wagenhoogte bij stilstand.
Auteur |
Bericht |
SanderJ
V.I.P.
Geregistreerd: 12 jul 2009 10:23 Berichten: 248 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: Break 2.0 HDi 110pk Différence II automaat
Opties: RVSTellerringen, RVSDorpel, Ph knipper
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 09886
Productienummer: 10134
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 252668
Kleur: Bleu Amiral KNCB
Naar boven
|
 Re: wagenhoogte bij stilstand.
als ik parkeer, contact uitzet en uitstap dan zakt ze een paar centimeter, bijna geruisloos. Als ik weg ga en ik stap in of ik laat eerst de honden achter in springen dan komt ze met de elec.pomp weer die paar cm omhoog.
|
20 aug 2009 09:14 |
|
 |
thijzer
|
 Re: wagenhoogte bij stilstand.
Als je de handrem aantrekt, dan kan de auto niet meer volledig veren omdat de wielen niet kunnen draaien (de draagarm kantelt immers t.o.v. het vlak waarop je staat). Je hoort dan ook wel eens gekreun als je de cementzakken uit de auto laadt, dan komt de vering wat omhoog en dat kan alleen door de remmen te forceren.
Mij is het nooit opgevallen, behalve dan de niveauregeling als je 'm wakker maakt.
wat ik wel laatst meemaakte, en daar maak ik even een nieuw draadje over, is de lage stand na het inladen van boodschappen en daarop volgend hobbelend rijden...
|
26 aug 2009 14:05 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: wagenhoogte bij stilstand.
thijzer schreef: Als je de handrem aantrekt, dan kan de auto niet meer volledig veren omdat de wielen niet kunnen draaien (de draagarm kantelt immers t.o.v. het vlak waarop je staat) Dat gaat niet op omdat alleen de voorwielen vaststaan, als je op de rem gaat staan en de achterwielen ook vastzitten dan heb je een punt. Door het vastzitten van alle wielen kan de wielbasis niet korter worden en krijg je gekraak zodra je iets uit de kofferbak haalt, met de handrem alleen kunnen de achterwielen gewoon draaien.
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
26 aug 2009 18:17 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: wagenhoogte bij stilstand.
't is sowieso onzin want de voorwielen hebben nauwelijk koppeling tussen remkoppel en invering (anti-duik zoals op de achterste draagarm)
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
26 aug 2009 18:56 |
|
 |
Hertogjan
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47 Berichten: 679 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: wagenhoogte bij stilstand.
Ploffie schreef: Dat maakte ze eigenlijk mooi, zo lekker lekker liggen slapen op de buik en weer in actie komen als de baas er weer is.. Je zou de 5 bijna handmatig op zijn buik neerleggen 's avonds voor het slapen gaan.  Ik moet bekennen dat ik dat weleens doe; als ik dan 's avonds de hond uitlaat, staat ze er zo mooi bij op haar buik (de C5 dus) 
|
26 aug 2009 23:30 |
|
 |
fbss
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 aug 2009 13:31 Berichten: 327 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 1.8 16V Berline Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 9089CJ
Productienummer: 10343
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 198500
Kleur: Noir Onyx (EXYB)
Naar boven
|
 Re: wagenhoogte bij stilstand.
Hallo,
Sorry dat ik nu pas op deze discussie inhaak, maar ik ben pas sinds gisteren de trotse eigenaar van een C5. Vandaag ben ik daar mee naar mijn werk gereden en in de pauze liet ik de auto aan mijn wandelmaatje zien. Wat mij toen opviel was dat de auto vrij hoog staat. Uit de voorgaande berichten begreep ik dat de auto in de stand blijft staan die deze ook tijdens het rijden had. Gisteren heb ik even met de hoogte-instelling zitten spelen en de auto volgens mij weer in de normale stand teruggezet. Vanochtend viel me ook niet op dat de auto nogal hoog stond, maar zonet dus ineens wel. Wat kan er aan de hand zijn? Was ik vanochtend niet goed wakker en de stond de auto toen al vrij hoog of is de auto tijdens het rijden in die stand gaan staan en na het parkeren in blijven staan?
_________________ Groet,
Frank
|
27 aug 2009 13:45 |
|
 |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
 Re: wagenhoogte bij stilstand.
Die stand is niet van gisteren. Ook als je vergeet hem in de normale rijstand terug te zetten, doet de C5 dat vanzelf: uit de allerhoogste stand als je >10 km/h rijdt, naar de normale rijstand zodra je >45 km/h rijdt (en ik neem aan dat je op weg naar je werk boven 45 km/h bent geweest. Ik ga ervanuit dat dit een stand is die de auto na stilstand heeft ingenomen, komt vaker voor viewtopic.php?f=8&t=5448 . Het kan ook dat de auto wat (te) hoog is afgesteld in de normale rijstand. Dit kun je laten bijstellen bij een goede Citroëndealer of -specialist.
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
27 aug 2009 14:02 |
|
 |
fbss
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 aug 2009 13:31 Berichten: 327 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 1.8 16V Berline Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 9089CJ
Productienummer: 10343
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 198500
Kleur: Noir Onyx (EXYB)
Naar boven
|
 Re: wagenhoogte bij stilstand.
Bedankt voor je reactie. Het kan dus zijn dat de auto de ene keer in een hogere stand staat na een tijdje te hebben stil gestaan dan de andere keer. Hangt dat ook van de stand van de auto af? Daarmee bedoel ik of het schuin staan daar invloed op heeft. Schuin in de zin van dat de linker- of rechterkant hoger staat.
_________________ Groet,
Frank
|
27 aug 2009 14:09 |
|
 |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
 Re: wagenhoogte bij stilstand.
Ik heb het bij mijn auto nooit gezien. Uit de verschillende draadjes over dit onderwerp blijkt dat de stand van de ondergrond er wel invloed op kan hebben. Ook schijnt bij parkeren met gedraaide voorwielen de auto spontaan hoger en lager te regelen ('dansen').
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
27 aug 2009 14:15 |
|
 |
fbss
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 aug 2009 13:31 Berichten: 327 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 1.8 16V Berline Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 9089CJ
Productienummer: 10343
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 198500
Kleur: Noir Onyx (EXYB)
Naar boven
|
 Re: wagenhoogte bij stilstand.
Grappig zo'n auto met een eigen wil. Ik heb vroeger een BX gehad en die had dit soort neigingen volgens mij niet. Van mijn wandelmaatje hoorde ik wel verhalen over de CX, dat in stilstand soms zo laag kon zakken dat je beter niet met de neus of achterkant boven een stoeprand of richel kon staan omdat de auto dan met de onderkant daarop terecht kwam.
_________________ Groet,
Frank
|
27 aug 2009 14:25 |
|
 |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
 Re: wagenhoogte bij stilstand.
fbss schreef: Grappig zo'n auto met een eigen wil. Ik heb vroeger een BX gehad en die had dit soort neigingen volgens mij niet. Van mijn wandelmaatje hoorde ik wel verhalen over de CX, dat in stilstand soms zo laag kon zakken dat je beter niet met de neus of achterkant boven een stoeprand of richel kon staan omdat de auto dan met de onderkant daarop terecht kwam. Het veersysteem van de CX (en DS, GS en BX) was anders. Dat 'liep leeg' tijdens stilstand (vloeistof terug naar voorraadvat) en de auto zakte in de laagste stand. Pas als hydraulische pomp werkte (motor aan) werd het veersysteem op druk gebracht en ging de auto naar rijhoogte. Bij de (laatste typen?) Xantia, XM en C5 zitten er kleppen in die voorkomen dat het systeem 'leegloopt'. Die auto's blijven op normale rijhoogte staan, ook als de motor niet draait (bij de C5 zit een elektrische pomp op het veersysteem die ook werkt bij contact aan en motor uit). Bij de Break kun je die pomp met een drukknop bedienen (contact uit) om de wagenhoogte achter hoger of lager te stellen.
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
27 aug 2009 15:03 |
|
 |
fbss
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 aug 2009 13:31 Berichten: 327 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 1.8 16V Berline Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 9089CJ
Productienummer: 10343
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 198500
Kleur: Noir Onyx (EXYB)
Naar boven
|
 Re: wagenhoogte bij stilstand.
Dit houdt dus ook in dat je niet even hoeft te wachten voordat je wegrijdt. Dat was bij de GS, BX en CX wel het geval. Je kunt eigenlijk gewoon starten en meteen wegrijden. Ik deed in de C5 ook, maar omdat ik niets merkte nam ik aan dat de rijhoogte goed was. Het probleem was dat ik de auto niet bij een Citroën-dealer kocht. Ik kreeg alleen gemeld welke benzine ik moest tanken en dat ik de airco minsten één keer in de zes weken aan moest zetten. Specifieke Citroën-vragen kan ik gelukkig op deze site kwijt
_________________ Groet,
Frank
|
27 aug 2009 15:23 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: wagenhoogte bij stilstand.
Starten en weg, dat kan meteen. Zoals al werd gezegd is een draaiende motor niet meer nodig voor de wagenhoogte, dat doet een onafhankelijke elektrische pomp.
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
27 aug 2009 15:34 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: wagenhoogte bij stilstand.
Hertogjan schreef: Ploffie schreef: Dat maakte ze eigenlijk mooi, zo lekker lekker liggen slapen op de buik en weer in actie komen als de baas er weer is.. Je zou de 5 bijna handmatig op zijn buik neerleggen 's avonds voor het slapen gaan.  Ik moet bekennen dat ik dat weleens doe; als ik dan 's avonds de hond uitlaat, staat ze er zo mooi bij op haar buik (de C5 dus)  Ach, dan denk je er maar gewoon bij dat dat goed is voor het veersysteem, beetje halfgymnastieken, zeg maar... En ik ken ook iemand met een Xm die dat iedere avond doet, dus je staat niet alleen.
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
27 aug 2009 15:36 |
|
 |
Nosmo King
C5club Veteraan
Geregistreerd: 12 aug 2009 09:10 Berichten: 1018 Woonplaats: Uden
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500.000+
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
 Re: wagenhoogte bij stilstand.
Kapitein Rob schreef: Ik heb het bij mijn auto nooit gezien. Uit de verschillende draadjes over dit onderwerp blijkt dat de stand van de ondergrond er wel invloed op kan hebben. Ook schijnt bij parkeren met gedraaide voorwielen de auto spontaan hoger en lager te regelen ('dansen'). Ik heb de C5 nu een paar weken en dat "dansen" deed ze de 2e week al een keer. Uitstappen en op slot en daar begon het. Ze ging voor van volledig uit naar helemaal in, en in een behoorlijke frequentie. Grappig om te zien als je zelf naast de wagen staat.  Kende het verschijnsel van horen zeggen. FF gestart stukje voor en stukje achteruit en klaar. Rare auto's die citroën's 
_________________
|
27 aug 2009 15:38 |
|
 |
|