Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Anti-diefstal bout niet los te krijgen 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007 12:07
Berichten: 923
Woonplaats: 0599 in- het-mooie-westerwolde
Auto: mb c klasse estate 4wd
Opties: wegklap trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 128000+
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Anti-diefstal bout niet los te krijgen
GuidoK schreef:
Dat vind ik wel een drogreden.
Een wielbout moet je gewoon altijd aantrekken/natrekken met een momentsleutel, en imo dus met een beetje kopervet (als dat er al niet opzit).
Zo ben je ervan verzekerd dat ie:
1. met de juiste torsie vastzit
2. je 'm de volgende keer waarschijnlijk makkelijk los krijgt.
En dus idd nog een keertje natrekken na een ritje zoals hier al geopperd werd. dat is helemaal top :smt023

Als je al bang bent dan je (of mensen) de bout te vast aandraaien moeten ze gewoon een momentsleutel gebruiken. Je kan een bout ook heel makkelijk veel te vast draaien zonder vet.
Dan kan je beter advies geven over welk gereedschap ze moeten gebruiken (tipje: geen 1" ratel van 1,5m lang)




Het "moment" is afhankelijk van de weerstand die de bout op de velg ondervind. Bij gebruik van vet zal dit "moment" later deze weerstand voelen.

_________________
groet'n hans.
tweede scheurijzer: sym fiddle 50km/u op twee wielen.


01 maart 2010 22:57
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Anti-diefstal bout niet los te krijgen
technisch gezien het moment niet, maar wel de kracht die de bout op de velg zal uitoefenen.(miereneukmodus)

Maar goed, zo kan je ook vragen stellen dat als er geen vet maar een beetje troep/corrosie tussen zit dat je de wielbout misschien niet hard genoeg aantrekt (qua kracht op de velg).
Mij lijkt het laatste gevaarlijker ;)
Daarnaast zijn de meeste bouten (en boutgaten) bij inkoop / montage wel iets vettig (tegen roest etc). Moet je die dan eerst ontvetten?
Ik blijf er lekker een likje kopervet opdoen; ik heb nog geen vervorming gezien op de velgjes of bouten, en die zijn al heel vaak verwisseld ;)
Ik wil geen risico lopen dat ik boutkoppen kapotdraai of ze er helemaal niet uitkrijg.
En als ik zie hoe extreem sommige bouten door onverlaten vast zijn gedraaid, zit er denk ik ook wel enige marge in.

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


01 maart 2010 23:06
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 feb 2010 18:56
Berichten: 135
Woonplaats: Voorthuizen
Auto: break 2.2 Hdi exclusive
Opties: kph, tellerringen, trekhaak, zijwindschermen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 9088CJ
Productienummer: 10150
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 352688
Kleur: KNCB**donker blauw
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Anti-diefstal bout niet los te krijgen
Kopervet

Kopervet wordt aanbevolen voor de smering van tap- en draadeinden, spruitstukken, batterijklemmen, wielmoeren, ovens, remblok achterkanten teneinde torderen en frictie te voorkomen.

Pakkingen en draadverbindiningen lossen gemakkelijk, zelfs na blootstelling aan hoge temperaturen, corrosieve media of hoge belastingen. (tekst gestolen :smt004 )

Meestal worden onze mooie Alu velgen tegen stalen platen gemonteerd. Dit werkt corrosie ( elektrolyse) in de hand.

Maar zoals vaker................overdaad schaadt :D

en....er gaat niets boven een momentsleutel :smt193

_________________
CX sedan -phase 2 - GTi automatic - mauritius blue -1989

"All truth passes through three stages: First, it is ridiculed; Second, it is violently opposed; and Third, it is accepted as self-evident"
(Schopenhauer 1788-1860)


02 maart 2010 21:50
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.