Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Auteur |
Bericht |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Hydraulische vering C5
alle versies Ph.I & Ph.II, wel/geen sportknoppie, zijn terug te vinden in dit draadje: viewtopic.php?p=270136#p270136
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
04 jul 2011 22:54 |
|
 |
Oyk
C5club Fan
Geregistreerd: 04 okt 2009 10:58 Berichten: 65 Woonplaats: Havelterberg (Dr.)
Auto: C5 PH3 Tourer
Opties: Exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 223.000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Hydraulische vering C5
Hallo mensen,
Ik zat ff te kijken - en het past eigenlijk wel in dit draadje: ik heb sinds afgelopen weekend een C5 Tourer, dus ph3 (juli 2008). En nu moet ik er nog maar es ff mee terug naar de garage, want ik had na de proefrit al aangegeven dat 'ie wat trok - dat moet 'ie nog fixen, maar ik merkte nu pas duidelijker dat 'ie ook nog wat andere kuurtjes heeft:
* Hij trilt bij het optrekken * Hij 'golft' wat meer in de vering dan je gewend bent (dus nagolven van hobbels in de weg, meer dan het alleen ongemerkt opvangen van hobbels, dat je mag verwachten van een C5 vlgs mij) * Als je met krap 40 over een niet-heftige drempel gaat, knallen de wielen / vering aan 't einde van die hobbel. Dat had ik in m'n Ph1 niet, maar m'n pa heeft ook een Ph3 / Tourer - en die heeft iig het golven van de vering niet zo, het schokkend over hobbels gaan weet ik niet zeker of dat bij hem minder erg is... * Iemand merkte op dat je achterin wat een 'hobbel' hoort, alsof er een oneffenheid in de band zit, maar volgens diegene kon het ook in de lager zitten?? Pfff... nog een heel rijtje zo!
Weet iemand hier zó met deze omschrijving wat er aan de hand is / kan zijn? Ik heb 'm gelukkig bij een garage die te vertrouwen is, maar omdat ik er zelf geen verstand van heb, is het toch wel handig om wat gerichter te vragen wat 'ie moet bekijken / herstellen - zaterdag ga ik er ff mee langs...
Alvast heel erg bedankt voor jullie feedback!
_________________ www.deflect.org
|
25 aug 2011 22:46 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: Hydraulische vering C5
Heeft de ph3 ook nog amvar of zit dat alleen op de C6
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
25 aug 2011 22:54 |
|
 |
Oyk
C5club Fan
Geregistreerd: 04 okt 2009 10:58 Berichten: 65 Woonplaats: Havelterberg (Dr.)
Auto: C5 PH3 Tourer
Opties: Exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 223.000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Hydraulische vering C5
exroosje schreef: Heeft de ph3 ook nog amvar of zit dat alleen op de C6 Hoi, Ik weet niet zeker of er geen C5 met Amvar is - de mijne heeft het iig niet. Ik heb alleen een sportstand op de vering die aan of uit kan... In die sportstand is dat golven v.d. vering logischerwijs wat minder, maar ja - als je altijd in de sportstand gaat rijden, had je (bijna) net zo goed een Duitse bak kunnen kopen - maar dat is míjn mening... 
_________________ www.deflect.org
|
25 aug 2011 23:10 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Hydraulische vering C5
Ik denk dat het verschil tussen sportstand Citroën en een Duitse bak nog steeds best wel te merken is, Citroën zal altijd COMFORT in de vering houden. Enne, effectief voelen dat de dame in de sportstand staat, nou nee, ikke niet iig...
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
26 aug 2011 08:36 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Hydraulische vering C5
Kapotte bol?
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
26 aug 2011 09:24 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Hydraulische vering C5
 maar ja, hoe weet ik dat? Heb tenslotte maar 1 C5, beetje moeilijk vergelijken.... of... een proefritje gaan maken bij Aart Vos, die zal er nog wel een hebben met sportstand...
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
26 aug 2011 09:49 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Hydraulische vering C5
exroosje schreef: Heeft de ph3 ook nog amvar of zit dat alleen op de C6 Alleen op de C6. Maar niet op de C6 met 4cil (2.2HDi173). Het is overigens ook te vinden op bepaalde dure Peugeots (607, 407, 407c) maar dan iets simpeler en geïntegreerd in de conventionele schokbrekers ipv tussen HP-veercilinder en HP-bol, zoals op de C6. Zie desbetreffende topic.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
26 aug 2011 11:17 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Hydraulische vering C5
Oyk schreef: * Hij trilt bij het optrekken kan vering zijn, maar is onwaarschijnlijk. Citaat: * Hij 'golft' wat meer in de vering dan je gewend bent (dus nagolven van hobbels in de weg, meer dan het alleen ongemerkt opvangen van hobbels, dat je mag verwachten van een C5 vlgs mij) Mogelijk zijn de originele bollen ooit vervangen door comfortbollen, met minder demping. Citaat: * Als je met krap 40 over een niet-heftige drempel gaat, knallen de wielen / vering aan 't einde van die hobbel. Dat had ik in m'n Ph1 niet, maar m'n pa heeft ook een Ph3 / Tourer - en die heeft iig het golven van de vering niet zo, het schokkend over hobbels gaan weet ik niet zeker of dat bij hem minder erg is... Over welke auto hebben we het nu? Ph.I Ph.II? motortype? C5-3?? Citaat: * Iemand merkte op dat je achterin wat een 'hobbel' hoort, alsof er een oneffenheid in de band zit, maar volgens diegene kon het ook in de lager zitten?? Pfff... nog een heel rijtje zo! Hebben we het nu weer over een Ph.I/II dan kan het goed de ADAls zijn. zoek! Oyk schreef: Ik heb alleen een sportstand op de vering die aan of uit kan... In die sportstand is dat golven v.d. vering logischerwijs wat minder, maar ja - als je altijd in de sportstand gaat rijden, had je (bijna) net zo goed een Duitse bak kunnen kopen - maar dat is míjn mening...  Ook in de Sportstand schakelt de C5 nog steeds tussen ZACHT en HARD, alleen iets vaker naar HARD. Het basiscomfort is er nog steeds en zelfs de HARDE stand is ivt Duits geveerde bakken nog prima te doen. Andere voordelen van HP blijven sowieso.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
26 aug 2011 11:24 |
|
 |
Oyk
C5club Fan
Geregistreerd: 04 okt 2009 10:58 Berichten: 65 Woonplaats: Havelterberg (Dr.)
Auto: C5 PH3 Tourer
Opties: Exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 223.000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Hydraulische vering C5
> Mogelijk zijn de originele bollen ooit vervangen door comfortbollen, met minder demping. Oh, dat moet ik es uitzoeken... Citaat: * Als je met krap 40 over een niet-heftige drempel gaat, knallen de wielen / vering aan 't einde van die hobbel. Dat had ik in m'n Ph1 niet, maar m'n pa heeft ook een Ph3 / Tourer - en die heeft iig het golven van de vering niet zo, het schokkend over hobbels gaan weet ik niet zeker of dat bij hem minder erg is... > Over welke auto hebben we het nu? Ph.I Ph.II? motortype? C5-3?? Dit gaat over de ph III Tourer, juli '08 Dus als ik me niet vergis echt een van de eersten... Citaat: * Iemand merkte op dat je achterin wat een 'hobbel' hoort, alsof er een oneffenheid in de band zit, maar volgens diegene kon het ook in de lager zitten?? Pfff... nog een heel rijtje zo! > Hebben we het nu weer over een Ph.I/II dan kan het goed de ADAls zijn. zoek! De PhIII heeft die ADAIs dus niet? Wat ik er niet bij had verteld is dat diezelfde persoon die het 'hobbel geluid' achterin had opgemerkt, ook zag dat de band rechtsachter aan de binnenkant behoorlijk is afgesleten... Nu dit verhaal van 'versleten bol' er bij bedenkend, heb ik zoiets van: als ie dan door zo'n kapotte bol op een hoek meer door z'n hoefjes zakt, is het ook meteen logisch dat die band aan de binnenkant meer versleten is... Klinkt dit voor anderen ook logisch?? Maar verklaart dat dan ook het trillen bij optrekken / vooral rond de 100 á 110 km/u?? Of is dát dan weer wat anders?
_________________ www.deflect.org
|
03 sep 2011 01:43 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Hydraulische vering C5
Bollen slijten niet. Bollen kunnen wel kapot (leeg), maar dat heeft geen enkel effect op de hoogteregeling of de stand van de wielen. Het gevolg is vervelend stuiteren (het tegenovergestelde van golven).
Wat wel de stand kan beïnvloeden is een kapotte pomp, maar dan heb je totaal geen hoogteregeling meer (check!) Of een kapotte hoogtesensor, geeft vreemd gedrag bij het regelen vd hoogte, maar beïnvloedt ook het detecteren van drempels, indirect wel te controleren, maar beter met een Lexia.
Comfortbollen is met een C5-3 wat minder logisch, maar niet onmogelijk.
Check ook het LDS niveau, want dat beïnvloedt het schakelen HARD-ZACHT en dat gaat snel genoeg om de achterkant HARD te maken als je een drempel neemt.
De C5-3 heeft achter multi-link, geen ADALs. De enige lagers die stuk kunnen zijn de wiellagers, maar die manifesteren zich anders. Het is echter wel mogelijk dat de achterkant (door schade) uit zijn sporing is geraakt.
Heb je nog de originele band-velg combi erop?
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
03 sep 2011 10:17 |
|
 |
Oyk
C5club Fan
Geregistreerd: 04 okt 2009 10:58 Berichten: 65 Woonplaats: Havelterberg (Dr.)
Auto: C5 PH3 Tourer
Opties: Exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 223.000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Hydraulische vering C5
EvilTwin schreef: Heb je nog de originele band-velg combi erop? Dank... Eh, volgens mij wel... iig zitten overal de bekende lm velgen en op elk wiel dezelfde Michelin band... Uit mijn hoofd zitten er 17" velgen op, met ? 215 cm? brede (geen idee hoe hoge) banden...
_________________ www.deflect.org
|
03 sep 2011 10:38 |
|
 |
Oyk
C5club Fan
Geregistreerd: 04 okt 2009 10:58 Berichten: 65 Woonplaats: Havelterberg (Dr.)
Auto: C5 PH3 Tourer
Opties: Exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 223.000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Hydraulische vering C5
Oyk schreef: EvilTwin schreef: Heb je nog de originele band-velg combi erop? Dank... Eh, volgens mij wel... iig zitten overal de bekende lm velgen en op elk wiel dezelfde Michelin band... Uit mijn hoofd zitten er 17" velgen op, met ? 215 cm? brede (geen idee hoe hoge) banden... ahem... 215cm moest natuurlijk 215mm zijn! 
_________________ www.deflect.org
|
03 sep 2011 10:39 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Hydraulische vering C5
Als het goed is idd Michelin Primacy HP. 17" is dacht ik 225/55R17.
Het "hobbel"-geluid kan duiden op (ernstige) vorm van cupping (zaagtandslijtage). Dat is helaas met multi-link achterwielophangingen nooit helemaal uit te sluiten.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
03 sep 2011 11:59 |
|
 |
Oyk
C5club Fan
Geregistreerd: 04 okt 2009 10:58 Berichten: 65 Woonplaats: Havelterberg (Dr.)
Auto: C5 PH3 Tourer
Opties: Exclusive
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 223.000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Hydraulische vering C5
EvilTwin schreef: Als het goed is idd Michelin Primacy HP. 17" is dacht ik 225/55R17.
Het "hobbel"-geluid kan duiden op (ernstige) vorm van cupping (zaagtandslijtage). Dat is helaas met multi-link achterwielophangingen nooit helemaal uit te sluiten. Dat klinkt eng... Is dat een dure reparatie?
_________________ www.deflect.org
|
03 sep 2011 14:11 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|