Er is niets meesturends aan de achteras van een C5, net zo min als van een XM of een Xantia.JW-NHS schreef: Bij de achterwielophanging werken de ophangrubbers niet alleen als silentblocs, maar ze zijn ook bepalend voor het meesturend effect van de achteras. Ze moeten dus enigszins soepel zijn, anders werkt dat meesturen in een bocht niet.
Dat is goed te zien aan het plaatje van de complete achterbrug:
https://www.dropbox.com/s/58y8trrdefxnb ... %20C5.tiff" onclick="window.open(this.href);return false;
Op de vier hoekpunten van het subframe zitten silentblocs, de nummers 2en 3, die bedoeld zijn om de (verticale) trillingen van de banden op het wegdek te beperken. In het horizontale vlak beweegt het frame niet noemenswaardig.
Jaren geleden was een meesturende achteras een serieus verkoopargument. Na enkele experimenten is dit idee kamerbreed verlaten door de autoindustrie.
De ZX is bij mijn weten de enige Citroen met zo'n meesturende achterbug, maar die lijkt dan ook in niets op de C5 configuratie.
https://www.dropbox.com/s/kyu8q5f930uir ... ug_ZX.tiff" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zet de linkjes maar hier, want tussen IMG "haakjes" levert helaas een vraagteken op.




