Auteur |
Bericht |
hagro
|
 Re: trillen
Nee, ik heb dezelfde wielen en banden van vredestein eronder zitten maar degene die met de grootste hoogteslag heb ik nu als (tijdelijk) reservewiel . Toen ik de auto kocht 2maanden geleden kocht was het reservewiel nog helemaal nieuw dus orig.velg en michelinband. Die zit nu rechtsachter want dit mag volgens het garagebedrijf bij voorkeur alleen achter, want 2 verschillende banden type op de vooras schijnt niet goed te zijn. Maar kortom, ik ben er nu qua rijcomfort geen moer mee opgeschoten sterker nog het is alleen maar erger geworden, alleen heb ik nu de wetenschap dat de banden niet goed zijn. Vanmiddag heb ik contact gezocht met vredestein hoofdkantoor in Enschede en die zij dat er in de produktielijn wel eens het een en ander niet helemaal zuiver gaat. Het garagebedrijf zal het toch echt moeten gaan oplossen want het waren toch 350€ . Maar het vreemde is toch ook wel dat ze bij mijn vorige bezoeken aan profiltyrecenter de hoogteslagen op het nieuwe apparaat wel hebben gemeten maar volgens datzelfde apparaat acceptabel waren. 
|
07 sep 2007 18:44 |
|
 |
C5 nooitgedacht
C5club Rookie
Geregistreerd: 18 dec 2006 21:09 Berichten: 17 Woonplaats: Winterswijk
Auto: Break
Opties: Exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 356.000
Naar boven
|
Hallo, Het blijkt gewoon een beetje gevoelige auto te zijn. Mijn C5 trilt ook een beetje tussen de 115 en de 130 al het ballanceren los (2x) en op de auto (1x)heeft geen effect gehad. Balanceren bij auto met een automaat kan het ook echter de chauffeur moet dan gas geven tot het gewenste toerental aan de wielen bereikt is. (volgens mijn bandenboer) kromme remschijven trillen naar mijn gevoel alleen of in ieder geval ook bij het remmen !? hier heb ik géa©n last van Mij is opgevallen dat mijn auto trilt als ik vrij fors linksaf optrek. De auto trilt dan en blijft een klein beetje trillen totdat ik het gas loslaat en weer opnieuw gas geef. Ik heb op het forum vaker gezien dat het trillen in de bocht bij de C5 erger is. Ligt het probleem dan niet gewoon in de aandrijfas??
Ik gooi per november de winterbanden op de auto en draai dan direct even de snelweg op om te zien of het trillen meer aldan minder geworden is.
Mocht het niet over zijn dan denk ik al snel even de rechter aandrijfas ga vervangen. ongeveer 180Euro + en ochtendje de schuur in. nu 170.000Km op de tellen
_________________ Door de C5 boven alle verwachting positief verrast! Familie auto - Citroen C5 Break 2003 en Hanomag A-L28 4x4 pick-up 1964 voor de hobby
|
07 sep 2007 21:43 |
|
 |
hagro
|
zo misschien ook nog wel kunnen de aandrijfas maar de banden is nu op dit moment sowieso een probleem. Wat jij zegt met optrekken dat heeft ie van mij ook maar dat komt dat de auto dan in de verhoogde stand staat.
|
07 sep 2007 22:02 |
|
 |
C5 nooitgedacht
C5club Rookie
Geregistreerd: 18 dec 2006 21:09 Berichten: 17 Woonplaats: Winterswijk
Auto: Break
Opties: Exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 356.000
Naar boven
|
Het zou kunnen. Maar die van mij staat op michelins met de zelfde klacht die toch wel vaker op forum te vinden is.
_________________ Door de C5 boven alle verwachting positief verrast! Familie auto - Citroen C5 Break 2003 en Hanomag A-L28 4x4 pick-up 1964 voor de hobby
|
07 sep 2007 22:11 |
|
 |
hagro
|
ok, ik zit er wel aan te denken als de kans zich voordoet dat als er andere banden onder mogen op zijn kosten, om dan eventueel michelins te plaatsen .
|
07 sep 2007 22:18 |
|
 |
hagro
|
Garagebedrijf opgebeld en eigenaar deed totaal niet moeilijk. Zeker een goede vakantie gehad  . HIj stuurt de banden gewoon terug naar de leverancier. Afspraak gemaakt voor woensdag a.s. en dan krijg ik 4 nieuwe michelins uiteraard wel met wat bijbetaling want vredestein is iets goedkoper. Ben benieuwd hoe de auto dan rijd. 
|
10 sep 2007 13:10 |
|
 |
Menno
Beheerder
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Dat is erg netjes , ik hoop dat het de oplossing brengt 
10 sep 2007 13:19 |
|
 |
hagro
|
Vanmorgen weer naar de garage geweest en de Michelins energy e3a zitten nu eronder. De vredestein banden zijn achtergebleven en ik moest 120€ bijbetalen omdat de michelins iets duurder zijn dan de vredestein. Ik met volle moed de snelweg op en in eerste instantie leek het geheel weg te zijn maar even later begon het stuur weer te trillen bij de 120 a 130.  Het lijkt wel dat het wat meer gedempt is en de auto is stiller. Dus Toch iets vooruit gegaan maar geheel weg is het niet. Zou het dan toch ook de aandrijfas zijn. Maar ja echt veel km. heeft de auto ook niet gereden 127.000. of maak de stand niks uit en zou het een kwaal zijn. Nu zijn het ook wel nieuwe banden en er zit zo te voelen aardig wat lucht in.  Wat zou de ideale bandenspanning zijn voor het huis tuin en keuken gebruik met het gezinnetje.  Voorlopig laat ik het zo maar even want ik word er een beetje moedeloos van.
|
12 sep 2007 16:32 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|
Balen man. Toch weer extra geld uitgegeven en niet (helemaal) opgelost. Klein voordeel: de bandenspanning voor de voorgeschreven Michelins kan je aflezen in de deurstijl van de berijder, en in het boekje natuurlijk. Met nieuwe en andere banden zou je het balanceercircus weer opnieuw kunnen starten, maar ja, kan me goed voorstellen dat je nu even de buik vol hebt van banden. Ik heb trillingen bij precies 110 en dat is niet zo heel erg. Toch net te hard voor de flitspaal op een 100km weg en gelijk een indicatie dat het wel wat harder kan op een 120km weg. Eigenlijk een soort Lane Warning Departure systeem voor snelheid en nog gratis ook!
Gr. Ronald
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
12 sep 2007 19:35 |
|
 |
hagro
|
Bedankt voor het medeleven. Wat ik al zei, ik laat het nu even rusten zolang ik dit ken natuurlijk. Het houd je toch bezig . Ik hou dit forum goed in de gaten misschien dat de goude tip er binnenkort tussen zit.
|
12 sep 2007 19:45 |
|
 |
ray82
|
elk nadeel heeft zen voordeel 
|
12 sep 2007 19:46 |
|
 |
alzheimer
Erelid
Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35 Berichten: 1284 Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Naar boven
|
Nou ben ik heel erg a-technisch en zo, dus misschien ga ik nu heel domme vragen stellen. Oh nee, domme vragen bestaan niet. Nou vooruit. Kan iemand mij uitleggen op welke manier een C5-wiel precies gecentreerd wordt? Gaat dat via de naaf of via de wielbouten? Ik bedoel te vragen: is het mogelijk dat een wiel zelf niet precies gecentreerd gemonteerd is?
_________________ » de C5kalender «
ex-berline: break:
|
12 sep 2007 20:02 |
|
 |
hagro
|
Het wiel of de velg heeft als het goed is conische gaten(verzonken) De wielbouten heeft conische ringen. In principe kan dit dit ook niet fout gaan. Gewoon kruislings vastdraaien. Dit is wel de nieuwe type velg heb ik me laten vertellen . Er is in het verleden een terugroep actie geweest voor de velgen en wielbouten. Die waren niet verzonken wat ik eruit begreep.Dan kan ik me voorstellen dat het dan wel eens fout gaat.
|
12 sep 2007 20:15 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
alzheimer schreef: Nou ben ik heel erg a-technisch en zo, dus misschien ga ik nu heel domme vragen stellen. Oh nee, domme vragen bestaan niet. Nou vooruit. Kan iemand mij uitleggen op welke manier een C5-wiel precies gecentreerd wordt? Gaat dat via de naaf of via de wielbouten? Ik bedoel te vragen: is het mogelijk dat een wiel zelf niet precies gecentreerd gemonteerd is? Normaliter niet, maar er kunnen natuurlijk maandagochtendvelgen bestaan... Maar of die na controle op dinsdagochtend de fabriek hebben kunnen verlaten, betwijfel ik...
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
12 sep 2007 23:40 |
|
 |
hagro
|
Wat ik in voorgaande berichten zei, dat getril blijf je toch irriteren dus vandaag maar weer naar de citroendealer gegaan in hardenberg. Het probleem weer helemaal voorgedaan en hun zeiden ook dat de c5 zeer gevoelig is en speciale aandacht nodig heb.Gelukkig konden ze deze middag nog een uurtje vrij maken voor mij. Het bleek inderdaad niet goed gebalanceerd te zijn. Velgen waren goed (geen slag).Monteur is vervolgens heel nauwkeurig aan het werk gegaan met speciale hulpstukken speciaal voor de licht metalen velg (speciale legering) van de c5. L.a. zat nu al geen lood meer op,dus dat veroorzaakte het getril in mijn stoel. De voorwielen waren ook niet goed gebalanceerd dus dat wederom de reden van het getril in mijn stuur. Vervolgens na het fijn balanceren een proefrit gemaakt met de monteur en nu is het eindelijk nagenoeg weg Dus het blijkt maar dat het inderdaad wel verschilt waar je de auto laat balanceren. Hun wisten dus wel degelijk van het balanceerprobleem van de c5 af en hebben daar op ingespeeld door de speciale hulpstukken aan te schaffen waardoor ze de velgen van de c5 in de meeste gevallen op 0 kunnen krijgen.  . Het heb alles bij elkaar aardig wat geld gekost maar ben blij dat het toch goed is gekomen. Achteraf had ik misschien maar beter gelijk naar de dealer moeten gaan, maar als je alles van tevoren weet......... 
|
25 sep 2007 20:49 |
|
 |
|