Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 load index 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: load index
Dat laatste is een te simpele conclusie.
Wat heel duidelijk mee kan spelen zijn de "gewenste" stuur- en wegliggingseigenschappen. In de ontwikkelings- en testfase kijkt de constructeur daar naar, en stemt met de marketing afdeling af hoe de auto "gepositioneerd" moet worden. Wordt dat een wat nerveuze rijdersauto, of eentje waarbij het accent gelegd wordt op rijgemak en comfort.
Dát bepaalt mede het type band dat er onder moet.

Uiteraard kun jij, om jou moverende redenen afwijken van die gegevens. Maar kijk dan niet gek op als de rijeigenschappen veranderen.
En in het ultieme geval kun je, bij een crash, verantwoordelijk gehouden worden omdat je afgeweken bent van de door de fabrikant voorgeschreven banden.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


25 jun 2010 23:18
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: load index
De band moet het voertuig en de lading kunnen dragen. Als je die gegevens weet is er niets aan de hand.
Als je onder deze waarde gaat zitten zit je fout mocht het mis gaan en de band de oorzaak zijn van het ongeval.
Veel moeilijker hoef je het toch niet te maken?

Onder staat aangegeven wat de loadindex inhoud in concrete cijfers.

Afbeelding

Citaat:
Een maat van me heeft ewen 308 sw 1.6 hdi premiere.
standaard met lichtmetalen velgen 205-55-16 91 V
massa leeg: 1470 kg
max toel. gewicht : 2150 kg
max laaqdvermogen: 680 kg
aanhanger geremd : 1400 kg


Bovenstaande is in dit geval niet de geschikte band als de bandenspanning te laag is.


25 jun 2010 23:34
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: load index
jtbakker schreef:
Kortom, load index is grotendeels bepaald door de bandenmaat die verkrijgbaar is door Michelin, waarbij load index 91 prima volstaat.


Rare gedachte, het assortiment banden is er op aangepast om bruikbaar te zijn bij auto's, dus je ziet bij veel bandenfabrikanten een sterke correlatie tussen autogewicht en bandenmaat. Bandenboeren maken wat nodig is voor auto's, vandaar dat je nieuw moeilijk aan een DS of CX band komt.
NB Een hogere LI is een indicatie voor een hogere stijheid van de wang, omdat de wang van een 205/65 hoger is dan die van een 205/55, moet je compenseren met een hogere wangstijfheid. Zou er op de 308 een 205/65 gespecificeerd zijn dan ook vast icm 94.
In het bijzondere geval van de C5 is de berline op 195 (91) geleverd; de break op 205 (94)
Dat is toch niet zo vreemd. De peug sw is zowel met 195 (91) als met 205 (91) te krijgen, dat is ook nog makkelijk voor de fabriek.

Het weggedrag van een volgeladen 308 zou ik ook nooit willen vergelijken met een C5. :smt023
De 308 wordt met 600kg belading van stuiterbak zwabberbak, terwijl een C5 alleen maar strakker gaat sturen.

Tenslotte moet je meenemen dat HP nu eenmaal andere eisen stelt aan de banden.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


26 jun 2010 18:14
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.