Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Auteur |
Bericht |
BJG
C5club V.I.P.
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: zomerbanden-winterbanden
Uitvoering van de testVervolgens bevestigen we op deze manier plaklood aan een van de wielbouten om een massaverschil te simuleren. We draaien het wiel en controleren het effect op de wielbalans. Omdat het plaklood uit delen van 5 gram bestaat doen we dit in stappen van 5 gram. Stap 4 (20 gram) 1 gr. 2 gr. Stap 5 (25 gram) 1 gr. 3 gr.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
13 nov 2011 18:12 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Naar boven
|
Eindconclusie:Bij gebruik van gelijkwaardige wielbouten is het onderlinge massaverschil tussen de wielbouten minimaal. We hebben niet meer dan 1 gram verschil geconstateerd. Bij een tolerantie van ± 1 gram blijft dit nog altijd kleiner dan 5 gram. Omdat het effect van zelfs 5 gram massaverschil verschil niet meetbaar is door het balanceerapparaat is vast komen te staan dat onderlinge verwisseling van wielbouten absoluut geen invloed heeft op de wielbalans van een auto. Bij gebruik van onderling verschillende wielbouten kan het massaverschil oplopen tot ongeveer 33 gram. Wanneer we dit afronden naar 35 gram en het effect daarvan meten zien we dat dit resulteert in een onbalans van ongeveer 5 gram totaal (links en rechts opgeteld). Een totale onbalans van 5 gram wordt in de praktijk (en door deskundigen) als absoluut niet merkbaar gespecificeerd. Daarom kunnen we stellen zelfs bij het gebruik van verschillende wielbouten het effect niet te merken is. In de extreme situatie dat een compleet (ook optisch duidelijk) grotere wielbout wordt gebruikt is het massaverschil maximaal 44 gram. Het effect is links 2 gram onbalans en rechts 7 gram. Het totale effect daarvan op de onbalans loopt op tot 9 gram. Het is twijfelachtig of dit kan worden opgemerkt in een auto. Temeer als we de normale werking van een balanceerapparaat daar nog bij betrekken. Er zal in deze situatie normaal gesproken “000 – 005” worden aangegeven. Uitgaande van de normale praktijksituatie kunnen we stellen dat het effect van wielbouten op de onbalans niet meetbaar en dus zeker niet merkbaar is. In een extreme situatie van totaal afwijkende wielbouten is het effect nog steeds erg klein en twijfelachtig of het überhaupt te merken is.Een paar steekproeven met een grotere velg ( 16 en 17 inch) hebben overigens uitgewezen dat het effect van plaklood op een wielbout meetbaar afneemt naarmate de velg groter en breder wordt. Daarom: Myth busted ©BJG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
|
13 nov 2011 18:16 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Naar boven
|
En Herman ik sta niet in de garage te werken maar had een mooie posting gemaakt en kom er achter dat ik maar 3 plaatjes per posting kan doen, daarom zoveel posts achter elkaar. misschien kan menno het samenvoegen of zoiets. Ik kreeg het anders niet voor elkaar.
|
13 nov 2011 18:18 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Haha het kan wel maar dan de foto's op bv. picasa zetten en je verhaal in word maken en de foto's posting nr,. er bij plaatsen waar de leden op kunnen klikken en kijken of direct plaatsen zoals plaatjes van het clubcafé kunt neer zetten! maaar dat is wel te leren hoor!, succes met je verhaal, heel goed. 
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
13 nov 2011 18:28 |
|
 |
Nosmo King
C5club Veteraan
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500.000+
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
Mooi, dus ik kan gewoon doorgaan met het rouleren van mijn zomer/winterbanden van lv<->La en rv<->ra zonder de bouten te merken enz. Begon me al te verbazen dat ik ondanks deze praktijken nog nooit trillingen in het stuur heb gehad. 
13 nov 2011 19:30 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Prima verhaal, de feiten spreken voor zich Tot nu toe had ik me geen zorgen gemaakt over de wielbouten, terecht dus Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
13 nov 2011 19:42 |
|
 |
jvb045
C5club Rookie
Geregistreerd: 31 okt 2011 19:52 Berichten: 28 Woonplaats: Eindhoven
Auto: c5 ph1 2.0 16v exlusive break
Opties: xenon,lederen bekleding, radio+telefoon+cd wissellaar en jbl boxen,afneembare trekhaak etc.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 9451
Productienummer: 10655
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 274415
Kleur: noir onyx
Naar boven
|
@ BJG bedankt voor de "Mythbusted" 
|
14 nov 2011 08:36 |
|
 |
Menno
Beheerder
Auto: Citroën
Naar boven
|
Samenvoegen van de postings is lastig ( vanwege de foto's ) Dus voor nu post van Herman verwijderd ( was niet inhoudelijk ) zodat het allemaal netjes achter elkaar staat Thnx BJG !
14 nov 2011 10:58 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Goed werk, maar ik zeg nog altijd Myth Plausible, omdat we al lang vastgesteld hadden dat er genoeg mensen gevoeliger zijn dan de balanceermachines, of althans jouw geopperde idee dat <5gr niet merkbaar is.
In de eerste plaats zijn deze machines nauwkeuriger dan 0,1gr. In de tweede plaats zijn er 2,5 gram loodjes en kleiner beschikbaar. Vraagje: heb je alleen statisch gebalanceerd of ook dynamisch?
De gevoeligen zijn niet alleen C5 rijders. Nogmaals: als de balanceermachine heilig was dan was balanceren aan de auto niet nodig. Bij 35gr, het verschil tussen een slotbout en een normale bout, is er blijkbaar 4gr compensatie nodig. Dat is dus voldoende om een loodje van 5gr nodig te hebben en absoluut merkbaar.
20gr op bout vs slotbout is voor de gevoeligeren onder ons ook al zonder meer merkbaar. 10gr op een bout (~1,5gr compensatie) dan komen we denk ik in een gebied waar de resulterende onbalans erg moeilijk voelbaar wordt, maar ik zou het niet à priori uitsluiten.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
14 nov 2011 13:07 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Naar boven
|
EvilTwin schreef: Goed werk, maar ik zeg nog altijd Myth Plausible, omdat we al lang vastgesteld hadden dat er genoeg mensen gevoeliger zijn dan de balanceermachines, of althans jouw geopperde idee dat <5gr niet merkbaar is. Dank je ET. Ter verduidelijking 5 gram TOTALE onbalans is inderdaad niet merkbaar. De balanceermachine voor aan de auto geeft dit óók niet aan. In de test ben ik er van uit gegaan dat er in de rest van het draaiende spul geen onbalans zit. EvilTwin schreef: In de eerste plaats zijn deze machines nauwkeuriger dan 0,1gr. In de tweede plaats zijn er 2,5 gram loodjes en kleiner beschikbaar. Vraagje: heb je alleen statisch gebalanceerd of ook dynamisch? Volgens mij kun je niet zeggen dat een machine op 0,1 gram nauwkeurig is als de aanduiding maar met een resolutie van 1 gram is.  Dan is per definitie de nauwkeurigheid niet groter dan 1 gram. Zoals je kunt zien op de foto's van de onbalansaanduiding heb ik dynamisch gebalanceerd. Maar omdat de onbalans links en rechts op dezelfde radius zit kun je hem als statisch beschouwen en kun je links en rechts optellen. Zo heb ik het ook in het testverslag gezet. Ik ken serieus geen leverancier die 2,5g en kleiner levert. En ik heb die loodjes ook nog nooit ergens gezien. Toch heb ik al wel heel wat werkplaatsen en balanceermachines gezien, dus daar ligt het niet aan.  Je zult vast gelijk hebben, maar in de praktijk wordt het niet gebruikt. EvilTwin schreef: Nogmaals: als de balanceermachine heilig was dan was balanceren aan de auto niet nodig. Een los balanceer apparaat is in staat een wiel 100% goed te balanceren.  De reden dat aan de wagen gebalanceerd wordt is: Onnauwkeurige/ongelijke opspanning wordt gecompenseerd Ik heb eens een visitekaartje achter de velg gedaan en hem toen op gespannen. De totale onbalans was toen maar liefst 15 gram!!! Dus meer dan een wielbout uberhaupt kan veroorzaken. Eventuele onbalans in de rest van het draaiend gedeelte weg te krijgen Het effect van de eventuele wieldop te mee te nemen. Als je hem dan volledig op 0 hebt kun je rustig ergens 5 gram slaan of plakken. Dat voel je echt niet. Meestal is het de opspanning die het veroorzaakt ook al is die schoon. Vaak ook iets hoogteslag die je vreemd genoeg toch gedeeltelijk kunt compenseren door aan de auto te balanceren. EvilTwin schreef: Bij 35gr, het verschil tussen een slotbout en een normale bout, is er blijkbaar 4gr compensatie nodig. Dat is dus voldoende om een loodje van 5gr nodig te hebben en absoluut merkbaar. Volgens mij heb je de test niet helemaal goed gelezen. Dit is een onjuiste voorstelling van zaken. Het verschil tussen een slotbout en een normale bout is veel minder dan 35 gram. Het verschil zou kunnen oplopen tot 35 gram als je verkeerde bouten gebruikt... Maar dat moet je wel bewust doen dan. Dan wijk je al af van een normale situatie. Ik vond dat ik eerlijkheidshalve alle mogelijkheden die er zijn moest proberen. Het lijkt er op dat ik daar nu op wordt afgerekend. De bewering dat 5 gram merkbaar is klopt gewoon niet. Het blijft een bewering die niet is onderbouwd met praktijk. Ik heb de moeite genomen om het effect te meten van een slotbout. Die is nihil. Ik daag je uit een auto rondom volledig op 0 te ballanceren aan de wagen. Proefrijden om zeker te zijn dat hij trillingsvrij is. Sla ergens willekeurig 5 gram per wiel Laat de princes op de erwt rijden Verwijder weer de 5 gram loodjes. Weer rijden. Eigenlijk moet je dat ook met meetapparatuur doen om het aan te kunnen tonen. Maar als je de princes op de erwt niet vertelt wat je gedaan hebt is ze al redelijk onbevooroordeeld. 
|
14 nov 2011 22:40 |
|
 |
|