Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Auteur |
Bericht |
peeke 1972
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08 Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
 Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Heb sinds vorige donderdag een heel mooie C5 break. En de eerste dag dat ik ermee naar het werk ging merkte ik op de autosnelweg wel dat ze heel fel reageert op spoorvorming in de weg. Kan geen 120 meer rijden op die momenten. En de eerste keer was dat even verschieten, dacht dat de achterkant ging uitbreken. Is dit normaal voor een C5? Het betreft een Ph2(diesel) van het jaar 2006. Dacht dat de vering vanaf 110 een standje harder ging en dan mag ze normaal toch niet zo staartlastig zijn?
|
24 jan 2011 13:55 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Ik heb daar totaal geen last van bij mijn Break, ook niet bij (aanzienlijk) hogere snelheden dan de door jou genoemde 120 km/u.
En dus de vraag: wat voor banden zitten er onder, merk en maat? En staan ze op de juiste spanning?
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
24 jan 2011 14:03 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Heb je originele maat banden/velgen ?
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
24 jan 2011 14:04 |
|
 |
John LeGrand
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 apr 2010 12:17 Berichten: 640 Woonplaats: Oosterhout
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
gaat bij 110 een stukje lager achter zover ik weet  (volgens boekje??) harder weet ik niet 
|
24 jan 2011 14:18 |
|
 |
HarmII
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 19 apr 2010 16:17 Berichten: 104
Auto: C5/break/Ligne prestige
Opties: lane departure warning
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 112000
Kleur: zilver/grijs
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Ik denk dat het met de auto zelf niet veel te maken heeft. Als de sporen in het asfalt een dusdanige breedte hebben dat de C5 er "mooi tussen past" dan kan dit behoorlijk lastig zijn. Heb dit meerdere malen ervaren bij ritten op de Duitse Autobahn, zowel met zomer als winterbanden en bij snelheden tussen 100 en 170 km/u. De snelheid maakt dan ook niet zoveel uit. Als je er eenmaal inzit/inpast dan kan dit heel vreemd aanvoelen. Volgens het boekje gaat de C5 bij een snelheid boven de 110 iets lager liggen, de vering gaat niet "harder" worden. Het hoogte verschil bij snelheden boven de 110, is echter zo klein dat je dit tijdens het rijden niet merkt. HarmII 
|
24 jan 2011 14:40 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Spoorvorming zal zeker wat doen. Maar niet zodanig dat je bij 120 km/u het gevoel hebt dat de auto achter gaat uitbreken, zoals TS schrijft.
Daarom de vragen naar maten, merk, bandenspanning.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
24 jan 2011 14:48 |
|
 |
Nosmo King
C5club Veteraan
Geregistreerd: 12 aug 2009 09:10 Berichten: 1018 Woonplaats: Uden
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500.000+
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Is waarschijnlijk niet het geval bij een C5 uit 2006 met iets meer dan een ton op de teller, maar kunnen versleten ADAL's (Achterste DraagArm Lagers) hier ook invloed op hebben? Lijkt mij wel namelijk.
_________________
|
24 jan 2011 14:56 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Heb dit bij de vorige auto meermalig meegemaakt in de vorige Dame (1.8 LP Berline 85kW 195/65/15 Michelin Energy savers ) Belgie : nat weer (voldoende profiel) + sporen NL : nat weer (A16 Breda) (voldoende profiel) + sporen gladheid + sporen (A4) 6 mm op voorbanden / 3 mm op achterbanden (logisch  , voor wissel)+oude bollen/nieuwe achterbanden+nieuwe bollen(na wissel, vreemd  ) Ik kreeg het gevoel dat dit een combinatie van hydraulische vering+spoorvorming+verminderd wegcontact is. De auto gaat dan achter 'zoeken', in combinatie met het zweefgedrag krijg je het gevoel dat de auto (vooral achter) alle kanten uit wil. Met enig corrigeerwerk van het stuur houdt je dat in bedwang, fijn is echter anders. Snelheid terug/baan veranderen is echter meestal de beste remedie. Ik heb dit met gewoon geveerde Dames nog nooit gehad (ZX/C4 Gr Picasso) Goede banden/goede vering/lagers is sowieso de basis voor goed weggedrag. Aan achterstallig wegonderhoud op veel gebruikte routes kun je niks anders doen dan snelheid omlaag en de beste rijbaan zoeken (60 op de 2e of 3e baan is natuurlijk niet de bedoeling.) 
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
24 jan 2011 15:04 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08 Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
De bandenspanning is normaal ok gezien ze ook een onderhoud heeft maar wil dat wel eens controleren . Banden achter zijn van norauto. Zou dat zelf nooit kopen. Maar het zijn nieuwe banden. Voor liggen er goodyears op met ongeveer 3mm. Gaan volgende maand vervangen worden maar die gaan de oorzaak niet zijn omdat de beste banden qua profiel-diepte achter liggen. Ik dacht zelf ook aan een speling achter maar als dat de oorzaak is zou ze normaal niet door de keuring komen en ten tweede spoort ze voor de rest ook goed ook bij snelheden boven de 120.
|
24 jan 2011 15:53 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Beste Peeke1972, Het is winter, nat/koud(er)/glad etc. Je bent eigen baas, maar 3 mm voorop in dit seizoen lijkt mij onwenselijk (al is dit misschien niet de oorzaak van het achter uitbreken) Norauto banden moeilijk onderwerp. Zoek er maar eens op. Dit is een huismerk/low budget band van een Halfords/Kwikfit achtige keten in Belgie en Frankrijk. Ik heb even in Frankrijk gekeken en de prijsverhouding tussen de juiste Michelins en de Norauto's is € 60 tov € 43 (195/65/15) € 139 tov € 110 (215/55/16) Prijs zegt niet alles, maar toch. Kijk voor de discussies over banden even in andere draadjes ook even in de zoekfunctie of in andere fora ( ahum vloeken in de kerk). De naam Norauto is hier diverse malen genoemd. Norauto komt hier niet goed uit. Beslis zelf wat je hiervan vind. Als je vering/lagers OK is zou ik het toch echt in je achterbanden zoeken. Gooi er liever andere banden op. Suc6 
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
24 jan 2011 16:11 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Ik denk dat je niet begrijpt wat hydropneumatische vering doet (net als conventionele luchtvering btw) zorgt het juist voor een uitmuntend wegcontact. Dat stelt uiteraard wel bepaalde eisen aan de banden. Het zweven wil niet zeggen dat de wielen over het wegdek zweven, maar dat de carrosserie tov de wielen zweeft, met behoud van wegligging, bestuurbaarheid, stabiliteit en grip. CitroFrance schreef: Ik kreeg het gevoel dat dit een combinatie van hydraulische vering+spoorvorming+verminderd wegcontact is. De auto gaat dan achter'zoeken', in combinatie met het zweefgedrag krijg je het gevoel dat de auto (vooral achter) alle kanten uit wil. De achterkant hoort gewoon stabiel de voorkant te volgen. Citaat: Met enig corrigeerwerk van het stuur houdt je dat in bedwang, fijn is echter anders. Dan doe je dus echt iets verkeerd. Zo hoort een Citroën absoluut niet te rijden. 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
24 jan 2011 16:36 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
EvilTwin schreef: Dan doe je dus echt iets verkeerd. Zo hoort een Citroën absoluut niet te rijden.  Mee eens, .....maar verkeerd? De stuurcorrecties zijn echt marginaal en vaak een automatisch gevolg van het zoeken van de achterzijde, van tegensturen is geen sprake Als je je lagers hebt laten controleren, je bollen vervangen, zo goed als nieuwe banden (één week oud) met de juiste spanning en het beschreven probleem treedt nog steeds op dan ga je kijken wat er dan gebeurt. De vering zorgt normaal voor een uitstekend, comfortabel en veilig weggedrag, dat klopt. Ik heb enkel aangegeven dat ik het zoeken/willen uitbreken aan de achterzijde precies herken en dat ik met andere niet zwevende Citroens dit niet heb (al rijd ik hier veel minder in). Het kan ook simpel aan de uitgesleten spoorbreedte liggen waarop de C5 meer last van heeft dan bv een ZX. Bij perfect-fit lijkt het soms of je op rails rijdt en geen kant meer uit kan. De C5 Ph III in wel en niet zwevende versie schijnen ook in weggedrag te varieren. De vering (indien technisch in orde) is nooit de oorzaak, hooguit een invloedsfactor. Pak een willekeurige zwever en rijdt van Gouda naar Rdam over de A20. Doe dit daarna in een gelijksoortige standaard geveerde wagen (mag ook Citroen zijn) het gedrag is duidelijk anders op deze hobbelweg. Technische staat van de auto en goede banden moet natuurlijk altijd kloppen.
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
24 jan 2011 16:59 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
CitroFrance schreef: Ik heb enkel aangegeven dat ik het zoeken/willen uitbreken aan de achterzijde precies herken Dat lees ik ook in je bericht en daarom zeg ik dat er iets niet klopt. Het hoort net zo min als het probleem van de TS (Peeke). Ik denk gewoon dat er technisch iets niet in orde is. Er is een draadje over zijwindgevoeligheid waarin een aantal van dezelfde klachten terugkomen en die zijn eigenlijk altijd te herleiden tot de staat van de auto. viewtopic.php?p=185193#p185193Citaat: en dat ik met andere niet zwevende Citroens dit niet heb (al rijd ik hier veel minder in). Het kan ook simpel aan de uitgesleten spoorbreedte liggen waarop de C5 meer last van heeft dan bv een ZX. Bij perfect-fit lijkt het soms of je op rails rijdt en geen kant meer uit kan. Ook dit hoort niet, hooguit als je (icm de belading/motorisatie) té brede banden hebt. Citaat: De C5 Ph III in wel en niet zwevende versie schijnen ook in weggedrag te varieren. Dat wordt een beetje te veel en te verwarrend om die ook mee te nemen in de beoordeling van het weggedrag van de C5 Ph.I/II. Wat mij betreft zijn de C6/C5-3 of de C5 PhI/II in elk geval qua stabiliteit en weggedrag échte Citroëns. De wokkel C5-3 is per definitie een ander compromis.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
24 jan 2011 17:13 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
@Eviltwin Als je je Citroen technisch goed bijhoudt, niet overbelaadt en op de standaard (of betere) banden rijdt van de voorgeschreven breedte met dan heb je het best mogelijke weggedrag. Ik denk dat we het daar over eens zijn Blijven denk ik (slechte) wegen icm met omstandigheden over. 'k heb de nodige ervaring in vnl Belgie en Frankrijk met uitgereden sporen onder natte omstandigheden waarbij de wagen (technisch OK) door de spoorbreedte, -diepte en het aanwezige water ('aquaplaning') een eigen richtingsleven wilde gaan leiden evt in combinatie met gladheid. Ik denk dat PEEKE 1972 het echt daarin moet zoeken. @Peeke 1972 Als je wagen technisch in orde is (zie eerder aangegeven punten). Dan zou ik echt voor goede banden (op goede velgen) kiezen. Maar dat had je zelf al aangegeven. De Norauto's zou ik er ook afhalen als is dit waarschijnlijk ongepland. Kies een goede merkband, ANWB/ADAC heeft voor diverse maten de afgelopen jaren de nodige tests afgegeven. Een goede indicatie. De keuze blijft aan jou. Nogmaals Suc6 
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
24 jan 2011 17:34 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Spoorvorming bij >120km/h is toch iets heel anders dan wegglijden op een uitgesleten modderpad.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
24 jan 2011 19:17 |
|
 |
|