Welke winterbanden voor mijn C5, T of H index?
Auteur |
Bericht |
Gwiet
C5club Newbie
Geregistreerd: 06 aug 2013 13:23 Berichten: 3
Auto: C5 2.0 berline exclusive automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 83500
Kleur: licht blauw metallic
Naar boven
|
 Welke winterbanden voor mijn C5, T of H index?
Hallo iedereen,
Ik wil voor mijn C5 (fase 1) 4 nieuwe winterbanden kopen in de maat 195/65 R15 op stalen velgen. Op dit moment zitten er vredestein zomerbanden onder de auto maat 195/65 R15 op originele LM velgen. Het enige waar ik over twijfel of bijvoorbeeld een band met snelheids index T genoeg is of moet ik toch een band met H index kopen? Ik rij sowieso nooit harder dan max. 140 km/u. (ook niet in duitsland)/ Ik neem aan dat de "loadindex" van 91 wel ok is? Graag hoor ik van jullie als Citroën specialisten
|
03 okt 2013 12:18 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Welke winterbanden voor mijn C5, T of H index?
Als ze er zijn moet je voldoen aan de eis die gesteld wordt.
Uit mijn hoofd is dat H
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
03 okt 2013 14:34 |
|
 |
epspaan
C5club Newbie
Geregistreerd: 11 okt 2012 12:28 Berichten: 1
Auto: Break 2.0 HDI BVA4
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 287500
Kleur: zilvergrijs
Naar boven
|
 Re: Welke winterbanden voor mijn C5, T of H index?
H (210 km/h) lijkt me overdreven. T (190 km/h) lijkt me normaal genoeg. Maar: Wat is de topsnelheid van jouw type C5?
|
03 okt 2013 14:47 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Welke winterbanden voor mijn C5, T of H index?
Een 2.0 heeft in de break al een top van 203.
In een Berline zal dat zeker niet lager zijn.
H dus.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
03 okt 2013 15:11 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: Welke winterbanden voor mijn C5, T of H index?
Inderdaad, H is de juiste keuze. T is echt te weinig.
_________________ Groeten, Marc
|
03 okt 2013 15:53 |
|
 |
Mannus
C5club Rookie
Geregistreerd: 15 aug 2008 17:47 Berichten: 21
Auto: Athena 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 196550
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
 Re: Welke winterbanden voor mijn C5, T of H index?
Voor winterbanden geldt dat je een factor terug mag met de index. Dus T voldoet. Je moet dan echter wel een stickertje op het dashboard hebben dat je max. snelheid 190 k/h mag bedragen
|
06 okt 2013 17:20 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Welke winterbanden voor mijn C5, T of H index?
Bij mijn weten is die regel ingevoerd in een tijd dat er nog geen winterbanden met hoge snelheids index te koop waren. Dan was dit de enige oplossing. Maar intussen zijn winterbanden met H Index gemeengoed, en ook de V uitvoering is ruimschoots voorhanden. Oftewel, er is geen noodzaak meer om met een lagere Index te gaan rijden. Nadeel van de lagere Index is ook dat ze zachter zijn, ze zullen harder slijten en minder precies sturen. Oftewel, beter de H band nemen Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
06 okt 2013 18:19 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Welke winterbanden voor mijn C5, T of H index?
Je kunt er eigenlijk alleen wat van zeggen als de belastingsindex van beide banden bekend is. Een band met een hoge belastinsindex en een lage snelheidsindex kan je met een hogere toegepaste snelheid een lager belastingsindex op toegepast worden.
Verschil in rubbercompound is er volgens mij niet wel een verschil in het karkas.
|
06 okt 2013 20:35 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33526 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Welke winterbanden voor mijn C5, T of H index?
Nederlander kijkt enkel naar de prijs , haha 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
07 okt 2013 13:53 |
|
 |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
 Re: Welke winterbanden voor mijn C5, T of H index?
In Nederland is niet op de autopapieren vermeld welke banden (maat, snelheidsindex, draagvermogen) onder de auto horen te zitten, in Duitsland bijvoorbeeld wel. Heb je daar -op een auto met Duits kenteken- banden eronder die niet overeenkomen met de gegevens op de documenten ben je strafbaar en kom je niet door de TÜV-keuring (Duitse apk). In Nederland wordt bij de apk alleen gelet op de wettelijke minimum profieldiepte van 1,6 mm (of dat genoeg is voor je dagelijkse rijomstandigheden moet ieder voor zich bepalen, ik vind 2,5 à 3 mm het minimum). Als je auto in NL door de apk komt mag je er ook in D (en andere landen) mee rijden. Vwb de snelheidsindex het volgende: als je er op let dat je niet langdurig boven de maximum snelheid van een band rijdt is er mi geen bezwaar tegen een band met een lagere snelheidsindex dan de maximum snelheid van de auto (C5 top 203 km/h, daar hoort eigenlijk een H-band op (Vmax 210 km/h). Een T-band (Vmax 190 km/h) kan goed (zeker in NL) als de loadindex maar groot genoeg is. Een band doorstaat de snelheidsproef bij bandentesten als die minimal 10 minuten een snelheid volhoudt die 10 km/h (of 20?) hoger ligt dan de Vmax. Ik zie nog niet veel mogelijkheden in Europa waar je langer dan 10 minuten aan een stuk sneller kunt rijden dan die 190 km/h (oké, in Zuidduitsland 's nachts op een 3-strooks autobahn heb je die mogelijkheden soms wel). Wel is de loadindex van belang, die moet zeker niet te klein zijn voor de auto.
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
07 okt 2013 19:10 |
|
 |
|