Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 215 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
 C5 remprobleem 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 remprobleem
Vandaag nog wat aan het "testen" geweest.
Daarbij heb ik de tekst van het door Web genoemde artikel 5.2.31.d als leidraad genomen
Citaat:
Indien er twijfel bestaat omtrent de deugdelijkheid van het remsysteem wordt het onder druk gezet, hierna aangeduid met 'drukproef'.
Het rempedaal wordt, bij een hydraulisch remsysteem langzaam, ingetrapt totdat een kracht van 700 N (70 kg) op het pedaal wordt uitgeoefend. Deze kracht wordt gedurende ongeveer 10 seconden uitgeoefend waarbij het pedaal niet op de aanslag mag komen.
Indien een rembekrachtiger aanwezig is, wordt de drukproef uitgevoerd met draaiende motor.

Het resultaat is dat het rempedaal in die 10 seconden wel tot op de bodem inzakt, dat zou dus volgens dit criterium een APK afkeur punt moeten opleveren als m'n C5 in augustus voor de eerste keer een APK keuring moet ondergaan.

Komende vrijdag heb ik een afspraak met en bij m'n garagist. Dan wordt ook even een ruitensproeierreservoirsensor vernieuwd, zie het andere draadje.
Maar het belangrijkste blijft: overleg over de remproblemen met/van mijn C5.

Overigens, de achterremmen kraken weer als vanouds als je stevig op het pedaal drukt.
Het drukpunt is nog altijd wél hoger dan voorheen :idea:

Wordt vervolgd....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


18 mei 2011 13:07
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 remprobleem
Nog even wat globaal zitten rekenen....

Een kracht van 70 kg op het pedaal vertaalt zich naar iets van 1750 kg op de drukstift van de HRC. Daar zit de hefboomwerking van het pedaal (factor ca 4) en die van de vacuumbekrachtiging (iets meer dan 6) in verwerkt.

De zuiger van de HRC heeft een diameter van 22,2mm, een oppervlak dus van 3,87 cm²
Dat geeft een druk van liefst 450 kg/cm² in het remsysteem :idea: :oops:

Ik vraag me daarbij af of die versterkingsfactor 6 van de vacuumbekrachtiging wel van toepassing is als je het pedaal zó hard indrukt.......

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


18 mei 2011 13:39
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 remprobleem
Vergeet niet dat een deel van de kracht nodig is om diverse veren te comprimeren.
Uiteindelijk moet je op ongeveer 150bar uitkomen maximaal.
Maar 70kg is niet de maximale pedaalkracht (die is >150kg) Het systeem kan er wel op afgesteld zijn om bij de helft van de maximale pedaalkracht al de maximale remdruk te leveren. Zowel de EBD als het ABS beperken (moduleren) dat maximum dan terug naar een aanvaardbare waarde.

BTW die 700N test dient men alleen uit te voeren als er twijfels zijn over de deugdelijkheid van de reminrichting, lekkage of de werking van de hydr bekrachtiging:

Code:
1d. onderdelen geen inwendige of uitwendige lekkage vertonen, – Onderdeel d: visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een
inspectieput of op een hefinrichting bevindt. Indien er twijfel bestaat over de
deugdelijkheid van het remsysteem wordt het onder druk gezet, hierna
aangeduid met ‘drukproef’. Het rempedaal wordt, bij een hydraulisch
remsysteem langzaam, ingetrapt totdat een kracht van 700 N op het pedaal
wordt uitgeoefend. Deze kracht wordt gedurende ongeveer 10 seconden
uitgeoefend waarbij het pedaal niet op de aanslag mag komen. Indien een
rembekrachtiger aanwezig is, wordt de drukproef uitgevoerd met draaiende
motor.

2. De rembekrachtiger en de remkrachtregelaar moeten goed functioneren. – Voor de controle van de vacuüm-rembekrachtiger wordt bij uitgeschakelde
motor allereerst de vacuümvoorraad opgebruikt door het rempedaal
meerdere malen in te trappen. Vervolgens wordt met ingetrapt rempedaal de
motor gestart waarna door de opbouw van het vacuüm het pedaal verder
moet wegzakken.
– Visuele controle van de remkrachtregelaar, terwijl de personenauto zich
boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt, waarbij de rem in
werking wordt gesteld met draaiende motor. Hierbij wordt de as eventueel
ontlast.

3. Bij hydraulische remsystemen mag bij het bedienen van het rempedaal de
slag van het pedaal niet door een aanslag worden beperkt.
Controle door het rempedaal in te trappen Bij twijfel wordt het pedaal met
een kracht van ten hoogste 700N ingetrapt.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


18 mei 2011 14:55
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 remprobleem
....en die twijfel is er dus, bij mijn rem-installatie.

Ik ben net nog even weggeweest met de auto.
Als je normaal remt, zoals je doet (ík in elk geval wel, ik ben niet zo'n boem-bovenop-de-rem-figuur ;) ) wanneer je een kruising nadert, voor een stoplicht moet stoppen of gaat parkeren, dan remt 'ie prima, met een redelijk hoog drukpunt. Maar hou je dan je voet wat langer en veel steviger op de rem, dan voel je 'm verder wegzakken. En binnen die 10 seconden zit 'ie aan het eind van de slag.

Ook als je een noodremming moet doen gaat dat wel goed, in elk geval bij de snelheden waarmee ik dat geprobeerd heb, ergens tussen de 80 en 100 km/u. Hoe het zit bij veeeeel hogere snelheden, met dus langere tijden dat je je rem ingedrukt moet houden, dat weet ik niet.

Bij mijn weten heb jij er (tot nu toe) geen last van.
Derhalve de vraag aan jou: als dit zou gebeuren bij jouw C5, wat zou je dan doen?
Zeggen zoals ik hier wel lees van anderen: nou ja, heb ik ook, verder geen last van? Of zeggen: dit klopt niet, hier moet wat aan gedaan worden?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


18 mei 2011 16:19
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 remprobleem
EvilTwin schreef:
Vergeet niet dat een deel van de kracht nodig is om diverse veren te comprimeren.

Uiteindelijk moet je op ongeveer 150bar uitkomen maximaal.


Die veerkracht die je moet overwinnen is maar heel klein. In feite is dat alleen die van de veer in de HRC, en die heeft maar een beperkte afmeting.
Voor de rest druk je rechtstreeks op de remzuigers, waarbij de verende werking van de "O-ringen" nauwelijks een rol speelt.

Die 150 bar probeer ik te begrijpen:
De vacuumbekrachtiger heeft een diameter van 10", 25 cm dus. Dat geeft een oppervlak van iets van 500 cm².
Hoe hoog het motorvacuum precies is weet ik niet.
Even aannemend dat dit 0,5 bar is, geeft dit een extra kracht van 250 kgf op de stift van de HRC.
Daar komt echter al een kracht op van 70 kgf * 4 (overbrengingsfactor rempedaal) >> 280 kgf.
In totaal komt er dan iets van 530 kgf op de zuiger van de HRC, hetgeen resulteert in een druk van bijna 140 bar.

Oftewel, die door jou genoemde maximale druk van 150 bar klopt wel. QEE :smt038

Het betekent overigens ook dat de eerder genoemde versterkingsfactor 6 door de vacuumbekrachtiger afneemt tot iets van 2 als je heel hard op het rempedaal drukt :idea:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


18 mei 2011 16:54
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 mei 2010 21:24
Berichten: 1949
Woonplaats: Almere
Auto: C4 VTI 120 Collection
Opties: eMyway, navigatie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243
Kleur: Blu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 remprobleem
Ik denk dat je gewoon op je gevoel af moet gaan. Jij vertrouwt het remgedrag niet. Met normaal remmen heb je geen last maar, inderdaad, hoe reageert de dame als je harder moet remmen gedurende een langere afstand?
Ik kan me voorstellen dat je zekerheid wil hebben. Suc6 bij de lokale garagist.

_________________
Grtz Rob


2.0 HdiF Break Exclusive met alle opties; zelfs RVS dorpels en tellerringen.
Ook nog C3 1.6 VTI120 Zenth 6-2010
ExC3 1.4 IF Exclusive 10-2002
Ex C2 1.1
Ex Berlingo 1.9D
ex ZX 1.4
ex ZX 1.4
ex ZX 1.9D
ex AX 1.0
Afbeelding


18 mei 2011 19:14
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 remprobleem
JW-NHS schreef:
Maar het belangrijkste blijft: overleg over de remproblemen met/van mijn C5.


Ik begrijp best dat je hier nog niet tevreden mee bent. Ik zelf ben vooral benieuwd naat de technische oorzaak hiervan. Heb nog even nagedacht, maar ik weet denk ik wel iets om het abs-blok zelf te kunnen testen zonder demontage. Doe binnenkort wel ff via pb/mail.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


19 mei 2011 12:36
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13969
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 remprobleem
en ja ,hoe kun je dat dan?


19 mei 2011 12:46
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 remprobleem
@ BJG,

Bedankt voor het meedenken :smt023
Ik ben heel benieuwd naar je ideeën hoe je de ABS unit kunt testen.
Hopelijk kun je een tipje van de sluier oplichten vóórdat ik morgenochtend naar de garagist ga :idea:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


19 mei 2011 12:57
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 remprobleem
JW-NHS schreef:
Als je normaal remt, zoals je doet (ík in elk geval wel, ik ben niet zo'n boem-bovenop-de-rem-figuur ;) ) wanneer je een kruising nadert, voor een stoplicht moet stoppen of gaat parkeren, dan remt 'ie prima, met een redelijk hoog drukpunt. JW



Is het bij jou geen geval van: "als ik hier druk dan doet het daar pijn"
Het antwoord van de dokter kan dan zijn, "nou dan drukt U daar toch niet"
Zit het onderhand niet meer tussen je oren als in de auto?

Mijn rempedaal zakt ook, maar dat is al 130.000km zo, en zolang de auto perfect remt heb ik geen behoefte me er in te verdiepen.
Ik wil je met plezier een dag in mijn C5 laten rijden om te voelen of er verschil is.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


19 mei 2011 12:59
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 remprobleem
Of het tussen de oren zit.....

Zoals ik het nu ervaar en bekijk voldoet mijn C5 niet aan de APK eisen, zie hierboven.
En dus zou hij dan in augustus, als hij voor de eerste keer een APK keuring moet ondergaan, afgekeurd moeten worden :shock:

Dáárover ga ik morgen óók praten met de garagist.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


19 mei 2011 13:12
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 remprobleem
Ik wacht met belangstelling op het antwoord. :smt023

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


19 mei 2011 13:59
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 remprobleem
JW-NHS schreef:
Zoals ik het nu ervaar en bekijk voldoet mijn C5 niet aan de APK eisen, zie hierboven.


Volgens mij wel. Dat indrukken tot de aanslag doe je pas bij twijfel over lekkage. Jij twijfelt, maar een apk keurmeester heeft geen enkele reden om te twijfelen. Niet voor niks zei de garage dat het zo hoorde of althans acceptabel was.

Net nog even geprobeerd op een (vrijwel) nieuwe C6 en daar kan je met grote kracht ook doortrappen. Mijn been is niet geijkt dus dat kan dan ook bij >1kN zijn geweest, maar ik denk niet dat je na 10s ergens een aanslag raakt (inwending in de HR-cilinder, danwel rechtstreeks onder het pedaal.)

Ik zou toch vwb de twijfel over de werking terug gaan naar de functionaliteit van de remmen:
werkt een noodstop?
tot ver in het abs?
mbv noodrembekrachtiging?
kun je de auto tegenhouden bij volgas? (ervanuitgaande dat het ESP dit toestaat)
steile helling?

Ik denk dat je je onnodig zorgen maakt en de apk aanwijzingen te streng interpreteert. Ik heb sowieso altijd het idee dat bepaalde eisen niet echt compatibel zijn met modernere systemen, het lijkt wel geschreven alsof vacuümbekrachtiging en ABS vreemd zijn. Dat gedoe met die aanslag is ook niet compatibel met echte HP remmen.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


19 mei 2011 18:58
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 okt 2007 12:47
Berichten: 139


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 remprobleem
Late reaktie, maar...

Dat de keurmeester deze test waarschijnlijk zal overslaan (DAT ben ik met je eens, de kans op daadwerkelijke afkeur is zeer gering) betekent nog niet dat het goed is. Wel dat voorlopig doorrijden een optie is, zolang het niet verergert. Slechts een Autobahn-noodstop zou in de huidige staat een probleem kunnen vormen, begrijp ik. En op zichzelf betekent dat eigenlijk al dat het niet normaal kan en mag zijn. Bij een paniekstop moet de auto maximaal blijven remmen totdat jij het pedaal loslaat, en dat is hier hoogstwaarschijnlijk niet het geval, hoewel we niet precies weten hoe ver de remdruk afneemt nadat het pedaal de aanslag bereikt heeft.

Op droge weg duurt een paniekstop vanaf 100 misschien 3 seconden. Vanaf 160 theoretisch maar 5 seconden, al zal het veel langer lijken. Maar in de regen (neem even aan dat je op ZOAB rijdt, anders reed je veel langzamer) kom je wel in de ordegrootte van die 10 seconden terecht, onverwachte gladheid nog buiten beschouwing gelaten. Kortom, 10 seconden voluit trappen moet-ie gewoon tegen kunnen. Een remsysteem dient nou eenmaal gebouwd te zijn voor het worst case scenario.

Verder wil ik opmerken dat de vacuumbekrachtiging inderdaad een maximum heeft, deze vermenigvuldigt inderdaad absoluut niet de volle 700N met zes.

De APK eisen generaliseren inderdaad veel, en zijn in deze niet van toepassing op HP remsystemen. Maar het betreft hier een doodgewoon modern DOTsysteem wat prima aan deze drukproef zou moeten kunnen voldoen. Een systeem zoals tegenwoordig in elke auto zit, geen kleine "vergeten" minderheid zoals het HP remsysteem.

De drukproef dient om alle inwendige en uitwendige lekkages aan het licht te brengen. Daar is mijns inziens in dit geval sprake van, een inwendige dus.

_________________
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding


17 jun 2011 22:12
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5 remprobleem
Inmiddels ben ik weer een paar duizend kilometers verder. Na een korte vakantie in Bretagne en nog wat ritjes zijn die afgelegd.

De situatie nú is dat 'ie gewoon goed remt, en een hoog drukpunt heeft. De rem is ook goed te doseren.
Wat blijft is dat 'ie achter stevig (bijna onbedaarlijk) kraakt als je iets harder op de rem trapt, maar bij het remmen merk je daar niks van, hij blijft goed doseerbaar.

Dat "langzaam wegzakken van het pedaal" als je stilstaat met draaiende motor en stevig op het pedaal drukt, treedt niet altijd op. Ik kan niet reproduceren wanneer dat al-dan-niet het geval is.

Eigenlijk zou ik nog eens een nieuw rondje langs jou en BJG willen maken en opnieuw jullie oordeel vragen als je er mee rijdt......

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


19 jun 2011 15:01
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 215 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.