Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 remmen blijven hangen? 
Auteur Bericht
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: remmen blijven hangen?
JW-NHS schreef:
Metaal-op-metaal contact is wél te voorkomen, ik doe dat met die Nomex 410 plaatjes waar ik al vaker over gesproken heb.
Het gaat niet om het contact op de corroderende vlakken (daar is de zoutbrug actief!), maar transport van elektronen van aluminium naar het staal.
Elektronen ontstaan aan het aluminium oppervlak in de spleet. De elektronen reizen (bij wijze van spreken) door het aluminium naar de stalen bout en hoppen over. Vervolgens reizen ze dan vrolijk door max. 15 cm bout, hoppen over op de voetplaat en reizen dan weer naar eindbestemming spleet plaat -klauw waar ze voorkomen dat ijzer roest wordt, door het ijzer te reduceren.

Om elektrisch contact te voorkomen zouden de bouten overall van de aluminium kauw geïsoleerd moeten worden. Dat wordt lastig gezien de krachten die erop staan (met plastic ringen en bussen gaat het niet lukken).

Hier en hier (lees ijzer ipv koper)staat wel een aardige uitleg over de achtergrond.


03 sep 2013 15:06
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 26 aug 2011 16:05
Berichten: 178
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: remmen blijven hangen?
Hangt vermoedelijk af van merk tot merk maar bij de remblokjes zitten in de doos normaal blikken anti-piep plaatjes.Veel monteurs gebruiken deze niet met het gekende gevolg (kunnen ze dan weer een onderhoud aanrekenen!).
Indien niet aanwezig eens vragen aan de verkoper/monteur.Anders is een laagje Molykote grafiet het beste evenals een fijn laagje kopervet (wat een goede monteur normaal doet).


03 sep 2013 15:14
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: remmen blijven hangen?
@ WachoH,

Die galvanische corrosie ontstaat óók als er geen retourstroom is via de bouten.
In je tweede link zie je daar een goed voorbeeld van, het alu paaltje waar een stalen insert in zit. Dat corrodeert ook op de overgang zodra er zout water in de buurt komt, hetzelfde gebeurt bij de klauw en de draagarm overgang.

Met de Nomex voorkom ik het contact tussen die twee voor 100%. En naar ik verwacht zal ook goed ingevette scan dat doen.

Overigens, nog een opmerking over het eventuele gebruik van rubber als tussenplaatjes.
De klauw wordt met grote kracht tegen de draagarm vastgezet, daardoor zit er zoveel wrijvingskracht op het contactvlak dat de klauwen niet gaan bewegen als je hard remt.
Ik ben daar eens op aan het rekenen geweest toen ik probeerde te begrijpen waarom de klauwen af fabriek met die vulmassa in de boutgaten behandeld worden. Mijn conclusie was toen dat die vulmassa geen rol speelt in het op z'n plaats houden van de klauwen bij het remmen, maar wellicht een rol zouden kunnen spelen in het voorkómen/verminderen van piepen van de achterremmen.
Als je er een rubber plaatje tussen doet zal die vlakte druk wellicht te klein worden om de klauw goed te lokaliseren.....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


03 sep 2013 16:30
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: remmen blijven hangen?
Heh JW, nu niet opens de boel om gaan draaien :lol:
Wat ik bedoelde is dat zonder elektrisch (=metaal) contact bij de vlakken, er nog steeds contact via de bouten mogelijk is en dat het bijna onmogelijk is om te voorkomen. Dus moet de zoutbrug worden aangepakt. Als er geen elektrische stroom is de corrosie niet maar galvanisch, maar iets anders ;-)

Met dat rubber bedoel ik erg dik plak, maar iets duns. Dat zouy dan een klein beetje beweging (micrometerschaal) op kunnen vangen. Ik zie SCAN niet zo zitten omdat de vezels wellicht gaan bewegen waardoor er ruimte ontstaat.

Mijn klauwen zijn inmiddels uitgeboord en op vet en bakpapier gemonteerd. Worst case dus.
Maar na een jaar aan een zijde geen probleem kunnen ontdekken, ondanks bewuste noodstoppen vanwege voorrem. Dit jaar andere zijde gedaan.
Als de klauw maar een beetje verschuift begint die al tegen de velg of de schijf aan te lopen. De remfunctie blijft dan nog gewoon behouden.


03 sep 2013 19:00
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.