Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Auteur |
Bericht |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Hoe is de corrosie van de klauwen eigenlijk opgevangen? Als de oogjes die de blokken op hun plek houden weg zijn, kunnen de blokken er in theorie uit trillen. Dan ontbreekt opeens de remkracht bij een wiel. Erg gevaarlijk lijkt me. Dit moet blijkbaar door APK-inspectie/onderhoud in de gaten worden gehouden?
|
05 nov 2012 01:45 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
@ chathanky, Die "intelligentere remkrachtdistributie" is een simpele aan/uit schakelaar, zoals ABS nu eenmaal werkt. Per saldo een stuk goedkoper dan de echte belastingsafhankelijke, dus analoge remkracht begrenzer, zoals de Xant die had. Bij de Xant-met-ABS deed die ABS alleen mee in noodgevallen, niet als "intelligentere remkrachtdistributie".
Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 nov 2012 01:49 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
@ WackoH,
Corrosie van de oogjes is een ander verhaal dan de corrosie tussen de klauw en de plaat. Die laatste corrosie treedt altijd op, tenzij je een isolerend plaatje aanbrengt tussen de klauw en ankerplaat. Dat heb ik nu ook bij mijn C5 gedaan met 0,3 mm dik Nomex40, daardoor kan er geen metallisch contact meer ontstaan tussen de twee metaaldelen die een andere plaats innemen in de spanningsreeks. Want dát is de oorzaak van die galvanische corrosie. Ervaringen met mijn Xantia hebben geleerd dat dit afdoende is.
Bij de oogjes kun je het wel vermijden door ze goed ingevet te houden, met name met dat witte keramische vet is dat goed te doen. Elk jaar bij een onderhoudsbeurt even de boutjes lossen, ze invetten en weer monteren zal maken dat de oogjesniet meer wegrotten.
En ja, die oogjes moeten er echt wel zitten. Zonder die oogjes kunnen de blokken er uit gewerkt worden, je kunt dan ook de veren niet meer monteren die de blokjes naar binnen gedrukt houden. Dat zit bij jou toch nog wel goed, mag ik hopen?
Groet, JW

|
05 nov 2012 01:59 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
chathanky schreef: BJG schreef: Dat zijn immitatie blokken Ik zal een keer een fototje posten van originele blokken, dan begrijp je wat ik bedoel! Ik weet wat je bedoeld. Het gaat om de later ingevoerde type blokken, de oude originele blokken hadden een schuine kant die door de aftermarkt nog steeds ongewijzigd is. daarnaast is het vlak enerzijds bol en de andere hol. Na het inslijten blijft er een schuine danwel een verdieping over tordat het blokje echt aan zijn eind is. Zó zien ze er in werkelijkheid uit: Bijlage: IMG_1781a (1283 x 855).jpg Daarop is te zien dat het middengedeelte van het blok rechtstandig verjongd is. En er is niks van "hol en bol", het vlak dat tegen de schijf komt is gewoon echt vlak. Dit blok kwam uit mijn achterremmen, voordat ik de klauwen vernieuwd heb in augustus vorig jaarDe nieuwe die er toen ingegaan zijn zien er precies zó uit, maar dan uiteraard met meer remvoering op de blokken. Deze is ongeveer voor de helft weggesleten..... Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

|
05 nov 2012 13:36 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Ter aanvulling een plaatje van een "antipiep-plaatje" Bijlage: IMG_1782a (1283 x 855).jpg Dat zit dus aan de onderkant tegen de achterkant van het blok aan. Het bewerkstelligt bij het remmen een klein beetje scheefstand van het blok tegen de schijf, en in combinatie met dat verkleinde oppervlak van het remvoeringsmateriaal maakt dat dan dat hij niet meer, of in elk geval veel minder piept bij het remmen. Gevolg is wél dat de blokken scheef gaan afslijten, aan de onderkant meer dan aan de bovenkant dus. Het is daarom raadzaam de blokken regelmatig te wisselen, binnen <> buiten dus. Daarbij worden de antipiep-plaatjes dan ook andersom gemonteerd. Zoiets kun je dan gelijktijdig doen met het schoonmaken van de klauw, bij de bevestiging op de ankerplaat. Dat laatste hoef je uiteraard niet te doen als er afdoende maatregelen getroffen zijn tegen die spleetcorrosie, zoals ik dat gedaan heb met de Nomex plaatjes Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

|
05 nov 2012 13:55 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Na het insluiten is het blokje uiteraard vlak dat had ik toch al aangegeven? Blokjes blijven omkeren is wel een hele bijzondere hobby. 
|
05 nov 2012 14:37 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Ook nieuw zijn ze geheel vlak, dat gaf ik hierboven aan. Waar zouden ze dan "hol en bol" moeten zijn?
Groet, JW

|
05 nov 2012 14:43 |
|
 |
chathanky
BAN
Naar boven
|
Geen idee maar zo zien ze er uit als ik ze koop voor de c5 Andere auto s waren ze idd vlak. Ik zou zeggen om het inslijten te bevorderen.
|
05 nov 2012 17:17 |
|
 |
Bibendum
C5club extreme Fan
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Naar boven
|
'k Heb al veel remblokjes vervangen,ook van mijn C5,maar zulke 'antipiepplaatjes' en remblokken heb ik nog niet gezien.Ik begrijp ook dat inslijpen van de ferodo niet.En i.p.v. die antipiepplaatjes een dun smeertje kopervet.
|
05 nov 2012 17:51 |
|
 |
chathanky
BAN
Naar boven
|
JW-NHS schreef: @ chathanky, Die "intelligentere remkrachtdistributie" is een simpele aan/uit schakelaar, zoals ABS nu eenmaal werkt. Per saldo een stuk goedkoper dan de echte belastingsafhankelijke, dus analoge remkracht begrenzer, zoals de Xant die had. Bij de Xant-met-ABS deed die ABS alleen mee in noodgevallen, niet als "intelligentere remkrachtdistributie".
Groet, JW Zegt EBD je iets? De C5 is er standaard mee uitgerust. http://nl.wikipedia.org/wiki/RemkrachtverdelerWezenlijk verschilt dit niet van de xantia. Deze wordt enkel anders tot stand gebracht.
|
05 nov 2012 19:14 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
In het document B3FB0GP0 Gegevens : Eigenschappen remsysteem is te lezen hoe dat bij de C5 werkt. Citaat: 1. Eigenschappen remsysteem Diagonaal gescheiden remcircuit. Schijfremmen, voor en achter : De remschijven, voor, zijn geventileerd De achterremschijven zijn niet geventileerd Parkeerremhefboom met kabelbediening werkzaam op de voorwielen. De functies remdrukcompensatie en remdrukbegrenzing worden uitgevoerd door het ABS REF systeem dat standaard gemonteerd is op alle uitvoeringen. OPMERKING : REF = elektronische remkrachtverdeling Dat is dus een compleet ander systeem dan de DS en z'n bollen-opvolgers t/m de Xant hadden. Daarbij wordt de druk in de achtervering rechtstreeks gebruikt om de achterremmen van vloeistof te voorzien. Oftewel, hoe zwaarder de achterkant beladen is, deste harder wordt er achter geremd. De C5 kent deze "beladingsmeter" niet. Die remt achter altijd even hard, of je nou alleen als bestuurder er mee onderweg bent, of vol beladen, met z'n vieren/vijven en de bagageruimte tot z'n maximaal toegestane gewicht beladen. Daarvoor is die REF regeling via ABS bij een C5 nodig. Bij de Xant, en al z'n bollen-voorgangers is ABS, als dat er al op zit, alleen nodig in uiterste situaties. Groet, JW

|
05 nov 2012 20:08 |
|
 |
Menno
Beheerder
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Achterwiel doet doek-doek-doek in bocht
Ik ben het niet eens dat de C5 altijd achter even hard meeremt ( ongeacht de lading ) , zo heb ik het iig nooit van mijn garage begrepen.
05 nov 2012 20:12 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 10957
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Ik denk wel dat JW gelijk heeft alleen is die referentie misschien gekoppeld aan de belading middels de druk in het systeem achter op een digitale wijze? Ik geloof niet dat het echt altijd hetzelfde is ongeacht belading want dan zou alle ontwikkeling op dat gebied de laatste decennia voor niets zijn geweest.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
05 nov 2012 20:33 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Bouwjaar: 2003
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
JW-NHS schreef: Corrosie van de oogjes is een ander verhaal dan de corrosie tussen de klauw en de plaat. Waarom? Het is toch alle twee galvanische corrosie? Bij de oogjes wellicht tussen de pen of afdekplaatje en de oogjes. JW-NHS schreef: Want dát is de oorzaak van die galvanische corrosie.
Galvanische corrosie vereist een geleidend contact en een zoutbrug. Het elektrisch contact is lastig te vermijden (verloopt via de bouten; zou verholpen kunnen worden plastic ringen en bussen te gebruiken, maar dan wordt de bevestiging enigszins flexibel wat natuurlijk niet kan). De zoutbrug vormt zich tussen de klauw en de bevestigingsplaat waar aluminium oxide (Al2O3) door oxidatie van metallisch aluminium ontstaat. Al2O3 is een prachtige eletrische isolator. Maar z'n poreuse structuur kan wel goed vocht vasthouden waar ionen zich door kunnen verplaatsten. Met allerlei middelen (vet, bakpapier, Nomex) tussen klauw en plaat wordt de zoutbrug het leven zuur gemaakt. JW-NHS schreef: En ja, die oogjes moeten er echt wel zitten. ... Dat zit bij jou toch nog wel goed, mag ik hopen?
Nee, een oogje (het buitenste zoals altijd) is praktisch weg. Ik ga er nog een plaatje op doen. Raar dat zo'n belangrijke structurele fout niet wordt ondervangen. Je zou toch verwachten dat PSA tenminste iets vettigs tussen klauw en plaat zou monteren om tenminste het scheefgroeien van de klauw te voorkomen.
|
05 nov 2012 20:43 |
|
 |
chathanky
BAN
Naar boven
|
"presentatie grip" Document nr: D4EB45P0
1. Doel van het beheren van de grip 1.1. EBD : Elektronische remkrachtverdeler De elektronische remkrachtverdeling vervangt de mechanische remdrukregelaar. De elektronische remkrachtverdeler verdeelt de remdruk tussen voor- en achterwielen van de auto. De elektronische remkrachtverdeler houdt de koers van de auto stabiel (houdt de geleiding van de achterwielen in de lengterichting in stand). 1.2. ABS : Anti Blokkeer Systeem Het ABS voorkomt het blokkeren van de wielen. Het systeem past voor elke remblokhouder de remdruk individueel aan. Het ABS optimaliseert de remafstand. Het ABS houdt de auto op koers. De elektronische remverdelingsfunctie is in het ABS geïntegreerd. 1.3. ASR : Anti Slip Regeling Het ASR maakt gebruik van de onderdelen van het ABS. Als er een of meer wielen tijdens het versnellen doorslippen, kan het ASR ingrijpen door de remmen te bedienen en het motorkoppel te verminderen. Het ASR handhaaft de trekkracht en de bestuurbaarheid van de auto. 1.4. MSR : Motor Slip Regeling Bij het terugschakelen op gladde wegen kan de remmende werking van de motor de aangedreven wielen doen slippen. In dergelijke gevallen regelt dit systeem het motorkoppel zodanig dat het doorslippen van de wielen wordt voorkomen. 1.5. BAS : Noodremassistentie (AFU) Het BAS zorgt voor de maximale remdruk in het remcircuit. Het BAS verkort de remafstand bij een noodstop door het beperken van de reactietijd van de bestuurder. 1.6. ESP : Electronic Stability Program (elektronisch stabiliteits programma) Dit systeem grijpt in bij alle kritische rijomstandigheden. Het ESP ondersteunt de stabiliteit tijdens het versnellen, het remmen, bij constante snelheid (koersstabiliteit) en als er van richting wordt veranderd. Het ESP omvat de functies ABS, EBD, ASR, MSR en BAS.
|
05 nov 2012 21:19 |
|
 |
|