Kopervet of Molybdeendisulfide vet
Auteur |
Bericht |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10675
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Kopervet of Molybdeendisulfide vet
-1 dan maar Ik smeer niks erop, ook nog nooit een losse bout gehad en geen problemen met de zomer/winterwiel wissel. Molycote ed smeerde ik wel op de bouten van de extruders op het werk... Dus ik ken het spul wel 
|
22 dec 2013 18:53 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Kopervet of Molybdeendisulfide vet
Waarom droog monteren met eek koppel die 20 % te hoog is? Dit op de test op het andere draadje. Ik smeer ook de molycote br2+ op het draad en houdt de 90nm aan zoals voorgeschreven.
|
22 dec 2013 21:28 |
|
 |
JanwillemTak
C5club Rookie
Geregistreerd: 14 mei 2013 17:34 Berichten: 17 Woonplaats: Arendonk, België
Auto: C5 HDI 2.0 16V exclusive break
Opties: zo ongeveer alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10783 CJ
Productienummer: 10256
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: Gal Aluminium
Naar boven
|
 Re: Kopervet of Molybdeendisulfide vet
Heren, Hartelijk dank voor jullie verlichtende inbreng. Ik ga toch maar MoS2 vet op de wielbouten smeren, als ik er weer zomerbanden op zet. Net zoals ik dat vroeger gewend was.
Het onderzoek van JW-HNS zegt genoeg. Bij ongesmeerde draad is de hoekverdraaiing zo'n 20% minder. Bij ouderwetse scheepsmotoren, waar je de moeren nog met een moker moest aanslaan, stond altijd een hoekverdraaiing opgegeven.
@ Bibendum Molybdeendisulfide en kopervet zijn modern. Het oude middel was loodwit met vet. Heel effectief, maar ook heel giftig.
@ Rolftw Olie helpt wel voor korte tijd, maar de truc van MoS2 en kopervet is, dat het een makkelijk losbreekbare verbinding met het metaal vormt en het vet mag verdampen. Daarom is het weer- en temperatuurbestendig.
|
23 dec 2013 14:32 |
|
 |
Bibendum
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 26 aug 2011 16:05 Berichten: 178
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Kopervet of Molybdeendisulfide vet
JanwillemTak schreef: @ Bibendum Molybdeendisulfide en kopervet zijn modern. Het oude middel was loodwit met vet. Heel effectief, maar ook heel giftig.
.
Hangt af wat oud en modern genoemd wordt.Ik gebruik de produkten van Marly sinds de jaren zestig.Kopervet later.Dat loodwit met vet heb ik niet gekend maar 'k weet dat de antiroest producten met loodwit zeer goed (maar ook giftig) waren!
|
23 dec 2013 15:10 |
|
 |
zweefbakkie
V.I.P.
Geregistreerd: 04 mei 2013 00:45 Berichten: 346 Woonplaats: Beverwijk
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 297000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC
Naar boven
|
 Re: Kopervet of Molybdeendisulfide vet
voor wie zich dan toch aan het insmeren wil wagen, die kan ik ook nog Neverseez aanraden, lijkt op kopervet maar dan ipv een koper suspensie zitten hier inerte metalen in de suspensie.. o.a. titanium(oxide) voordeel hier van is dat er weinig tot geen electro chemische corrosie meer optreed iets wat kopervet wel doet zeker als laagje tussen aluminium en staal ... net een batterijtje zegmaar...
_________________ C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk... De teller staat inmiddels op : 18
|
23 dec 2013 22:56 |
|
 |
Hollender
C5club Bikkel
Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26 Berichten: 413 Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Naar boven
|
 Re: Kopervet of Molybdeendisulfide vet
Ik doe ook altijd een klein beetje smeervet aan de draad. Gewoon om alles wat soepeler los en vast te kunnen draaien zonder kraken en knarsen. Ook nog nooit problemen mee gehad ondanks dat ik geen momentsleutel heb.
De enige keer dat ik een probleem heb gekend was door een idioot van een baas die van mening was dat wielbouten niet strak genoeg konden worden aangedraaid. Bij het wisselen van de wielen van een mobiele graafmachine werden de bouten allemaal ingevet en aangedraaid met een grote kruissleutel. Als hij ze dan niet meer vaster kreeg dan werd er nog eens een pijp van een kleine anderhalve meter op die kruissleutel gezet waar hij dan met zijn volle gewicht op wipte. Het resultaat laat zich raden: In het minst erge geval was de vertanding waarmee de bouten in de flens zaten kapot waardoor de bouten meedraaiden en dus de moeren niet meer los of vast gedraaid konden worden. Wat erger was was dat na verloop van tijd de koppen van sommige bouten afbraken en dan in de remtrommel terecht kwamen waar ze een ware ravage aanrichtten. Trommels kapot, remschoenen kapot, keerringen van de as kapot, eindreductie naar z'n grootje... Eerst aan de ene kant, en toen die kant gerepareerd was en de kraan buiten werd gereden bleek de andere kant ook om zeep. Hoppa, terug naar binnen en het verhaal begon opnieuw. Uiteindelijk heeft het een kleine maand stilstand en een hoop geld gekost.
_________________ Free beats!
|
31 dec 2013 00:37 |
|
 |
NTwoO
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 11 okt 2012 16:51 Berichten: 844 Woonplaats: Linschoten
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Kopervet of Molybdeendisulfide vet
Managers... Pfff
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
|
31 dec 2013 00:50 |
|
 |
|