Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Trekhaak en kunnen trekken?
Auteur |
Bericht |
Rowi
|
 Re: Trekhaak en kunnen trekken?
Ik heb ook een Berline, phase 2 weliswaar, met een door een Citroendealer gemonteerde vaste trekhaak. Geen enkel probleem met de parkeersensoren.
|
05 jun 2009 23:43 |
|
 |
funkyduck
|
EW schreef: Maar een C5 met een MTM van 2000 kg+ met een caravan met een MTM van 1500 mag je niet rijden met alleen rijbewijs B: dan ga je namelijk over de andere grens, die van 3500 kg heen  Bedankt voor het meedenken vwb het rijbewijs. Misschien wel een beetje off-topic  Maar ok, ik heb E achter B. Ik ga even lezen wat de ervaringen zijn op die website van trekauto.nl Verder dus even kijken of een vaste ook gaat piepen. Welke merk trekhaak zal ik doen? Citaat: 13-polig is er in twee smaken: Jäger en West/Multicon.
En waar moet ik op letten bij mijn keuze?
|
05 jun 2009 23:54 |
|
 |
kansberg
C5club extreme Die-Hard
Auto: Citroën C5 Aircross 1.6 PT EAT8 Business Plus
Opties: Alle Opties + Street View Live
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 112000
Kleur: Noir Perla
Naar boven
|
Citaat: En waar moet ik op letten bij mijn keuze? Met name de steker waarover de caravan beschikt, dat is het handigste. In de meeste gevallen is dat tegenwoordig Jeager, maar enkele Engelse merken hebben (nog) Multicon West wat op zich handiger is omdat je bij het vervoeren van bijvoorbeeld een fietsendrager geen verloop hoeft te monteren, die je overigens voor een rond de 10 euro koopt bij de automaterialenhandel (indien Jeager). Er bestaan ook verlopen van Multicon West naar Jeager, dus 13P -13P, en andersom, maar daar ben ik persoonlijk geen voorstander van omdat het de zwakste vormt is in het systeem. Mijn indruk is dat Jeager het wint t.o.v. Multicon West, net als destijds VHS van Betamax, terwijl puur op de keeper beschouwt Betamax een kwalitatief beter systeem was, maar ach, waar praten we over in het Bleu-Ray tijdperk? Het wordt hoog tijd dat de caravan draadloos aangestuurd wordt door het trekkende voertuig  . Alle gekheid op een stokje: als je het doet, doe het goed, dat doet wellicht even pijn in de portomonnee maar je zult er lange tijd plezier van hebben en tegen die tijd ben je de pecunia alweer lang vergeten en geniet je van de welverdiende vakantie in je caravan. Prettige vakantie, Albert.
_________________ Peugeot 107 5 drs. XS Noir Caldera 2008 (ma femme)
Onze Citroën historie: 2 CV 6 (moi) 2 CV 4 (moi) 2 CV 6 (moi) BX Berline 1600 TZI Automaat (moi) XM Berline 2.0 LPG (moi) XM Berline 2.1 Diesel (moi) Xantia Break 1900 TD (moi) Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme) C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)
Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans
|
06 jun 2009 00:34 |
|
 |
zandvoorta
V.I.P.
Geregistreerd: 31 mei 2006 21:32 Berichten: 1206 Woonplaats: Wagenborgen
Auto: C5 Tourer LB 2009
Opties: Half leer, Myway
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 125000
Kleur: Blue Bourrasque
Naar boven
|
Ik gebruik multicon west, volgens mij het meest ideale omdat de oude 7 polige stekker er ook nog op past 
C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque) C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica) BX 14E '86 (Blanc Cremant) Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi
|
06 jun 2009 08:05 |
|
 |
funkyduck
|
Ik ben langs de garage geweest en het blijkt dat de caravan over een Multicon West stekker beschikt. Desondanks zei de garage dat ik het beste Jaeger kon nemen met een verloop naar Multicon West. Dit omdat als ik meteen Multicon West zou doen, ze met tussenschotjes zouden moeten gaan werken ofzo.
Het merk wat ze altijd hanteren zou "Thule" zijn, wat voorheen "Brink" was. Deze was ongeveer net zo duur als de Bosal, maar ze gebruikten eigenlijk altijd Thule. Ik denk vanwege de ervaring er mee.
|
06 jun 2009 12:18 |
|
 |
zandvoorta
V.I.P.
Naar boven
|
Wat een onzin, multicon west kan zo onder de C5. Als je caravan die al heeft ga je toch niet met verlopen aan de gang 
C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque) C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica) BX 14E '86 (Blanc Cremant) Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi
|
06 jun 2009 12:50 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Wel enigzins spookverhalen hier over die trekhaakmontage zeg Zorg er voor dat je een originele dradenbundel hebt (van cit) en deze sluit gewoon keurig aan op bestaande connectoren. Er zit een goede handleiding bij. 7 of 13 polig kan beide. De stekker is een persoonlijke keuze. Dus jaeger of multicon maakt fundamenteel niets uit. Haak kun je er ook zelf onder schroeven. Vooral fysiek zwaar, maar niet moeilijk En ik zou altijd een afneembare nemen. Zo veel fraaier dat dat lelijke ding er niet onder zit als je hem niet gebruikt... Beter voor de stroomlijn van de auto. Scheelt gewicht. Nummerplaat is gewoon goed zichtbaar. Een gebaar van goede wil en smaak richting je achterligger.  . Je draagt bij aan de verbetering van het imago van de nederlander in het buitenland, die nu denkt dat in NL iedereen continu er iets achter heeft hangen. Een afneembare haak is maar ca 50-100 euro duurder,
06 jun 2009 17:00 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Bouwjaar: 2006
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
exroosje schreef: En ik zou altijd een afneembare nemen. Zo veel fraaier dat dat lelijke ding er niet onder zit als je hem niet gebruikt... Zie je zelden... Citaat: Beter voor de stroomlijn van de auto. Scheelt gewicht. Je kunt beter zelf geen overgewicht hebben, dat scheelt veel meer aan gewicht... Citaat: Nummerplaat is gewoon goed zichtbaar.
Is 'ie met niet-afneembare haak ook, als de garage z'n werk goed doet. Niet volledig zichtbare kentekenplaat (bv doro trekhaak) is strafbaar, kul argument dus  Citaat: Een gebaar van goede wil en smaak richting je achterligger.  . Die hoort gewoon genoeg afstand te houden, reden te meer om een niet-afneembare te nemen, voor een trekhaak heeft men respect, meer als voor een bumper (mits ze niet met 70km/uur op je af jakkeren natuurlijk  ) Citaat: Je draagt bij aan de verbetering van het imago van de nederlander in het buitenland, die nu denkt dat in NL iedereen continu er iets achter heeft hangen. Een afneembare haak is maar ca 50-100 euro duurder, Maar 50 tot 100 euro ? 'k was voor de mijne 400 incl montage kwijt, een afneembare zou zo'n 600 kosten... 
_________________ Johan
|
06 jun 2009 17:57 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
exroosje schreef: En ik zou altijd een afneembare nemen. Scheelt gewicht. goh, waar laat jij de haak dan? Ik heb hem namelijk echt gewoon altijd in de auto liggen (bij de gastank of in het reservewiel).
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
07 jun 2009 01:04 |
|
 |
funkyduck
|
exroosje schreef: Wel enigzins spookverhalen hier over die trekhaakmontage zeg Zorg er voor dat je een originele dradenbundel hebt (van cit) en deze sluit gewoon keurig aan op bestaande connectoren. Er zit een goede handleiding bij. 7 of 13 polig kan beide. De stekker is een persoonlijke keuze. Dus jaeger of multicon maakt fundamenteel niets uit. Haak kun je er ook zelf onder schroeven. Vooral fysiek zwaar, maar niet moeilijk En ik zou altijd een afneembare nemen. Zo veel fraaier dat dat lelijke ding er niet onder zit als je hem niet gebruikt... Beter voor de stroomlijn van de auto. Scheelt gewicht. Nummerplaat is gewoon goed zichtbaar. Een gebaar van goede wil en smaak richting je achterligger.  . Je draagt bij aan de verbetering van het imago van de nederlander in het buitenland, die nu denkt dat in NL iedereen continu er iets achter heeft hangen. Een afneembare haak is maar ca 50-100 euro duurder, Ik keek even mee bij de garage, maar zowel Thule als Bosal leveren zelf de kabelboompjes mee. Dus vraag me even af wat je bedoeld met citroenboompjes. Snap nog steeds niet wat de garage nou met "tussenschotjes" bedoelde als ik een Multicon West uitvoering wilde hebben. Haak zelf onderschroeven? Hmmm.. Wilde ik eerst wel doen, maar er moet toch sowieso wat in de computer ingesteld worden en dat kan ik toch niet zelf. Een vaste trekhaak zou ook afneembaar zijn volgens de garage. Twee boutjes losdraaien en los is ie.
|
07 jun 2009 11:21 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
Citaat: En ik zou altijd een afneembare nemen. Zo veel fraaier dat dat lelijke ding er niet onder zit als je hem niet gebruikt... Beter voor de stroomlijn van de auto. Ik heb voorkeur voor een vaste. Persoonlijk vind ik het idee van een demonteerbare haak gevoelsmatig onprettig omdat een niet perfecte montage van het demonteerbare deel wel flink wat te verduren krijgt bij een aanhanger van een ton. En die stroomlijn... ik denk niet dat je dat gaat merken... Citaat: Je draagt bij aan de verbetering van het imago van de nederlander in het buitenland, die nu denkt dat in NL iedereen continu er iets achter heeft hangen. En jij denkt daat buitenlanders daarop letten? Denk dat ze zich eerder ergeren aan ons rijgedrag Daarnaast is het nou ook weer niet zo lelijk dat je erover hoeft te vallen. En inderdaad, bij parkeren is de kans dat iemand achter je de bumper aan gort rijdt is een stuk kleiner Hoe kom je er trouwens bij dat een trekhaak de kentekenplaat af zou dekken? Daar zit de plaat toch veel te hoog voor??
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
07 jun 2009 12:17 |
|
 |
kansberg
C5club extreme Die-Hard
Auto: Citroën C5 Aircross 1.6 PT EAT8 Business Plus
Opties: Alle Opties + Street View Live
Bouwjaar: 2019
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 112000
Kleur: Noir Perla
Naar boven
|
Citaat: Een afneembare haak is maar ca 50-100 euro duurder Even een vergelijkend warenonderzoekje gedaan: Voorbeeldauto 1: C5 Phase I Berline Vaste kogel: € 208,25 Afneembare kogel: € 359,38 Voorbeeldauto 2: C5 Phase II Berline Vaste kogel: € 199,90 Afneembare kogel: € 368,90 Merk: Bosal, prijzen inclusief b.t.w. excl. montage en kabelset. Toch prijsverschillen van € 151,13 en € 169,00. Bij Thule (voorheen Brink) zijn de prijsverschillen iets lager, maar toch ook ruim boven de € 100,00. Persoonlijk zou ik er mijn voordeel mee doen  Citaat: Hoe kom je er trouwens bij dat een trekhaak de kentekenplaat af zou dekken? Daar zit de plaat toch veel te hoog voor?? Bij een Phase II Berline zit een vaste haak voor de nummerplaat, bij de overige types niet.
_________________ Peugeot 107 5 drs. XS Noir Caldera 2008 (ma femme)
Onze Citroën historie: 2 CV 6 (moi) 2 CV 4 (moi) 2 CV 6 (moi) BX Berline 1600 TZI Automaat (moi) XM Berline 2.0 LPG (moi) XM Berline 2.1 Diesel (moi) Xantia Break 1900 TD (moi) Berlingo Multispace Modutop 1600 16V (ma femme) C5 Break 1.6 HDIF L.P. (moi)
Onze niet Citroën historie zal ik jullie besparen, één troost: het was voornamelijk Frans
|
07 jun 2009 13:11 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Kleur: Blauw
Naar boven
|
de trekhaak van mijn ph2  en had gewoon een multicom stekker... en bij de ph2 komt daar nog de kosten van de beruchte zwartedoos bij.. http://www.rene.mycitroen.com/ronama/zeker.JPG 
|
07 jun 2009 14:45 |
|
 |
zandvoorta
V.I.P.
Naar boven
|
Ik heb een afneembare, maar alleen omdat de C5 met vaste haak niet in m'n garage past.... 
|
07 jun 2009 14:57 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
kansberg schreef: Citaat: Hoe kom je er trouwens bij dat een trekhaak de kentekenplaat af zou dekken? Daar zit de plaat toch veel te hoog voor?? Bij een Phase II Berline zit een vaste haak voor de nummerplaat, bij de overige types niet. Ahh, ik wist niet dat de plaat bij een phII in de bumper zat... Ik heb niets gezegd, OK? 
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
07 jun 2009 15:57 |
|
 |
|