adals achterste draagarmen
Auteur |
Bericht |
trxke
C5club Bikkel
Geregistreerd: 21 apr 2018 08:06 Berichten: 369 Woonplaats: Berlaar (België)
Auto: C5II 2.0i16v break Ligne Business
Opties: Zwart Leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10782CJ
Productienummer: 10162
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 268000
Kleur: KPKD
Naar boven
|
 Re: adals achterste draagarmen
Een goede maand terug heb ik de draagarmlagers van mijn break uit 2006 vervangen. Nu had hier ik al veel over gelezen en moet zeggen dat dit voor mij reuze goed mee viel om te doen, ik heb er niet het minste probleem met gehad. Hierbij moet ik wel vermelden dat ik dit bij de CX ontelbare malen heb gedaan en ik ook over een 2 palen hefbrug beschik, ik vind het trouwens bij de C5 makkelijker werken dan bij de CX. Bij de CX monteerde ik altijd smeernippels maar in dit geval leek mij dat niet veel zin te hebben en heb ik royaal geweest met Lithium EP2 vet. Op een leeftijd van 86 is het een ander verhaal, dan moet je wel over een hefbrug beschikken en fysiek nog goed zijn (wat vandaag de dag geen uitzondering hoeft te zijn op die leeftijd) en dan kan het wel, maar dat moet eenieder voor zich zelf uitmaken.
|
25 maart 2022 21:45 |
|
 |
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3069 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
 Re: adals achterste draagarmen
Bij de CX had je volgens mij niet die extra bus ertussen zitten waardoor zo’n smeernippel wat makkelijker te plaatsen was. Uit mijn hoofd… 
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
25 maart 2022 21:56 |
|
 |
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1242 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Naar boven
|
 Re: adals achterste draagarmen
Ik vond nog een plaatje: 
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
26 maart 2022 10:47 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: adals achterste draagarmen
Zo te zien heb je die er ingezet toen de draagarm gedemonteerd was, en nadat de binnenloopringen van de lagers en de keerring losgenomen waren. En kennelijk waren die lagers toen nog oké.
Dat roept bij mij de vraag op: waarom heb je al die moeite genomen en niet gelijk de lagers vervangen en dik in het vet gezet? Dan zijn die smeernippels overbodig, naar ik denk....
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
26 maart 2022 12:33 |
|
 |
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1242 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Naar boven
|
 Re: adals achterste draagarmen
Tsja, ik had ze er toch af en ff een paar van die nippels plaatsen is geen werk.
Als je ziet, waarom die ADALS kapot gaan, zie je altijd aan de binnenzijde vocht, dus roest en gebrek aan smering. Met zo nu en dan de vetspuit er tegen aan blijf je dat voor.
De constructie is oerstom: De rechte stabilisatorstang wordt korter, als hij tordeert. Bij iedere bocht betekent dat extra spanning op die binnenste lagers.
Een "normale" torsiestang heeft twee bochten, waardoor de krachten een stuk kleiner zijn.
De DS heeft ook een rechte, kan je dan zeggen en daar gaat het nooit kapot. Klopt, want die lagers zijn drie maal zo groot, en de torsiestang zit aan beide zijden met een plat kantje geklemd. En dat is iets ander dan uit één stuk, met loeivast zittende bouten zoals bij de C5. Gewoon ene k*t constructie.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
26 maart 2022 13:23 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7533 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: adals achterste draagarmen
jantje1948 schreef: Maar die waren van aluminium. De lagers toch niet hoop ik.  Nee, die waren van broodkruim.
|
26 maart 2022 13:48 |
|
 |
bloempie
C5club Rookie
Geregistreerd: 01 jul 2021 22:55 Berichten: 49
Auto: C5
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
kilometerstand: 95000
Kleur: donker blauw
Naar boven
|
 Re: adals achterste draagarmen
C5HDI110 schreef: Zelfs ik durf dit niet alleen te doen, en ik zit op de helft van 86 jaar Het is best wel een specialistisch klusje, kun je beter laten doen bij een Citroen specialist, bij mijn C5 heeft garagae GJO in Nieuw-Vennep dat gedaan, kan ik van harte aanraden  Ik heb navraag gedaan bij de Citroendealer hier in Emmen om aan links zowel rechts de adals te vervangen en wat het gaat kosten ben mij rot geschrokken € 1400 Dat doe ik dus nooit laat hem maar mooi kraken wen er wel aan maar bedankt voor het reageren Bloempie
|
27 maart 2022 12:36 |
|
 |
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1242 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Naar boven
|
 Re: adals achterste draagarmen
Voor dit soort klussen moet je ook niet naar een officiële Citroen Agent, want die is verplicht in een kostbaar kristallen paleis te zitten, met slechts enkele monteurs met een reuzentarief en ook slechts officiële Citroen onderdelen.
Vraag eens op waarvoor de bekende specialisten het doen (ongeveer een derde). Je zal zien, dat ze wellicht wat verder weg zijn, maar dat kundigheid en tarieven dat ruimschoots compenseren..
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
27 maart 2022 12:47 |
|
 |
bloempie
C5club Rookie
Geregistreerd: 01 jul 2021 22:55 Berichten: 49
Auto: C5
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
kilometerstand: 95000
Kleur: donker blauw
Naar boven
|
 hydraulische pomp
Allemaal nog bedankt voor het reageren over de ADALS van mijn C5. Ik kan jullie vertellen ze kraken niet meer waarom ?????? Het volgende is gebeurt de automaatbak laten spoelen en verversen toen dat klaar was werd ik gebeld dat de C5 in de onderste stand bleef staan en bij het uitlezen bleek de hydraulische pomp defect te zijn of er een ander van de sloop er in gezet mocht worden € 100 mijn antwoord was doe dat maar dus dat geschiede , de volgende dag werd ik opnieuw gebeld dat de auto weer in orde was . Bij het naar huis rijden merkte ik dat de auto niet meer kraakte kan het dan aan de pomp gelegen hebben rij nu al een aantal weken zonder kraken en ik hoop dat het zo blijft,
Fijne vakantie dagen en de groeten van Bloempie
|
12 jun 2022 15:16 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7533 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: adals achterste draagarmen
Ik denk dat er wat meer beweging geweest is in de lagers, waardoor de krakende delen elkaar nu niet meer tegenkomen.
Als ze echt stuk waren tenminste. Ik weet niet of dat is vastgesteld.
|
12 jun 2022 16:53 |
|
 |
|