Re: brede banden versus smallere
Omdat een verzoek tot een bijdrage aan deze discussie aan een hooggeleerde heer natuurlijk gepaard moet gaan met een duidelijke vraagstelling, heb ik hieronder een concept daarvoor gemaakt. Dat heeft ook als voordeel dat het opschrijven van een samenvatting van het probleem soms de oplossing naderbij brengt.
Verder verwacht/hoop ik dat in ieder geval de 2 kemphanen mijn probleemstelling eventueel amenderen. Sorry, ik bedoel natuurlijk de 2 van mening verschillende opponenten.
Mijn zoektocht naar de prof heeft nog geen resultaat opgeleverd. Er is in het digitale PTT telefoonboek in NL, maar één Pacejka en dat lijkt de verkeerde. Maar we gaan moedig voorwaarts.
Concept voor een e-mail of brief:
Aan de hooggeleerde heer J.B. Pacejka,
“Inleidend gewauwel”
De probleemstelling vindt zijn oorsprong op een internetforum gewijd aan de Citroën C-5. Op dit forum wordt behalve het uitwisselen van technische en andere ervaringen, regelmatig een technisch onderwerp uitgediept. Gestart met een vraag over winterbanden is dit uitgemond in de volgende probleemstelling:
De discussie gaat over de eigenschappen van een band in relatie tot de breedte en daarmee samenhangend, de afmetingen en vorm van het contactoppervlak.
Er zijn 2 meningen:
Mening 1: Een brede band heeft een grotere contactbreedte in relatie tot de contactlengte. Daarmee wordt de grip in dwarsrichting beter en door de kortere contactlengte, worden de remeigenschappen slechter. Deze mening is gebaseerd op de volgende literatuur/theorie: (in te vullen door ET)
Mening 2: Bij een brede band worden de remeigenschappen beter. Deze mening is o.a. gebaseerd op resultaten van praktijkproeven, zoals uitgevoerd door de ADAC:
http://www.adac.de/_mm/pdf/Breit_oder_schmal_23603.pdfIndien u de complete discussie wilt inzien, dan kan dat onder de volgende URL:
viewtopic.php?f=8&t=8046Dit was een afsplitsing van deze URL:
viewtopic.php?f=8&t=7896&start=15Ik geef beide links omdat er een kleine overlap is van dit onderwerp in de 2 links.
Ik realiseer mij dat er hoogstwaarschijnlijk geen éénduidig antwoord op deze probleemstelling mogelijk is. Maar ik hoop dat u toch enige richting wil en kan geven aan een beter begrip voor onze C-5 gemeenschap.
Met de meeste hoogachting blabla
Adri