Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
 Eeuwige onbalans-perikelen bij nieuwe banden 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Auto: 2.0-16v ligne prestige, maart 2001.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 324500
Kleur: zwart

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Eeuwige onbalans-perikelen bij nieuwe banden
Afgelopen vrijdag even de voorwielen eraf gehad om de dikte van de remschijven te meten en de toestand van remblokken.
Wat mij opviel toen ik de wielen eraf wilde halen deze behoorlijk vast zaten, ik moest er behoorlijk aan trekken en rukken om ze los te krijgen.

Omdat ik de technische termen niet excact ken zal ik proberen het te omschrijven hoe dat komt.
De uitstekende rand die zit om het gat van de wielnaaf zat behoorlijk klem tussen de raakvlakken van de alu velg die tegen het hart van remschijf komt.
Ik hoop dat dit te begrijpen is, zoniet vragen zijn welkom.
Nav de opmerking dat het misschien mogelijk is dat de velgen te vast kan worden gezet hierdoor de boel op de een of ander manier onzet wordt, je een zo noem ik het maar een beetje een slingerwiel krijgt. Het was bij alle twee de voorwielen.
Dit zou verklaren dat de velgen op de balanceer apparaten wel uitgebalanceerd kunnen worden maar zodra ze op de velg zitten uit balans zijn.
Totaal zijn de velgen na montage en balanceren nog 4x uitgebalanceerd, zelfs op de auto en zelfs dat koste veel moeite en was niet goed.
En toen ik de wielen omwisselde van voor naar achter bleef het probleem bestaan. Terwijl de wielen die eerst voor zaten en ombalans gaven, dit niet het trillende gevoel in de auto gaven toen deze achter zaten, maar die van achter naar voor wel.

Hebben jullie misschien dezelfde ervaring dat de velgen erg vast zitten voor en niet van de auto af te krijgen zijn, en dan dat de wielen niet uit te balanceren zijn?

Ik heb niet de illusie dat ik de oorzaak van de ellende heb gevonden, het is zomaar een theorie.
Wat ik dus ga doen is een heel klein beetje van de rand raakvlakken afslijpen zodat alles makkelijk past.
Als ik het gedaan heb zal ik de resulaten hoe dan ook vermelden.

30 maart 2009 19:59
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue

Naar boven
Antwoord met een citaat
Mijn trilverhaal gaat ondanks de nieuwe velgen en banden gewoon door. Alleen is detrilling niet constant. Rijdt ik 130 op de CC op een vlakke snelweg, dan voel ik het trillen komen en gaan. Het is bv weg, en dan na een seconde of 10 begint het in het stuur en even later ook in de stoel en een paar seconden later dooft het weer uit. Ik zit zelf te denken aan 2 draaiende onderdelen die een verschillende omwenteltijd hebben die beide onbalans hebben. Daardoor kunnen op het ene moment de twee onbalansen elkaar opheffen en zijn ze enige tijd later t.o.v. elkaar zodanig gedraaid dat de onbalansen elkaar versterken en de trilling voelbaar wordt. 't Is maar een idee maar welke draaiende onderdelen kunnen dit veroorzaken ? Of is het iets totaal anders ? Iemand een idee ?

16 mei 2010 17:27
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik heb iets wat er een beetje op lijkt.
Ik heb sinds een week nieuwe banden en schijven/blokken aan de voorkant. Zo af en toe op de snelweg voel ik de stoel trillen, vanaf pakweg 100 kmh. Maar het is er niet continu. Zaterdag worden de wielen opnieuw gabanceerd, maar het is wel raar dat het er niet continu is. I.t.t. jou heb ik het niet in het stuur trouwens, die is (eindelijk!) perfect trillingsvrij.

Ik heb het idee (maar heb nog niet genoeg met de nieuwe set gereden om het zeker te weten) dat ik er op oud asfalt meer last van heb dan op nieuw asfalt. Als dat inderdaad zo is, zou het net zo goed aan het wegdek kunnen liggen.
Heb jij het idee dat het wegdek-afhankelijk is?

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)

17 mei 2010 07:45
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
MarcusE schreef:
Ik zit zelf te denken aan 2 draaiende onderdelen die een verschillende omwenteltijd hebben die beide onbalans hebben. Daardoor kunnen op het ene moment de twee onbalansen elkaar opheffen en zijn ze enige tijd later t.o.v. elkaar zodanig gedraaid dat de onbalansen elkaar versterken en de trilling voelbaar wordt. 't Is maar een idee maar welke draaiende onderdelen kunnen dit veroorzaken ?

Dat slaat natuurlijk op alles wat aan het wiel zit: wiel, band, remschijf, aandrijfas, homokineet, tripoïde, steek-as. Links draait niet altijd gelijk met rechts, daarom heb je een differentieel om bochten te nemen :smt023

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

17 mei 2010 09:20
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
EvilTwin schreef:

Dat slaat natuurlijk op alles wat aan het wiel zit: wiel, band, remschijf, aandrijfas, homokineet, tripoïde, steek-as. Links draait niet altijd gelijk met rechts, daarom heb je een differentieel om bochten te nemen :smt023

Het is niet specifiek aan bochten gelinked. Het gebeurd ook op een recht stuk snelweg. En als je rechtuit rijdt, hoelang zou het dan duren voordat het ene wiel een halve of hele slag voor ligt ? Ik heb trouwens wel de bandenspanning zorgvuldig gechecked : Rondom 2.3 bar.

Maarten schreef:
Ik heb het idee (maar heb nog niet genoeg met de nieuwe set gereden om het zeker te weten) dat ik er op oud asfalt meer last van heb dan op nieuw asfalt. Als dat inderdaad zo is, zou het net zo goed aan het wegdek kunnen liggen. Heb jij het idee dat het wegdek-afhankelijk is?

Ik heb juist het idee dat ik het het meeste voel op glad nieuw asfalt. We zijn laatst naar Disneyland geweest. Op de slechte Belgische wegen voelde ik het komen en gaan het minst. Waarschijnlijk omdat op dat asfalt toch alles al vibreert :lol: .

17 mei 2010 09:45
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak

Naar boven
Antwoord met een citaat
MarcusE schreef:
EvilTwin schreef:
Dat slaat natuulijk op alles wat aan het wiel zit: wiel, band, remschijf, aandrijfas, homokineet, tripoïde, steek-as. Links draait niet altijd gelijk met rechts, daarom heb je een differentiëel om bochten te nemen :smt023

Het is niet specifiek aan bochten gelinked. Het gebeurd ook op een recht stuk snelweg. En als je rechtuit rijdt, hoelang zou het dan duren voordat het ene wiel een halve of hele slag voor ligt ? Ik heb trouwens wel de bandenspanning zorgvuldig gechecked : Rondom 2.3 bar.

Ik denk niet dat je het gelijk lopen van de wielen ooit kunt garanderen:
verschillen in diameter (idd spanning, maar ook belading - alleen chauffeur, en slijtage)
verschillen in wiel-slip
hobbels, plekken, naden, plassen
tegen zijwind/het camber vd weg insturen
afwijking vd rechte lijn van zowel de weg als je auto

NB 1mm profielverschil is ~1/300ste van de omtrek dus in 300 omwentelingen (=~600m) doorloop je dan één volledige cyclus.

Als je wielen niet aan de auto belanceerd zijn dat zitten er denk ik sowieso onbalansen in de rest en die hoeven niet per sé op een halve of hele omwenteling gelijk te lopen/elkaar uit te dempen.

In de familie

17 mei 2010 10:26
Profiel
Beheerder
Beheerder

Auto: Citroën
Brandstof: Benzine

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ook een handrem waarvan de kabels op z'n eind lopen ( roest ) kan vervelende trillingen veroorzaken ( deze willen idd wel eens komen en gaan meer/minder zijn ) ...
Dit was bij m'n vorige C5 het geval, daar hadden die verdraaide handremkabels zelfs voor kromme schijven gezorgd.

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

17 mei 2010 11:28
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
EvilTwin schreef:
NB 1mm profielverschil is ~1/300ste van de omtrek dus in 300 omwentelingen (=~600m) doorloop je dan één volledige cyclus.

Ik heb 3 april mijn nieuwe velgen en banden (Michelin primacy hp) eronder laten zetten. Ik kan me niet voorstellen dat na iets meer dan een maand en zo'n 1000 km (2000 met Parijs erbij) er al ergens 1 mm profielverschil zou zitten.

18 mei 2010 10:00
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Nee maar die andere punten gelden nog steeds en je vraag was hoe ver moet je rijden.
Dat is voor hobbels en slip moeilijk te zeggen, maar voor profiel (en in mindere mate druk) makkelijker in te schatten.
Met drukverschil moet je nog de vertaalslag maken naar bandhoogte (stel 0,1bar->1mm??)

In de familie

18 mei 2010 12:00
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik kan me niet voorstellen dat zo weinig drukverschil een effect op de omtrek zou hebben. ik neem aan dat een band geen ballon is die groter of kleiner wordt al naar gelang de druk. Wel zal een band wat meer of minder inveren, wat invloed heeft op het contact oppervlak, maar de omtrek zal hetzelfde blijven, toch ?

18 mei 2010 14:09
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Geen ballon, maar hij vervormt wel aanzienlijk. Een band draagt nml. door af te vlakken, het oppervlak maal de druk is per definitie gelijk aan de draaglast.

Bij 500kg per voorwiel, is dat op 2,5bar (2,5kg/cm2) dus precies 200cm2, bij 2,25bar is dat 220cm2 waarbij de band dus in lengterichting afvlakt (de breedte is ongeveer 20cm), tevens zakt de wang iets in, beide effecten zorgen er voor dat de effectieve afrol vermindert (de instantané afstand wegdek-wielas). Die effectieve afrol is dus nooit exact gelijk aan de omtrek (al is dat wel wat we meestal in die bandendraadjes vergelijken)

De omtrek blijft vrijwel constant, en dat verschil tussen afrol en omtrek wordt opgevangen door slip en vervorming van het contactoppervlak, vandaar dat je met een lagere spanning een hogere rolweerstand hebt. :smt023

In de familie

18 mei 2010 15:03
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ok, maar drukverschil heb ik niet. Alle 4 de bandjes 2.3 bar.

18 mei 2010 15:49
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5