Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Stugge vering bij trekken aanhanger?
Auteur |
Bericht |
Nosmo King
C5club Veteraan
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500.000+
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
 Re: Stugge vering bij trekken aanhanger?
EvilTwin schreef: In het extreme geval dat de aanhanger de auto aanslingert (stamp/rol) door zijn eigen rol-/kantelbeweging zal een C5 met HA3+ idd naar HARD schakelen.
óf als de snelheid van de slinger te hoog is (>300mm/s, time-out 0,4s?) óf als de in-/uitvering te groot wordt (~binnen één seconde drie maal >40mm, time-out 2s?) daarnaast zijn er ook nog grenswaarden voor de rol en rolsnelheid.
Dit alles hangt af van de snelheid waarmee dat gebeurt (bijv. <40km/h: 3maal >80mm)
De time-out waarde geeft aan hoe snel het HA3+ weer naar ZACHT schakelt. Als ik jou antwoorden hier op het forum lees EvilTwin dan ben jij wel een van de grootste C5 / Citroën goeroes hier op het forum. Ongelooflijk wat een kennis spui je hier altijd. Respect 
21 okt 2009 15:59 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Op het C5-l yahoo forum lees ik van eenzelfde probleem. Daar wordt de oorzaak gezocht in toch een lekke bol of lucht in de hydrauliek. Betreffende persoon had nl. ooit LDS bijgevuld.
Met 1 lekke bol zou je toch nog vering hebben in normale omstandigheden. En juist niet met wat kogeldruk.
Let op ik kauw alleen maar na hier.
22 okt 2009 11:08 |
|
 |
Nosmo King
C5club Veteraan
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Bouwjaar: 2005
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500.000+
Kleur: Gris Aluminium
Naar boven
|
exroosje schreef: Op het C5-l yahoo forum lees ik van eenzelfde probleem. Daar wordt de oorzaak gezocht in toch een lekke bol of lucht in de hydrauliek. Betreffende persoon had nl. ooit LDS bijgevuld.
Met 1 lekke bol zou je toch nog vering hebben in normale omstandigheden. En juist niet met wat kogeldruk.
Let op ik kauw alleen maar na hier. Verklaard alleen niet dat met de stekker aangesloten hij stug veert maar met de stekker er uit en de aanhanger er achter niet? Citaat: Na alleen het losnemen van de verlichtingsstekker wordt de vering plotseling weer soepel.
22 okt 2009 14:45 |
|
 |
Dart
V.I.P.
Auto: Berline 3.0 exclusive BVA6
Opties: RT4, JBL,Alcantara, LDW
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
kilometerstand: 88.000
Kleur: Gris Alluminium
Naar boven
|
Hallo allemaal,
Ik heb nog niet de kans gehad de kogeldruk op te meten.
Ik wil echter melden dat de vering met aangesloten verlichting op een niet vlakke weg naar harder gaat. Als ik de vering vervolgens op sport zet, dan wordt de vering nog stugger.
Op een gladde vlakke weg is er geen probleem. Met losgenomen verlichtingsstekker wordt de vering soepeler, maar ik kan mij wel voorstellen dat men de vering harder maakt om de combinatie stabieler te krijgen door de vering gedeeltelijk harder te maken. Met losgenomen stekker veert de auto wel meer aan de achterzijde.
Echter zonder aanhanger op dezelfde hobbelweg is de vering ook stug. Op een gladde asfaltweg veert de auto merkbaar soepeler.
Kan het zijn dat een V6 altijd stugger veert dan een 4 cilinder? Dus ook met aanhager / caravan? Ik heb, dacht ik, op het forum eens gelezen dat een V6 benzine en diesel andere veerbollen hebben dan de 4 cilinder varianten.
Is er echter ook een mogelijkheid om met aangesloten verlichting de vering toch soepeler te krijgen op een hobbelige weg? (stugger maken kan dan nog via de sportstand) heeft iemand hier een oplossing voor?
|
22 okt 2009 21:19 |
|
 |
Dart
V.I.P.
Naar boven
|
Hoi allemaal,
Ik heb inmiddels de kogeldruk gemeten en deze is 70 kg bij een lege trailer.
Mijn vraag blijft of er een mogelijkheid bestaat dat de AHW verlichting werkt maar dat het veersysteem geen info krijgt over de aanwezigheid van een AHW.
De auto rijdt zo goed dat ik nog niet aan comfort bollen denk.
Ik ben benieuwd of er een uitschakel mogelijheid bestaat.
Ik kijk met belangstelling uit naar jullie reacties.
|
25 okt 2009 20:18 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Dart schreef: Kan het zijn dat een V6 altijd stugger veert dan een 4 cilinder? Dus ook met aanhager / caravan? Ik heb, dacht ik, op het forum eens gelezen dat een V6 benzine en diesel andere veerbollen hebben dan de 4 cilinder varianten. Andersom: de buitenbollen op DW12/ES9 (52bar) hebben meer stikstof dan de EW10 (44bar) icm het iets hogere gewicht op de vooras geeft dat een lagere effectieve stijfheid voor de V6 en 2.2HDi (Ph.I) Achter is er geen verschil tussen de motortypes (wel berline vs break).
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
04 nov 2009 19:27 |
|
 |
Dart
V.I.P.
Naar boven
|
Evil Twin, bedankt voor je reactie(s).
Ten opzichte van de xantia 1.8 16V 1997 vind ik de V6 een auto waarvan het onderstel kleine oneffenheden hard door geeft. Op zich is het een heerlijke snelweg cruiser.
Ik had gehoopt via deze site een oplossing voor mijn probleem te vinden, maar ik denk dat ik de enige ben met genoemd probleem. Ik moet maar leren leven met deze kleine onvolkomenheid en verder maar genieten van deze verder fantastiche auto. Maar, hoe kom je toch aan al deze info, ik sta regelmatig perplex van je kennis, geweldig, ga zo door.
|
08 nov 2009 16:43 |
|
 |
|