Banden "schrapen" bij scherpe bocht
Auteur |
Bericht |
Dinxcitro
|
 Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht
krukaspoelie Hoe zou dat dan moeten gaan??? Ik stuur in en raak met mijn band/stuurinrichting of wat dan ook de krukas? Door het draaien naar uiterste stand aandrijfas onder bepaalde spanning maar zit toch niet direct op de krukas Ben maar beetje technisch maar snap um nie hoor. Zou wel willen weten hoe dat dan werkt want als het de krukaspoelie is die speling heeft wat gaat er dan gebeuren als er nog meer speling op komt? Volgens mij veel vervelendere dingen dan beetje banden schrapen..... Ben benieuwd wie er uitleg kan geven
|
17 feb 2010 15:07 |
|
 |
ariecitroen
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 30 sep 2007 12:04 Berichten: 207 Woonplaats: strijen (ZH)
Auto: c5 ac
Phase: C5 Aircross
Naar boven
|
 Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht
ook bij mijn c5 break 20 hdi uit 2006 hebben we dit gevoel. let wel op dat het verergerd kan worden als je lds bijgevuld moet worden. garage kan niets vinden, sporing oed alleen zijn de banden slecht. Binnenkort dus eens kijken of het met nieuwe banden beter gaat lat het julllie wel weten
|
28 feb 2010 20:57 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht
Het is door EvilTwin een keer netjes met tekeningen uitgelegd. De wijze waarop het stuurmechanisme van o.a. een C5 is gebouwd leidt ertoe, dat de wielen bij de eerste stuuruitslag niet meer de juiste lijn volgen met als gevolg 'schrapen' van de banden. Wellicht dat een nieuwe band met meer profiel dat soepeler afvangt waardoor je het niet voelt/hoort. Het is geen defect, maar een 'feature'.
|
28 feb 2010 22:31 |
|
 |
frank65
V.I.P.
Geregistreerd: 30 mei 2006 11:34 Berichten: 1566 Woonplaats: Willemstad
Auto: MB E400 T
Opties: Pano, AMG pack, leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: G
kilometerstand: 89000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht
@ ariecitroen
Klopt, naarmate de banden verder versleten zijn, lijkt het of het meer wringt. Ik maakte me ook zorgen toen de eerste set voorbanden versleten was, met nieuwe banden was het direct veel minder en nu ze weer versleten zijn voelt het weer zorgwekkend aan maar het hoort erbij. Net als dat een C5 relatief snel versleten achterbanden heeft.
_________________
Ex C5 2.0 HDI Berline Automaat 10-2001 (47-HP-PL), met een traan en 299.600km achtergelaten bij de dealer op 1-6-2011. Van 31-10-2014 weer aan de C5 tm 20-3-17 Van 2017 tm 2020 Mercedes E280 CDI T 2007, van 2020 tm 2021 Mercedes E300Tcdi 2015 In 2022 E300cdi en daarna E200cgi en nu vanaf 2-2023 een E400T 4Matic 2018
|
01 maart 2010 14:53 |
|
 |
Dinxcitro
|
 Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht
Karakterbak 
|
01 maart 2010 15:03 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht
Bij de xantia was het wl duidelijker merkbaar. bij de huidige C5 ook wel maar wat minder erg.Over Dat Ackermann-principe: die zou dat juist moeten voorkomen. blijkbaar toch niet.
|
17 dec 2012 10:48 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht
Bij een auto die constant van wielbasis verandert is een Ackermann principe een "rekbaar" begrip. 
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
17 dec 2012 11:19 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht
De wielbasis verandert niet echt, zelfs bij extreem inveren is het minder dan 0.5%, niet genoeg om het Ackermann principe in de war te schoppen (0,04graad verschil).
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
17 dec 2012 23:32 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht
Reken me dat eens voor, als ik een meetlint langs de naven hou en de wielbasis meet in de hoogste en de laagste stand heb ik een veeeeeel groter verschil. 
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
18 dec 2012 11:40 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht
Als je met een normale snelheid een scherpe bocht neemt, zoals je dat dan in een parkeergarage doet, dan helt de auto toch nauwelijks over en komt niet "uit z'n veren". Oftewel, onder die omstandigheden verandert de wielbasis niet.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
18 dec 2012 11:58 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht
Klaverblaadje schreef: Reken me dat eens voor, als ik een meetlint langs de naven hou en de wielbasis meet in de hoogste en de laagste stand heb ik een veeeeeel groter verschil.
het verschil is bij 90mm uitvering slechts zo'n 20mm in wielbasis (verkorting op 2740mm), bij inveren nog veel minder en dat moet je dan afzetten tegen de staal die het ingestuurde wiel maakt (5,8m bij 25graden insturen van het buitenste voorwiel) en het resulteert op het binnenste wiel bij perfecte Ackermann in 32,63 graden insturing ipv 32,36 graden. Erg weinig dus, en dat is bij vrijwel volledig insturen.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
18 dec 2012 22:58 |
|
 |
LEEUWTJE
C5club Rookie
Geregistreerd: 28 aug 2010 16:21 Berichten: 24 Woonplaats: OOST_VLAANDEREN ERPE
Auto: BERLINE SR 2.L
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 137800
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht
Heb daar ook last van!De rechtervoorband duwt het grint gewoon weg in plaats van erover te rollen,dat is toch niet normaal! Bij het wegrijden uit een parkeergarage met gladde en natte vloer,huppelt de voorband naar buiten. Gezien alle ( of bijna alle ) C5'en er last van hebben,mogen we wel zeggen dat dit een groooote ontwerpfout is van Citroén. Heb zoiets nooit gemerkt bij mijn vorige auto's (Ford Taunus,VW Passat,Vauxhall Viva,Ford ....) Heb ook de uitlijning van de voorwielen laten nazien,dacht een te groot toespoor;maar alles is normaal! Heb ooit eens gelezen dat Michelin daar een oplossing voor had? Wie weet meer?
|
01 nov 2013 16:22 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3639 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht
nou nou Leeuwtje,...... Om dit nou een ontwerpfout te noemen gaat wel erg.... Als je je banden op druk houdt valt alles erg mee hoor! En nadat je het vak uitgereden bent heb je een auto met een zalig weggedrag  ,...en dat kan je bij de andere auto's uit je lijstje wel vergeten. LEEUWTJE schreef: Heb zoiets nooit gemerkt bij mijn vorige auto's (Ford Taunus,VW Passat,Vauxhall Viva,Ford ....) Daarbij hoef je nooit geen zorgen te maken over veercomfort ,...want dat hadden ze niet 
|
01 nov 2013 17:13 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht
De banden vraten bij mij ook in een langzame scherpe bocht, hoor gewoon zo.
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
01 nov 2013 17:17 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht
Idd hp gerelateerd.. En hoe meer de banden slijten hoe meer ze het doen. Mijn ph3 met wokkel had er geen last van
|
01 nov 2013 22:02 |
|
 |
|