Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Elektronische eenheid motor
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=6&t=9751
Pagina 1 van 2

Auteur:  Eric Vertogen [ 20 jun 2011 11:04 ]
Berichttitel:  Elektronische eenheid motor

Hallo forumleden,

Ik ben zoekende naar het waarom van het warmlopen van mijn C5 in de bergen van Oostenrijk en Italiƫ.
Nu is de elektronische eenheid motor een van de componenten die via de BSI de temperatuurmeter op het dashboard aanstuurt en rechtstreeks de koelfan.
Zie ook onderstaand plaatje (sorry voor de elabberde kwaliteit, maar zo stond ie op citroen.service.com.)
Nr. 1320 gaat het mij om. Waar kan ik die vinden op mijn C5?

Afbeelding

Auteur:  Klussie [ 20 jun 2011 11:25 ]
Berichttitel:  Re: Elektronische eenheid motor

Volgens mij zit dit achter de voorbumper.
Als je deze eraf haalt zitten er rechts op de houder van de condensor/radiator een aantal relais en weerstanden.

Auteur:  willy4 [ 20 jun 2011 11:36 ]
Berichttitel:  Re: Elektronische eenheid motor

volgens een tekening die ik heb,staat die getekent
vooraan stuurkant

Auteur:  Klussie [ 20 jun 2011 11:42 ]
Berichttitel:  Re: Elektronische eenheid motor

Waar aan stuurkant Willy?

Auteur:  willy4 [ 20 jun 2011 11:46 ]
Berichttitel:  Re: Elektronische eenheid motor

staat getekent ergens aan de koplamp,ik weet niet waar ik die tekening gehaald heb
ik heb die ergens afgeprint

Auteur:  Klussie [ 20 jun 2011 11:50 ]
Berichttitel:  Re: Elektronische eenheid motor

Dan hebben wij het volgens mij over dezelfde plaats ;)

Auteur:  Eric Vertogen [ 20 jun 2011 14:00 ]
Berichttitel:  Re: Elektronische eenheid motor

Ik ga zoeken. Bedankt voor het antwoord.
Zojuist de stekker van de watertemperatuursensor losgetrokken. De koeling gaat dan in het noodprogramma, als het goed is. En dat deed ie. Dat zou betekenen dat de sensor nog correct werkt.
Verder draait de fan op middelmatige snelheid als de airco aanstaat. Bij airco uit draait er bij koude motor geen fan.
Overigens heb ik nu de fan op hoge snelheid oren draaien (noodprogramma). Dat deed ie zeker niet in de bergen.
Dus de aansturing van de fan is niet goed.

Auteur:  willy4 [ 20 jun 2011 14:04 ]
Berichttitel:  Re: Elektronische eenheid motor

Zojuist de stekker van de watertemperatuursensor losgetrokken. De koeling gaat dan in het noodprogramma, als het goed is. En dat deed ie. Dat zou betekenen dat de sensor nog correct werkt

dat de sturing werkt is zeker,maar dat de sensor goed is klopt niet

Auteur:  Eric Vertogen [ 20 jun 2011 14:09 ]
Berichttitel:  Re: Elektronische eenheid motor

willy4 schreef:
dat de sturing werkt is zeker,maar dat de sensor goed is klopt niet


Hmmm, volgens mijn documentatie zou de koeling in het noodprogramma gaan als de sensor defect is. De koeling gaat niet in het noodprogramma als de sensor is aangesloten. Dat zou dus moeten betekenendat de sensor werkt.
Kan het zijn dat de sensor foutieve waardes geeft en hierdoor de elektronische eenheid motor misleidt?

Auteur:  willy4 [ 20 jun 2011 14:14 ]
Berichttitel:  Re: Elektronische eenheid motor

zoals je zegt, kan het zijn dat de sensor een foutieve waarde doorgeeft

Auteur:  CitroFrance [ 20 jun 2011 14:31 ]
Berichttitel:  Re: Elektronische eenheid motor

Kijk (of laat dat doen) ook eens naar de waardes van je thermostaat.

Ik ga er dan even van uit dat die correct functioneert (de mijne -elec.- moest indertijd vervangen worden en dat is gedaan door een mechanische te plaatsen)

Een thermostaat welke eerder de maximale opening bereikt (hoeft maar enkele graden verschil te zijn) heeft eerder het volle profijt van het koelend vermogen van de rijwind/fan etc.
In het mechanische tijdperk verving men een 92 Gr Thermostaat wel eens door een 88/89 Gr theromostaat bij oververhittingsproblemen.

Het is sowieso handig om na te (laten) kijken bij welke temperaturen de thermostaat begint te openen en waar hij zijn volle opening bereikt (en in hoeverre je hier met de Lexia iets aan kan veranderen). Mogelijk heb je nl een electronische thermostaat. Je kunt dan ook vrij snel nakijken of de sensorwaardes kloppen.
Iets eerdere eerste opening en iets eerdere maximale opening kunnen al het verschil maken. (Het is dan echter wel van belang dat je motor in NL ritten nog gewoon op temperatuur komt)

Succes met de zoektocht :smt023

Auteur:  Eric Vertogen [ 20 jun 2011 15:06 ]
Berichttitel:  Re: Elektronische eenheid motor

Nou ik ben er een heel eind uit, denk ik.
Wat 3 garages niet lukte....
Ik heb de koelwatertemperatuursensor vervangen en ben gaan meten met mijn OBD2-lezer.
Ineens werkte ook weer mijn watertemperatuurmetertje...
Tussen de 85 en 90 graden opent de mechanische thermostaat.
Bij 100 graden start de koeling op zijn laagste stand. Hij koelt binnen enkele seconden de watertemperatuur terug naar 95 graden.
Hoger dan 100 graden is mij met stationair draaiende motor niet gelukt.
De oorzaak lijkt gevonden. Nu hopen dat de gevolgschade gaat meevallen.
Wel triest eigenlijk dat een sensor van 6 tientjes zo veel kan veroorzaken aangezien Citroƫn er alleen rekening mee heeft gehouden dat de sensor stuk gaat, maar niet met het doorgeven van foutieve waardes.

Auteur:  willy4 [ 20 jun 2011 15:27 ]
Berichttitel:  Re: Elektronische eenheid motor

als de sensor stuk is ,
geeft hij geen waarde aan of een foutieve,in bij de gevallen blijft het toch foutieve waarde

Auteur:  CitroFrance [ 20 jun 2011 15:31 ]
Berichttitel:  Re: Elektronische eenheid motor

Foutieve waardes is functioneel stuk. De C5 krijgt echter signalen en ziet dat dus niet als stuk en stuurt op basis van de foute waardes de auto fout aan

Auteur:  Eric Vertogen [ 20 jun 2011 15:50 ]
Berichttitel:  Re: Elektronische eenheid motor

En zo is het... hierdoor liep de auto heet, wist geen enkele garage (3 stuks) wat te doen. Werd ik opgezadeld met een hoop ellende, werd mijn vakantie vergalt, wisten de garages te vertellen dat de koppakking stuk was, of een andere garage vertelde dat de cilinderkop gescheurd zou zijn danwel het onderblok. Advies: andere motor....
Tja, het is dat ik iets af weet van auto's, maar anders had het heel veel geld gekost en dat voor een sensor die foutieve waardes geeft en dus niet als stuk opgemerkt wordt.
Natuurlijk kan ik alsnog gevolgschade hebben. De motor is immers heetgelopen.
Maar tot nu toe merk ik daar nog niets van. Motor draait mooi stationair en wordt langzaam warm.
Alles lijkt gewoon te werken.
Wordt vervolgd (of niet...)

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/