Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|
Auteur |
Bericht |
Pietheintje
|
 Schuintrekken wagen
Was het eerst niet zeker, maar nu toch vastgesteld dat onze C5 lichtjes naar rechts nijgt waardoor je tijdens het rijden altijd een beetje dient tegen te sturen, bij lange ritten eigenlijk een beetje vervelend en zelfs lastig vind ik, hoe kan zoiets komen? Iemand ervaring mee?
|
28 dec 2008 12:43 |
|
 |
zandvoorta
V.I.P.
Geregistreerd: 31 mei 2006 21:32 Berichten: 1206 Woonplaats: Wagenborgen
Auto: C5 Tourer LB 2009
Opties: Half leer, Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 125000
Kleur: Blue Bourrasque
Naar boven
|
 Re: Schuintrekken wagen
Even laten uitlijnen 
_________________
C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque) C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica) BX 14E '86 (Blanc Cremant) Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi
|
28 dec 2008 12:44 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Schuintrekken wagen
Mijn 2.2 Hdif doet het niet, en mijn 1.6 Hdif had er ook last van.
Ik heb er uitvoerig mee geexperimenteerd, andere banden, uitlijnen etc.
Op dit forum is er toen (eind 2006?) een uitgebreide discussie over geweest, maar hij trekt naar rechts omdat de weg rond afloopt naar rechts, ga maar op de linkerbaan rijden, dan zul je merken dat hij dan naar links trekt. Kijk ook of de bandenspanning voor wel gelijk is, ik ben het toen voor 90% kwijtgeraakt door rechts de bandenspanning met 0.2 te verhogen. dus links -0.1 en rechts +0.1 to de fabrieksopgave.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
28 dec 2008 13:00 |
|
 |
Hertogjan
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47 Berichten: 679 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Schuintrekken wagen
Ik heb precies hetzelfde gehad met een Peugeot. (te) lang ge etterd met uitlijnen en balanceren en zo, bleek dat de pomp waar ik gebruik van maakte een zeer onnauwkeurig ding was. Vervolgens naar een garage gegaan waar ze geacht worden een geijkt apparaat te hebben en ziedaar, het probleem was over. Spanningsverschillen dus over de vier banden.
|
28 dec 2008 13:55 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Schuintrekken wagen
Pietheintje,
Mag ik je vragen de verschillende vragen even onder de juiste hoofdstukken te plaatsen? Maakt het allemaal wat overzichtelijker...
Bedankt!
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
28 dec 2008 21:14 |
|
 |
Pietheintje
|
 Re: Schuintrekken wagen
Euuh, ja hoor, sorry voor de verwarring maar wat bedoelt u precies? Dient dit bericht niet bij onderstel geplaatst dan? Dank.
|
28 dec 2008 22:42 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
 Re: Schuintrekken wagen
Mijn fout... Niks gezegd.... Had ergens anders gemoeten....Sorry.
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
28 dec 2008 22:46 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: Schuintrekken wagen
Vreemd dat een rijhoogte aanpassend systeem als de HP vering van Citroen daar gevoelig voor zou zijn. Mijn ervaring (met de Xantia) is dat ik soms zelfs een km nodig heb om erachter te komen dat ik een lekke band heb.
Ik merk soms ook een neiging naar rechts, maar weer niet op alle wegen en op alle rijbanen en wijt het eignelijk ook aan de afronding van de wegdelen...
_________________ Johan
|
28 dec 2008 23:00 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Schuintrekken wagen
jpiek schreef: Vreemd dat een rijhoogte aanpassend systeem als de HP vering van Citroen daar gevoelig voor zou zijn. Mijn ervaring (met de Xantia) is dat ik soms zelfs een km nodig heb om erachter te komen dat ik een lekke band heb.
Ik merk soms ook een neiging naar rechts, maar weer niet op alle wegen en op alle rijbanen en wijt het eignelijk ook aan de afronding van de wegdelen... Maar HP werkt per as, niet per wiel. De demping links-rechts komt volledig uit de links-rechts doorlaten en de vering links-rechts (rol) komt volledig uit de stabilisatorstangen (behalve wanneer de sportvering de doorlaten sluit) De extra dikke stabilisatorstangen kunnen dus ook een wiel boven de grond "zwevend" houden, beter dan bij wokkelvering met relatief dunne stabi's. Oude HP bakken kun je perfect op drie wielen rijden in standje "hoog" met de draagarmen tegen de aanslagen geduwd, maar bij de C5 ben je dan begrensd op 10km/h Ook zijn HP-auto's traditioneel gevoelig voor het camber van de weg (iets anders dan het camber van de wielen) al is dat op de C5 al weer veel minder dan vroeger. Waar dat exact aan ligt weet ik niet, wellicht omdat de C5 zelf meer camber heeft en meer toespoor achter.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
29 dec 2008 12:18 |
|
 |
Pietheintje
|
 Re: Schuintrekken wagen
EvilTwin, misschien voor de leken  waartoe dient en wat is een stabilisatorstang? En wat bedoelt u met camber? dank. 
|
31 dec 2008 10:35 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Schuintrekken wagen
Pietheintje schreef: EvilTwin, misschien voor de leken  waartoe dient en wat is een stabilisatorstang? Een stabilisatorstang is een torsiestaaf (in feite een veer) die een wiel links met het wiel rechts verbindt. Vrijwel alle moderne auto's (met onafhankelijke wielophanging rondom) hebben er twee: Eentje voor, eentje achter. Het doel is om de rolstijfheid van een auto te verhogen, zonder de eigenlijke wielveren te veranderen. Bij het ronden van een bocht leunt de auto op de buitenste veren, dus die leveren het grootste deel van de rolstijfheid, de stabi levert extra rolstijfheid. Veren de wielen tegelijk in, dan draait de stabi gewoon mee zonder belast te worden. Maar op een HP auto kan er vloeistof van links naar rechts vloeien en is er dus geen rolstijfheid; hij kan niet op de wielbollen leunen. In een langzame bocht zou een HP auto dus flink kunnen hangen, ware het niet dat er extra dikke stabilisatorstangen in zitten. Het leuke van HP is weer wel dat de links-rechts doorlaat ook voor roldemping zorgt (bij wokkelveren komt deze ook gewoon uit de dempers) je kunt dus met HP meer variëren voor een beter compromis tussen handelbaarheid, comfort, wegligging etc. Als je HA3+ op je C5 hebt, kan de computer de links-rechts doorlaat afsluiten om rolbewegingen meer te onderdrukken. Op de Xantia Activa zat er een plunjer (actuator) op de stabilisatorstang om de rol zelfs tegen te werken. Ook een DS had al stabilisatoren voor en achter in een tijd dat auto's soms niet eens een stabi voor hadden. Citaat: En wat bedoelt u met camber? dank.  Camber ( NL: wielvlucht), sporing ( engels: toe) caster, kingpin angle, scrub radius... zijn allemaal termen die slaan op de geometrie van de wielophanging. Dit is wat men probeert na te meten en waarmogelijk in te stellen bij "het uitlijnen". Camber is de hoek die de verticale as van het wiel met de weg maakt. Van achter de C5 gezien leunen de (achter) wielen licht naar binnen, moeilijker is te zien dat de voorwielen licht naar buiten leunen. Geen van beide zijn overigens instelbaar op een C5. Sporing is de hoek die de wielen (in de rechtuitstand) maken met de rijrichting van de auto, bij voorwielaandrijvers is dat meestal uitspoor voor (onder belasting van het motorvermogen wordt dit toespoor, voor stabiliteit) achter is het uitspoor. Alleen de sporing vóór is instelbaar, maar alleen als de stuurstang los is geweest kan er iets veranderen. Het uitlijnen van een C5 is dus grotendeels onzin, je kunt het wel nameten, maar er is niks in te stellen. Is de uitlijning achter bijv mis, dan zijn óf de ADALs aan vervanging toe (na dik 250dkm) óf het achterste subframe is uit model. Kapotte ADALs kunnen opvallen door extreem camber (vaak te zien op ranzige oude Biksen en Xanten) De geometrie dient te worden gemeten met draaiende motor op gewone rijhoogte, omdat de hoeken veranderen met het in- en uitveren en sturen. (voor meer grip in bochten etc.) Op de achterwielen is dit effect er ook door de meesturende achteras. De exacte getallen voor de uitlijning heb ik wel eens gepost, je moet echt een timmermansoog hebben om het op een C5 te zien, omdat het slechts om een fractie van een graad gaat, zowel camber als sporing. NB Ook de weg heeft een bepaalde vorm en meestal wordt het aflopen van de weg tbv afwatering ook met camber aangeduid. Het is ook mogelijk een bolle of holle weg te bouwen. Hogesnelheidsbochten kennen vaak enkele graden camber (kom-baan)
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
31 dec 2008 13:09 |
|
 |
Pietheintje
|
 Re: Schuintrekken wagen
mooie uitleg, nu begrijpen we een en ander al veel beter mercikes
|
31 dec 2008 13:21 |
|
 |
Stalsie
C5club Fan
Geregistreerd: 22 aug 2008 17:45 Berichten: 58
Auto: xsara picasso 2.0hdi
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Schuintrekken wagen
Ik heb het ook eens gehad met een jumper.. Was wel een wat hellende baan, maar met de xsara picasso heb ik op dezelfde baan geen enkel probleem.
|
02 jan 2009 23:59 |
|
 |
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 13 berichten ] |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|