Auteur |
Bericht |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Zakken van de neus
Veel hydrauliekdraadjes gaan over zakkende achterkanten en dan zover dat de achterkant op straat hangt. En de oorzaak daar is vaak lekke veercylinders. Nu heb ik een vraag over de voorkant. Wanneer ik de auto van slot doe en die heeft minimaal een nacht stilgestaan, dan begint de hydrauliek pomp te werken en wordt de voorkant ongeveer 1 cm omhoog gepompt. Ik heb gisteravond gemeten en toen was de afstand grond-spatbordrand 70.5 cm. Vanochtend 69.5 en na het pompen weer 70.5 cm. Bij de achterkant gebeurt niks. Ik heb gisteren de auto in de laagste stand gezet en maar eens in het reservoir gekeken. Volgens mij zit er genoeg in. Ik heb maar even een foto'tje gemaakt :  De vraag is dus of een nachtelijke verzakking van de neus van 1 cm iets is om me zorgen over te maken. Of kan het het begin van iets zijn. En zo ja, waar kan aan de voorkant daar dan de oorzaak van zijn. De auto heeft altijd wel even gepompd na lang stilstaan, maar ik heb het gevoel dat die de laatste tijd wat langer pompt.
_________________ Groeten, Marc
|
28 maart 2011 10:18 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Zakken van de neus
Of het je gesruststelt of niet weet ik niet: maar bij mij is het ook altijd al zoiets geweest. Bijna altijd 's ochtends bij ontgrendelen pompt de auto aan de voorzijde iets omhoog.
Overigens, als ik 's middags vanaf mijn werk de parkeerplaats op loop en de C5 ontgrendel, zakt hij aan de voorkan acuut een cm of wat. Blijkbaar bij parkeren vanwege de putdeksels de 'slechte wegdek'-stand.
Maar goed, het heel weinig zakken van de voorkant heb ik dus ook 's ochtends. Ik heb het idee dat het bij koudere nachten eerder gebeurt, maar heb onvoldoende onderbouwing om daar zeker van te zijn. En ik heb in de bijna 2 jaar dat ik mijn C5 heb nog nooit LDS hoeven toevoegen, en het niveau is al die tijd OK.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
28 maart 2011 10:25 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33527 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Zakken van de neus
De neus is ook relatief zwaar t.o.v. de achterkant ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
28 maart 2011 10:27 |
|
 |
Citrowout
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 04 jan 2010 00:10 Berichten: 517 Woonplaats: België - Denderstreek
Auto: Mitsubishi Outlander
Opties: Intense Premium
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Zwart metaalglans
Naar boven
|
 Re: Zakken van de neus
Met mijn PH2 had ik dit ook meestal : soms wat bijpompen, soms wat zakken, ook nadat quasi het volledige systeem (pomp, sturing, sensoren en veercilinders) vernieuwd was. Ik denk niet dat dat een probleem hoeft te zijn...
_________________ Verleden : Matra Bagheera X 1979 - Nissan Prairie 1989 - Xsara Coupé 1.9D SX 1998 - Xsara Coupé 2.0 HDi VTR 2001 - C2 1.4 HDi SX 2004 - C4 1.6 HDi SX 2005 - C5 1.6 HDiF Business 2007 - Xsara Picasso 1.6 HDi SX 2006 - C5 1.6 HDiF VTR 2011 Heden : Mitsubishi Outlander 2.0 CVT & Citroën 2CV 1982 (restauratieproject met vader)
|
28 maart 2011 10:28 |
|
 |
Xiphy
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 mei 2008 19:10 Berichten: 520 Woonplaats: Arnhem
Auto: Pontiac Bonneville
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1976
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99000
Kleur: Creme
Naar boven
|
 Re: Zakken van de neus
als ik het altijd goed begrepen heb zal de auto zich proberen te levelen. Dat houd in dat bij stilstand/uit de auto zo horizontaal mogelijk probeert te gaan staan. En op moment van ontgrendel gaat de auto weer in z'n rij stand staan. Ik heb ook wel eens dat ze als ze van slot af gaat zakt met dik een paar cm. Meestal is het dat ze omhoog gaat iedere ochtend. Soms wat meer dan anders. Ik heb wel eens het gevoel dat als het heel hard waait 's nachts dat ze in de ochtend lager staat voor. Alsof ze door het wiebelen wat meer zakt. Mja wie zal het honderd procent zeker weten? In ieder geval is ze net een hond. ze reageert als ze weer bereden wordt.  ontwaakt en rekt uit. !
|
28 maart 2011 10:33 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Zakken van de neus
de oliestand is ok verder zou ik mij geen zorgen maken
|
28 maart 2011 10:59 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Zakken van de neus
Als je uitstapt wordt de auto lichter dus dan moet hij terug corrigeren naar beneden, dan kan hij iets doorschieten. Gezien de timeout van de vering komt hij er niet meer aan toe daarvoor weer te corrigeren, dus dan staat de auto een fractie te laag. Komt het echt door een lek en zou hij na een dag 1cm zakken dan moet hij na 2dagen 2cm gezakt zijn 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
28 maart 2011 11:20 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Zakken van de neus
Een Citroën werkplaatschef zei eens tegen mij:
"Als je twijfelt is er niets aan de hand, als een Citroën echt lekt dan is dat zo duidelijk dat er geen twijfel mogelijk is"
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
28 maart 2011 11:26 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: Zakken van de neus
EvilTwin schreef: Als je uitstapt wordt de auto lichter dus dan moet hij terug corrigeren naar beneden, dan kan hij iets doorschieten. Gezien de timeout van de vering komt hij er niet meer aan toe daarvoor weer te corrigeren, dus dan staat de auto een fractie te laag. Komt het echt door een lek en zou hij na een dag 1cm zakken dan moet hij na 2dagen 2cm gezakt zijn  Ik zal wanneer ik thuis kom nog eens meten. Ben op fiets naar het werk, dus de dame rust (nog steeds) uit. Ik heb trouwens gisteren na het checken van LDS-nivo er niet meer in gezeten. Alleen met de deur open gestart en de rijhoogte weer op normaal gezet. Vervolgens motor uit, deur dicht en op slot. En daarna de afstand grond-spatbord gemeten.
_________________ Groeten, Marc
|
28 maart 2011 12:33 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Zakken van de neus
Dat is sowieso geen sluitende methode voor het meten van de hoogte. Zie desbetreffende draadjes.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
28 maart 2011 13:41 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: Zakken van de neus
Het gaat me ook niet om de hoogte in de zin van staat die te hoog of te laag afgesteld, maar om het verschil tussen 's ochtends en 's avond, en verschil tussen het moment voor deuren ontgrendelen en na deuren ontgrendelen en pompen. En dat kan prima zo.
_________________ Groeten, Marc
|
28 maart 2011 13:53 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Zakken van de neus
Nee dat kan niet zo, omdat je niet weet of hij omlaag geregeld heeft of omhoog en er altijd hysterese is. Daarom is de echte hoogtemeting ook zo'n ritueel.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
29 maart 2011 15:27 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: Zakken van de neus
Nukkige dames Kwam vanmiddag thuis (op de fiets) dus de dame heeft nog steeds gerust. Ik denk van, laat ik eens de deuren ontgrendelen en kijken wat er gebeurd : Laat mevrouw d'r neus zakken Lijkt wel of het fenomeen temperatuur gerelateerd is. Zou het kunnen dat door de temperatuur de druk in het voorraadvat beïnvloed wordt ? Temp daalt -> druk daalt -> wordt gecompenseerd met LDS uit systeem waardoor de neus zakt Temp stijgt -> druk stijgt -> duwt LDS uit vat het systeem in -> neus stijgt 't Is maar een wilde gok, maar heeft iemand hier ideeën of facts over ?
_________________ Groeten, Marc
|
29 maart 2011 18:47 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Zakken van de neus
Kan niet aan het vat liggen. De voor- en achteras zijn afgesloten van het vat door de regelkleppen (een in-, een uitlaat per as)
Maar het stikstof in de bollen kan wel van volume veranderen met de temperatuur. Daarvoor hoort de BHI te compenseren. Dat kan idd net dit verschil maken, zeker na een lage rit waarbij de wielbollen in de motorruimte flink opgewarmd zijn.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
31 maart 2011 13:08 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: Zakken van de neus
OK, maar de dame is sinds het begin van dit draadje niet van d'r plaats geweest. De motor heeft zondag alleen gelopen voor de LDS controle enzo. Tot gisteravond dan, toen heb ik haar even verzet. Maar bij ontgrendelen gebeurde er toen niks. Geen pompgeleid en geen zak bewegingen.  Lekker wazig, zo'n dame.
_________________ Groeten, Marc
|
31 maart 2011 13:16 |
|
 |
|