Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
JW-NHS schreef:
De C5 kent deze "beladingsmeter" niet. Die remt achter altijd even hard, of je nou alleen als bestuurder er mee onderweg bent, of vol beladen, met z'n vieren/vijven en de bagageruimte tot z'n maximaal toegestane gewicht beladen.


Dat klopt, en niet alleen de C5 maar vrijwel alle moderne auto's werken zo.

GW-tje schreef:
Ik denk wel dat JW gelijk heeft alleen is die referentie misschien gekoppeld aan de belading middels
de druk in het systeem achter op een digitale wijze? Ik geloof niet dat het echt altijd hetzelfde is ongeacht belading want dan zou alle ontwikkeling op dat gebied de laatste decennia voor niets zijn geweest.


Bij een volle, beladen auto moet je harder trappen voor de gewenste vertraging. Omdat de remdruk in beginsel een vaste verhouding Voor/Achter heeft bepaald door de hoofdremcilinder zal hij achter dan ook harder remmen.
Verder zal hij door de zwaardere belading meer grip hebben achter waardoor het ABS achter later ingrijpt, ook dit verhoogt de relatieve beremming van de achteras.

Ik kan me wel voorstellen dat je hier wat vreemd tegenaan kijkt met het hydraulische systeem van de LHM auto's in je achterhoofd.
Maar als je het bekijkt zoals een systeem met mechanische remdrukbegrenzer dan is het weer bijna hetzelfde. De druk wordt hier alleen begrensd door de EBD en het uiteindelijk het ABS.

Wel een interessante gedachte om deze EBD via het Can Highspeed te koppelen aan gegevens over de belading. Maar daarvoor zou je de BHI met verschillende drukmeters moeten uitrusten.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


05 nov 2012 21:34
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
:smt017 Ik had op mijn eerste Renault 5 van 1978 al een lastafhankelijke remkrachtverdeler. Die werd "afgetapt" van de torsiestaven voor de achtervering.......

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


05 nov 2012 21:39
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Ja inderdaad :smt023
Maar eigenlijk was dat een lastafhankelijke drukbegrenzer

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


05 nov 2012 21:40
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Bij de xant werd de achter belading "bepaald" door de druk van de bollen diezelfde druk werd gebruikt voor de voeding van de remmen. Hoe meer gewicht des te meer remdruk beschikbaar. Zeker geen dure techniek.

De aanvangsremdruk is dan hoger dan het werkpunt zoekende systeem van de C5. (wat je bij de c5 zelf moet opbrengen door bij aanvang harder te trappen op je rem bij volle belading)
Als direct uitgegaan wordt van een maximale belading krijg je een toch wel onaangenaam remgedrag waar telkend de achterwielen eerst blokeren om vervolgens door de abs gecorigeert moet worden.

Waar het om ging of de C5 klauwen meer op hun falie krijgen door harder ingrijpen van het remsysteem bij onbeladen toestand.


05 nov 2012 22:39
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Is dat het gevoel wat ik eens had toen ik door omstandigheden plots flink moest remmen. Heel kort kreeg ik toen het gevoel dat de remmen me in de steek lieten. :oops:
Bij de xant greep het systeem direct aan en wel zo dat je het binnen hoorde bonken bij aangrijpen.


05 nov 2012 22:48
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Nou, als je bij een C5 heel snel (schrikreactie) op het padaal trapt zodat BAS in werking treedt kan daar echt geen Xantia tegenop, probeer maar eens.
Als dat niet zo is heb je mogelijk lucht in het BAS gedeelte.

De klauwen van de C5 hebben niet extra te lijden van de 'hogere' remdruk/remkracht, zo hoog is die nl niet echt.
Op een remmenbank komt hij gemiddeld op 1500 - 2000N remkracht. Bij 70 kg pedaaldruk kom je maximaal tot 2500N

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


05 nov 2012 23:15
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Misschien toch eens een controle waard dan. De xant was zeker sneller en reageerde abrubter zoals ik dat ervaren heb.
De asr abs en esp werken overigens wel naar behoren.

Door de hoge druk die altijd aanwezig is op de xant heb ik van horen zeggen dat het juist veel sneller is dan de traditionele systemen.


05 nov 2012 23:46
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
BJG schreef:
....Ik kan me wel voorstellen dat je hier wat vreemd tegenaan kijkt met het hydraulische systeem van de LHM auto's in je achterhoofd.
Maar als je het bekijkt zoals een systeem met mechanische remdrukbegrenzer dan is het weer bijna hetzelfde. De druk wordt hier alleen begrensd door de EBD en het uiteindelijk het ABS.

Wel een interessante gedachte om deze EBD via het Can Highspeed te koppelen aan gegevens over de belading. Maar daarvoor zou je de BHI met verschillende drukmeters moeten uitrusten.


Weet jij zo uit je hoofd of de C6 wél voorzien is van een systeem waarbij de belasting van de achtervering een parameter is voor het bepalen van de remdruk?
Ik ben nog niet in de doc's van de C6 gedoken, ik zal eens kijken of ik daar iets over zou kunnen vinden.

Overigens, ik zat me te bedenken dat de redelijk snelle slijtage van de achterbanden van met name de C5 Break wel eens een gevolg zouden kunnen zijn van deze manier van aansturing van het remsysteem.
Die achterbanden slijten veel sneller dan die van de twee Xantia Breaks die ik gehad heb. En in beide gevallen heb ik ze nooit zwaar beladen.
Hoe kijk jij daar tegenaan?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


06 nov 2012 01:51
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Inmiddels de doc's gevonden die gaan over het remsysteem van de C6.

Uit B3FB17P0 Algemene gegevens : Remsysteem blijkt dat dit systeem op dezelfde manier werkt als bij de C5:
Citaat:
1. Remsysteem
Diagonaal gescheiden remcircuit.
Schijfremmen, voor en achter (alle typen auto's) :
De remschijven, voor, zijn geventileerd
De remschijven, achter, zijn geventileerd
Elektrisch bediende parkeerrem (FSE) die via kabels de achterwielen blokkeert.
De functie van remdrukregeling en -begrenzing is door het ABS met EBD overgenomen.
ESP is standaard op alle modellen.


Ook daar dus geen remdruk aanpassing die geregeld wordt door de druk in het achterveersysteem.

Echter, in het document D4EADSP0 Werkingsprincipe : Grip op de weg is in hst 7.2 beschreven dat er een EBD systeem op zit, dat vind ik niet bij de C5:

Citaat:
7.2. EBD : Elektronische remkrachtverdeler
De elektrische regeleenheid van de hydrauliekgroep van de ESP analyseert voortdurend het gedrag van de auto.
De EBD bepaalt het optimale werkingsinterval voor het afremmen van de achteras.
Indien het afremmen van de achteras de grenzen van dit werkingsinterval bereikt, wordt door activering van de elektrokleppen de druk achterin gescheiden van de hoofdcilinder.
Indien de remomstandigheden wijzigen kan de druk worden verhoogd of verlaagd zonder te hoeven overgaan naar de ABS-modus.
Indien het systeem tijdens het gebruik van de auto een probleem of een fout detecteert, blijft de EBD actief om de stabiliteit van de auto te waarborgen; zelfs wanneer alle overige functies voor het beheer van de grip op de weg gedeactiveerd zijn.
Indien de EBD gelijktijdig met de overige functies voor het beheer van grip op de weg wordt gedactiveerd, kan de auto onder bepaalde omstandigheden instabiel worden wanneer er een te hoge remdruk wordt uitgeoefend.
Circulatie van de vloeistof in EBD-modus.


Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


06 nov 2012 10:13
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Ter aanvulling...

Dat geavanceerde EBD systeem zoals de C6 dat heeft maakt gebruik van het ESP systeem.
Daarin zit een accumulator die tijdelijk delen van de remdruk overneemt die dan via de elektronica geregeld en op de remmen losgelaten wordt.

Daarvoor moet er dus wél zo'n ESP systeem op de auto zitten.
Die is standaard op de C6, de C5 Ph2 en 3, maar niet op de C5 PH1.

Bij de C5 PH1 wordt er in document D4EA6LP0 Werkingsprincipe : Beheer van de grip van de auto gesproken over MET ESP SYSTEEM SINDS ORG 9618, dat is vanaf 10 maart 2003.
Of er vóór die tijd ook C5's geleverd zijn met ESP weet ik (nog) niet

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


06 nov 2012 11:42
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Kijkend in oude prijs- en uitvoeringslijsten zie ik dat ESP in 2001 standaard geleverd werd op de V6 en de 2.2 HDi Exclusives. Bij de andere uitvoeringen komt 'ie niet voor als optie.

In de prijslijst februari 2003 zie ik dat ESP als optie ook leverbaar was op de 2.0 Exclusive, bij de andere uitvoeringen was deze optie niet aanwezig

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


06 nov 2012 12:13
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
JW-NHS schreef:
Overigens, ik zat me te bedenken dat de redelijk snelle slijtage van de achterbanden van met name de C5 Break wel eens een gevolg zouden kunnen zijn van deze manier van aansturing van het remsysteem.
Die achterbanden slijten veel sneller dan die van de twee Xantia Breaks die ik gehad heb. En in beide gevallen heb ik ze nooit zwaar beladen.
Hoe kijk jij daar tegenaan?

Groet,
JW


Ik denk dat de snelle slijtage van de achterbanden (ook berline) vooral te maken heeft met de wielstanden achter. Die zorgen namelijk voor een dynamische koersvastheid op hogere snelheden, vooral vanwege het toespoor van rond de 6 mm Volgens mij is er in een ander draadje al eens over gediscussieerd, weet alleen niet meer welk draadje.
Je merkt dit vooral wanneer je met en C5 over een wat beijzelde weg rijdt. Dan werkt die dynamische stabiliteit niet en is het toespoor zelfs nadelig. Je merkt dan dat de achterzijde plotseling een zijstapje maakt.
En ik denk ook dat inderdaad de aansturing van het remsysteem ook een klein beetje extra slijtage met zich mee brengt.

Hoe het exact zit met de ontwikkeling van bijv ebd in de ph2 (met esp) weet ik niet, dat zal ik nog even proberen na te zien.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


06 nov 2012 21:18
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
De toespoor is 1 mm meer bij de C5 dan bij de xantia.

EBD is in maart 2003 ingevoerd bij de C5 daarvoor had het de REF (De computer regelt de druk in het achterremcircuit om het blokkeren van de achterwielen te voorkomen)

Beiden hebben een vergelijkbare werking.


06 nov 2012 21:50
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Dat laatste zou ik wat willen nuanceren......

De regeling via ESP werkt met een inwendige accumulator, daarbij wordt zonodig de remdruk naar achteren losgekoppeld van de pedaalkracht die de bestuurder uitoefent
Met dat systeem werkt de elektronica veel sneller en verfijnder dan de "aan-uit-aan-uit-aan" van ABS.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


06 nov 2012 23:25
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Ik lees diverse tegenstrijdige dingen.
Bij de type 2 spreekt men weer van REF Maar de sturing zit vast aan de teves MK60 unit en kom je door elkaar tegen in de documentatie. EBD en REF. :smt017

De MK60 is het type hydraulische blok van de EPS.
Welk blok er in de C5-3 zit heb ik niet naar gekeken. De C6 heeft een ander hdraulisch blok voor het EPS las ik.


06 nov 2012 23:56
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.