Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Auteur |
Bericht |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: Winterbanden C5 PH II
Grappig,
de oudere Alpins kwamen er in testen juist altijd bijzonder slecht van af.... Vooral de A2 in zijn tijd al.
Om nog even op een oude discussie terug te komen:
We hebben al geconstateerd dat breedte eigenlijk vrij weinig invloed heeft op grip in sneeuw (bij gelijkblijvende druk)
En als ik het goed lees gaat de druk op de weg omhoog als je je band verder oppompt. En dan zou je dus meer grip moeten krijgen? Da's wel contra intuitief, want juist hard oppompen lijkt in gladde omstandigheden mij averechts uit te pakken. Dan wordt een band stugger en gaat ie dus gemakkelijker glijden.
Sowieso lijkt stugheid van een band mij een erg belangrijke factor (die pleit om een niet al te lange band te nemen in de winter) Niet voor niets dat de klachten over gebrek aan grip met zomerbanden toenemen nu men steeds platter gaat rijden..... dat zou mi weer pleiten om een slagje keliner te rijden in de winter. En dan niet vanwege de breedte, maar de hoogte.
23 sep 2010 09:40 |
|
 |
T hijs
C5club Bikkel
Geregistreerd: 31 mei 2009 21:04 Berichten: 347 Woonplaats: Wintelre, NB
Auto: Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF 140pk Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11776
Productienummer: 10224
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 235000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
JW-NHS schreef: Zojuist een set wielen besteld bij autobandenmarkt.nl met de nieuwe Michelin Alpin A4
.... Het zijn stalen 16" ET26 velgen met de standaard maat banden 215-55*16 93H. Kom je met een H-snelheidscodering dan niet te kort qua stugheid in de wang? autobandenmarkt.nl kan de PA4 niet in V leveren overigens.
23 sep 2010 10:43 |
|
 |
Menno
Beheerder
Auto: Citroën
Naar boven
|
Vind voor een V6 een H codering ook wel een beetje mager ...
23 sep 2010 10:47 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Een tiental jaren geleden bestonden er nog geen winterbanden met V index en hoger. Ook Porsches en andere zeer snelle auto's stonden toen op T en later H banden. Dat is nog altijd OK, in de winter is het toegestaan om op banden met een lagere index te rijden dan normaal. Uiteraard moet je dan wel beneden de snelheid blijven die gekoppeld is aan de index. Maar ja, onder de 210 km/u blijven, da's nog wel te doen...... Mijn keuze voor de A4 is op basis van z'n eigenschappen, die zijn veruit superieur aan die van de PA3, die wél in V uitvoering leverbaar is. Uiteraard heb ik ze wel met Load-index 93. Overigens heb ik vanaf 1996 gereden op winterbanden met T index. Ook onder de Xantia TCT Break zaten die, daar zaten in de zomer Pilot's HX onder met index V. In al die jaren heb ik daarmee geen problemen gehad. Na een snelle rit over de duitse BAB checkte ik dan altijd even hoe warm ze waren, dat was niet meer dan lauwwarm. Díe ervaringen geven me het vertrouwen dat ik met deze 93H's een goede keuze gemaakt heb. Ik hou jullie er van op de hoogte Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
23 sep 2010 11:40 |
|
 |
breakexclusive
C5club Bikkel
Auto: Mercedes E350 estate
Opties: Bi-xenon, Comand navi, HarmanK Logic7
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
kilometerstand: 151000
Kleur: iridium zilver
Naar boven
|
ha, dat is helemaal goed verwoord JW. Een kameraad van mij had een 911 carrera 4 en daar zaten H bandjes onder toen hij deze nieuw kocht met het setje winterbanden. Stickertje op je dashboard met max 210 en klaar. Overigens heb ik voor de V6 de stalenvelgjes met goodyear ultragrip 7+ van mijn vorige c5 gemonteerd en dat werkte perfect. met een extra tomtom de snelheidsafwijking gemeten en dat is maar zo'n 3 a 4 km/h. Maatje 205/65/15 met een 94H bandje doet het perfect. Volgens de bandenhandel slijten ze ook minder hard dan een V of een W vanwege de stugheid van het rubber. Bij mijn mercedes C heb ik daarom ook goodyear ultragrip 7+ laten monteren met zelfs een T, maatje 205/55/16 gaat ook perfect en vooral lekker comfi. Daarbij moet je inde winder toch al meer op je hoede zijn in verband met onverwachte regen, mist gladheid etc.
|
25 sep 2010 15:00 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Begrijp ik het goed dat je onder je V6 15" gebruikt? Ik wist niet dat dit er onder kon, ik meende te weten dat de remschijven dat niet toelaten. Overigens zou dit niet mijn keuze zijn. Met 205 breed zal de zware V6 Break gauwer aan z'n limiet zitten.
Ik heb dat destijds ook gehad bij mijn Xantia TCT Break. Daar zaten standaard 206/60*15 banden onder, maar de leasemaatschappij vond 185/65*15 voor de wintersloffen genoeg. Dat was te merken, de Xant had moeite het forse koppel van de TCT motor op de weg te krijgen, ik moest me duidelijk inhouden, zeker bij het uit accelereren van de bocht. Bij mijn volgende 2.0i-16V Xantia Break heb ik er 195/60*15 onder laten leggen ipv de standaard 185/65*15, zowel zomer als winter. Dat beviel veeeel beter.
Groet, JW

|
25 sep 2010 15:35 |
|
 |
Menno
Beheerder
Auto: Citroën
Naar boven
|
Ik heb hier zojuist even naar gekeken, in 17 inch zijn de Michelin's zo'n 207,- p/st ....  Dat is dan wel V i.p.v. H bij de 16 inch ....
04 okt 2010 10:23 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Ik was voor mijn setje 16", incl. transport naar mijn huis, in totaal 750 euro kwijt. Ze hangen inmiddels in de garage, begin volgende maand gaan ze onder de C5. Gebaseerd op m'n ervaringen met winterbanden van de afgelopen 16 jaar, weet ik dat dit geld een eenmalige uitgave is. Je slijt gewoon minder van de kostbare zomersloffen, en deze winterbanden hebben een enorme levensduur. Bijkomend voordeel: ik spaar de Suzuka's, die krijgen geen zout en andere troep voor hun kiezen/spaken. Hetzelfde heb ik gezien bij de Venises onder de Xanten die ik gehad heb. Die zagen er nog als nieuw uit toen ik de auto inruilde, ondanks 14 jaar gebruik Groet, JW

|
04 okt 2010 10:34 |
|
 |
|