jtbakker schreef:
Kortom, load index is grotendeels bepaald door de bandenmaat die verkrijgbaar is door Michelin, waarbij load index 91 prima volstaat.
Rare gedachte, het assortiment banden is er op aangepast om bruikbaar te zijn bij auto's, dus je ziet bij veel bandenfabrikanten een sterke correlatie tussen autogewicht en bandenmaat. Bandenboeren maken wat nodig is voor auto's, vandaar dat je nieuw moeilijk aan een DS of CX band komt.
NB Een hogere LI is een indicatie voor een hogere stijheid van de wang, omdat de wang van een 205/65 hoger is dan die van een 205/55, moet je compenseren met een hogere wangstijfheid. Zou er op de 308 een 205/65 gespecificeerd zijn dan ook vast icm 94.
In het bijzondere geval van de C5 is de berline op 195 (91) geleverd; de break op 205 (94)
Dat is toch niet zo vreemd. De peug sw is zowel met 195 (91) als met 205 (91) te krijgen, dat is ook nog makkelijk voor de fabriek.
Het weggedrag van een volgeladen 308 zou ik ook nooit willen vergelijken met een C5.
De 308 wordt met 600kg belading van stuiterbak zwabberbak, terwijl een C5 alleen maar strakker gaat sturen.
Tenslotte moet je meenemen dat HP nu eenmaal andere eisen stelt aan de banden.