Auteur |
Bericht |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Veerbol zit vast
chathanky schreef: Nogmaals waar heb je dit gelezen. .... Ik draai nergens om heen er wordt een vreemde draai aan gegeven. Het probleem van Kooiman in de openingspost was: Citaat: Ik heb geprobeerd met een grote soort van oliefiltersleutel(lederen riem met handvat) geprobeerd de bollen eraf te draaien, met het enige resultaat dat de cilinder zelfs mee ging draaien.
Daarom mijn vraag opnieuw aan jou, als je blijft zeggen zegt dat je het systeem drukloos moet maken: JW-NHS schreef: .......draai je om het probleem heen: die bol zit nu muurvast, en die moet los. Hoe doe jij dat dan, nu hij van druk is? Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
15 jan 2013 00:37 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Veerbol zit vast
Dat jij er een vervelend tintje wilt geven prima hoor, maar ik ga er niet verder op in. als je goed gelezen had dan had je het laatste niet gepost. zoek daarvoor een ander slachtoffer. Is dat niet je bedoeling lees morgen het draadje nog even door misschien heb je je vergist.
|
15 jan 2013 01:06 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Veerbol zit vast
Mijn simpele vraag is: hoe draai jij de bol er af als het systeem drukloos moet zijn zoals jij stelt, en de veercilinder meedraait bij een drukloos systeem zoals Kooiman schrijft in z'n openingpost. Zíjn probleem moet immers opgelost worden Ik snap niet wat daar vervelend aan is.... Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
15 jan 2013 01:30 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Veerbol zit vast
chathanky schreef: Dat jij er een vervelend tintje wilt geven prima hoor, maar ik ga er niet verder op in. als je goed gelezen had dan had je het laatste niet gepost. zoek daarvoor een ander slachtoffer. Is dat niet je bedoeling lees morgen het draadje nog even door misschien heb je je vergist. Volgens mij ben je íets te snel op je teentjes getrapt hoor. JW-NHS vraagt enkel en alleen hoe die veerbol dan los moet in een drukloos systeem, omdat de veercilinder dan meedraait. En natuurlijk kan Citroën zeggen dat een veerbol losdraaien bij een systeem onder druk niet mag, maar als de ervaring leert dat dat soms de beste of zelfs énige oplossing is, dan is dat toch belangrijker? Dáár los je TS' probleem mee op, niet door te zeggen 'dat dat niet mag' zonder een alternatief aan te dragen? Let wel, geschreven tekst op een website komt niet altijd over zoals de schrijver bedoelt. Vaak wordt een toon 'gelezen' die er helemaal niet is...
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
15 jan 2013 09:05 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Veerbol zit vast
Mijn simpele antwoord staat al aangegeven. Ik heb ze los gekregen met de druk er af. Chypars heeft dat zo ook uitgevoerd bij de tweede xant. Deze zaten behoorlijk vast en wat voor de een vast is zegt nog niets wat een ander vast vindt zitten. Gezien het bekende feit of iemand de deksel van het potje hak los kan maken.
Voor de laatste keer dan het was een antwoord op de vraag waar....... de rest is toch bekend? Ook bekend is dat er zijn die het op druk doen prima hoor zeg toch niet dat je het niet mag doen. Aan de ts de beslissing wat hij doet.
|
15 jan 2013 10:00 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Veerbol zit vast
Voor de duidelijkheid
In de Hayes Manual staat: 14.1 if removing a rear sphere, jack up the vehicle, and support it on axle stands with the roadwheels clear of the ground. Remove the relevant roadwheel.
14.2 Depressurise the hydraulic system as described in section 2.
14.3 if removing front.........
14.4 Use a strap wrench to loossen the suspension sphere, etc
Inmiddels is duidelijk geworden dat de praktijk van vervuiling en oxidatie anders is dan boekwijsheid.
Wordt vervolgd.
_________________ Zeg maar André
|
15 jan 2013 10:37 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Veerbol zit vast
Je gaat het vanzelf zien of er vervuiling of oxidatie zit op de pasvlakken. Tenminste als je ze los krijgt. 
|
15 jan 2013 13:33 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Veerbol zit vast
Tijdens de reparatie van de hydraulische pomp bij Garage Oldenhage besloot ik ook om de comfortbollen achter weer te laten vervangen door de affabriek bollen.
Aangezien de pomp op dat moment nog niet werkte gebeurde dat zonder druk. (en zonder opmerkingen daarover.)
Brian hing aan de bol met een reuzetang en Johan had een soort drevel in de luchthamer waarmee hij op de rand van de bol timmerde.
Ook in de handen van deze twee specialisten was het een moeizaam karwei.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
15 jan 2013 13:53 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Veerbol zit vast
Het is gewoon een vervelende constructie die eigenlijk nooit op een door Citroën bekende ingenieuze manier is opgelost. Redelijke lange schroefdraadverbinding, redelijke aanlegvlakken, 2 verschillende materialen met 2 verschillende uitzettingscoëfficienten en 2 potentialen, alles steeds warm/koud. Tja....dan wil het goed vast gaan zitten. Dit kan beter.......
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
15 jan 2013 20:47 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Veerbol zit vast
Ja, dat hebben ze bij de achterste remklauwen beter gedaan... 
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
15 jan 2013 21:39 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Veerbol zit vast
Nou, daar noem je nou net een stukje ontwerpkunst op. Dat is nou echt met "de franse slag". Maar die bevestiging van de bollen is echt nooit doorontwikkeld. Zelfs de huidige drukaccumulatoren worden nog op deze manier bevestigd. Maar goed, door alle ellende komen er natuurlijk nogal wat ongewenste krachten op de veercilinders en de bevestiging daarvan. Al hadden ze het deel wat tegen de cilinder aan zit alleen maar voorzien van 2 platte vlakken, zodat er een sleutel op past.... Als je toch de veercilinder gaat vervangen kun je er trouwens net zo goed de slijptol in zetten. Aan de andere kant een setje verse bollen is natuurlijk ook prettig. Hier niet al te duur: Setje bollen van Spaan
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
15 jan 2013 22:45 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Veerbol zit vast
Ik weet het niet bij andere merken, maar bij Citroën hebben ze toch wel de neiging kinderziekten er in te laten zitten. Dat 3tje wat ik straks ga ophalen, weet je wel, daar moest ik wel even aangeven dat er een verse rolgordel in moest, want deze was nu al slap en rafelig...tadaaa...
Adals...zucht.
Maar zijn ballen er inmiddels al af? Tjeemig, druk er op, rammen, en verder niet zaniken, tis niet anders dan een gloeilamp wisselen.
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
15 jan 2013 23:03 |
|
 |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Veerbol zit vast
Wel ploffie, het spijt me......... Ik ben echt geen kleine jongen, en heb best wel een setje indrukwekkende hamers, maar het is me nog echt niet gelukt. Zoals gezegd, ga ik er ook een sleutel voor bouwen en zie ik volgende week verder.
_________________ Zeg maar André
|
16 jan 2013 00:08 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Veerbol zit vast
je kunt ook tot hier komen
|
16 jan 2013 00:13 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Veerbol zit vast
...tot hier en dan weer terug? 
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
16 jan 2013 00:15 |
|
 |
|