Harde (metalen) tik van achter bij drempels
Auteur |
Bericht |
AvB
C5club Fan
Geregistreerd: 08 mei 2009 12:40 Berichten: 69 Woonplaats: Heiloo
Auto: C5 break 2.0 16v ligne prestige
Opties: pack break,
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09367
Productienummer: 10154
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 135000
Kleur: gris fullminator
Naar boven
|
 Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels
Fijn om jullie reacties te lezen.
Ik had dit bericht in deze post geplaatst omdat het over de ADALS ging. De tik, heb ik nog niet gehoort. De garagist heeft daar niets over gezegd. Uit jullie reacties kan ik opmaken dat een 'second opinion' geen verkeerde optie is. garage Rene is idd niet zo ver weg. In krommenie schijnt ook een citroenman te zitten. Heeft iemand daar ervaring mee? ( adverteerd met veerbollen ed).
De auto destijds aangeschaft om alle kinderwagens ed mee te kunnen nemen. Zelf een enkele keer met een kleine caravan of aanhanger gereden. Zelf geen zware gekke dingen mee gedaan. mogelijk de vorige eigenaren wel, (2). Rij wel relatief korte stukken( 50 km/ pd, zeer weinig snelweg) mogelijk zorgt dit voor extra slijtage.
|
25 mei 2012 00:00 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels
Je kunt eens wat langzamer met alle ramen open rijden, eventueel in de verhoogde rijstand, dan moet het metalige kraken van de ADALs wat duidelijker waarneembaar zijn.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
25 mei 2012 08:13 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels
Ik heb geen ervaringen in Krommenie, wel heel goede in Breezand 
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
25 mei 2012 08:24 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels
Wat helemaal goed werkt om de diagnose te stellen:
- achter zijde van de auto op bokken. De boel volledig drukloos maken via de Lexia/ontluchtschroef. - met geringe krachtinspanning kun je dan de achterwielen optillen en hun (nagenoeg) gehele uitslag met de hand zwenken. - als je adals kapot zijn: voel je (teveel) weerstand, wil het niet draaien of je hoort lawaai.
Dan weet je het zeker.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
25 mei 2012 12:34 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels
Ik was 130 euro kwijt voor de ADALS...
maar dat was vooral een kwestie van met een stel kennissen waarvan er één een tweekolomsbrug heeft een avondje knutselen. En dat is dan inclusief wielen wisselen, ouwehoeren, bier drinken en practical jokes uithalen.
Kwestie dus van materiaal.
En een C5 met goede ADALS en goede banden voor de situatie kun je rondjes mee om een slalommende andere auto sturen.
overigens is er een verklaring voor het verschil in kosten per garage: Je kunt de draagarmlagers losmaken en dan de ABS-sensor uit de draagarm halen (met risico op beschadigen van de sensor) of de ABS-sensor in de draagarm laten zitten, maar dan moet de benzinetank er onderuit. (als ik het tenminste goed begreep).
Schijnt dat daarom in sommige plaatsen deze klus bij de dealer vreselijk duur is terwijl er ook andere garagisten zijn die het nu voor naar verhouding een habbekrats doen.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
25 mei 2012 13:39 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels
Doorknippen van de bedrading en opnieuw solderen geen optie?
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
25 mei 2012 19:07 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels
Verklaar de verschillen maar eens. 2x draagarmlagers vervangen staat zo`n 4 uur voor bij de dealer. 130 euro materiaal maal 4x XXX euro voor de montage. 1000 euries is echt wel een mooi bedrag voor zo`n klus. De vraag is of het afstandsstuk die gemonteerd wordt ook wordt opgemeten en op maat gemaakt, dit vereist speciaal gereedschap. De abs sensor zit met een met loctite geborgde bout bevestigd. Knippen in de abs bedrading kan, de xant had een bedrading met een knip en heeft nooit problemen gegeven. Met amp verbinders en een waterdichte krimpkous was dit een feiloze verbinding.
|
25 mei 2012 20:30 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels
Dan kan hij dus gewoon gedemonteerd worden, waarom gaan ze dan kapot zoals EW aangeeft? 1000 euro? Meen je niet.....
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
25 mei 2012 21:30 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels
AvB schreef: In krommenie schijnt ook een citroenman te zitten. Heeft iemand daar ervaring mee? Rene in Krommenie is inderdaad een stuk dichterbij en ook een Citroën expert net als Rene in Breezand. Goede vakman en niet duur, wel een persoon met een gebruiksaanwijzing.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
25 mei 2012 21:56 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels
GW-tje schreef: Dan kan hij dus gewoon gedemonteerd worden, waarom gaan ze dan kapot zoals EW aangeeft? 1000 euro? Meen je niet..... Bij de Xantia weet ik dat ze muurvast kunnen zitten. De zitting van de sensor klemt de sensor muurvast, of dit ook bij de C5 zo is heb ik geen ervaring mee.
|
25 mei 2012 22:17 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels
chathanky schreef: De vraag is of het afstandsstuk die gemonteerd wordt ook wordt opgemeten en op maat gemaakt, dit vereist speciaal gereedschap. .  huh? Wel eens van shimmy's gehoord? EW schreef: Je kunt de draagarmlagers losmaken en dan de ABS-sensor uit de draagarm halen (met risico op beschadigen van de sensor) of de ABS-sensor in de draagarm laten zitten, maar dan moet de benzinetank er onderuit. (als ik het tenminste goed begreep). Meestal gaat de sensor er redelijk makkelijk uit en is het risico op beschadiging vrij klein. Laten zitten kan ook prima, dan moet je de stekker loskoppelen via het inspectiegat onder de achterbank. De tank kan dan blijven hangen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
26 mei 2012 00:04 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels
Je snapt het neem ik aan wel, het afstandstuk dient wel op maat te zijn en opgevuld te worden met een stelring. Ik ben benieuwd hoe men dat zonder een klokmicrometer de juiste maat bepaalt.
|
26 mei 2012 00:18 |
|
 |
AvB
C5club Fan
Geregistreerd: 08 mei 2009 12:40 Berichten: 69 Woonplaats: Heiloo
Auto: C5 break 2.0 16v ligne prestige
Opties: pack break,
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09367
Productienummer: 10154
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 135000
Kleur: gris fullminator
Naar boven
|
 Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels
Klaverblaadje schreef: AvB schreef: In krommenie schijnt ook een citroenman te zitten. Heeft iemand daar ervaring mee? Rene in Krommenie is inderdaad een stuk dichterbij en ook een Citroën expert net als Rene in Breezand. Goede vakman en niet duur, wel een persoon met een gebruiksaanwijzing. Dank je wel voor je tip!
|
29 mei 2012 11:23 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels
Ik ga hier maar even verder ipv een nieuw draadje starten, want ik heb sinds kort ook precies wat er in de TT staat. Bij het inveren na het nemen van een drempel en een flinke tik/knak/pang achter. Ik heb onder de auto gekeken en beide aanslagrubbers achter zijn weg. Maar....om te kijken had ik de C5 in de hoogste stand gezet en bij het laten zakken in de normaalstand : pang ! Weer dat geluid. Met hoeveel zekerheid is/zijn dat een/de ADAL(S) ?
Woensdag is de auto bij de garage geweest, en omdat het geluid maar sporadisch voorkwam, dachten zij aan spanning/ontspanning op de bouten van het subrame, die ze dus ook gelost en weer vatsgezet hebben. Maar vanochtend was het bij het nemen van een drempel weer raak. Verder tijdens het rijden hoor ik niks.
_________________ Groeten, Marc
|
10 aug 2012 07:50 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels
Klinkt als adals ... 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
10 aug 2012 07:54 |
|
 |
|