Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Auteur |
Bericht |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: C5 remprobleem
Je moet wel onderscheid maken tussen pedaalkracht, remkracht, remwerking, remvermogen, remvertraging, etc.
Als je stilstaat heb je per definitie geen remvertraging. Zelfs op een sterke helling heb je nog geen fractie nodig van de remwerking bij een noodstop. Idem om kruipen tegen te gaan. Er is niet veel kracht voor nodig (probeer de handrem eens).
Hoeveel pedaalkracht je daarvoor op moet brengen hangt echter nog altijd af van de remkrachtversterking en zoals al talloze malen naar voren is gekomen: als er om wat voor reden dan ook vacuüm weglekt dan neemt de benodigde pedaalkracht toe ("het pedaal wordt harder") de remkracht hangt dan af van hoeveel pedaalkracht je levert. Als er druk weglekt dan zakt het pedaal.
Druk kan weglekken langs alle plunjers en kleppen, volgens mij is de hoofdremcilinder al nauwgezet bekeken, wat dan overblijft is het ABS blok zelf. Kijk naar het schema dan zie je dat er per wiel een toevoerklep is (die regelt de remkracht omhoog) en een retourklep (die neemt remkracht terug). Het kan dus ook zijn dat het ABS de retourklep minimaal opent en er daarlangs druk weglekt waardoor je pedaal zakt. Als je stilstaat doet het ABS sowieso vreemde dingen. Als retourklep permanent open is dan wordt het moeilijk de maximale remkracht op te brengen. Dat kun je eigenlijk alleen met een noodstop testen, of op een remtestbank.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
09 mei 2011 13:06 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
Als ik de rem alleen vasthoud om kruipen tegen te gaan dan hoef ik hem maar heel licht in te trappen, hoe lang het dan ook duurt, hij blijft even hoog.
Ga ik hard trappen dan zakt hij inderdaad wel langzaam (net nog een keertje geprobeerd) tot bijna op de bodem.
Dat tegelijk intrappen van rem en gas tijdens het rijden heb ik ook nog eens geprobeerd, hij blijft gewoon doortrekken, desnoods wordt er even een tandje teruggeschakeld om meer kracht te genereren, hij staakt het gassen niet dus...
Ook nog even uitgeprobeerd wat er gebeurt als je de rem stevig intrapt terwijl je stilstaat en dan gas gaat geven. Hij trekt hem dan door de rem heen en de achterkant trekt naar het wegdek om daar te blijven hangen totdat ik de rem weer loslaat.
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
09 mei 2011 17:08 |
|
 |
Menno
Beheerder
Auto: Citroën
Naar boven
|
Ik heb eens gekeken of ik iets van JW kon reproduceren met mijn C5 .... Dat is dus niet mogelijk, rempedaal blijft gewoon waar hij is, bij welke kracht dan ook, remwerking is onverminderd.
09 mei 2011 17:13 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Ploffie schreef: ........ Dat tegelijk intrappen van rem en gas tijdens het rijden heb ik ook nog eens geprobeerd, hij blijft gewoon doortrekken, desnoods wordt er even een tandje teruggeschakeld om meer kracht te genereren, hij staakt het gassen niet dus...
Ook nog even uitgeprobeerd wat er gebeurt als je de rem stevig intrapt terwijl je stilstaat en dan gas gaat geven. Hij trekt hem dan door de rem heen en de achterkant trekt naar het wegdek om daar te blijven hangen totdat ik de rem weer loslaat. Heeft jouw motor een gaskabel voor de bediening van de gasklep, of heb je, net als ik een electronisch gaspedaal? En heb jij ESP op jouw C5? Dat zou verschil kunnen uitmaken. Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
09 mei 2011 18:35 |
|
 |
Ploffie
Naar boven
|
Geen gaskabel alhier, wel ESP..
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
|
09 mei 2011 18:44 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Kennelijk heeft men dat dan veranderd bij de Phase II. Jammer overigens, ik gebruikte die techniek vroeger om op een glad wegdek bewust een achterwielslip te creëren en zó de kont om te zetten. Dat kan dus niet meer.
Of dat met de snel regelende ABS systemen van dit moment sowieso nog mogelijk was weet ik trouwens niet. ESP is wél uit te schakelen, maar ABS niet....
Groet, JW

|
09 mei 2011 18:52 |
|
 |
Ploffie
Naar boven
|
ESP ook maar tot 40 km/h
|
09 mei 2011 19:06 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Bouwjaar: 1982
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
JW-NHS schreef: Nog een aanvulling...
Van een Bosch ingewijde kreeg ik een tip dat er bij het ontluchten van het secundaire systeem een fout gemaakt kan worden. In de Citroën documenten staat namelijk dat je dit bij 2 bar moet doen.
Hij wees me er op dat de druk niet hoger mag zijn dan 1 bar bij het ontluchten, omdat bij hogere druk een klep dicht gaat, ASV op het plaatje. JW Het klopt dat in de citroendocumentatie inderdaad een druk van 2 bar vermeld wordt. Echter voordat je met de eigenlijke ontluchtprocedure begint met de Lexia krijg je een waarschuwingsscherm dat er een remontluchter moet worden aangesloten, en dat de druk moet worden ingesteld op MAXIMAAL 1 bar. Franse slag? 
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
09 mei 2011 19:15 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Naar boven
|
Ik heb blijkbaar nog een oude MM/ESP software-variant want die gaat ook boven de 40km/h niet aan en staat remmend gasgeven toe.
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
09 mei 2011 21:52 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Zou dat iets te maken kunnen hebben met het feit dat jij een BVM, en ik een BVA heb?
En hoe is dat bij jou, kun jij wél op een gladde weg een achterwielslip forceren door met je linkervoet te remmen en met de rechter gas te geven? Ik vermoed dat het niet afschakelbare ABS er voor zorgt dat dit niet mogelijk is.....
Groet, JW

|
09 mei 2011 21:59 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
EvilTwin schreef: ....Druk kan weglekken langs alle plunjers en kleppen, volgens mij is de hoofdremcilinder al nauwgezet bekeken, wat dan overblijft is het ABS blok zelf. Kijk naar het schema dan zie je dat er per wiel een toevoerklep is (die regelt de remkracht omhoog) en een retourklep (die neemt remkracht terug). Het kan dus ook zijn dat het ABS de retourklep minimaal opent en er daarlangs druk weglekt waardoor je pedaal zakt. Als je stilstaat doet het ABS sowieso vreemde dingen. Als retourklep permanent open is dan wordt het moeilijk de maximale remkracht op te brengen. Dat kun je eigenlijk alleen met een noodstop testen, of op een remtestbank. Inderdaad, de HRC is al vervangen. Dat leverde geen enkele verbetering op. Voorts zijn intussen de voorremklauwen uitgewisseld met die van een andere V6, ook dat leverde geen verbetering op. Ook mijn gedachten gaan om die reden in de richting van een klep die niet goed werkt, met name een “uitlaatklep” (4) in het ESP/ABS systeem. Ik heb daar al eerder over geschreven. In het document D4EA8LP0 WERKINGSPRINCIPE : BEHEER VAN DE GRIP VAN DE AUTO staat in hst 8 Presentatie van hydraulisch circuit ESP: het ESP maakt gebruik van het ABS met deze tekening en legenda: Bijlage: ESP circuit C5.png Bijlage: Legenda ESP circuit.png In het eerder aangehaalde document Bosch EVA staan op de laatste twee pagina's imho interessante verwijzingen: Bijlage: Bosch EVA Werking met ABS en ESP.jpg en Bijlage: Bosch EVA Werking met ESP.jpg In dat laatste verhaal wordt vermeld dat er een rechtstreekse verbinding is tussen het ESP circuit en de HRC, in het bijzonder de kamer B daarvan. Oftewel, als er ergens in het ESP/ABS circuit wat mis gaat, lees een interne lekkage optreedt, zal de kamer B bij het indrukken van het rempedaal z’n druk kwijt raken. Hoe kijk jij hier tegenaan? Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

|
09 mei 2011 22:57 |
|
 |
web
C5club extreme Fan
Naar boven
|
Wat betreft het reproduceren: dat lukte mij (voor het verhelpen van het drukpunt-probleem) vrij consequent door het rempedaal met middelmatig hoge druk in te trappen, en dan de druk een klein beetje te varieren, dus een beetje "dansen" op het pedaal zegmaar, zonder los te laten of de druk daarbij helemaal weg te nemen, gewoon kleine variaties. Dan zakte ie vrij gauw weg.
Overigens is het wegzakken van het pedaal onder druk gewoon een APK afkeurpunt, dus het kan onmogelijk zo horen.
Keuringseisen artikel 5.2.31 lid 1a t/m 1c, drukproef 700N gedurende 10 seconden, met draaiende motor, waarbij de aanslag niet bereikt mag worden. Verderop staat nog eens iets met dezelfde strekking, dat bij geen enkele pedaaldruk onder de 700N de aanslag bereikt mag worden.

|
17 mei 2011 11:29 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Naar boven
|
Dus is alleen ernstig wegzakken APK afkeur. 700N is aardig wat en voordat je de aanslag bereikt zijn we ook wel even verder.
|
17 mei 2011 16:02 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga dat de komende dagen nog eens zorgvuldig uitproberen en kijken of ik al-dan-niet aan het APK criterium voldoe. Die 700 N (iets meer dan 71 kg voor de ouderen onder ons  ) kan ik nog wel opbrengen met de rechtervoet , er even van uitgaand dat m'n stoel(leuning) dan niet breekt Groet, JW

|
17 mei 2011 18:54 |
|
 |
Ploffie
Naar boven
|
JW-NHS schreef: Die 700 N (iets meer dan 71 kg voor de ouderen onder ons  ) 
|
17 mei 2011 20:33 |
|
 |
|