Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 1e rit: "storing veersysteem, max. 90 km/u", daarna OK 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Auto: C5 Berline 2.0 Hdi ligne prestige
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 196000
Kleur: gris fèr

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1e rit: "storing veersysteem, max. 90 km/u", daarna OK
Dopje van LDS reservoir zit nu stevig vast dus dat kan het probleem niet zijn. Vanmorgen even gestart en stuur even links en rechts gedraaid, ik hoorde de pomp nu wel. Even standje omhoog gezet en jawel: gaat keurig hoger op haar pootjes staan en max. 40 km/u melding verschijnt op display (OK dus). Ik ga nog even flink gymnastieken en kijk het even aan. Mocht het probleem toch vaker optreden, dan maar lijkt me het een mooie gelegenheid om maar eens kennis te gaan maken met de heren van Renard, een dorp verderop.

25 sep 2012 16:19
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw

Naar boven
Antwoord met een citaat
Da's mooi dan, opgelost zonder dat het iets kost :smt023

En v.w.b. je dakdragers,
er staan er genoeg op MP,
zelfs betaalbare ;)

Sinds 10-11-12 zonder dame......

25 sep 2012 16:36
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Antwoord met een citaat
Tja... jammer dan... probleem dus niet opgelost. Vorige week zelfde storing. Het heeft volgens mij echt met de temperatuur te maken. Als het koud geweest is, doet de pomp het (even) niet. Ik volgens mij wel een "poging tot" pompen maar is heel zacht (klikje) en wezenlijk anders dan het "normale" geluid dat je tijdens het rijden hoort.

Wat ik zo raar vind, na een rit van hooguit 5 minuten (soms al na een minuut als het niet te koudis), werkt vering weer perfect. Dan kan de pomp toch niet echt stuk zijn? Er moet toch een verklaring voor zijn?!?!

17 okt 2012 14:30
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator

Naar boven
Antwoord met een citaat
Misschien toch maar eens, zoals je al zei, bij Renard in de "groep" gooien.....

C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km

17 okt 2012 15:17
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
Wellicht zijn de koolborstels van de pomp vies. Na een beetje rijden schudt het spul en zet het uit waardoor het contact weer wordt hersteld.
Als je niet oppast ben je hierdoor >1000 kwijt. Als je wel oppast ben je voor een paar Euro klaar...

17 okt 2012 17:09
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik ga met Renard bellen voor nieuwe koolborstels.... Voor de dynamo van onze XS650's gebruik ik koolborstels van een stofzuiger (gaan iets minder lang mee maar kosten ook maar 1/10 van 't origineel), dat gaat bij een C5 vast niet lukken vrees ik ;-)

17 okt 2012 17:24
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Auto: Citroën C4 2.0 HDi

Naar boven
Antwoord met een citaat
Heb het ook gehad dat mijn pomp dan wel dan niet werkte.Eerste gedacht bij de garagist was de pomp vervangen.Daarna heeft de garagist verder gekeken en het bleek een voedingsdraad die inwenig onderbroken was en nu eens wel dan niet contact maakte.
Ik denk dat die inwendige breuk mijn schuld moet geweest zijn daar ik met de hoge druk lans eens mijn motor schoongemaakt had.Een week daarna begon de miserie.

17 okt 2012 17:31
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater

Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Kleur: Soft sand

Naar boven
Antwoord met een citaat
Wel een zwakdraadje dan, en hij is erg kort voordat hij verdwijnt in de massa.
Misschien een andere oorzaak? Of de lans wel erg veel kracht. :smt017

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik

17 okt 2012 18:09
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Antwoord met een citaat
Het probleem doet zich UITSLUITEND voor bij de 1e rit. Het lijkt mij niet aannemelijk dat een mogelijk probleem met inwendig gebroken draad zich uitsluitend manifesteert tijdens eerste rit. Doorgaans heb je er dan ook nog wel op een ander moment last van. Dat is bij mij absoluut niet het geval. Veersysteem functioneert 99,9% van de tijd prima, probleem uitsluitend tijdens eerste 10 minuten van de 1e rit.

17 okt 2012 18:27
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Antwoord met een citaat
De mannen van Renard hebben het probleem gevonden!! Uitlezen van storing via Lexia gaf geen uitsluitsel over de oorzaak. Ze zouden er later induiken maarrr.... Mijn C5 wilde niet meer omhoog dus het probleem trad op toen ze 'm buiten wilden zetten en ze zijn gelijk gaan meten.

Het bleek dat de "voet" van het relais van de pomp geen goed contact meer maakt. Ze hebben nu een soort "noodreparatie" uitgevoerd waardoor het relais wél goed contact maakt met de "voet" en het probleem heeft zich niet meer voorgedaan. Er zal een "voet" uit een jonge sloop C5 worden gehaald en die wordt uiteindelijk in de kabelboom gesoldeerd.

01 nov 2012 15:04
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Auto: Citroën C4 2.0 HDi

Naar boven
Antwoord met een citaat
Zoals ik dus hierboven schreef:een slecht contact.Bij mij was het eigen schuld door de motor af te spuiten met de hoge druk lans!Heb o.a.ook al last gehad met de aansluitingen van de knie airbag,effe wringen aan de contacten en alles was terug in orde.

01 nov 2012 18:08
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ja zo lust ik er nog wel een paar maargoed, maandag gaat ie naar Renard voor de finishing touch. De "noodreparatie" houdt zich kranig maar nu komt er dus een nieuwe "relais voet" in. Ik zal de oude retour vragen om te onderzoeken en misschien wat foto's ter leerling ende vermaeck.

15 nov 2012 21:10
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Auto: 2.0 Hdi Break Exclusive
kilometerstand: 185.000
Kleur: metaalzilvergrijs

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik ben bang dat ik een probleem met de pomp heb (veersysteem). Ik heb meer dan een jaar geleden ook al problemen gehad maar die had ik eigenlijk alleen als ik de auto in de hoogste stand zette. Dan kreeg ik de boodschap: storing in veersysteem, niet harder dan 90 kmh. Zekering (40A) was dan doorgebrand en na vervangen van de zekering gewoon verder. Nu is echter een paar weken geleden, met laden van hoger dan normaal gewicht het probleem teruggekomen, deze keer geen doorgebrande zekering. nog een paar dagen kwam de storings melding af en toe wel en dan weer niet, en vanaf een gegeven moment kwam da auto dus helemaal niet meer omhoog bij het openen van de deuren. 40A zekering niet doorgebrand. Het vermoeden bestaat omdat 1) hij altijd wat LDS heeft gelekt (heel weing) bij het rechter voor binnenspatbord en 2) ik er vorig jaar ook al wat problemen mee heb gehad, dat de pomp het nu definitief begeven heeft wellicht omdat hij ooit met een te laag LDS niveau heeft rondgereden en daardoor de pomp schade heeft opgelopen. Ik heb zelf sinds ik de auto heb en sinds ik de lekkage heb ontdekt, altijd het LDS niveau goed in de gaten gehouden (in anderhalf jaar en 35.000 kms iets meer dan halve liter bijgevuld). De pomp ligt er inmiddels af. Hoe kan ik de pomp testen? De 40A zekering is voor de hoofd/voedings stroom van de pomp, maar zit er nog een zekering die de stuur stroom van de pomp "beschermd"? Ik heb het idee dat de pomp uit 3 gedeeltes bestaat: het ronde deel wat de elektromotor is, het mechanische/idarulische gedeelte wat op dezelfde as van de elektromotor zit (het "aluminium blok waar de 2 vloeistof leiding in/uit gaan) en dan als 3e: het elektronische gedeelte, de vierkante zwarte kap die op het aluminium blok zit, hier gaat een veelpolige stekker op. Hoe kan ik (laten) testen wat er exact kapot is ? Aan een andere oplossing denkend: ik heb een sloper gebeld die een pomp heeft, ik heb ze nog niet kunnen vergelijken (want de mijne was nog niet gedemonteerd), de sloper weet van de pomp alleen dat hij uit een C5 1,6 Hdi komt, weet geen bouwjaar of serie , laat staan chassisnr. Nu heb ik begrepen dat er verschillende types zijn die niet zomaar uitgewisseld kunnen worden. Zit het verschil alleen in 1 van de 3 delen van de pomp? is eea makkelijk te demonteren en verwisselen? Probleem blijft dat ik zolang ik niet weet wat er met mijn pomp ad hand is, ik ook niet weet wat er vervangen en/of gerepareerd moet worden. Wie kan mij suggesties geven "hoe verder?" zijn er reparateurs/reviseurs die de hele pomp door kunnen lichten ? dwz zowel mechanisch/hydraulisch alswel electrisch(elektromotor) alswel elektronisch (zwarte vierkante kap)

19 nov 2012 23:24
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater

Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Kleur: Soft sand

Naar boven
Antwoord met een citaat
Hier een verhaal van de phase 1

http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=8&t=11288&hilit=pomp+vervangen

Foto's
https://plus.google.com/photos/112798473334908093921/albums/5489707614468582177

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik

20 nov 2012 00:12
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Auto: 2.0 Hdi Break Exclusive
kilometerstand: 185.000
Kleur: metaalzilvergrijs

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik heb het deksel van de electromotor eraf gehaald en ja hoor, die zat vol met zwarte bagger (zal wel een cocktail zijn van LDS met koolstof stof). Zag er niet zo gezellig uit zie foto's 1, 2, 3 en 4. Daarna heb ik voorzichtig het plaatje met koolborstels eruitgehaald en zag ik de wikkelingen van de electromotor. Ook allemaal zwart en stoffig, maar toen ik er nog eens goed naar keek heb ik gezien dat het lijkt dat een draad van de wikkelingen door is gesmolten; dit kun je met moeite en een beetje voorstellingsvermogen zien op foto 5, vrij goed in het midden van de foto. Duidelijk dus: pomp kapot. Ik ben nog maar eens even naar de sloper gegaan om te kijken of de pomp die ze daar hebben hetzelfde is. Inderdaad ziet-ie er hetzelfde uit: stekkers hetzelfde, vorm van de motor en het pomp huis hetzelfde. Ik heb de pomp maar meegenomen. Het enige verschil wat ik heb ontdekt is dat mijn oude pomp aan de zijkant een klein gaatje in het huis heeft waardoor je een kogeltje ziet (foto 6 en 7) Liikt mij een onnodig gat wat men van binnen heeft afgesloten, er zit ook geen schroefdraad in en het gaatje is niet groter dan ca 4 mm. De pomp die ik op de sloop heb gehaald heeft op die plek een nippel met een stukje rubber slang eraan (door de sloper natuurlijk domweg afgeknipt) zie foto 8 en 9. Ik vraag me af waar deze nippel en slang voor dienen en waar ze naar toe gaan (gingen), wellicht een ander aggregaat wat een beetje druk nodig had ?? Kan geen hoge druk zijn want er zat gewoon een rubber slang aan met normaal slangklemmetje. Ik ben van plan om het stukje slang op de nippel te laten zitten en hem simpelweg af te sluiten. Mag toch geen kwaad kunnen ?. Ik heb het bovenste zwarte gedeelte wat op het pomphuis zit en waar een veel polige stekker op gaat van mijn pomp gehaald en overgezet zodat eventuele electronica die daarin zit hetzelfde blijft (comunicatie met de rest van de auto). Het enige punt van twijfel op dit moment is de nippel die de "oude" pomp niet heeft en de nieuwe wel.

20 nov 2012 17:44
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende