Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 Remblokken vervangen 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 03 nov 2007 13:07
Berichten: 156
Auto: C5 Tourer 2.0 HDI 160 Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 206000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remblokken vervangen
Ik heb vanavond beide remklauwen achter bekeken op de bewust plek: het stofkapje van de remklauw verwijderd, zodat je de remblokken en de zogenaamde "ogen" van de remklauw kunt zien. Zowel aan de linker- als aan de rechterzijde was het buitenste oog weggerot. Het oog heeft dus, zoals hiervoor eerder genoemd een soort u-vorm. Dit is m.i. toch een serieuze zaak, aangezien de spanveer (die de remblokken op hun plaats houden) ook achter het boutje zit, die door de genoemde ogen gaan. De spanveer heeft dus nu meer bewegingsvrijheid en zou het boutje enigszins uit het oogje kunnen drukken en dus de blokken uit hun ideale positie kunnen drukken. De bewegingsvrijheid wordt wel beperkt, doordat de bout nog geborgd wordt door het andere oog, maar ideaal is het natuurlijk niet. Bovendien neemt de kracht op het andere oogje toe en wordt de kracht niet mooi gelijkmatig meer verdeeld. Indien het andere oogje het ook begeeft, springen de spanningsveer en bout weg en hebben de remblokken vrij spel om te gaan en staan waar ze willen. Als je dan wilt remmen heb je echt een serieus (gevaarlijk) probleem. Een dergelijk risico wil ik niet lopen. Zekerheidshalve heb ik hiervan een foto gemaakt en deze naar Johan gemaild. Ik ben benieuwd wat hij hiervan vindt.


07 apr 2008 23:03
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remblokken vervangen
Wil je de foto hier ook posten??


08 apr 2008 11:47
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 03 nov 2007 13:07
Berichten: 156
Auto: C5 Tourer 2.0 HDI 160 Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 206000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remblokken vervangen
Bijgevoegde foto is van de linkerzijde, maar de rechterzijde ziet er identiek uit. Het buitenste oog is aan beide zijden in dergelijke staat. Het lijkt mij zodoende dat dit geen incidenteel verschijnsel is. Ik heb een reactie van Johan gekregen en het lijkt er op dat je maar een nieuwe remklauw hoeft te kopen om dit probleem op te lossen. Je legt aan weerszijden een nieuwe helft tegen de goede oude helft. Dat maakt herstel financieel ook aantrekkelijker.

Afbeelding


08 apr 2008 21:37
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remblokken vervangen
Is dit achterstallig onderhoud door de vorige eigenaar c.q. garage of is het een C5-probleem... :smt017 :smt017

Mijn vorige C5 met 3 ton heeft nergens last van gehad... Vandaar mijn opmerking...

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


09 apr 2008 00:18
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remblokken vervangen
Jammer dat de foto wat te klein is om het goed tezien. :(

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


09 apr 2008 00:58
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 03 nov 2007 13:07
Berichten: 156
Auto: C5 Tourer 2.0 HDI 160 Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 206000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remblokken vervangen
Edwin28 schreef:
Bijgevoegde foto is van de linkerzijde, maar de rechterzijde ziet er identiek uit. Het buitenste oog is aan beide zijden in dergelijke staat. Het lijkt mij zodoende dat dit geen incidenteel verschijnsel is. Ik heb een reactie van Johan gekregen en het lijkt er op dat je maar een nieuwe remklauw hoeft te kopen om dit probleem op te lossen. Je legt aan weerszijden een nieuwe helft tegen de goede oude helft. Dat maakt herstel financieel ook aantrekkelijker.

Afbeelding


Ik had bovengenoemd bericht opgeslagen en zag ook dat de foto wat klein was. Toen ik echter mijn bericht wilde aanpassen, om een betere/grotere foto te plaatsen kon dit niet meer. Ik vraag me af, waarom je je eigen berichten maar zo kort na plaatsing nog kunt wijzigen/verwijderen. Soms wil je op later moment nog tekst toevoegen of wijzigen en dat kan dan niet meer. Mijn ervaring is dat je bij de meeste andere clubsites je je eigen berichten te allen tijde kunt wijzigen, wat m.i. de kwaliteit en leesbaarheid ten goede komt.

Op de foto zie je het boutje door de twee remblokjes en aan de uiteinden door de remklauw gaan. Aan de rechterzijde zie je dat het "oogje" weg is en dus eigenlijk zo uit de remklauw kan schuiven, zij het dat het andere oogje dit nog grotendeels in de weg staat. Enigszins deze beweging maken is echter wel mogelijk. Dit probleem lijkt door corrosie te zijn ontstaan. Ik ga er vanuit dat door verschil in materiaal (bout = staal en remklauw = composietmateriaal) er corrosie optreedt. De roest bouwt zich op tussen de bout en het oog, waardoor op een gegeven moment de druk zo groot wordt dat het oog (wat dan zelf ook al aangetast is) afbreekt/afbrokkelt. Dit is een theorie.
Feit is dat bij mij aan weerszijden het buitenste oog weg is. Dit impliceert m.i. een constructiefout. Mogelijk dat het buitenste oog door opspattend water, zout e.d. eerder de geest geeft. Als een oogje weg is, zit de bout alleen nog in het andere oogje geborgd en bevestigd aan de remklauw. Dat betekent dat de krachten op het andere oogje in ieder geval niet minder worden. Als je bedenkt dat deze bout tevens de borging is van de spanningsveer, die de remblokken op hun plaats moeten houden, kun je je voorstellen dat het ontbreken van een oogje de veiligheid niet ten goede komt.
Ik verwacht wel dat je dit probleem kunt voorkomen/vertragen, door bij iedere beurt even de boel los te halen, schoon te maken en een klein beetje kopervet tussen de delen te smeren.
Mijn C5 is altijd bij een en dezelfde Citroen dealer in onderhoud geweest en heeft keurig alle beurtjes gehad. Ik weet dat niet iedere dealer even braaf de remmen schoonmaakt, laat staan kopervet gebruikt. Dat is vaak ook de oorzaak van piepende remmen (waar ik op dit forum ook menigeen over hoor/lees klagen). Het zal mij niet verbazen dat velen op dit forum ditzelfde euvel bij hun C5 hebben. Verwijder het stofkapje op de remklauw maar eens.


09 apr 2008 10:54
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 03 nov 2007 13:07
Berichten: 156
Auto: C5 Tourer 2.0 HDI 160 Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 206000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remblokken vervangen
Vandaag de handel vervangen: schijven en blokken voor, remblokken achter, nieuwe remvloeistof en natuurlijk de remklauwen achter. Zoals Johan reeds gezegd had, had ik aan een nieuwe remklauw genoeg om zowel links als rechts de buitenste helft te vernieuwen en tegen de oude binnenste helft te plaatsen.
Bij het aandraaien van de lange bout er even goed op letten dat helften mooi gelijkmatig tegen elkaar liggen.
De hele handel mooi schoon gemaakt en kopervet (ook tussen remklauw en draagarm ivm corrosie, hoewel dat bij de mijne erg meeviel).
Er zat eigenlijk niks tegen. Ik moet ook zeggen: compliment aan Johan, die mij de onderdelen geleverd heeft: mooi op tijd en geweldig meegedacht (het kunnen delen van remklauw, zodat je maar een nieuwe hoeft te kopen en twee nieuwe ontluchtingnippels).


12 apr 2008 20:36
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 31 okt 2008 17:38
Berichten: 8
Woonplaats: Venray
Auto: C5 2.0 I 16V AUTO. - Sedan
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 135000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remblokken vervangen
Er is reeds veel over gezegd over dit onderwerp. Omdat ik binnenkort de remmen wil gaan aanpakken blijven er voor mij twee vragen over voor wat betreft de remklauwen/corrosie bij de achterwielen.
Vraag 1: Zou het plaatsen van een plaatje van 0,1 of 0,2 mm latoenkoper ook een middel zijn om corrosie te vermijden ( staal/aluminium)
Vraag 2: welke slimmigheid moet men toepassen bij de (de)montage van de remklauw om hem daarna niet hoeven te ontluchten.

Roelben


03 nov 2008 15:31
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remblokken vervangen
Eerst de blokken eruit halen, cilinders terugduwen, dan de bout die de blokken op hun plaats houdt terugplaatsten om de twee klauwhelften bij elkaar te houden.

Als het goed is kan je hem dan in z'n geheel demonteren, zonder dat er DOT4 gaat lekken...als je de klauwbouten uberhaupt los krijgt ;)

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


04 nov 2008 12:22
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 feb 2009 23:40
Berichten: 242
Woonplaats: Amstelveen
Auto: Berline 2.0Hdi Exclusive Automaat6
Opties: alle opties (past hier niet in)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10798
Productienummer: 10337
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 100000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remblokken vervangen
Ik heb mij voorgenomen, om meer zelf aan mij eigen auto te doen. Geeft niet alleen voldoening, maar spaart ook kosten. Nadeel: je krijgt er ontzettend gore poten van... Vanmiddag daarom nieuwe achterremblokjes gemonteerd. Had een paar weken geleden bij de winterbandenwissel al gezien dat ze er aan toe waren. De blokken heb ik gekocht bij Brezan, merk Delphi, fabrikant Lockheed, voor €47,72. Niet goedkoop, maar wel goeie kwaliteit denk ik. Verwisselen was eigenlijk een fluitje van een cent. Auto opkrikken, wiel eraf, bout uit de remklauw draaien, afdekkap en veer verwijderen, oude blokken en anti-piepplaatjes eruit. De remklauw en de blokken zagen er goed uit, geen extreme vervuiling of corrosie. Naast het schoonmaken van de remklauwen heb ik de metalen achterkanten van de nieuwe blokken een klein beetje afgeslepen zodat ze makkelijk in de klauwen passen en niet gauw vast zullen gaan zitten. Achterkanten en de speciale anti-piep plaatjes ingevet met kopervet, teruggeplaatst, bout en veer en afdekkap opnieuw gemonteerd, achterwiel gemonteerd en wielbouten met momentsleutel vastgezet et voila..., weer een garagerekening minder! :D

_________________
met vriendelijke groet,
Wim


29 maart 2009 22:42
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remblokken vervangen
[quote="willemcj... en wielbouten met momentsleutel vastgezet et voila..., weer een garagerekening minder! :D[/quote]
Tja, daar zeg je zo wat: aandraaien met momentsleutel.

Kan iemand zeggen welke bouten met welk moment moeten worden aangedraaid?
- wielbouten
- borging remblokken
- remklauw
- ?andere bouten?

Ben benieuwd. Eigenlijk verbaas ik me erover dat niemand het hier nog ergens over aandraaimomenten heeft!


08 sep 2009 10:22
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remblokken vervangen
Citroentje schreef:
willemcj schreef:
... en wielbouten met momentsleutel vastgezet et voila..., weer een garagerekening minder! :D

Tja, daar zeg je zo wat: aandraaien met momentsleutel.

Kan iemand zeggen welke bouten met welk moment moeten worden aangedraaid?
- wielbouten
- borging remblokken
- remklauw
- ?andere bouten?

Ben benieuwd. Eigenlijk verbaas ik me erover dat niemand het hier nog ergens over aandraaimomenten heeft!


Vast is vast; zeker de wielen moet je nooit met een momentsleutel doen. Je wilt ze ook nog los kunnen krijgen ;)

De enige bouten waar zoiets kan spelen zijn de klauwbouten, en ook daar geldt vast is vast en door corrosie komt het nog véél vaster te zitten. :evil:

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


08 sep 2009 11:05
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remblokken vervangen
Hallo iedereen,

Ik heb vandaag de remblokken voor vervangen.
Helaas bleek het wat lastiger dan verwacht.
De zuigers zijn namelijk niet terug te drukken, maar deze moeten worden terug gedraaid.
Hier kwam ik achter na het raadplegen van het werkplaats handboek, uiteindelijk zelfs het hierin afgebeelde gereedschap nagemaakt.
Het verbaast mij dat hier in dit topic nog nooit iemand over dit terugdraaien heeft gesproken.
Maar dat terzijde.
Ik ga er van uit dat de zuiger tijdens het gebruik terug gaat naar de juiste positie, is dit correct of ben ik iets vergeten?


10 jan 2010 00:34
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remblokken vervangen
nicknick schreef:
Het verbaast mij dat hier in dit topic nog nooit iemand over dit terugdraaien heeft gesproken.


Dan heb je echt niet goed gelezen, in de jaren dat dit forum bestaat is er regelmatig over geschreven. :smt017

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


10 jan 2010 11:47
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Remblokken vervangen
Idd, terugdraaien is hier niet zo relevant.

de openings post:

hagro schreef:
Ik wil en moet mijn remblokken achter vervangen

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


10 jan 2010 13:54
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.