Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Hydractieve vering, wagen hoogte
Auteur |
Bericht |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Hydractieve vering, wagen hoogte
Klaverblaadje schreef: JW-NHS schreef: Ik heb heel wat auto's gereden in m'n leven, maar deze C5 is veruit de strakst sturende auto die ik ooit gehad heb. Wat waren die andere auto's dan ??? Met mijn C5 heb in de sportstand ik als hoogste snelheid 213 gereden, gemeten met de GPS. De auto voelde zeer strak aan en had een hele goede rechtuitstabiliteit. Als ik daartegen in Spanje op een bochtige bergweg een wedstrijdje wil doen dan verlies ik het zo ongeveer van alles op wielen. Dan zijn we het dus geheel eens Ploffie's probleem is ons onbekend, er is bij onze C5's geen sprake van dat 'ie bij 130 km/u op de snelweg instabiel aanvoelt. En dat je met de C5 geen wedstrijdje kunt winnen op een bochtig bergweggetjes, tsja, dat hoort bij het karakter van de C5. Hij doet dat zeer betrouwbaar, maar niet erg snel. Dat wist ik vóórdat ik 'm kocht, op dat punt ben ik niet teleurgesteld. You can't have it all Die andere auto's? Dat zijn er heel velen, naast de iets van twintig die ik er zelf gehad heb sinds ik in 1963 m'n eerste Eend kocht zijn dat er velen geweest die ik met name in het buitenland gereden heb tijdens zakenreizen. Daarmee zijn ook de nodige kilometers afgelegd over snelwegen. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 jul 2010 13:21 |
|
 |
John LeGrand
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 apr 2010 12:17 Berichten: 640 Woonplaats: Oosterhout
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue
Naar boven
|
 Re: Hydractieve vering, wagen hoogte
|
05 jul 2010 13:50 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33540 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Hydractieve vering, wagen hoogte
Zoals op de vorige pagina al gemeld, dat kan idd niet ....  , sportstand uiteraard wel.
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
05 jul 2010 13:58 |
|
 |
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
 Re: Hydractieve vering, wagen hoogte
onderweg-5 schreef: Vermoedelijk is onder het rijden snelheid 120 km op France auto route, droog weer de bediening wagenhoogte cq Hydractieve vering ingedrukt geworden;echter niet opgemerkt, en we weten dit niet zeker. Bij passeren van rechtsrijdende auto komt deze naar links toe, waardoor ik scherp moest uitwijken en plotsklaps begint de C5 heftig te slingeren van links naar rechts en dit 2 keer opnieuw, ik kon de onbestuurbaar geworden C5 maar net in de hand houden dat we niet op vangrail terecht kwamen, gelukkig bleven andere voertuigen achter ons. Het waren zeer angstige ogenblikken. Wat kan er volgens u gebeurd zijn. Vriendelijke groet Rien Hol Maar goed dat U dan dan in een C5 reed en niet in een andere auto zonder dit veersysteem, wellicht was U anders wel over de kop gegaan. 
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
05 jul 2010 14:03 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Hydractieve vering, wagen hoogte
JW-NHS schreef: Ploffie's probleem is ons onbekend, er is bij onze C5's geen sprake van dat 'ie bij 130 km/u op de snelweg instabiel aanvoelt.
Hmm, net nog even een stukje geprobeerd, nadat ik de bandenspanning gecontroleerd had, 2,4 rondom, dus voldoende. Nu kreeg ik dat gevoel niet. Verschil met gisteren is dat toen de auto vol zat met 4 personen en bagage, scheelt toch zo een paar 100 kilo, en ik een andere houding achter het stuur moest aannemen, vanwege beenruimteklachten uit de achtersteven. Of het ligt aan de olie van de action. 
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
05 jul 2010 14:58 |
|
 |
John LeGrand
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 apr 2010 12:17 Berichten: 640 Woonplaats: Oosterhout
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue
Naar boven
|
 Re: Hydractieve vering, wagen hoogte
Menno schreef: Zoals op de vorige pagina al gemeld, dat kan idd niet ....  , sportstand uiteraard wel. Ow , ff niet opgelet dan Had dat idee al eens onder het rijden omdat je daar toch wel eens makkelijk op kan drukken zonder het te willen cq merken bewust , vandaar 
|
05 jul 2010 15:14 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Hydractieve vering, wagen hoogte
Ploffie schreef: JW-NHS schreef: Ploffie's probleem is ons onbekend, er is bij onze C5's geen sprake van dat 'ie bij 130 km/u op de snelweg instabiel aanvoelt.
Hmm, net nog even een stukje geprobeerd, nadat ik de bandenspanning gecontroleerd had, 2,4 rondom, dus voldoende. Nu kreeg ik dat gevoel niet. Verschil met gisteren is dat toen de auto vol zat met 4 personen en bagage, scheelt toch zo een paar 100 kilo, en ik een andere houding achter het stuur moest aannemen, vanwege beenruimteklachten uit de achtersteven. Of het ligt aan de olie van de action.  En in díe situatie van gisteren is de 2.4 rondom niet voldoende, dan moet er achter echt wel een half barretje bij Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 jul 2010 17:03 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Hydractieve vering, wagen hoogte
Ik heb het doorgegeven en de dames achterin vonden dat ze geen dikke bips hadden...
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
05 jul 2010 17:40 |
|
 |
Marinus Ruiter
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 02 jul 2008 12:51 Berichten: 112 Woonplaats: Enkhuizen
Auto: Citroen C5 Difference 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 80.000
Kleur: gris aluminium met.
Naar boven
|
 Re: Hydractieve vering, wagen hoogte
Mijn C5 is ook altijd koersvast ook bij hogere snelheden op de snelweg ! Ook scherpe bochten gaat prima, vooral als je de auto even in de sportstand zet kan ik er toch vrij vlot doorheen, niks op aan te merken voor zo'n grote wagen. Begrijp bovenstaande berichten dan ook niet helemaal dat bij hogere snelheden de C5 niet vast op de weg ligt 
|
16 jul 2010 11:41 |
|
 |
Jalu
C5club Bikkel
Geregistreerd: 05 okt 2006 13:30 Berichten: 390 Woonplaats: Stadskanaal
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: Hydractieve vering, wagen hoogte
Klaverblaadje schreef: Als ik daartegen in Spanje op een bochtige bergweg een wedstrijdje wil doen dan verlies ik het zo ongeveer van alles op wielen.
Dit komt me toch wel bekend voor; ik heb het hier al vaker geroepen: in dit opzicht vind ik de Xantia vele malen beter, die kun je wel echt vlot door een bocht krijgen; ondanks hetzelfde wagengewicht is een Xantia veel lichtvoetiger. Iemand een verklaring daarvoor?
|
16 jul 2010 12:37 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Hydractieve vering, wagen hoogte
Verschil in zwaartepunt misschien?
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
16 jul 2010 12:56 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Hydractieve vering, wagen hoogte
In een ander draadje is daar al eens over van gedachten gewisseld. Mijn stelling is dat dit een bewuste keuze geweest is van Citroën, de C5 is een "echte routière", eentje voor de lange afstanden dus. En dan concipieer je het onderstel anders, je kunt "spelen" met de geometrie om dat karakter anders te maken. De Xant, zeker de Break is een andere auto, die laat meer gooi-en-smijtwerk toe, daarmee kun je op een bochtig weggetje van bocht naar bocht dansen. Bij de C5 lukt dat niet echt, hoezeer die ook betrouwbaar die bochten doorgaat, met schijnbaar achteloos gemak. Maar niet zo snel en levendig als m'n Xant dat deed, met name m'n TCT Break was daar een meester is Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
16 jul 2010 12:59 |
|
 |
Marinus Ruiter
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 02 jul 2008 12:51 Berichten: 112 Woonplaats: Enkhuizen
Auto: Citroen C5 Difference 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 80.000
Kleur: gris aluminium met.
Naar boven
|
 Re: Hydractieve vering, wagen hoogte
Jalu schreef: Klaverblaadje schreef: Als ik daartegen in Spanje op een bochtige bergweg een wedstrijdje wil doen dan verlies ik het zo ongeveer van alles op wielen.
Dit komt me toch wel bekend voor; ik heb het hier al vaker geroepen: in dit opzicht vind ik de Xantia vele malen beter, die kun je wel echt vlot door een bocht krijgen; ondanks hetzelfde wagengewicht is een Xantia veel lichtvoetiger. Iemand een verklaring daarvoor? De C5 is wel 5 centimeter langer, maar lijkt mij sterk dat het hier aan ligt 
|
16 jul 2010 15:54 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Hydractieve vering, wagen hoogte
Ploffie schreef: Verschil in zwaartepunt misschien? Zal idd met het zwaartepunt te maken hebben. De wagen is hoger en zo ook het zwaartepunt. Ik heb een Astra G voor 3 jaren gereden en kreeg bij de garage nog wel eens een Zafira mee, in principe een astra maar dan met een hogere koets. De bodemgroep is gelijk. Het verschil was duidelijk waarneembaar, de Astra lag een stuk beter op de weg (windgevoelig) en was veel wendbaarder in het bochtenwerk. Dat laatste zal meer het gevoel geweest zijn omdat de Zafira meer overhelt in de bochten. Tussen de Xantia en C5 heb je wel te maken met 2 totaal verschillende auto`s.
|
16 jul 2010 18:47 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Hydractieve vering, wagen hoogte
Het zwaartepunt hoeft met een hogere opbouw niet noodzakelijkerwijs hoger te liggen. Het is vooral afhankelijk van zware componenten, zoals een motor. Van Xant naar C5 is aan het concept niets wezenlijks veranderd en wat er aan extra hoogte bij zit is vooral lucht.
Xant LxBxH 4524, 1755, 1400mm, spoorbreedte 1502, wielbasis 2740mm C5 LxBxH 4618, 1770, 1476mm, sb=1530, wb=2750
Op snelheid zakt de C5 nog 15mm. Het mogelijk nipt hogere zwaartepunt wordt ruimschoots gecompenseerd door de spoorbreedte. De massa's ontlopen elkaar ook nauwelijks. Om bijv. aan betere crashwaardigheid te komen (tov Xant) is de C5 niet dikker of zwaarder geworden, maar heeft men sterker staal gebruikt.
Ik ben bang dat men te gemakkelijk denkt dat: a) het gras elders groener is b) vroeger alles beter was
Dat laatste is gewoon aantoonbaar onjuist. Niets ten nadele van een Xantia, maar die auto is gewoon 17jaar oud. Om te zien hoe veel beter alles geworden is kun je simpel kijken naar zoiets als remweg, die lag voor de Xant nog op 40 à 42m vanaf honderd, inmiddels is 34m niet ongewoon meer. Een C5phI break zit op 37m. De uitzondering is denk ik de Activa, maar ook die moest het nog gewoon doen met 205R15 banden.
Ik heb geen gegevens van stuurproeven met de Xant, maar bijv wel van de BX16v. ISO-Wedel (zeg maar uitwijk/baanwissel op snelweg)
1991 BX16v: 109,1 km/h 2001 Berlingo HDi: 113,1 km/h 2001 Saxo VTS: 120 km/h 2004 C4excl138: 126,5 km/h 2006 C6 V6ess: 128,2 km/h (2010 308RCZ: 135 km/h)
Als ik zie wat andere middenklassers van de leeftijd van een C5phI doen, dan denk ik dat 120 à 125 km/h mogelijk moet zijn (afhankelijk van wielen en HA3+) De C5-3 moet in de buurt kunnen komen van de C6 (AMVAR!) en misschien zit er met 19" nog wel 130 in.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
17 jul 2010 11:08 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|