Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 78 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 Trekhaak en kunnen trekken? 
Auteur Bericht
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster

Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Trekhaak en kunnen trekken?
Mja, maar dat mag dus niet, en hoef je na montage ook niet zo te accepteren lijkt me.

Als je een vast ehaak wilt, en de garage geeft aan dat dat kan, is bovengenoemde probleem zijn zaak om op te lossen toch ?

07 jun 2009 17:09
Profiel
Antwoord met een citaat
Ik keek even mee bij de garage, maar zowel Thule als Bosal leveren zelf de kabelboompjes mee. Dus vraag me even af wat je bedoeld met citroenboompjes. Snap nog steeds niet wat de garage nou met "tussenschotjes" bedoelde als ik een Multicon West uitvoering wilde hebben. Weet iemand dit?

Haak zelf onderschroeven? Hmmm.. Wilde ik eerst wel doen, maar er moet toch sowieso wat in de computer ingesteld worden en dat kan ik toch niet zelf. Of wel?

Een vaste trekhaak zou ook afneembaar zijn volgens de garage. Twee boutjes losdraaien en los is ie. Dus zou ook kunnen als je hem maar 1 of 2 x per jaar nodig hebt.

08 jun 2009 14:51
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
Volgens mij hoeft er niet zoveel op de Lexia gedaan te worden bij een Ph-1....

08 jun 2009 19:39
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC

Naar boven
Antwoord met een citaat
Heerlijk deze discussie. Het is natuurlijk vooral een kwestie van smaak.

Inderdaad heb je geen gewichtsvoordeel als je je haak bij je reservewiel legt. Maar je KUNT hem ook in je garage leggen.

De afnaambare haak van trefina heb ik voor 260 euro aangeschaft 4 jaar geleden . Vaste kostte toen 200 euro. Prijsverschil wordt nogal irrelevant als een haak incl montage richting de 6-700 euro gaat.

Stroomlijn maakt wel degelijk uit. Een afneembare haak met een wegdraaibaar stopcontact verstoort de aerodynamica minimaal. Het stopcontact is misschien nog wle de grootste verstoorder, had eerst een vast contact bij een afneembare haak, stak het contact recht onder de bumper uit. Kon hem horen fluiten.

Hollanders hebben wel degelijk een trekhaak imago in het buitenland. Er zijn maar weinig fransen of duitsers met een haak. En die schroeven de kogel er ook nog meestal af. Dat kan vaak ook bij een vaste haak, vraag me alleen af of het los en vast schroeven goed is voor de borgringen.

Een trekhaak verstoort de zogvuldig ontworpen kreukelzone van je auto. Je kunt hem er beter niet ophebben dus. Het lijkt veilig maar is het niet. Een kleine botsing met een haak geeft direct veel schade voor je achterligger (op zich meestal zijn eigen probleem inderdaad). Maar een whiplash bij jou (da's wel je eigen probleem). Daar had de fabrikant nou net de bumper voor bedacht. Je haak zelf ergens in zetten tijden achteruitrijden is ook direct fataal en moet je vergoeden aan de ander.

Bij de berline ph2 zit de haak er inderdaad voor de plaat als ie op de juiste hoogte zit. De vaste haken die er dan toch zijn, zitten op het randje van wat wettelijk toegestaan is (of de kogel zit eigenlijk net te laag)

Enige argument wat hout snijdt tegen een afneembare haak (buiten de meerkosten) is de vraag of het mechanisme degelijk genoeg is om hele zware aanhangers spelingsvrij te overleven. Zeker met die stabilisatoren van tegenwoordig.

Brink etc hebben zelf ook kabelbomen in assorti die specifiek voor de C5 zijn. Deze kun je ook veilig gebruiken. Ze hebben dezelfde connectoren en electronica als de citroen set. Mogelijk zijn het gewoon OEM's van de cit kabelset.

Aanmelden moet alleen bij ph2. Deze aanmelding voorkomt dat er een foutmelding komt over defecte parkeersensoren als deze uitgeschakeld worden.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding

09 jun 2009 10:19
Profiel
Antwoord met een citaat
Ik heb toch n og maar even met de garage gebeld en gevraagd, wat ze nu met die tussenschotjes bedoelen. Het bleek te gaan om "skotsblokjes" of iets dergelijks. Dat wil zeggen dat volgens hun er enkel boompjes van Din Jaeger worden geleverd en als je een Multicon West wil hebben dat je dan de boel moet afknippen van de Din Jeager en moet verbinden met van die blauwe verbindingsblokjes aan een Multicon West contact.

Volgens de garage worden de "originele" citroenboompjes enkel door Thule en Bosal gemaakt. Er staat dan Citroen op de doos omdat ze er genoeg van af nemen. Zo worden er dus volgens de garage enkel nog Din Jaegers aan één stuk geleverd en die zou er dan ook het beste op moeten, met dan weer een overgansblok naar Multicon West voor de caravan.

09 jun 2009 11:37
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster

Naar boven
Antwoord met een citaat
exroosje schreef:

Het lijkt veilig maar is het niet. Een kleine botsing met een haak geeft direct veel schade voor je achterligger (op zich meestal zijn eigen probleem inderdaad).

Nu voel ik me toch een beetje aangesproken, da´s nl. exact wat mij met de Berline is overkomen.

Maar denk je serieus dat dat probleem weg is bij een afneemdare haak ? ´t problem zit ´em nl. in het deel was aan het chassis vastzit. Met een betje klapper dreunt dat nog steeds door. dat haakje stelt niet dan niet zoveel voor...

09 jun 2009 13:19
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster

Naar boven
Antwoord met een citaat
Oeps, niet goed gelezen, ging om de schade van degene die er achterop knalde, niet de schade aan je eigen auto :oops:

09 jun 2009 22:23
Profiel
Antwoord met een citaat
Om antwoord op de allereerste vraag te geven, ik heb eeb Ph1 break met 2.0 benzineblok.
Vorig jaar voor het eerst met een Wilk van 1050 kilo's leeg (beladen ca. 1300 kg) naar Denemarken gereden. Dit beviel me uitstekend. Geen trekkrachtproblemen; ik vond de auto nog best reserve hebben. De Wilk is nou niet bepaald de meest aerodynamische caravan....
Nu moet ik er wel bij zeggen dat de combi het prettigst rijdt (op de teller) zo rond de 95 a 100 km/u. Dan is de 5 ook goed te gebruiken.

Bij mij zit er een afneembare bosal onder, wegens sensoren die dus onophoudelijk piepen met gemonteerde haak. Helaas is bij de vorige eigenaar het (super iele blikken) sleuteltje in het slot afgebroken en kan de haal niet meer op slot. Is overigens geen probleem omdat de haak toch altijd naast het reservewiel ligt... Alleen heeft zich het rare fenomeen voorgedaan, dat de haak niet meer demontabel is. Ik heb nu de haak met koker en al van het frame geschroeft en naar bosal verzonden, ter reparatie. Nu weet ik dus niet of dit een typische bosal kwaal is. Overigens zat er bij mij de Jaeger stekkerdoos onder (duitse caravans worden vnl. met jaeger stekker geleverd). Succes!

10 jun 2009 20:45
Antwoord met een citaat
@Co

Geweldig! Weer een ON-TOPIC reactie.
Dank je voor het delen van je ervaring. Ik denk ook wel dat ik hem met gas moet kunnen trekken dan. Zonder Caravan loopt hij ook gemakkelijk 200 op gas. Dus kracht zat :P

Toch vraag ik me nog af of ik misschien zelf toch de haak kan installeren. De Citroengarage zegt dat de kabelboom plug and play is. Enkel zit ik dan nog even met de computer instellen voor de parkeersensoren. Maar verder, de haak er onder schroeven, is dat lastig? of een fluite :P

11 jun 2009 20:41
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik heb zowel op mijn Ph.1 als mijn huidige Ph.2 de trekhaak gemonteerd. In de Ph.1 is het echt Plug and Play, in de Ph.2 moet de extra computer (een zwart doosje) aangemeld worden.

Zelf ben ik, op de brug van de huisdealer, in beide gevallen met pauze, koffie en koek een uur of 4 bezig geweest. Maar dat kan sneller.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

11 jun 2009 20:48
Profiel
Antwoord met een citaat
Harm van Beek schreef:
Ik heb zowel op mijn Ph.1 als mijn huidige Ph.2 de trekhaak gemonteerd. In de Ph.1 is het echt Plug and Play, in de Ph.2 moet de extra computer (een zwart doosje) aangemeld worden.

Zelf ben ik, op de brug van de huisdealer, in beide gevallen met pauze, koffie en koek een uur of 4 bezig geweest. Maar dat kan sneller.

Cool!

Maar toch nog 4 uur bezig met schroefjes er in draaien?
Ik heb Phase1, maar word de parkeersensor dan automatisch uitgeschakeld zonder de computer te programmeren?

11 jun 2009 21:02
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue

Naar boven
Antwoord met een citaat
Uuhhhh, nee...

Daar is juist de demontabele haak zo handig voor...

En ach, het voor het eerst demonteren en monteren, weer demonteren en monteren van een bumper is niet "even" gedaan. Als je handiger bent dan ik, kan het sneller.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.

11 jun 2009 21:04
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
Nee. De parkeersensor gebeurt helemaal niets mee.

Haak monteren is ook echt een eitje. De stekkers kan je soms wat langer over doen (als bijvoorbeeld iemand de kabels van de eerdere trekhaak afgeknipt heeft omdat hij ze er niet uit kreeg...)

11 jun 2009 21:06
Profiel
Antwoord met een citaat
Er heeft nooit eerder een trekhaak opgezeten, dus van afgeknipte kabels krijg ik geen last :P

Maar moet die hele bumper er af? Oei, daar wordt het al weer anders van. Of is dat ook nog redelijk makkelijk te doen? Ik dacht gewooon trekhaak tegen de bodem schroeven ofzo, maar die moet dus kennelijk ergens achter de bumper vast gesjord worden :P

Maar als de computer niet geregeld hoeft te worden, gaat dan mijn achteruit niet constant piepen?

11 jun 2009 23:21
Antwoord met een citaat
Daar loopt de bumper wat te ver voor door.....
Omdat ik wat trubbels heb met m'n afneembare kogel, ben ik er effe onder gekropen.
Bumper moet er af en dan heb je zeeen van ruimte.
De sensoren worden niet uitgeschakeld. Nu weet ik niet of er in mijn schicht een extra actie is gepleegd hieromtrent, maar als ik met caravan achteruit rij, hoor ik een pieptoon van ca. 2 seconden en dan niets meer. Als ik echter de haak niet demonteer en achteruit rij zonder aanhanger, blijft het geheel ononderbroken piepen.

12 jun 2009 08:14
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 78 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende