een heerlijk regen gordijn achter, zitten ze ook niet zo op je kont.
Dat heb je ook met andere fatsoenlijke banden die voldoende profiel hebben. Grt, 
05 dec 2008 15:47 |
|
 |
jaap
C5club Newbie
Geregistreerd: 22 mei 2007 19:31 Berichten: 6 Woonplaats: Terneuzen
Naar boven
|
Zeker is dat je met fatsoenlijke banden maar toch is het anders. En voor de prijs hoef je het niet te laten, je doet met je set banden evenlang mee. Anders ga je een keer een set huren kan je zelf beoordelen wat je ervan vind 
|
05 dec 2008 16:01 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Bouwjaar: 2021
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
jaap schreef: Iedereen moet het voor zich zelf weten wat hij er mee doet, maar ik heb geen spijt van me winterbanden. Als het regent laat hij een heerlijk regen gordijn achter, zitten ze ook niet zo op je kont. En in de sneeuw heb je toch meer grip.
Groetjes Jaap. Ik ook niet Ik rij ermee sinds 1996, ze gaan er onder in november en de zomersloffen komen er in maart weer onder. Dat geeft me een zeer prettig gevoel, en ik ga er geen km/h harder mee rijden. Gewoon een extra zekerheid. Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 dec 2008 16:02 |
|
 |
Hertogjan
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47 Berichten: 679 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Inderdaad, een extra zekerheid. Dat je nl. een langere remweg hebt onder de omstandigheden zoals die te doen gebruikelijk zijn in Nederland. Rij mij of de mijnen er dientengevolge niet mee aan, want ik hang je op aan de hoogste boom d.w.z. de strafrechter. En Jaap heeft wel gelijk; iedereen moet het voor zichzelf weten. Heb ik tenminste nog wat te hoonlachen om die auto's met zwarte velgen om toch maar vooral te laten zien dat er winterbanden onder zitten. 
|
05 dec 2008 19:53 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Naar boven
|
JW-NHS schreef: Op het Xantia Forum gaf Netraam deze link. Dat zo lezende denk ik niet dat vol te houden is dat winterbanden slechter presteren op een nat wegdek dan zomerbanden. Jawel, die test is een paar jaar oud, voorschrijdend inzicht enzo...testen waarin geen merk/types genoemd worden, maten of de auto waarmee getest wordt zeggen ook niks. En zoals al eerder vermeld, het gaat hier waarschijnlijk om een ADAC test onder ANWB vlag gepubliceerd, "uitgevoerd samen met onze europese partners", lees ADAC. 42m remmen op droog is ook niet meer van deze tijd, dat deed een xantia 15jaar geleden al beter. Die link van menno is heel wat relevanter.
|
05 dec 2008 20:22 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Bouwjaar: 2024
Kleur: Blauw
Naar boven
|
we kunnen nu wel tig blz vol schrijven over het wel of niet
maar ik vind dat als je ze wil moet je ze kopen vind je het onzin koop ze niet,
tegenstanders zullen altijd testen en quote;s vinden die tegenspreken voorstanders zullen altijd het tegenover gestelde zeggen.
ik weet zoals reeds vaker gezegd uit de praktijk wat ze voor mij betekenen en dat is voor mij voldoende...
|
05 dec 2008 21:14 |
|
 |
|