Veerbollen & comfortbollendiscussie
Auteur |
Bericht |
Jo_
C5club Rookie
Auto: C5 Break exclusive 2 liter
Opties: de hele mikmak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: donkergrijs
Naar boven
|
 Re: Veerbollen versleten? hoe checken? (comfortbollen discussie)
THEFXR schreef: waarom de oude veerbollen houden? als de comfortbollen bevallen, kun je ze verkopen aan iemand die een kapotte bol heeft. Haal je nog wat rendement uit je investering. Als een nieuwe 75 euro zou moeten kosten, lijkt me 45 euro een faire prijs.
_________________ --
Jo!
c5 break exclusive, 2 liter LPG, donkergrijs
|
02 nov 2008 15:43 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
In een ander draadje al aangegeven dat ik binnenkort de bollen laat testen. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de auto wat stuggerder veert dat een tijd geleden. Of eigenlijk gaf onze zoon dat aan nadat hij weer eens in de auto reed. Op de snelweg voel je meer de bobbels, dat ben ik met hem eens. Heb dus in een andere vergelijkbare C5(HDI, Break, 2004, 140000km de onze bijna 2 ton) gereden. En die reed inderdaad wat soepeler over de snelweg, maar ook over de drempel naar ons huis. Ik wil eigenlijk met de bollentest misschien wel comfortbollen uitproberen. Heb al veel gelezen over de comfortbollen, voordelen en nadelen. Maar ik lees ook steeds over comfortbollen onder H3+, en ik heb een H3. Dus geen omschakelen naar sport of comfortstand. Maakt dat eigenlijk wat uit, comfortbollen onder een H3 ipv H3+. Of blijven dezelfde argumenten van toepassing. Zijn er mensen met combortbollen onder de H3, dus zonder de omschakelknop van sport naar comfort. Johan
|
26 nov 2008 18:19 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
Ik gooi het even over een totaal andere boeg. Heb je recent nieuwe/andere banden gekregen ? Ik merk nu duidelijk dat met mijn GoodYear winterbanden richeltjes en hobbeltjes duidelijker doorkomen dan met de Premacy zomerbanden. Ik kan gewoon zien dat de banden minder ingedrukt worden, bij gelijke banddruk, dan de Michelins. Geeft gewoon aan dat de wang van de Goodyears dus stijver zijn dan die van de Michelins. Terwijl de Michelins W banden zijn en de Goodyears H. Zoniet, dan inderdaad de bollen maar eens laten controleren.
_________________ Groeten, Marc
|
26 nov 2008 21:20 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Naar boven
|
Marc, Ik rij idd net op winterbanden, Michelin Alpine. Mijn zomerbanden zijn Michelin Energy. Daar merk ik ook verschil tussen uiteraard. De ervaring met rijden was met de eigen Michelin Energy, en de andere C5 had dezelfde maat en merk, Michelin Energy. Volgende week afspraak voor de bollen. johan
|
27 nov 2008 12:06 |
|
 |
Jo_
C5club Rookie
Naar boven
|
Ronald schreef: Ik kijk nog meer uit naar de 15e  hoe zijn de ervaringen nou geweest op de 15e? Ik lees er niets meer over (kan 2 dingen betekenen ...
_________________ --
Jo!
|
27 nov 2008 13:07 |
|
 |
Jo_
C5club Rookie
Naar boven
|
 Re: veerbollen versleten? hoe te checken en wat te doen
Harm van Beek schreef: Jo_ schreef: (als we dan toch moeten vervangen ...) Dat betwijfel ik dus nog steeds... Ik ben vorige week bij Renard geweest om de bollen te testen, en het bleek dus dat er inderdaad 1 bol defect was (had die man van de garage in Ede toch mooi gelijk  ) Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en alle bollen laten vervangen door comfortbollen. gezien de meerkosten, een relatief aantrekkelijk geheel (er was ook een cylinder achter defect - gelijk vervangen door een 2ehandse van Vos (die zit daar een paar deuren verderop)) Nu bijna een week gereden te hebben met deze bollen, moet ik zeggen dat ik het resultaat een beetje vind tegenvallen: ik merk wel verschil, maar vind toch dat elk hoppeltje sterk voelbaar blijft, en daar wou ik nou net comfortbollen voor (ds-gevoel). Maar vanmiddag ga ik weer er heen en laat ik de druk wat aanpassen. Kijken of dat helpt. Ik wil ze wel graag uittesten, en dat vond Rene van Renard goed. Hij wil ze graag verkopen natuurlijk en daarvoor heb je positieve reclame nodig. De prijs is ook goed: 59 euro (incl. btw) per bol. Bollen gaan overigens in sets heb ik mij laten vertellen. Dus als je 1 defecte bol hebt, moet je er toch 2 vervangen ...
_________________ --
Jo!
|
27 nov 2008 13:18 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Naar boven
|
Jo_ schreef: Bollen gaan overigens in sets heb ik mij laten vertellen. Dus als je 1 defecte bol hebt, moet je er toch 2 vervangen ... Lijkt me stug. Wat nou als bij H3+ de middenbol van een as kapot is ? Waar moet je die tweede dan laten ?
|
27 nov 2008 14:35 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
Deze bollen worden NIET geleverd door Citroen en komen in doosjes van 2 stuks.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
27 nov 2008 16:21 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Naar boven
|
|
27 nov 2008 16:28 |
|
 |
Jo_
C5club Rookie
Naar boven
|
MarcusE schreef: Jo_ schreef: Bollen gaan overigens in sets heb ik mij laten vertellen. Dus als je 1 defecte bol hebt, moet je er toch 2 vervangen ... Lijkt me stug. Wat nou als bij H3+ de middenbol van een as kapot is ? Waar moet je die tweede dan laten ? over de middenbollen weet ik niks. ik heb mij laten informeren door Renard dat de veerbollen voor de wielen per set gaan omdat ze op elkaar staan afgestemd. Als dat niet zo is dan  (nah ...) zou dat niet netje zijn, want dat zou betekenen dat ik voldoende had gehad met de vervanging van 1 veerbol. De prijs hiervoor is bij Renard overigens ook 59 euro! ik heb in elk geval nu twee goede achterbollen en 1 goede voorbol in de aanbieding. Wie? 
_________________ --
Jo!
|
27 nov 2008 19:04 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
Jeroen schreef: Ik leek wel zo'n duikelhondje dat je wel eens bij oude duitse auto's ziet. werd er bijna misselijk van terwijl ik dat niet heb in mijn DS en CX. leon kruis schreef: Ik heb ze er nu een week op zitten , zalig ik zou niks anders meer willen.Na 10 jaar xm te hebben gereden heb ik nu weer een echt citroen gevoel je weet wel hoe dat voelt haha. Jo schreef: Nu bijna een week gereden te hebben met deze bollen, moet ik zeggen dat ik het resultaat een beetje vind tegenvallen: ik merk wel verschil, maar vind toch dat elk hoppeltje sterk voelbaar blijft, en daar wilde ik nou net comfortbollen voor (ds-gevoel). Zuiver persoonlijk dus, je moet het zelf ervaren. Citaat: Renard verkoopt tegen een scherpe prijs comfortbollen voor de c5, onze ervaring hier mee is uitstekend! De mogelijkheid bestaat om deze bollen bij Renard uit te proberen tegen een kleine vergoeding.  Ik meen uit mijn hoofd dat het iets van 50 euro is, als je ze niet wilt, halen ze de comfortbollen er weer af en zijn ze evengoed vrienden.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
29 nov 2008 12:42 |
|
 |
leon kruis
C5club Newbie
Geregistreerd: 04 okt 2008 16:14 Berichten: 2 Woonplaats: rotterdam
Auto: C5 break 16 v exclusive
Bouwjaar: 2002
kilometerstand: 210.000
Naar boven
|
hoi ben ik weer comfortbollen van Rene spaan uit krommenie,zijn het einde vooral als hij ze nog een beetje opboord een genot om mee te rijden.groetjes leon
|
29 nov 2008 19:15 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Naar boven
|
Lees ik nu opeens dat de C5 bollen, net als de Xantia bollen, wel op te boren zijn? Ik dacht te hebben begrepen dat dit opboren niet meer kon. Of vergis ik me? Johan
|
29 nov 2008 19:19 |
|
 |
Menno
Beheerder
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Johan, enkel comfortbollen kun je opboren, niet de originele 
30 nov 2008 12:45 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Naar boven
|
Ze zitten er onder, comfortbollen. Wilde eerst naar Rene Spaan wanneer ik toch in het westen was. Maar helaas, de komende tijd geen familiebezoek oid. De bollen laten vervangen bij Fieten in Beilen. En nu dus uitproberen. Het is een heel ander gevoel, de drempel naar ons plein kan ik weer gewoon nemen zonder heen en weer geschoten te worden. Niks deinen of veel te zweverig gevoel. Goed gevoel van wegcontact. Het waaide wel, en sneeuwt, maar geen storm, dus zijwindgevoeligheid nog even afwachten. Maar ook de ribbels in de weg hoor ik aan de banden, en voel ze niet meer in de stoel. Het is niet zo dat ze alles wegpoetsen of superglad laten aanvoelen. Op de rotonde met hoge snelheid merk ik wel iets overhellen. Drempels onderweg bij de 60km stukken zijn opeens soepeler. Nam ik altijd al met een 60-70 km, ze zijn dus soepeler te nemen. Maar vooral de straat inrijden over de drempel is weer zoals ik verwacht van een soepele vering. Een klein stukje gereden op een klinkerweg( een 50 a 100 meter) met de vering in 1 stand hoger dan de standaard rijstand. Zelfs, of misschien wel juist die, is ook soepeler dan bij de oude bollen. De auto voelt niet opeens erg zweverig of dweilerig aan, ligt ook nog stevig in bochten. Met stevig remmen, op het industrieterrein geprobeerd, merk ik niet veel meer doordrukken aan de voorkant. Het is geen DS geworden. Op een 80km weg tussen Beilen en Assen was het heerlijk om in de HDI met automaat op te trekken en te rijden. Soepel maar stevig. Ben benieuwd naar de verdere ervaringen en hoe vrouw en zoon het vinden. Mijn vrouw reed al een stuk mee, en dat ervaarde ze als prettig soepel. En ook de drempel bij het pleintje was weg. Verder zal ze eerst zelf moeten rijden om het echt goed te voelen. Ik houd jullie op de hoogte. Johan
|
04 dec 2008 18:11 |
|
 |
|