Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Andere bandenmaat mogelijk?
Auteur |
Bericht |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: Andere bandenmaat mogelijk?
Even een gedachte. Bij het pleiten voor een bepaalde loadindex (wel of geen 91, 93 of 94) wordt er veelal gerefereerd aan het gewicht van de auto en eventueel een bestuurder. Mij lijkt het logischer dat banden sterk genoeg moeten zijn voor het gewicht van de auto + het maximaal laad gewicht. Dat zit je met een berline 2.0 al tegen de 1850, oplopend tot 2175 kg voor een 2.2 HDi automaat Break.
Neem je 65% van 1850 dat is dan 1202 is 601 per wiel. Dan houdt je met LI 91 15kg marge over. Dat lijkt me niet genoeg.
Mijn moraal van dit verhaal : Zet minimaal de door Citroen aanbevolen loadindex onder je C5
_________________ Groeten, Marc
|
23 aug 2010 10:21 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: Andere bandenmaat mogelijk?
Je redenatie klopt. Echter citroen zet zelf LI 91 banden onder de berline ph1. Dus 15 kilo over is kennelijk wel genoeg. Of die 65% klopt niet.
Dat laatste is denk ik het geval, de 65% is het geval bij het leeggewicht. Bij belading (passagiers en bagage) verplaatst het gewicht naar achteren.
Stel je auto is niet beladen met wel een bestuurder en passagier voorin. Stel dat percentage 65% daarvoor geldt, dan kom je op 65% van 1660 kilo /2 = 540 kilo per wiel voor. Dat valt ruim binnen LI 91 . Ja ook bij remmen, want loadindexen gaan over statisch gewicht, het feit dat je er mee moet kunnen remmen zit al in het getal verwerkt.
Als 540 kilo /wiel veilig is zou je qua loadindex tot 540 kilo /wiel moeten kunnen gaan = totaal 2160 kilo (bij ideale gewichtsverdeling). De quoteerde 1840 kilo is dus wat conservatief. Overigens met 2 volwassenen achterin en bagage zit je daar zo overheen. Overigens is het wel zo dat hoe dichter je bij je loadindex komt qua belading, hoe sneller je band slijt. Iets wat iedereen die met zwaardere C5's op LI91 rijdt kan beamen.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
23 aug 2010 10:38 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|