Hoe vervang ik stuurkogels/spoorstangeinden?
Hallo,
Vorig jaar bij de APK gaf de garage aan dat de stuurkogels bijna vervangen moesten worden.
Ik voelde het afgelopen jaar ook steeds meer geklapper in de stuur.
Twee nieuwe spoorstandeinden waren niet duur en de vervanging leek goed te doen:
- Moer bij stuurkogel los
- Spoorstang eruit schroeven (?)
Omgekeerde volgorde terugbouwen.
(De uitlijning behoudt ik door een laser met magneet op de remschijf te plakken en op de garagedeur af te tekenen. )
MAAR:
Die moer bij de kogel kwam nog wel los. En het deel met de kogel wipte er tamelijk makkelijk uit. Maar ik krijg het spoorstangeind met geen mogelijkheid eruit geschroefd. Ik ben met een Bahco op het spoorstangeind en een op het moervormoge deel van de stuurstang (?) in de weer geweest. Maar er is geen beweging in te krijgen.
Ik verwacht dat die moer-vorm aan het eind van de stuurstang een moer is die het spoorstangeind tegen de spoorstang fixeert.
Wat doe ik fout?
Of zit dit ook weer vol met Loctite?
Opnieuw vastmaken lukt ook niet meer want de bout van de kogel draait mee (dat is op zich logisch, maar ik kan geen torx of inbus gat vinden om het doordraaien te stoppen. Hoe gaat dat goed komen bij de montage van een nieuwe kogel?
Als m'n vrouw morgen(donderdag) de auto niet kan gebruiken, krijg ik met de mattenklopper

...
Alvast bedankt voor de tips.
Jacco