Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 ADAL´s kapot, hoe en waarom ? 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: ADAL´s kapot, hoe en waarom ?
GuidoK schreef:
n.d.o. :? (nederlandse dans organisatie :lol: )

Maar goed, volgens mij kan je gietijzer wel lassen. Je zult wel moeten voorverwarmen (600 graden of zoiets geloof ik); en nagloeien.
Dus geen koudlassen; maar dat moet in een gieterij geen probleem zijn lijkt me.

edit:
hier beweren ze iets vergelijkbaars:
link 1
link 2

In die links zie je dat ze het over bijzondere gevallen hebben, en wel reparatie van scheuren in gietijzer en vergelijkbare akties.

Bij draagarmen van de Citroëns heb je het over iets anders, en wel het aanlassen van flenzen en dergelijke. Dát is geen normale bewerking bij gietijzer.
Om die reden denk dat er van gietstaal sprake moet zijn. Deste verrassender vind ik het dat men zowel in de NL intro van de Xant als in de franse C5 intro praat over gietijzer.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!

29 nov 2010 22:45
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater

Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand

Naar boven
Antwoord met een citaat
Zal wel wat makkelijker in de omgangstaal zitten dat mensen ( vroeger hadden ze dat meer) makkelijk zeggen ijzer inplaats van staal, tis ijzer , hout, water. en staal zei je niet zo gauw!
aldus mijn verklaring :smt017

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik

29 nov 2010 23:02
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze

Naar boven
Antwoord met een citaat
Sjever schreef:
Als je dit allemaal kunt opzoeken op internet, kun je misschien de term N.D.O. er ook wel vinden,
verder staan zoals altijd de beste stuurlui aan de wal.

Grtz Sjef :citrofiel

Als je het gewoon niet wilt zeggen mag je dat ook wel zeggen hoor.
Ik zeg maar gelijk dat ik geen zin heb om het op te zoeken :smt193

Citaat:
In die links zie je dat ze het over bijzondere gevallen hebben, en wel reparatie van scheuren in gietijzer en vergelijkbare akties.

Bij draagarmen van de Citroëns heb je het over iets anders, en wel het aanlassen van flenzen en dergelijke. Dát is geen normale bewerking bij gietijzer.
Om die reden denk dat er van gietstaal sprake moet zijn. Deste verrassender vind ik het dat men zowel in de NL intro van de Xant als in de franse C5 intro praat over gietijzer.

Groet,
JW

Dat zou heel goed kunnen. Ik haalde de link alleen maar aan omdat er gelijk gezegd werd dat je op gietijzer niet kan lassen terwijl het in een aantal gevallen dus wel gedaan wordt.
Of dat kwalitatief hoogwaardig is laat ik in het midden, net als ik de eventuele kwaliteit of toepasbaarheid van gietijzer voor draagarmen in het midden hou.
Laat ik vooropstellen dat ik niet degene hier ben die stellig beweert dat de armen per sé van gietijzer zijn (ze kunnen zoals ik al gezegd heb net zo goed van gietstaal zijn); ik was diegene die stellig beweerde dat ze niet van lichtmetaal waren. Verder zijn ze dus (in ieder geval deels) gegoten en heel hoog ijzerhoudend :mrgreen:

Dat ze daarvan zijn gemaakt heeft overigens imho geen verbintenis met waarom de adal's stuk gaan (wel waarom de remklauwen scheef kunnen corroderen, maar daar zijn talloze andere draadjes voor :mrgreen: )

29 nov 2010 23:32
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
GuidoK schreef:
Laat ik vooropstellen dat ik niet degene hier ben die stellig beweert dat de armen per sé van gietijzer zijn (ze kunnen zoals ik al gezegd heb net zo goed van gietstaal zijn); ik was diegene die stellig beweerde dat ze niet van lichtmetaal waren. Verder zijn ze dus (in ieder geval deels) gegoten en heel hoog ijzerhoudend :mrgreen:

Ik denk dat we op basis van al het bewijs wel kunnen stellen dat ze van een ijzerlegering zijn. Ik ben hoogst verbaasd. Zeker als je bedenkt dat ze bij de C5 het gehele achterste subframe van aluminium (met gietstukken aan de eindes) hebben gemaakt. Als ik lees dat het een gietdeel is gelegeerd met magnesium dan denk ik lichtmetaal, niet ijzer...
De verwarring bij mij was dus dat "fonte" idd op gietijzer slaat, maar dat de Fransen ook wel eens fonte de aluminium gebruiken (fonte slaat letterlijk op gietsel).
En dat men in het engels hoogwaardige gegoten ijzerlegeringen (met voldoende lees >2% koolstof om als ijzer aangeduid te worden en niet als staal) niet als cast iron aanduidt, maar als ductile iron.
Ik kwam een artikel tegen over de ingebruikname van duktiel ijzer in gegoten toepassingen bij PSA en daar werden de voorste triangels van de BX specifiek genoemd (nb zijn bij de C5 gesmeed staal)

Code:
SEPT-FONS Grey cast iron: cylinder blocks, brake drums, hubs,
solid and ventilated brake disks. 110,000ton
DOUVRIN Grey cast iron: centrifuged cylinder sleeves and
(FM, Peugeot camshafts. Ductile iron: camshafts, crankshafts,
Renault subsidiary) suspension arms, steering knuckles and exhaust
manifolds. 84,000ton
CHARLEVILLE Ductile iron: crankshafts, suspension arms, steering
knuckles, exhaust manifolds, differential housings
and various brackets. 81,000ton
Aluminium
CHARLEVILLE Cylinder heads and V6 blocks, brackets, rear axle
supports, inlet manifolds, gear box housings. 37,000

Als het dus idd gietijzer is dan is het dus een hoogwaardige ijzerlegering, zoals bijv de krukas. Een ding wat ik nog vreemd vind is dat er foto's zijn van de draagarmen zwart gelakt (per specs)
Bijlage:
img1639ae5.jpg

Citaat:
Dat ze daarvan zijn gemaakt heeft overigens imho geen verbintenis met waarom de adal's stuk gaan (wel waarom de remklauwen scheef kunnen corroderen, maar daar zijn talloze andere draadjes voor :mrgreen: )

Nee, idd, ADALs gaan ook stuk in aluminium draagarmen, maar ik vind het wel vreemd dat ze zich ook zo makkelijk een weg vreten door ijzeren armen.
btw Heeft er niemand foto's van de corrosie die tussen klauw en arm optreedt? Dat zag er toch niet echt uit als roest. :smt017

Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

30 nov 2010 14:09
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik heb geen foto van die corrosie tussen de klauw en de draagarm, maar wel op m'n netvlies hoe dat er uit zag bij mijn Xant, en da's niet anders dan wat er bij een C5 gebeurt.
Dat is "bloemkool", heel hard spul, ontstaan door de spanningscorrosie in de spleet. Het is zeker geen roest, dat ziet er heel anders uit.

Terugkomend op "fonte", dat staat in het frans voor gietijzer, met een koolstofpercentage tussen iets van 2 en 7 %.
Zie Définition de Fonte en Fonte (métallurgie)
Onderaan in dat tweede verhaal is te lezen: Le terme fonte est parfois utilisé pour désigner d'autres alliages, tous ces usages sont incorrects met daarbij een aantal voorbeelden waar het verkeerd gebruikt wordt. Daarbij onder andere fonte d'aluminium

Groet,
JW

30 nov 2010 16:20
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak

Naar boven
Antwoord met een citaat
Dat verhaal had ik ook al gelezen, maar net als de nl wiki neem ik de franse met een korreltje zout, helemaal als er geen referenties staan en een tag "needs references" ;)
NB Fonte d'Aluminium is op zich een juiste term, blijkbaar een franse ijzerliefhebber die meent te moeten beweren dat het gebruik van het woord fonte onjuist is voor iets anders dan gietijzer.
Als Citroen met Fonte dus Fonte GS of Fonte GV bedoelde dan hadden ze exact dát in de specs kunnen zetten. Dat had ons deze overpeinzingen gescheeld.
http://www.techniques-ingenieur.fr/glos ... -aluminium

Citaat:
Dat is "bloemkool", heel hard spul, ontstaan door de spanningscorrosie in de spleet. Het is zeker geen roest, dat ziet er heel anders uit.

Dat lijkt er dan op te wijzen dat er of een vreemd materiaal tussen is gestopt of dat er meer legeringsmateriaal is dan alleen koolstof (>2%) en sporen van silicium en magnesium (<0,5%) dan normaal te verwachten zijn. :idea:
Maar in de basis zal er bij het samenvoegen van alu (klauw) en ijzer (arm) aluminiumoxide afgezet worden op het aluminium en aluminiumoxide vormt een harde beschermlaag die verdere corrosie zou moeten verhinderen.

In de familie

30 nov 2010 18:28
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Naar boven
Antwoord met een citaat
Die corrosie tussen klauw en arm is toch gewoon wit? Aluminiumoxide; afkomstig van de klauw.
Overigens is aluminiumoxide niet altijd een mooi gesloten laag hoor. Het hangt heel erg er vanaf hoe deze is ontstaan en welke oppervlaktestructuur het aluminium heeft. Dat is wat je namelijk met anodiseren bereikt; het is in weze een etsproces. En etsen met verschillende chemicalien geeft verschillende structuren welke ook verschillende kwaliteiten aan de anodiseerlaag geeft.

EvilTwin schreef:
Als het dus idd gietijzer is dan is het dus een hoogwaardige ijzerlegering, zoals bijv de krukas. Een ding wat ik nog vreemd vind is dat er foto's zijn van de draagarmen zwart gelakt (per specs)

Ik begrijp ff niet wat je bedoeld. Alle draagarmen van C5'en zijn toch zwart geschilderd?

Citaat:
maar ik vind het wel vreemd dat ze zich ook zo makkelijk een weg vreten door ijzeren armen.
btw Heeft er niemand foto's van de corrosie die tussen klauw en arm optreedt? Dat zag er toch niet echt uit als roest. :smt017

Hoe bedoel je precies?
In mijn ogen gaat het lager stuk (met name het binnenwerk wat de naalden op hun plek houdt), waardoor de naalden niet meer op hun plek worden gehouden, en die worden dus links en rechts tussen de lagerschalen uitgeperst. Dat ze in de armen diepe afdrukken achterlaten is lijkt mij dan voor de hand liggend: gietijzer (sorry, gietstaal ;)) is in de regel (de meeste soorten) heel veel zachter dan het staal waar lagers van gemaakt worden. De meeste staalsoorten voor gieten of andere bewerkingen (draaien/boren) zit doorgaans ergens tussen de 25 en 40 rockwell C en lagerstaal lijkt mij eerder in de buurt van de 60 of 70 Rockwell C zitten. En op het scharnierpunt van de arm is natuurlijk voldoende kracht aanwezig om het staal te vervormen.
Ik denk ook dat je de arm niet van te hard staal wilt hebben; doorgaans hoe harder des de brosser en dus grotere kans op breuk. (kijk naar een gegoten krukas; dat is vrij hard staal, maar behoorlijk bros; ze kunnen breken)

30 nov 2010 18:33
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Naar boven
Antwoord met een citaat
EvilTwin schreef:
web schreef:
EvilTwin schreef:
de constructie is al zo oud als de 2cv, de DS heeft hele grote lagers en gaat nooit stuk, maar dat is duidelijk overkill.

Bij de 2CV zit het toch wel iets anders in elkaar. Lijkt meer op de 205/306/ZX reeks dan op de BX/Xantia/C5 vind ik, al lijkt het krachtenspel weer meer op dat van de BX/Xant/C5.

Het zijn langsarmen met horizontale veren. De ZX heeft langsarmen met torsiestaafveren, had de TA ook al ;) de draagarmen van de ZX lijken heel erg op de Xant en C5. Het verschil is het gat voor de torsiestaaf.

Je eigen foto's illustreren al heel mooi dat ZX armen (en dan met name de lagering ervan) totaal anders zijn dan BX t/m C5. Daar heb ik niets aan toe te voegen ;)

30 nov 2010 20:07
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Naar boven
Antwoord met een citaat
JW-NHS schreef:
Met permissie, ik denk dat er van gietstaal sprake is, niet van gietijzer. Ook niet van nodulair gietijzer.
Gietstaal is veel sterker en ook lichter dan gietijzer omdat je het dunwandiger kunt maken.
Voorts kun je aan gietstaal makkelijk flenzen lassen, dat lukt je bij gietijzer niet.

De flenzen zijn volgens mij gewoon gefreesde delen van het gietstuk, ze zijn er niet aangelast.

De flenzen geven dus geen uitsluitsel, of het gietstaal of gietijzer is.

30 nov 2010 20:10
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Naar boven
Antwoord met een citaat
EvilTwin schreef:
Nee, idd, ADALs gaan ook stuk in aluminium draagarmen, maar ik vind het wel vreemd dat ze zich ook zo makkelijk een weg vreten door ijzeren armen.

De krachten zijn dan ook erg groot, en de korte slagen (maar wel continu in beweging) die de vering gemiddeld maakt zijn perfect om een "ontsnapt" rolletje snel in het zachtere ijzer van de draagarm te doen vreten.

De corrosie tussen klauw en arm is een schoolvoorbeeld van galvanische corrosie. Aluminium als "onedel" metaal tegen het ijzer/staal van de draagarm. Op een aluminium draagarm zou dit probleem niet optreden, alleen lichte 'normale' corrosie. Dat die corrosie zo heftig optreedt is juist een bewijs dat het ongelijke metalen betreft.

Wie het schoonmaakt zal ook een ruwe ingepitte remklauw overhouden, en een nagenoeg gave flens op de draagarm. De klauw wordt dus aangevreten, de draagarm niet.

30 nov 2010 20:34
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Naar boven
Antwoord met een citaat
Dat klopt voor het grootste gedeelte wel (de werking etc), maar ET doelde ook even op dat aluminium een sluitende corrosielaag heeft (en dat als de aluminiumlaag gesloten is, er geen corrosie meer kan ontstaan). Echter is de normale corrosielaag van aluminium niet extreem goed sluitend, zeker niet onder belasting of onder invloed van vocht met zouten. Zo geleidt aluminium dikwijls nog stroom, ondanks dat het oppervlak gecorrodeerd is (gebeurt binnen 24 uur; het is verschrikkelijk onedel en reactief). Daarom wordt aluminium geanodiseert: het oppervlak wordt chemisch bewerkt zodat er een sterkere ('dikkere') corrosielaag ontstaat. Geanodiseert aluminium presteert ook veel beter in bijv. een zoutsproeitest.
De remklauwen zijn echter niet geanodiseerd, of in ieder geval onvoldoende of op een onjuiste manier, gezien het effect.

web schreef:
De flenzen zijn volgens mij gewoon gefreesde delen van het gietstuk, ze zijn er niet aangelast.

De flenzen geven dus geen uitsluitsel, of het gietstaal of gietijzer is.

Dat zou best kunnen. Ik meen lasnaden gezien te hebben, maar ik kan me daarin best vergissen, dat dit allemaal gewoon al in de gietmal zat. Ik heb de arm niet heel aandachtig bekeken; ik focuste meer opdat ik die 250,- retour kreeg en alle onderdeeltjes van de lagerconstructie had :mrgreen:

30 nov 2010 21:04
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
GuidoK schreef:
Ik begrijp ff niet wat je bedoeld. Alle draagarmen van C5'en zijn toch zwart geschilderd?

Dat idee kreeg ik niet van je eigen foto's vandaar mijn verbazing

Citaat:
Dit is bijvoorbeeld een arm van mijn eigen c5:
Afbeelding

In de familie

01 dec 2010 15:40
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Naar boven
Antwoord met een citaat
ooit..... was 'ie zwart :mrgreen:

01 dec 2010 17:54
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Dat denk ik ook...

In de Service Docs staat over de achterwielophanging van de C5 dit verhaal:
Citaat:
5.9. Achtertrein
Onafhankelijke achterwielophanging met getrokken draagarmen, veercilinders en veerbollen.
De achtertraverse bestaat uit de volgende onderdelen :
- Een traverse van aluminium
- Twee steunen bestaande uit twee halve schalen van gegoten aluminium, met de aanslagen
De steunen zijn op de achtertraverse gelast.
De complete achtertraverse is op 4 plaatsen aan de carrosserie bevestigd.
Alle typen motor :
- Stabilisatorstang
- Getrokken draagarmen (geverfd) van gietijzer

Groet,
JW

01 dec 2010 19:36
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Naar boven
Antwoord met een citaat
He kijk nou, remslangen ipv de aloude 'spiraal-leiding'. Toch nog iets gewijzigd ;)

02 dec 2010 00:01
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3