Auteur |
Bericht |
ben
|

Het rammelende of bonkende geluid van de wielen die in een gat of van de drempel vallen blijkt toch een veel gehoorde klacht te zijn. Mijn C5 Berline is van 2003 en is de laatste 8mnd 3x voor onderzoek in de garage geweest het probleem was nadien minder maar de oorzaak is nog steeds niet opgelost en het probleem blijf terug komen (was overigens garantie) .Ik krijg een onduidelijk verhaal te horen over remklauwen ed en daar blijf het bij. Bij het verlaten van een drempel of een oneffenheid in de weg, maak de rechter-achtervering een klappend geluid.Het reservewiel en de krik heb ik beter vastgezet ( reservewiel ruimte is een grote klankkast ) en de remklauwen gecontroleerd en schoongemaakt en zowaar iets minder geluid maar nog niet goed. Uit alle verhalen begin ik toch sterk te twijfelen aan de kundigheid van heel veel dealers. Het lijkt net of de klant moet uitproberen wat het beste is om te vernieuwen. Een stukje kwaliteit en goede voorlichting geven heb ik altijd geleerd. Kenners ( dealers) laat nu eens echt horen wat het probleem is, en doe er wat aan.
Ben
|
17 maart 2007 13:48 |
|
 |
fengels
C5club Bikkel
Auto: Break 1.8
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 23000
Kleur: groen
Naar boven
|
Dit is volgens mij een ander verhaal dan de vallende vering, ik denk dat hier wel iets mis is.
Hoe oud is de auto (in KM), het zou nl kunnen dat er rubber van de ophangen uitgelodderd zijn. heb ik ook bij mijn vorige auto gehad.
_________________ C5 break 1.8 ligne prestige (LPG) 2002
|
17 maart 2007 17:39 |
|
 |
ben
|
Mijn auto is 3 1/2 jaar oud met 74000 km op de teller.
Bedoel je met rubbers van de ophanging de zgn silentblocs van het subframe of de nylon lagers waar de wieldraagarm in scharniert ? Ik denk zelf dat het daar niet vandaan komt maar misschien breng je me op andere gedachten. Ik denk zelf eerder aan de veercylinder rechts achter. Het geluid doet zich voor op het moment dat de vering gestrekt is en het wiel komt weerstand tegen ( op dat moment drukt het gewicht van de wagen nog niet op de vering ). Aan de voorzijde wil ik het ook wel eens horen wanneer ik iets sneller een drempel neemt.
|
17 maart 2007 19:01 |
|
 |
fengels
C5club Bikkel
Auto: Break 1.8
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 23000
Kleur: groen
Naar boven
|
Wat ik had dat hoorde je ook als je over een slecht weg dek reed.
_________________ C5 break 1.8 ligne prestige (LPG) 2002
|
17 maart 2007 20:24 |
|
 |
HOverbeek
|
Zeer herkenbaar, ik heb het bij uitveren van de voorwielen als je drempels op- en afrijdt, en tevens gelijksoortige geluiden bij slecht wegdek, in elk geval is het meer dan bandengeluid.
|
17 maart 2007 20:44 |
|
 |
AJ Meester
|
fengels schreef: Wat ik had dat hoorde je ook als je over een slecht weg dek reed.
dat zijn toch meer de stabilisatiestangen?
AJ
|
17 maart 2007 20:49 |
|
 |
Wimmie
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:55 Berichten: 4494 Woonplaats: Dordrecht
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz
Naar boven
|
AJ Meester schreef: fengels schreef: Wat ik had dat hoorde je ook als je over een slecht weg dek reed. dat zijn toch meer de stabilisatiestangen? AJ
Dat denk ik dus ook. Bij mij is er om die reden al een stabilisatorstang vervangen en de klacht was verholpen.
_________________ Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive [color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
|
17 maart 2007 21:36 |
|
 |
HOverbeek
|
Kan ik dat zelf op relatief simpele wijze (zonder brug) vaststellen ?
Zo ja, hoe ?
Groet,
|
17 maart 2007 21:47 |
|
 |
geerts
|
Wimmie schreef: AJ Meester schreef: fengels schreef: Wat ik had dat hoorde je ook als je over een slecht weg dek reed. dat zijn toch meer de stabilisatiestangen? AJ Dat denk ik dus ook. Bij mij is er om die reden al een stabilisatorstang vervangen en de klacht was verholpen.
Wat kost zo'n stabilisatorstang incl montage als ik vragen mag...?
|
17 maart 2007 22:28 |
|
 |
Wimmie
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:55 Berichten: 4494 Woonplaats: Dordrecht
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz
Naar boven
|
Heb ik geen rekening van want hij is onder garantie vervangen
_________________ Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive [color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
|
17 maart 2007 22:34 |
|
 |
ben
|
Van Fengels heb ik nog niet gehoord wat voor rubbers bij zijn vorige auto de problemen gaf. De problemen zijn niet alleen bij drempels maar ook op wegoneffenheden zoals ik in mijn eerste schrijven aangaf.Binnekort zal ik is gaan testen of het de stabilisatiestang zou kunnen zijn. Ik meen ergens gelezen te hebben dat zo'n stangetje ong. € 65,- kost
|
18 maart 2007 01:03 |
|
 |
HOverbeek
|
Welke onvolkomenheden aan de stabilisatiestangen bewerkstelligen dan dit fenomeen ?
|
18 maart 2007 01:15 |
|
 |
ben
|
Dat het de stabilisatiestang zou kunnen zijn is niet mijn idee maar ik zou het me kunnen voorstellen. De onvolkomendheden zouden kunnen bestaan uit speling in de bevestigingspunten ( 4 stuks ). Om dit te controleren is een brug het beste. Maar misschien in de hoogste stand en op je rug dat je kunt voelen of er speling aanwezig is. Zet wel een paar bokjes onder de wagen en blokkeerd je wielen als je er onder bezig ben, wel zo veilig.
|
18 maart 2007 01:44 |
|
 |
AJ Meester
|
Citaat: Wat kost zo'n stabilisatorstang incl montage als ik vragen mag...?
even gekeken in mijn onderhoudhistorie van de xantia op 13/07/04
stabilisatiestangen kosten 31.92 exbtw p.st. en voor uurloon (2 stuks vervangen) 0.75uur = 39.38 dus tot 52euro in 2004!!!!
|
18 maart 2007 13:30 |
|
 |
|