Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Scheve bus achteraan bij vering en harde knak https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=19929 |
Pagina 2 van 6 |
Auteur: | JW-C5 [ 10 apr 2018 21:14 ] |
Berichttitel: | Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak |
Op je eerdere vraag over hoe dat bevestigd zit, laat dit plaatje dat zien: Bijlage: bevestiging achterbrug.jpg Oftewel: inderdaad in een moer die in de carrosserie zit. Als die bout dan krom is, vrees ik dat er meer aan de hand is Ben benieuwd hoe BJG hier tegenaan kijkt Groet, JW |
Auteur: | Jokke [ 10 apr 2018 21:31 ] |
Berichttitel: | Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak |
Ik ga morgen eens proberen die bus eraf te laten en een gewone bout in het gat draaien om te kijken of die al dan niet rechtstaat. En zoal jullie aangeven, eens goed de andere bevestigingspunten bekijken. Ik heb me gefocussed op de linkerkant, maar zoals Willy zegt, er zijn 4 bouten, dus misschien is er rechts ook wel iets mis... |
Auteur: | willy4 [ 10 apr 2018 21:37 ] |
Berichttitel: | Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak |
voor het goed te weten moet er eigenlijk de achteras gedemonteerd worden en er dan bouten er in gedraaid worden en dan gemeten. omdat de draad van de bout niet meer loodrecht op het chassis staat. |
Auteur: | JW-C5 [ 10 apr 2018 21:41 ] |
Berichttitel: | Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak |
Zekers, dat zou veeel info opleveren. Maar het demonteren van de achteras is een mega klus, en al helemaal als er een HA3+ vering onder zit zoals bij deze C5. Groet, JW |
Auteur: | Jokke [ 10 apr 2018 21:45 ] |
Berichttitel: | Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak |
Inderdaad ... 6 Bollen... Leuk rijden,maar iets minder leuk achterassen demonteren |
Auteur: | Jokke [ 11 apr 2018 10:12 ] |
Berichttitel: | Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak |
Update Net langs de citroen dealer gereden. Hij is even op de brug geweest. De monteur vermoedt dat enkel de rubber geraakt is, maar om een achteras te demonteren/monteren rekenen zij 1,5 werkdag (a 70€/u) das herstelling/stukken nog niet meegerekend. Dat was te verwachten. Het is duidelijk de ijzeren bus die het "knak" geluid maakt door tegen de achtertrein te komen. Gisterenavond de heleboel eens goed ingevet, en vandaag geen "KNAK" geluid tijdens het rijden te horen. Het is dus wel degelijk dat punt dat het geluid veroorzaakt. De andere punten zien er allemaal nog OK uit, en de monteur kon zo direct geen andere dingen zien, anders dan de rubber... Het kan nog altijd zijn dat het chassis ook is vervormd, maar dat is pas te zien als de as er onderuit is. Nog een vraag: Kan ik de ontvangende moer ergens zien? Is dat vanuit de koffer of iets dergelijke te zien als de bekleding eraf is? |
Auteur: | JW-C5 [ 11 apr 2018 10:50 ] |
Berichttitel: | Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak |
Je laatste vraag: als ik naar het plaatje kijk dat ik in m'n laatste posting zette, zie je bij #4 hoe dat zit. Die moer lijkt opgesloten te zitten in een holte. En daaronder zit een bus die stevigheid geeft tussen twee plaatdelen van het chassis. Vanaf de onderkant wordt vervolgens dat rubber vastgezet met die lange bout. Vraag: wat vond de monteur van deze situatie? Kun je er zo veilig mee verder rijden? Groet, JW |
Auteur: | willy4 [ 11 apr 2018 11:33 ] |
Berichttitel: | Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak |
tel contact gehad , het is zeer waarschijnlijk dat de draad in het chassis is scheef komen te zitten tijdens een aanrijding. |
Auteur: | Jokke [ 11 apr 2018 12:02 ] |
Berichttitel: | Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak |
Ik ga op aanraden van Willy de achtertrein laten zakken, en proberen de moer terug recht te krijgen. Wordt vervolgd! Wederom dank Willy! |
Auteur: | JW-C5 [ 11 apr 2018 12:24 ] |
Berichttitel: | Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak |
Kijk nog eens naar dat plaatje bovenaan deze pagina. Dan zie je dat de moer zelf nooit alleen scheef kan komen te zitten, dan zou het hele gedeelte daaronder, incl. die bus ook scheefgedrukt moeten zijn. En dan praat je over een zware vervorming van die bevestiging. En kijk nog eens naar je foto van die kromme bout. Die is ergens halverwege verbogen, niet in het gedeelte dat via de bus in de moer komt. Bedenk je daarbij ook dat dit niet zomaar een dun boutje is, dit is een M12 bout met een lengte van 150 mm. Daar moet dus een enorme kracht op gestaan hebben om die te verbuigen Groet, JW |
Auteur: | JW-C5 [ 11 apr 2018 12:55 ] |
Berichttitel: | Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak |
Ik vond nog een IR Klapperen van achterwielophanging op slechte wegen Daarin staat: Citaat: 1. HERKOMST Mogelijke oorzaak: De achterwielophanging is niet stevig genoeg aan de carrosserie bevestigd. Vanaf OPR-nr. 9937: Het aanhaalmoment waarmee de vier bouten van de achterwielophanging aan de carrosserie zijn bevestigd, moet 13.5 +/-1.1 daNm zijn in plaats van 11.5 daNm zoals voorheen. 2. AFTER-SALES-INTERVENTIE Draai de vier bouten waarmee de achterwielophanging aan de carrosserie is bevestigd vast met 13.5 +/-1.1 daNm. Dat is dus niet de oorzaak van jouw probleem. Maar bij het opnieuw vastzetten zou dat 20 Nm hogere aanhaalmoment van 135 Nm gebruikt moeten worden. Groet, JW |
Auteur: | Jokke [ 11 apr 2018 13:03 ] |
Berichttitel: | Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak |
Ha bedankt! Ik rijd wel veel op slechte weg, ik woon in het bos en de enige wegen hier zijn zandwegen vol putten. De bout is inderdaad verbogen net boven de rubber/ onder het chassis. De enige manier om het deftig te bekijken is de achtertrein laten zakken ,dus dat ga ik maar even doen. Hopelijk dan duidelijkheid! Alvast bedankt voor de input iedereen |
Auteur: | willy4 [ 11 apr 2018 13:26 ] |
Berichttitel: | Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak |
Daar moet dus een enorme kracht op gestaan hebben om die te verbuigen is tegen iets tegen gereden. |
Auteur: | JW-C5 [ 11 apr 2018 16:18 ] |
Berichttitel: | Re: Scheve bus achteraan bij vering en harde knak |
Ik zit nog eens te kijken naar de plaatjes op pagina 1, om te zien of ik kan ontdekken naar welke kant het eea scheef gedrukt is. Het gaat dus om de voorste bevestiging aan de linkerkant, begrijp ik. Maar op die foto kan ik niet zien naar welke kant het dan scheef zit. Is dat naar voren, of (schuin) naar binnen? Naar welke kant was die bout krom? Die info geeft enige richting in de analyse wat er gebeurd zou kunnen zijn. Maar ook waar je verder naar moet kijken, ik kan me niet voorstellen dat dit het enige is dat krom geraakt is...... Groet, JW |
Pagina 2 van 6 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |