Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Help, ik heb het gevoel dat ik bedonderd wordt!
Auteur |
Bericht |
Roman
V.I.P.
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Help, ik heb het gevoel dat ik bedonderd wordt!
zandvoorta schreef: Moet nou de naam van JO te pas en te onpas op dit forum gebruikt worden alsof hij de enige goede dealer in Nederland is?  die vraag heb ik mij dus al heel vaak gesteld... en steeds komen we weer bij hem uit..  maar waarom ik JO aanhaal.. (persoonlijk ken ik johan niet en kom ik er ook niet, ik heb een hele goede dealer hier in belgie) is het feit dat JO als 1 van de weinige het forum gebruikt of misbruikt (hoe je het dan ook wil noemen) om zijn kennis met C5 rijders te delen.. waardoor de C5 rijder vaak geen onodige onkosten heeft hoeven maken.. en hij bedankt is in de vorm van een hele groep tevreden C5 rijders in zijn klanten bestand.. en er zullen heus nog wel meer goede dealers zijn in nederland.. maar wat betreft Zuid limburg had ik persoonlijk mijn hoop op Nizet en Sproncken staan.. omdat sinds kort Kerres ( die al zo lang ik mij kan herrineren alleen renooit heeft gehad) de grote jongen is voor Zuid limburg en , met alle respect , zeker geen kennis van Citroen heeft... en vooral dan niet van HP wagens..
|
05 dec 2009 11:31 |
|
 |
Sjever
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22 Berichten: 822 Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Naar boven
|
Roman schreef: wat ik jammer vind is dat vele garage's het nut van dit forum niet inzien...
wat ik geleerd heb van de tijd dat wij met dit forum bezig zijn , dat er heel veel citroendealers zijn die de ballen verstand hebben van de C5.. waardoor de mensen vaker voor onkosten komen te staan die eigenlijk niet hadden gehoeven..
X2 Sjef  , is eigenlijk nog het zelfde als in de begintijd van de DS, de meeste snappen niks van hydraulica. Ze kennen volgens mij Pascal  niet
_________________ Nu, C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium Citroën DS19 hydrauliek 1965 Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005 Ganache 27-RD-FZ ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002 Orga#:9226CJ 90-JF-PB ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24 ex BX19TRS 1988, TB-96-KN ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
|
05 dec 2009 12:20 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
hallo jongens het is normmaal dat het vaatje stuk gaat als er te veel olie in is ,het is namelijk zo ,lucht is dun en kan gemakelijk door het gaatje van de dop,maar die olie is veel dikker en die wil ook door dat klein gaatje maar dat gaat niet omdat die veel dikker is en waardoor er meer druk op dat vaatje komt tot het uit eindelijk stuk gaat
|
05 dec 2009 12:26 |
|
 |
hbamp
|
Als zoals Nizet zegt de dop er af halen een goede gewoonte is dan was dit natuurlijk nooit gebeurd. Iedereen laat wel eens een steek vallen maar als je vervolgens wegloopt voor de verantwoordelijkheid is dat onacceptabel. Beide garages heb ik de link naar dit topic gestuurd dus nodig ik ze nogmaals uit om hun kant van de zaak hier in de openbaarheid toe te lichten. Het zal hun toch ook wel opgevallen zijn dat er inmiddels bijna 1000 mensen dit verhaal volgen. Deze belangstelling halen ze met een dure advertentie in een weekblad niet. Toegeven dat je fout zit is misschien even slikken maar je kweekt er ook een enorme goodwill door. Op dit moment is de plaats open voor een betrouwbare dealer in Zuid Limburg dus doe er wat mee zou ik zeggen.
|
05 dec 2009 13:11 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Naar boven
|
de wagen met de juiste hoeveelheid olie dat is de beste oplosing
|
05 dec 2009 15:17 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Als je bijvult in de laagste stand en volgens de procedure het max controleert mag er nooit iets mis gaan. Maar als je bijvult moet je je goed realiseren waarom dat is. Het systeem is in principe gesloten, dus als er meer dan een kopje LDS in moet dan is er:  te lang niet naar gekeken (enkele beurten niet)  een aanzienlijk lek  een of meerdere bollen lek In dat laatste geval moet je je afvragen waardoor de bol lek is gegaan, logische verklaring is dan oa. overbelading of een ontbrekende aanslagnok. Ook de falende lagers (ADALs) bij minder dan 300dkm geven een indicatie van verkeerd gebruik; het is altijd lastig om vast te stellen wat er eerst gebeurd is, maar een logische volgorde is overbelading  aanslagnok weg  tijdje rijden met hoge belading  bol stuk  ADAL stuk. NB bij overbelading (  te hoge hydraulische asdruk) zijn de bollen ontworpen om zichzelf lek te prikken om te hoge drukken verderop in het systeem te voorkomen en dan mn. om duurdere onderdelen dan een reservoir of dop te beschermen. De bollen zijn goed of stuk: vol (~40 à 50bar afhankelijk van type en positie) of leeg. Langzaam leeg geraken zoals vroeger is er niet meer bij.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
05 dec 2009 15:39 |
|
 |
hbamp
|
Een aantal zaken is uit te sluiten n.l. de auto is nooit overbeladen, ik rij altijd rustig en bijna altijd alleen evenals de vorige eigenaar. Het enige wat er eens af en toe achter hangt is een klein aanhangertje met wat tuinafval (3 km heen en terug naar het gemeentestort). That’s it, meer niet. En 12500km per jaar is ook niet echt veel. Het zwaarste wat hij voor zijn kiezen kreeg waren de vakantieritten. Twee volwassenen, twee tieners en een dakkoffer. Ik kan er in komen dat een lager kapot gaat door b.v. kapot rubber, slechte montage o.i.d. het kan allemaal gebeuren maar een garage moet toch de expertise hebben om dit op tijd te onderkennen. Zelfs na dat ik zelf op gewezen heb is gedaan of het een niemendalletje was en heeft met er wat vet of olie opgespoten. Maar zeggen dat er iets aan gedaan moet worden, Ho maar. Verweerde rubbers heb ik ook aangegeven voor de beurt. Nizet had de note waar dit opstond nog bij hun rekeningoverzicht. Hier is gewoon niets mee gedaan. Wat is het begrip dealeronderhouden dan waard? Niets toch!. Mijn conclusie is en blijft slecht periodiek en ondeskundig onderhoud door de dealer en daar overheen een ondeskundige reparatie door een andere dealer en samen proberen ze zich er nu met een lullig verhaaltje af te maken. Het is een aaneenschakeling van verkeerde inschattingen en handelingen door mensen die geacht worden deskundig te zijn en daar zwaar voor betaald worden.
|
05 dec 2009 18:01 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Naar boven
|
het is gewoon door de jaren heen dat er water in de lager komt, en dat hij daarom stuk gaat,als het door een over belasting moest zijn zou er om de 5Km een vrachtwagen langs de kant staan met kapote lagers
|
05 dec 2009 18:09 |
|
 |
c5maarten
V.I.P.
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Naar boven
|
Roman schreef: en er zullen heus nog wel meer goede dealers zijn in nederland.. maar wat betreft Zuid limburg had ik persoonlijk mijn hoop op Nizet en Sproncken staan.. omdat sinds kort Kerres ( die al zo lang ik mij kan herrineren alleen renooit heeft gehad) de grote jongen is voor Zuid limburg en , met alle respect , zeker geen kennis van Citroen heeft... en vooral dan niet van HP wagens.. Hier moet ik even een kanttekening geven! In het verleden was het citroen deel van Kerres citroen dealer Koelman met vestigingen in Heerlen Maastricht en Kerkrade (heb ik mijn zx nog gekocht toen der tijd), en Kerres heeft het voltallige personeel van Koelman overgenomen en hier zaten monteurs tussen met heel veel kennis van citroen en met name HP wagens dus de stelling dat er geen kennis is van citroen bij Kerres is niet waar! Wel ben ik het eens dat Kerres van Renault dealer naar auto-bazaar is uitgegroeid.
_________________ Citroen 2cv6 spécial 1986
|
06 dec 2009 16:42 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Naar boven
|
Citaat: Na aankomst bij Spronken zijn wij netjes en te woord gestaan door de monteur Peter die de reparatie had uitgevoerd. Hij heeft rustig op alle vragen gereageerd en nam de drukte van de winter veiligheidstest alle tijd voor ons. De onderdelen die vervangen waren zijn door hem apart gehouden om zijn verhaal toe te lichten. Volgens hem was de schade aan het reservoir domme pech en niet te voorkomen geweest. Er zat te veel olie in het systeem die bij het drukloos maken in het reservoir terugstroomde. Dit ging met zoveel druk gepaard dat het reservoir scheurde. Op dat moment wist men echter niet dat er ook twee veerbollen kapot waren. Na het vervangen van de ADALS, (rechts was helemaal versleten en links was ook aan vervanging toe) heeft men het systeem weer gevuld. Tijdens de proefrit bleek de veerwerking niet goed te zijn wat weer aanleiding was om de veerbollen te vervangen. Dit is zonder overleg gedaan omdat men er van uit ging dat het toch moest gebeuren. Omdat ik zelf niets gemerkt heb van een verminderde veerwerking was ik hier behoorlijk kritisch over. Ik moet toegeven dat de auto nu toch beter lijkt aan te voelen en het weggedrag iets beter lijkt. Slecht onderhoud was volgens hem ook de belangrijkste reden maar hij liet de conclusie over Nizet aan ons zelf over. Citaat: Een aantal zaken is uit te sluiten n.l. de auto is nooit overbeladen  Goed je wilt de door mij geschetste bewijkmodus dus niet geloven, maar hij strookt wel perfect met de geconstateerde euvels. Nogmaals, je hoeft maar één keer met overbelading te rijden om een 1) aanslagnok kwijt te raken, 2) een bol te perforeren of 3) ADALs over de kling te jagen. Heb je eenmaal 1) of 2) gedaan loopt de schade aan 3) ook bij normale belading hard op. Een aanslagnok kan ook gewoon door ouderdom/uitdroging afbrokkelen. En een verkeerd beladen aanhangwagentje kan zo te veel druk op de trekhaakkogel zetten, ook dat is overbelading. @willy een vrachtagen heeft geen ADALs, het gaat hier niet om wiellagers, maar ophangingslagers. BTW een vrachtagen met lekke luchtvering blijft niet lang op de weg.
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
06 dec 2009 17:46 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Naar boven
|
ik weet dat een vrachtwagen geen ADALs heeft ,maar ik weet alleen dat de meeste stuk gaan door water. SKF heeft een boek waar allemaal kapote lagers in staan, en de oorzaak waarom deze stuk gegaan zijn,er zullen nog wel andere merken zijn die zulke beschijving hebben.
|
06 dec 2009 18:06 |
|
 |
hbamp
|
Citaat: Een aantal zaken is uit te sluiten n.l. de auto is nooit overbeladen  Goed je wilt de door mij geschetste bewijkmodus dus niet geloven, maar hij strookt wel perfect met de geconstateerde euvels. Nogmaals, je hoeft maar één keer met overbelading te rijden om een 1) aanslagnok kwijt te raken, 2) een bol te perforeren of 3) ADALs over de kling te jagen. Heb je eenmaal 1) of 2) gedaan loopt de schade aan 3) ook bij normale belading hard op. Een aanslagnok kan ook gewoon door ouderdom/uitdroging afbrokkelen. En een verkeerd beladen aanhangwagentje kan zo te veel druk op de trekhaakkogel zetten, ook dat is overbelading. Hallo Eviltwin, Ik heb geen moment getwijfeld over je oordeel en de bewijsmodus is strookt ook perfect. Alleen kan ik het mij bij mijn weggedrag nauwelijks voorstellen. Het betreft een lichtgewicht aanhangertje waar nauwelijks meer als 250 Kg op kan. Kogeldruk heb ik nooit gemeten maar het was altijd zeer licht te hanteerbaar. Waar het mij om gaat is dat een dealer nadat hij twee keer is gewezen op het probleem niet tot aktie overgaat en mij in de waan laat dat het een niemendalletje is. Op de verweerde rubbers is hij ook door mij d.m.v. briefje op gewezen. Hij heeft het notabene nog bij zijn duplicaatfakturen bewaard maar er verder niets mee gedaan buiten de notitie aan zijn papieren te nieten. Dat er iets kapot kan gaan kan ik mee leven en dat is ook normaal. Maar als een dealer op een dergelijke manier signalen negeert lijkt mij dat toch op zijn minst een vreemde gang van zaken. Als je bovendien door een onafhankelijke Citroën garage in Duitsland wordt gewezen op de slechte onderhoudsstaat van de auto terwijl hij net een beurt had gehad lijkt mij dat toch wel zeker een reden om aan de dealer te gaan twijfelen of zie ik dat ook verkeerd. Als Nizet mij op enig moment had gewezen op de slechte lagers of rubbers o.i.d. had ik dat meteen laten repareren. Het waarom ontgaat mij dan ook volkomen want geld verdienen is toch geen enkele dealer vies van.
|
06 dec 2009 22:16 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Naar boven
|
hallo jongens over de rest ga ik niet diskusie aan ik wil het alleen over de lagers aan. de meeste lagers gaan stuk door waterindriging van de adels ik heb een CX van 20j oud en ik heb daar een smeernippel opgezed die ik alle jaren is smeerde en nog geen problemen met gehad
|
06 dec 2009 23:05 |
|
 |
hbamp
|
Ja Willy4, Een goeie oude smeernippel is misschien nog wel de beste oplossing. Het was vroeger afdoende en dat zal het nu ook nog wel zijn. Al te veel modernisme is ook niet nodig want het lager doet vrij weinig. We leven wel in 2009 waar het niet nodig zou moeten zijn om nog met de vetspuit in de weer te zijn. Helaas zijn de waterwerende rubbers blijkbaar nog lang niet goed genoeg om dit euvel te voorkomen. Terug die goeie ouwe vetspuit dus en graag ook weer wat meer dealers en monteurs die genoeg liefde voor hun vak hebben om onze troetelkindjes in topcontitie houden. En voor al dat zorgeloze rijplezier betaal ik graag wat meer.
|
06 dec 2009 23:38 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Naar boven
|
hbamp schreef: Dat er iets kapot kan gaan kan ik mee leven en dat is ook normaal. Maar als een dealer op een dergelijke manier signalen negeert lijkt mij dat toch op zijn minst een vreemde gang van zaken. de eerste dealer heeft zeker wat steken laten vallen, maar je was het niet eens met de conclusie van die andere dealer die bollen en lagers wilde vervangen, maar dat is dan wel weer logisch. Ik ben het niet eens met het gemak waarmee die de gescheurde tank wegwuifde. Als je 2L LDS bijvult moet je ook altijd nadenken of de bollen nog heel zijn. Citaat: Helaas zijn de waterwerende rubbers blijkbaar nog lang niet goed genoeg om dit euvel te voorkomen. Terug die goeie ouwe vetspuit dus en graag ook weer wat meer dealers en monteurs die genoeg liefde voor hun vak hebben om onze troetelkindjes in topcontitie houden. tja dat lijkt me dus onzin, de ADALs gaan dankzij de bollen met extreem lange levensduur ook gewoon langer mee. Water is niet het grootste probleem voor de ADALs, maar de manier waarop ze belast worden. Ze zijn ontworpen om stuk te gaan (bij 250 à 300dkm) maar bij lekke bollen moeten ze veel hogere dynamische belastingen (maal 4) opvangen en dan blijkt dat lagers helemaal niet goed tegen dit soort dingen kunnen. Ze zijn ontworpen om al draaiende last te dragen, maar bij de ADALs worden ze zwaar beladen rond een vaste positie, met hele kleine hoekverdraaiingen. De hoofdlagers in bijv windturbines gaan bij stilstand op dezelfde wijze stuk.
|
07 dec 2009 02:39 |
|
 |
|