Elektronische eenheid motor
Auteur |
Bericht |
Eric Vertogen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 15 okt 2006 11:24 Berichten: 384 Woonplaats: Merselo
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 326.475
Naar boven
|
 Elektronische eenheid motor
Hallo forumleden, Ik ben zoekende naar het waarom van het warmlopen van mijn C5 in de bergen van Oostenrijk en Italië. Nu is de elektronische eenheid motor een van de componenten die via de BSI de temperatuurmeter op het dashboard aanstuurt en rechtstreeks de koelfan. Zie ook onderstaand plaatje (sorry voor de elabberde kwaliteit, maar zo stond ie op citroen.service.com.) Nr. 1320 gaat het mij om. Waar kan ik die vinden op mijn C5? 
|
20 jun 2011 11:04 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: Elektronische eenheid motor
Volgens mij zit dit achter de voorbumper. Als je deze eraf haalt zitten er rechts op de houder van de condensor/radiator een aantal relais en weerstanden.
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
20 jun 2011 11:25 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Elektronische eenheid motor
volgens een tekening die ik heb,staat die getekent vooraan stuurkant
|
20 jun 2011 11:36 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: Elektronische eenheid motor
Waar aan stuurkant Willy?
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
20 jun 2011 11:42 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Elektronische eenheid motor
staat getekent ergens aan de koplamp,ik weet niet waar ik die tekening gehaald heb ik heb die ergens afgeprint
|
20 jun 2011 11:46 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: Elektronische eenheid motor
Dan hebben wij het volgens mij over dezelfde plaats 
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
20 jun 2011 11:50 |
|
 |
Eric Vertogen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 15 okt 2006 11:24 Berichten: 384 Woonplaats: Merselo
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 326.475
Naar boven
|
 Re: Elektronische eenheid motor
Ik ga zoeken. Bedankt voor het antwoord. Zojuist de stekker van de watertemperatuursensor losgetrokken. De koeling gaat dan in het noodprogramma, als het goed is. En dat deed ie. Dat zou betekenen dat de sensor nog correct werkt. Verder draait de fan op middelmatige snelheid als de airco aanstaat. Bij airco uit draait er bij koude motor geen fan. Overigens heb ik nu de fan op hoge snelheid oren draaien (noodprogramma). Dat deed ie zeker niet in de bergen. Dus de aansturing van de fan is niet goed.
|
20 jun 2011 14:00 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Elektronische eenheid motor
Zojuist de stekker van de watertemperatuursensor losgetrokken. De koeling gaat dan in het noodprogramma, als het goed is. En dat deed ie. Dat zou betekenen dat de sensor nog correct werkt
dat de sturing werkt is zeker,maar dat de sensor goed is klopt niet
|
20 jun 2011 14:04 |
|
 |
Eric Vertogen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 15 okt 2006 11:24 Berichten: 384 Woonplaats: Merselo
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 326.475
Naar boven
|
 Re: Elektronische eenheid motor
willy4 schreef: dat de sturing werkt is zeker,maar dat de sensor goed is klopt niet Hmmm, volgens mijn documentatie zou de koeling in het noodprogramma gaan als de sensor defect is. De koeling gaat niet in het noodprogramma als de sensor is aangesloten. Dat zou dus moeten betekenendat de sensor werkt. Kan het zijn dat de sensor foutieve waardes geeft en hierdoor de elektronische eenheid motor misleidt?
|
20 jun 2011 14:09 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Elektronische eenheid motor
zoals je zegt, kan het zijn dat de sensor een foutieve waarde doorgeeft
|
20 jun 2011 14:14 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Elektronische eenheid motor
Kijk (of laat dat doen) ook eens naar de waardes van je thermostaat. Ik ga er dan even van uit dat die correct functioneert (de mijne -elec.- moest indertijd vervangen worden en dat is gedaan door een mechanische te plaatsen) Een thermostaat welke eerder de maximale opening bereikt (hoeft maar enkele graden verschil te zijn) heeft eerder het volle profijt van het koelend vermogen van de rijwind/fan etc. In het mechanische tijdperk verving men een 92 Gr Thermostaat wel eens door een 88/89 Gr theromostaat bij oververhittingsproblemen. Het is sowieso handig om na te (laten) kijken bij welke temperaturen de thermostaat begint te openen en waar hij zijn volle opening bereikt (en in hoeverre je hier met de Lexia iets aan kan veranderen). Mogelijk heb je nl een electronische thermostaat. Je kunt dan ook vrij snel nakijken of de sensorwaardes kloppen. Iets eerdere eerste opening en iets eerdere maximale opening kunnen al het verschil maken. (Het is dan echter wel van belang dat je motor in NL ritten nog gewoon op temperatuur komt) Succes met de zoektocht 
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
20 jun 2011 14:31 |
|
 |
Eric Vertogen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 15 okt 2006 11:24 Berichten: 384 Woonplaats: Merselo
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 326.475
Naar boven
|
 Re: Elektronische eenheid motor
Nou ik ben er een heel eind uit, denk ik. Wat 3 garages niet lukte.... Ik heb de koelwatertemperatuursensor vervangen en ben gaan meten met mijn OBD2-lezer. Ineens werkte ook weer mijn watertemperatuurmetertje... Tussen de 85 en 90 graden opent de mechanische thermostaat. Bij 100 graden start de koeling op zijn laagste stand. Hij koelt binnen enkele seconden de watertemperatuur terug naar 95 graden. Hoger dan 100 graden is mij met stationair draaiende motor niet gelukt. De oorzaak lijkt gevonden. Nu hopen dat de gevolgschade gaat meevallen. Wel triest eigenlijk dat een sensor van 6 tientjes zo veel kan veroorzaken aangezien Citroën er alleen rekening mee heeft gehouden dat de sensor stuk gaat, maar niet met het doorgeven van foutieve waardes.
|
20 jun 2011 15:06 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Elektronische eenheid motor
als de sensor stuk is , geeft hij geen waarde aan of een foutieve,in bij de gevallen blijft het toch foutieve waarde
|
20 jun 2011 15:27 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Elektronische eenheid motor
Foutieve waardes is functioneel stuk. De C5 krijgt echter signalen en ziet dat dus niet als stuk en stuurt op basis van de foute waardes de auto fout aan
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
20 jun 2011 15:31 |
|
 |
Eric Vertogen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 15 okt 2006 11:24 Berichten: 384 Woonplaats: Merselo
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 326.475
Naar boven
|
 Re: Elektronische eenheid motor
En zo is het... hierdoor liep de auto heet, wist geen enkele garage (3 stuks) wat te doen. Werd ik opgezadeld met een hoop ellende, werd mijn vakantie vergalt, wisten de garages te vertellen dat de koppakking stuk was, of een andere garage vertelde dat de cilinderkop gescheurd zou zijn danwel het onderblok. Advies: andere motor.... Tja, het is dat ik iets af weet van auto's, maar anders had het heel veel geld gekost en dat voor een sensor die foutieve waardes geeft en dus niet als stuk opgemerkt wordt. Natuurlijk kan ik alsnog gevolgschade hebben. De motor is immers heetgelopen. Maar tot nu toe merk ik daar nog niets van. Motor draait mooi stationair en wordt langzaam warm. Alles lijkt gewoon te werken. Wordt vervolgd (of niet...)
|
20 jun 2011 15:50 |
|
 |
|